Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Noord-India - Forum Wereldfietser

fietsen in Noord-India

Hallo,
ik ben van plan volgende zomer van midden juli tot midden augustus Noord-India te verkennen per fiets. De route die ik van plan ben te doen begint in Shimla (Himachal Pradesh), gaat dan via de Kinnaur vallei en Spiti over de Kunzum La naar Keylong en dan via de bekende weg (over oa Lachalung La) naar Leh met daarna nog een uitstapje naar de Khardung La. We vliegen waarschijnlijk op Delhi maar zijn van plan daar niet al te lang rond te hangen en wsl met de bus/trein naar Shimla te gaan; van Leh naar Delhi zouden we een inlandse vlucht nemen.

1/ Heeft er iemand deze route of stukken van deze route al gedaan? Extra informatie is steeds handig...
2/ Welke vaccinaties zijn aan te raden? Neem je ook voorzorgen voor malaria?
3/ Hoeveel percent van de weg is verhard? Wat is de staat van de weg?
4/ Zijn er problemen met water- en voedselvoorzieningen?
5/ Goeie boeken of kaarten van de omgeving?

Groeten, Filip.
Filiberke schreef: 1/ Heeft er iemand deze route of stukken van deze route al gedaan? Extra informatie is steeds handig...
2/ Welke vaccinaties zijn aan te raden? Neem je ook voorzorgen voor malaria?
3/ Hoeveel percent van de weg is verhard? Wat is de staat van de weg?
4/ Zijn er problemen met water- en voedselvoorzieningen?
5/ Goeie boeken of kaarten van de omgeving?

Groeten, Filip.
1 Ja, in 2000.
2 Voor vaccinaties moet je langs de GGD o.i.d. Malaria is niet nodig in de Himalaya.
3 In Spiti is de boel onverhard, alleen in Lahoul vindt je (slecht) asfalt.
Noordelijk van Spiti is ook allemaal onverhard. Zorg voor een stevige ATB.
4 Water kan besmet zijn in de door jouw gekozen tijdstip, door moessonwater. Eten is veelal geen probleem, in het hooggebergte wel voor twee dagen eten meenemen.
5 Lonely Planet: Indian Himalayas en google. Zelf heb ik een Nelles kaart gebruikt, en een lor dat uitgegeven wordt door een aantal restaurants in dit gebied.

Het is een route om nooit te vergeten, wel behoorlijk pittig.

Succes John.

Ik heb ontdekt dat er deelkaarten bestaan van India, 1:500000 (1cm is 5km). Wellicht zijn deze kaarten ook van andere landen beschikbaar.
Let wel: 1 kaart kost 11 euro!

Mocht je willen weten of deze soort kaarten ook voor het gebied waar jij naar toe gaat bestaat, laat het me dan weet d.m.v. een e-mailtje naar renaw@yahoo.com

Groet, Rena :wink:

Hoi, nog wat vraagjes:

a/ we gaan dus eerst een goei 8 dagen fietsen om de eerste keer tot een hoogte van boven de 4500m te komen. Zou dit moeten volstaan om de hoogteziekte de baas te kunnen? Zijn er extra voorzorgen (geneesmiddelen) nodig?
b/ moet je een waterfilter meehebben?
c/ Hoeveel dagen denk je dat ik nodig heb om het traject (rustig) af te leggen? (Johan, hoeveel dagen heb jij erover gedaan? Hoeveel km is het traject trouwens?) Wij denken aan 16-17 dagen.
d/ Is het makkelijk een vlucht te boeken van Leh naar Delhi? We zouden dit doen direct bij aankomst in Leh, dan daar nog een tweetal dagen ter plaatse blijven (bvb Khardung La doen) om dan kunnen terug te vliegen...
e/ Hoe raak je het makkelijkst van Delhi tot Shimla? Is de bus of de trein het beste vervoersmiddel in India?

Groeten, Filip.

