Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Hollowtech II Deore LX lagers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderhoud Hollowtech II Deore LX lagers

De tovenaar schreef:Nog een (beetje off topic?) vraagje over die vierkante assen. Mijn broer is zijn antieke Koga Terra liner (bouwjaar 1992) aan het opknappen en wil het versleten crankstel vervangen. Het is nog de originele deore DX (FC MT60) met 170mm cranks. De bracketas is BB-UN-50.
Afbeelding
Bij verschillende fietsenmakers in de buurt langs geweest maar geen van hen heeft een passend crankstel op voorraad. Bij Rose Versand zie ik een Alivio FC-M-411 crankstel 48x38x28. Gaat dat passen?
Is een kleinere triple tandwielcombi ook mogelijk 42x32x22 of kan de derailleur dat niet aan?
Ik betwijfel of dat crankstel cq de bladen ( die je ook per stuk kunt vervangen)
nou zo versleten zijn, maar die alivio zou ook passen en gebruikt dezelfde aslengte.

Zolang je je aan de gangsprongen (10-10, 10-12tanden) houdt kun je ook probleemloos kleinere bladen monteren, maar je huidige crankstel gaat maar tot 24T
Ok, bedankt. Het niet geheel versleten crankstel kan wel weer gerecycled worden voor een nog antiekere Giant Expedition ;-)
m-gineering schreef:
Carl schreef:Hier kan ik je even niet zo goed volgen Marten; €15 ofzo uitgeven aan een paar vervangingslagers is 'meer uitgeven' dan €100 + kettingbladen? Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.
Je linkte naar pagina's met lagersetjes van 100-200$, Phil lagers in je cups duwen kost ook al €57.50
Op die fiets! Ik zat zelf te denken aan de eerste lagers uit de eerste link, $15... Misverstand, mijn excuses.
Er zijn ook cranks met vierkant en 4 x104-56 steekcirkel, zodat je je bladen alleen maar hoeft over te zetten, bv de Sugino DX in cranklengtes van 152 tot 175mm.
Potverdikkie Marten, heb ik op je eigen website nog die 104/56 zien staan, ik was op zoek naar 104/64. Dank je wel, klassiek voorbeeld van geen antwoord op mijn vraag en toch behulpzaam! :wink:

Matthie, ook jij bedankt voor je Sugino-tip. Ik hoef dus sowieso geen wandversiering te maken van de kettingbladen die ik nog heb liggen...

Groetjes,

Carl
De tovenaar schreef:]
Bij verschillende fietsenmakers in de buurt langs geweest maar geen van hen heeft een passend crankstel op voorraad. Bij Rose Versand zie ik een Alivio FC-M-411 crankstel 48x38x28. Gaat dat passen?
Is een kleinere triple tandwielcombi ook mogelijk 42x32x22 of kan de derailleur dat niet aan?
Bij mij werkt het (de Altusvariant). Kleiner is altijd goed. De kooilengte van je achterderailleur is bepalend.
Wat pastte er niet aan het crankstel dat de fietsenmakers op voorraad hadden?
Revanho schreef: De meeste kopers van mountainbikes (net zoals de meeste kopers van andere fietsen) weten helemaal niet zo heel veel van fietsonderdelen af en kopen wat er in de winkel staat of wat 'modern' is. Hoe het zit met duurzaamheid weet men nauwelijks.
Bovendien wil ik de mountainbikers niet de kost geven die zeer regelmatig onderhoud en het vervangen van onderdelen als een normaal en onvermijdelijk verschijnsel beschouwen.
Wat moeten we nu in vredesnaam met de mensen die op een MTB aan trekking doen?
gewoon meefietsen...
Mijn Koga werd met die holle lagers afgeleverd. Na 2500 km. veel gekraak en geknars. Alle bouten enz. aangetrokken, vooral de bladboutjes, maar niets hielp. De dealer verving de lagers door nieuwe. Helaas...Na weer pakweg 2300 km. begon de ellende opnieuw, en dat terwijl ik dit voorjaar bepakt in de Ardennen toerde. Preventief was vlak daarvoor de as gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Dat hielp slechts 600 km.
Marten heeft daarna de heleboel vervangen door een vaste vierkante as (UN zoveel) en een Sugino DX cranckstel. Nu, 3500 km. verder geen enkel gedoe meer ondervonden. Het draait nu allemaal als een naaimachientje.... :D

