Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boete in Spanje fietsen zonder helm - Forum Wereldfietser

Boete in Spanje fietsen zonder helm

Een kennis mailde mij, die een fiets tocht maakt van Den Haag naar Spanje en terug, dat hij gisteren een boete kreeg van 200 euro wegens fietsen zonder helm. Daarna moest hij gelijk op last van de politie naar de fietsenmaker voor het kopen van een helm.

Mario
Weet je ook waar in Spanje dat was? Stad? Platteland?
Ik denk toch wel buiten de bebouwde kom? De helmplicht geldt immers merkwaardig genoeg alleen buiten de bebouwde kom.
Er gelden nog een paar uitzonderingen:
niet op fietspaden en niet tijdens pittige klims op hete dagen.
Het is inderdaad nieuw dat fietsers beboet worden. De instructies voor de politie en de guardia civil voor buitenlandse fietsers waren altijd: "Wijs de fietser erop dat in Spanje een helmplicht geldt voor fietsers en verwijs hen naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel om daar een helm aan te schaffen.
Waarschijnlijk kun je de boete met de helft verminderen door hem meteen te betalen.
De helmplicht bestaat in Spanje al zeker 10 jaar, dus heel verrassend kan het niet zijn.
Fietsende kinderen onder de 16 moeten sinds mei 2014 in Spanje altijd een helm dragen, ook binnen de bebouwde kom.
De boete voor fietsen zonder helm is € 200 en de helft als je meteen betaalt.
Dat je bij een beklimming in de hitte geen helm zou hoeven dragen, staat niet meer in de wet, volgens de Spaanse Wikipedia:
Hasta el 9 de mayo de 2014, necesario en vías interurbanas excepto en subidas pronunciadas o con calor excesivo, o para ciclistas profesionales. La Ley de Tráfico y Seguridad Vial del 8 de abril de 2014, en vigor desde el 9 de mayo, obliga a los ciclistas menores de 16 años a llevar casco en todas las vías, y al resto en vías interurbanas, a la espera de que el Reglamento posterior pudiera extender estas obligaciones. Se eliminan las exenciones particulares anteriores.

Ondertussen staat er op de website van het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken in een persbericht dat er voor fietsers van 16 jaar en ouder niets veranderd is. Beetje vaag dus, wat die hitte-uitzondering betreft.
De Guardia Civil is heel erg verkeerd bezig. Torenhoge boetes voor onbenullige overtredingen, gekoppeld aan een soort heksenjacht op argeloze buitenlanders. Dit is geen leuk land meer voor mij, na 40 jaar fietsen door Spanje zal ik het de komende 25 jaar maar mijden.
Wat, omdat ze hun wetten handhaven? Argeloze buitenlanders... of naïeve buitenlanders?

Wat was het ook weer in goed Spaans? Ignorance is no excuse.
Dit is wat hij mij schreef:


Een groet vanaf de veerboot van Cádiz naar Gran Canaria. Het is half bewolkt en er staat een stevige wind uit het zuidoosten zodat er wat beweging in het schip zit....
Het is nog net warm genoeg om met een T-shirt met korte mouwen aan dek te zitten, maar aan land was het de afgelopen dagen veel warmer.

Vanaf Sacedón fietste ik een stukje door de provincie Madrid en vervolgens door Castilla-La Mancha en Andalucía naar het zuiden. Het was steeds prima droog fietsweer met weinig wind en temperaturen tot tegen de 30 graden
Alleen in Andalucía had ik 1 dag een stormachtige wind tegen

Het landschap was afwisselend met stukken vlak akkerland dat kaal was omdat de oogst van tarwe, katoen en maïs voor het grootste deel al binnen waren, met stukken glooiend terrein met boomgaarden met olijven en sinaasappelbomen afgewisseld met bergachtige streken die meest met steeneiken begroeid waren
Verder naar het zuiden kwamen daar ook kurkeiken bij en in de buurt van de kust fietste ik af en toe door bos bestaand uit parasoldennen.

