Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom SKF bracketassen zo lang meegaan en garantie hebben. - Forum Wereldfietser

Waarom SKF bracketassen zo lang meegaan en garantie hebben.

This is achieved by running the bearings directly on the spindle and shell, rather than use pressed-in bearings with separate races like most other BBs. Quote van Jan Heine, Editor, Bicycle Quarterly.

Oftewel extra grote kogeltjes en lagers.
Shimano un55 bottom bracket € 14
SKF bottom bracket $ 149 (www.compasscycle.com)

Voor dit geld hoop ik dat ie ook echt beter is dan de Shimano versie.
Hij is in ieder geval een pak lichter (En ja, dat is belangrijk voor sommige mensen).
m_nu schreef:Hij is in ieder geval een pak lichter (En ja, dat is belangrijk voor sommige mensen).
En hoeveel scheelt het?
Als ik http://www.compasscycle.com/cranks_bb.html bekijk wegen de aangeboden SKF-assen 291, 293 en 268 gram.
Vervolgens heb ik zelf even een BB-UN53 (110 mm) uit de kast gehaald en gewogen. Mijn keukenweegschaal is niet erg geweldig maar het ding weegt minder dan 300 gram. Dit is met de losse linkerkant.
Je hebt gelijk. Ik vergis me. Ik heb zowel een SKF als een Tune bracket as, de Tune (Ti) maakt echt wel verschil, de SKF zal niet veel minder wegen.
jumbo schreef:Voor dit geld hoop ik dat ie ook echt beter is dan de Shimano versie.
De tijd zal het in individuele gevallen leren :) . Theoretisch zijn ze in ieder geval beter, in ieder geval de garantie.
En ze zijn ongeveer 25 gram lichter dan een BB-UN55, lijkt me niet echt de moeite als je ook een Neco of Kinex kunt krijgen voor €15 die 75 gram lichter zijn. Voor het gewicht moet je het dus niet doen.

Het is dus duidelijk een goede as die veel geld kost. Niet extreem licht, wel extreem duur. Of hij zijn geld waard is moet ieder voor zich uitmaken.
Tja ik weet het nog niet of SKF zijn geld waard is. De mijne heb ik na 20.000 km moeten vervangen omdat er speling op kwam. Maar het kan een "maandag morgen" exemplaar geweest zijn
Toch maar weer overgegaan op Shimano BB.....


Ben
Zelfde ervaring. De SKF trapas in mijn fiets heb ik na zo'n 25.000 km vervangen. En ik ken nog iemand die zijn SKF trapas sneller dan verwacht heeft moeten vervangen.
Wouter.
Heb ook een SKF bracket overwogen toen ik de kapotte hollowtech van mijn vriendin verving. Uiteindelijk voor de gewone shimano gegaan omdat: ook met kapotte as kan je best nog even doorfietsen en vierkante as is bijna overal wel te krijgen. Zit nu in bolivia en gisteren nog een zien liggen :)