Ger
Ik heb een aantal racefietsen in onderhoud met HT lagers. Bijna elk jaar moeten de lagers vervangen worden. En als het even wil slijt de holle pijp die de cranks verbindt in...
Niet geschikt voor de serieuze vakantiefiets. (ook niet voor de serieuze racefiets overigens, maar daar gaat het hier niet over.... :wink: )
Ed_S schreef:Ik heb een aantal racefietsen in onderhoud met HT lagers. Bijna elk jaar moeten de lagers vervangen worden. En als het even wil slijt de holle pijp die de cranks verbindt in...
Niet geschikt voor de serieuze vakantiefiets. (ook niet voor de serieuze racefiets overigens, maar daar gaat het hier niet over.... :wink: )
Verdorie, ik heb in zowel m'n racefiets als mijn vakantietracktor HT lagers van Hope liggen die (in het geval van mn racefiets) de 8k al aan beginnen te tikken zonder ook maar een moment te klagen..
met vierkante trapas kraakte mijn fiets regelmatig, met name in de winterperiode. Sinds ik ben overgestapt op een simpel sm bb 51 lager is het kraken over, en loopt de fiets gevoelsmatig veel soepeler. De afdichting is een drama , maar opgelost door gebruik van Belray waterproof grease. Inslijten van de trapas is voorkomen door de as te fixeren op de lagers. levensduur zit nu boven de 12000 km, met vierkante assen op 5 a 7000 km.
nobbiomatic schreef:met vierkante trapas kraakte mijn fiets regelmatig, met name in de winterperiode. Sinds ik ben overgestapt op een simpel sm bb 51 lager is het kraken over, en loopt de fiets gevoelsmatig veel soepeler. De afdichting is een drama , maar opgelost door gebruik van Belray waterproof grease. Inslijten van de trapas is voorkomen door de as te fixeren op de lagers. levensduur zit nu boven de 12000 km, met vierkante assen op 5 a 7000 km.
Dat kraken is een bekend verschijnsel in sommige gevallen van vierkante trapassen en is goed op te lossen. Vervangen door iets anders is m.i. een onnodig paardenmiddel. Als je nog van die trapassen van 5 à 7000 km over hebt wil ik ze wel want ze zijn waarschijnlijk nog zgan.
Ik heb in mijn leven nog nooit een cartridge-as enige speling aangedaan, ook al ben ik soms best wel lomp geweest.
die assen heb ik al weggegooid. de laatste weet ik niet. kan zijn dat ik die nog heb. maar de as is wel zo krom als een hoepel.
:oops:

op die assen zat echt veel speling, en de daarden al niet meer goed rond trouwens.
Zelfs goedkope vierkante cartridge assen van een tientje gaan iha tienduizenden km's mee. Bij het monteren wat teflontape om de draad draaien + wat vet en het kraken is ook over.
Kromme assen zijn iha de wat duurdere assen die hol of van titanium zijn. Niet doen dus maar gewoon bij het goedkope spul blijven.
http://www.parktool.com/product/bottom- ... -set-bts-1 is toch wel de oplossing voor bb problemen. Helaas frees je dan ook een stukje van de lak van het frame en daarom wordt het niet meer gedaan. Vinden de klanten niet mooi.
De oude vierkante cartridge bb's kregen vaker last van de kromme alu frame bb pot. De buitenboord lagers hebben minder last van een scheve bb pot. Maar er zijn frames die alle toleranties overschrijden.... Gewoon even na laten tappen en frezen is de ultime oplossing.

Oja, stukje gereedschap kost rond de 600 €. Niet iedere lfb heeft er eentje in de werkplaats.

Afbeelding
in mijn geval was de trapas van gewoon staal, net zoals de auto die zich er tegen parkeerde.
De discussie Hollowtech - cartridges met vierkante assen is al behoorlijk uitgemolken hier. De claims van velen hier dat op vakantiefietsen vierkante assen moeten, kan ik niet onderschrijven met eigen ervaringen. Van de fietsen die ik heb (gehad) vertoonden vierkante bb vaker problemen (speling) dan de Hollowtechs. Hollowtech geeft wel eens een tikje maar de lagers zelf draaien eigenlijk altijd probleemloos. En vervangen, als het toch een keer nodig mocht zijn, is een simpel klusje. En heel duur hoeft het ook niet te zijn.
Ik snap niet zo goed waarom iedereen over buitenboord lagers en vervangen gaat praten.

de vraag was kan ik onderhoud plegen op mijn trapas lagers:
Hij geeft zelf al het antwoord:
Nu staat er op de buitenlagers een tekst "do not disassemble" en mijn vraag is dan ook:

klaar dus.

En buitenboord lagers gaan voornamelijk kapot door verkeerde montage, vocht(hoge druk reiniger).
Dus die schroef aan de kopse kant(dus niet die twee in bussen in trapas) mag niet te strak aangedraaid worden. Daar trek je de lagers mee stuk op lange duur. En veel vet en montage pasta gebruiken.
Wel een beetje kort door de bocht he? Als je weet wat je doet schijnt dat prima te kunnen. Zijn vraag was ook niet "mág ik van shimano mij lagers zelf servicen?".

Ik moet wel zeggen, voor de kosten van zo'n lager ga ik niet lopen prutsen. FF een nieuwe erin schroeven en klaar. Inderdaad de (plastic) schroef niet te vast draaien: geen zijwaartse speling meer = vast genoeg.
Das niet kort door de bocht. Want zoals je zelf al zegt: schijnt te kunnen.
Ik heb er diverse gesloopt, bewust want ik wilde weten wat en hoe.
Shimano gebruikt gesloten industrie lagers.
Wel eens een auto lager gesmeerd zelf?
Net zo iets, dus.
Slaapt schreef:Ik snap niet zo goed waarom iedereen over buitenboord lagers en vervangen gaat praten.
Ik neem aan dat je de berichten hiervoor ook gelezen hebt, dus mijn vraag aan jou is: WAAROM kom je nu met zo'n opmerking?
Voor iemand die een klein beetje zijn handen kan (en wil) gebruiken
is hollowtech redelijk probleemloos MITS men 6 maandeliks smeert.
Zelfs Chris King raad smeerintervallen aan.
http://chrisking.com/files/upload/botto ... _chart.pdf
Dus crankstel er af, beschermings/dikteringen er uit prutsen, proper maken met WD40 en daarna terug smeren met goed lagervet.
Maar het is wel zo dat men aan een vierkante as niets kan doen, maar deze wel veel km's probleemloos blijft.