Vogels zag ik ook zo af en toe: Tussen de olijfbomen vlogen regelmatig groepjes blauwe eksters, maar ik kreeg het niet voor elkaar om deze mooie maar schuwe vogel goed voor de lens van mijn camera te krijgen.
Hoger in de bergen vlogen regelmatig gieren en ik zag een paar Alpenkraaien met hun opvallende rode snavel en poten acrobatische vliegtoeren uithalen

In het binnenland zag ik geen andere toeristen, maar langs de kust kwam ik nog een paar keer een fietser tegen: Een Roemeen die een rondje door Europa fietst, een Braziliaan en toen ik in Cádiz op de boot zat te wachten kwam er nog een Nederlands stel langs gefietst dat al 2 en een halve maand onderweg was

Ook trof ik een Noors stel dat met een oude bestelbus rondreisde. Ze vonden het bijzonder om in Spanje een Nederlander te treffen die Noors sprak :-)
Hij was in de 30 schat ik en zij was net klaar met school en nog piepjong. Geld hadden ze nauwelijks en dus liepen ze naar het dorp om brood te gaan halen. De 10 kilometer heen en weer rijden met de auto was te duur. Hij had het er ook over dat zij maar terug moest naar Noorwegen om daar een baantje te zoeken zodat hij kon blijven reizen.
De rest van de week had ik regelmatig een liedje van Boudewijn de Groot in mijn hoofd over een vagebond en een jong meisje....

Hoewel ik in het binnenland geen geopende campings zag vond ik wel elke dag een plekje voor mijn tent, al kreeg ik daarbij 1 keer toen het al donker was bezoek van de Guardia Civil die me wist te vertellen dat wild kamperen in dat district verboden was. Maar als ik er voor zou zorgen om 's morgens vroeg weer te vertrekken mocht ik blijven staan

Een paar dagen later kreeg ik al weer te maken met de Guardia Civil: Ze stonden bij de uitgang van een dorpje het verkeer te controleren en hielden me aan. Waar mijn Casco was was de vraag waarbij ze naar mijn hoofd wezen. Het bleek dat een fietser in Spanje buiten de bebouwde kom een helm moet dragen, en die had ik dus niet. Omdat ik al vaker in Spanje gefietst had en nu ook heel het land al weer bijna doorkruist had vonden ze het niet aannemelijk dat ik hier nog nooit op gewezen was. Het gevolg: €200,- boete!

Toen de hele papierwinkel afgehandeld was en ik dacht verder te kunnen was het opnieuw halt: Ik moest terug naar het dorp om daar een helm te gaan kopen. Er werd nog even uitgelegd waar de fietsenmaker te vinden was en daar kon ik het mee doen.

Ik vond de fietsenmaker en kreeg het grootste model helm op mijn hoofd gepast en een kwartiertje later fietste ik met dit superlichte ruimteschip op mijn hoofd het dorp uit. Toen ik weer langs de Guardia Civil kwam staken ze de duimen omhoog maar wat mij betreft konden ze een duim naar beneden krijgen.

Langs de kust zag ik weer campings, maar de meeste waren gesloten. Een uitzondering was een camping niet ver van Cádiz die voor de helft geopend bleek te zijn: Het "textiel" deel was gesloten maar het nudisten deel was wel geopend. Er bleken wat Nederlanders en Duitsers te staan en mijn buurman vond het vermakelijk dat ik min of meer per ongeluk op een naaktcamping terecht kwam terwijl hij er naar gezocht had en de dichtstbijzijnde 280 kilometer verder lag.

De komende tijd wil ik op de Canarische Eilanden van eiland naar eiland trekken om van allemaal een indruk te krijgen.

Jan
Marcel vos schreef:De Guardia Civil is heel erg verkeerd bezig. Torenhoge boetes voor onbenullige overtredingen, gekoppeld aan een soort heksenjacht op argeloze buitenlanders. Dit is geen leuk land meer voor mij, na 40 jaar fietsen door Spanje zal ik het de komende 25 jaar maar mijden.
De boete is hoog, maar als je meteen betaalt nauwelijks hoger dan in NL door rood rijden (€ 90). Brandt ook je achterlichtje niet, kun je in totaal € 145 aftikken... En vergeet vooral je ID niet want dan kun je nog naar het bureau ook...
Nou kun je zeggen dat dat allemaal veel gevaarlijker is dan zonder helm rijden, maar daar denken de Spanjaarden kennelijk anders over. Het gaat wat ver om dan over een "heksenjacht" te spreken. Die helmplicht is er zoals gezegd al jaren...
Ik heb het afgelopen najaar door Spanje gefietst alwaar ook mij een halt werd toegeroepen door de Guardia Civil.
De vraag was waar ik mijn helm had gelaten. Ik had er vaag iets van gehoord dat het thans verplicht is een helm te dragen. Er restte mij derhalve niets anders dan me van de domme te houden en ik bood mijn nederige excuus aan voor deze vreselijke stupiditeit mijnerzijds.
Nadat ze me nog even vermanend hebben toegesproken mocht ik tot mijn stomme verbazing zonder boete vertrekken. Ik werd wel dringend verzocht om onmiddellijk een helm aan te schaffen. De agent waarschuwde dat zijn collega's verder op minder tolerant zullen optreden. Ik ben echter eigenwijs zonder helm doorgefietst tot aan Valencia. Verder onderweg nog heel wat agenten ontmoet die geen van allen tot draconische maatregelen over gingen.
Vanwege deze helmplicht overweeg ik Spanje voortaan maar te mijden. Fietsen is voor mij vrijheid maar met een helm op :cry:

Jan
Het lijkt er op dat de politie wat actiever wordt. Afgelopen voorjaar in Aragon , na 4 weken fietsen in Spanje van Zuid naar noord ook een waarschuwing gehad, hadden gelukkig de helmen onder een bagagenetje op de fiets, dus meteen opgezet en we konden doorrijden.


Ben
Het is al jaren een regel daar en u bent te gast in dit land. Daarnaast kan je ook afvragen of het slim is om zonder te fietsen. Je zal maar met een groot gapend gat van a naar b moeten fietsen in the middle of knowwere. Ik heb afgelopen zomer gewoon met gefietst Maat ik wist de regel en voel mij ook veiliger met in gebieden met weinig mensen!
Jan van den Berg schreef: Vanwege deze helmplicht overweeg ik Spanje voortaan maar te mijden. Fietsen is voor mij vrijheid maar met een helm op :cry:

Jan
Dat hoeft niet hoor. Zo'n helm voel je nauwelijks en je kunt nog steeds overal heen! Lijkt me zonde om voor zoiets kleins een heel land te mijden.
Dit topic was weer behoorlijk ontspoort. Het is opgeschoond van de kwetsende, beschuldigende en niet relevante reacties die per PB hadden moeten worden gedaan.
De betrokkenen zullen binnenkort hierop aangesproken worden.
Ben in oktober in Spanje 2 keer staande gehouden.
De eerste keer zou ik 10 euro boete moeten betalen hebben, maar doen of je er niets van begrijpt en zeggen dat je een helm gaat kopen in de eerst volgende stad bespaarde mij een boete. Ik heb uiteindelijk niets moeten betalen.
Bij de 2e controle, bij het binnen rijden van een grote stad, zei de politie zelf dat ik een helm moest kopen in de stad. Naar buitenlanders zijn ze soepeler naar mijn ervaring, en in bvb. Barcelona op de stadsfietsen is het niet verplicht.
en in bvb. Barcelona op de stadsfietsen is het niet verplicht
Nee, want binnen de bebouwde kom is het niet verplicht, zoals al eerder gememoreerd.
Inmiddels lijkt het me duidelijk dat de helmplicht toch redelijk wordt gehandhaafd, gezien de reacties hier. Ook voor eigenwijze Nederlanders die het altijd beter weten.
Jan Eleveld schreef:
en in bvb. Barcelona op de stadsfietsen is het niet verplicht
Nee, want binnen de bebouwde kom is het niet verplicht, zoals al eerder gememoreerd.
Inmiddels lijkt het me duidelijk dat de helmplicht toch redelijk wordt gehandhaafd, gezien de reacties hier. Ook voor eigenwijze Nederlanders die het altijd beter weten.
Ach, wie is hier eigenwijs. geldt dit niet voor de Spaanse overheid die met deze wet volkomen afwijkt ten opzichte van de andere EU-landen?
Ja, da's een lekker argument tegen de Spaanse oom agent: "maar van ons eigen land en andere EU-landen mag het wel, dus ik hoef me niet aan jullie regels te houden".

Da's pas eigenwijs:).
Travelmaster schreef:Ja, da's een lekker argument tegen de Spaanse oom agent: "maar van ons eigen land en andere EU-landen mag het wel, dus ik hoef me niet aan jullie regels te houden".

Da's pas eigenwijs:).
De instructies voor de Spaanse politie-agenten op straat voor het betrappen van buitenlandse fietsers waren als volgt: U fietst in Spanje. In afwijking van alle andere EU-landen geldt in Spanje een helmplicht voor fietsen buiten de bebouwde kom. Heeft u een helm dan vorder ik u deze onmiddellijk op te zetten. Heeft u geen helm, dan dient u deze in de eerst volgende fietsenwinkel aan te schaffen. "

Afhankelijk van de reactie van de fietser kan de diender een sanctie opleggen.


Natuurlijk moet je niet met de diender in discussie gaan over de helmplicht. Die man kan het ook niet helpen dat hij een wet moet uitvoeren die de plank volkomen misslaat.