a) Nooit met zekerheid te zeggen, maar 8 dagen om naar 4500 te gaan lijkt me meer dan voldoende. (4 dagen lijkt me al kunnen)
b) Geeft wel een veilig gevoel, maar op de meeste plaatsen kun je water kopen. Als je toch al een brander meeneemt, is een filter niet meer nodig.
e) Gemengde ervaringen met de trein. In sommige treinen vanuit Delhi, zit de bagagecoupe al vol. De kaartverkoper kan jouw deze informatie niet vertellen, en de luggage manager kan niets vertellen voordat je een kaartje hebt. :shock: Als er geen plek is, gaat je fiets op de volgende trein mee. :(
Mijn treinervaring: (http://bike4travel.blogspot.com/)
De treinreis van Delhi naar Amritsar was niet zo eenvoudig als dat we gedacht hadden. Nadat we de kaartjes gekocht hadden, bleek dat we bij een ander kantoor kaartjes voor de fietsen moesten kopen. We moesten de fietsen voor vertrek afgeven op het goederen terrein. Dit was een open terrein met heel veel kisten en pallets en duizend Indiers, waar iedereen op en af kon lopen. Onze fietsen hier afgeven leek ons geen goed plan. Bovendien zou er in de trein waar wij mee zouden gaan geen plaats meer voor bagage zijn. Onze fietsen zouden later met een andere trein meegaan. Ik hoorde ze al zeggen:
"I am sorry sir. Your cycle is missing"
"No problem, tomorrow we have your cycle".
Dat dus niet nog een keer, nadat Aeroflot de fietsen al had vertraagd. De fietsen moesten en zouden op dezelfde trein als wij meegaan. De parcel-officer vond van niet. Zelfs een poging om de parcel afdeling om te kopen mocht niet baten. Indiers zijn blijkbaar niet erg corrupt of flexibel.
Na een " Mister you are waisting your time, please leave!" besloten we om ons maar voor de domme te houden, en proberen zelf de fietsen op de trein mee te nemen.
Toen de trein arriveerde zagen we dat er slechts een heel klein goederen wagonnetje aan de erg lange trein zat, en er echt geen mogelijkheid was om er nog maar iets in te stoppen. De machinist zei dat er aan de andere kant van de trein nog zo'n wagon zat. Wij erheen. Door de honderden mensen over het perron naar de andere kant van de trein die ca 800 meter lang was. Daar aangekomen bleek er nog een klein plaatsje voor de fietsen. Maar omdat we de fietsen niet "ingeboekt" hadden, mochten ze echt niet naar binnen. Stress dus, want onze treinkaartjes zouden ook niet meer geldig zijn als de trein zonder ons vertrok. Een jongen begon zich ermee te bemoeien en probeerde in het Indisch een plekje voor ons te regelen. Pas toen de trein al begon te rijden kregen we toestemming van een bewaker om de fietsen de coupe in te nemen. Chantal in een andere coupe dan ik, en in een rijdende trein de fietsen met tassen naar binnen proberen te krijgen, zonder dat je weet of het de ander wel lukt. Op zo'n moment komt er aardig wat zweet en vuil uit je porien.
Uiteindelijk alles in de trein en de jongen had alles al rechtgepraat bij de andere bewakers en conducteurs. De rit met deze nachttrein zou 12 uur duren, en het idee om een eersteklas kaartje in een slaapcoupe te kopen was niet helemaal gelukt. Het was een plaats voor de laagste klasse. Wel goedkoop: 4 euro pp.
Om een uur of 4 's nachts word ik gewekt door een conducteur. Het is niet toegestaan om fietsen in de coupe mee te nemen, en ik krijg een boete. De boete is een stuk duurder dan de twee treinkaartjes bij elkaar en ik ben het er niet mee eens. Ik vertel dat ik bereid ben de boete te betalen, als hij zijn naam op het bonnentje zet, zodat ik een klacht in kan dienen bij het International Ticket Office. Deze tip had ik van de jongen gekregen die ons de trein in had geholpen.
Het werkt. Ineens veranderd de conducteur en het blijkt dat hij een fanatiek wielrenner is. Tot in de ochtend blijven we praten over fietsen en besteld thee voor ons. De boete kunnen we vergeten, als we het de volgende keer maar volgens het boekje doen.
Maar de bus zie ik helemaal niet zitten in India. Op de luxe bussen is geen plek voor de fiets, en de normale bussen zijn erg druk en oncomfortabel.

Marco

Hoi Marco,

Op alle bussen in India is er (min of meer) plaats voor een fiets. Als je geld hebt is er plaats. De luxe bussen hebben plaats in het achterruim of in de bagageruimen. De minder luxe bussen hebben plek op het dak.
Wel je tassen eraf halen en die in het laadruim stoppen of op het dak.
Geen plaats hebben wij in India nooit ervaren.

Filip,
Op de aanstaande fietsvakantiebeurs http://www.fietsvakantiebeurs.nl geef ik een lezing over dit gebied in de grote zaal. Achteraf kun je me alle vragen stellen.
Op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2782 kun je lezen wat ik over het vliegen heb geschreven.
Binnenkort vind je op mijn site http://www.marcomeijerink.nl een fotorapportage terug over het gebied ten noorden van Delhi.

Groet,
Marco

Ja Marco, het kan zijn dat ik wel af kom naar de fietsbeurs..

Ondertussen denk ik eraan om het deel tussen Delhi en Shimla ook al met de fiets te doen, kwestie van me het gesukkel met trein te besparen. Is er een bepaalde route aan te raden? Ja, wsl zeker de Grand Trunk Road niet.

John (en niet Johan), hoeveel tijd heb jij er over gedaan?

Filip (met veel 'goesting' in India).

PS. 'Goesting' is verkozen in België tot mooiste Nederlandstalige woord.

Hallo,

ik ben eens gaan kijken naar de officiële sites van Kinnaur en Spiti-Lahaul. Blijkbaar heb je voor de weg Shimla-Kinnaur-Spiti-Lahaul toelatingen (permits) nodig om door te mogen en er staat als extra info bij dat je alleen maar in hotels mag overnachten of dat je via een officiële Indiase organisatie dient te reizen. Weet iemand van jullie hier meer over?

Filip.

Hoi Filip,

Je hebt inderdaad een permit nodig. Die kan je krijgen in het plaatsje Recoh Peoh op de weg naar de spiti vallei.
Je mag overal overnachten. Het kan wellicht best zo zijn dat de Indiase regering wil dat je alleen in officiële hotels overnacht maar daar hebben wij afgelopen jaar niets van gemerkt.

Groet,
Marco

Hoi Filip,

Als je met de klok meefietst, Kunzum-la Spiti en dan naar het zuiden, naar het 'stadje' Kaza. Hier haal je het permit als deze kant af kom.
Naar verhalen van andere reizigers (2000) schijnt de ambtelijke molen in Kaza veel sneller te draaien t.ov. van Rekong Peo. In Kaza koste de procedure ongeveer twee uur.

Het is een waanzinnig mooie tocht, wel zwaar door de grote hoogte.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Hoi Filip,

Als je met de klok meefietst, Kunzum-la Spiti en dan naar het zuiden, naar het 'stadje' Kaza. Hier haal je het permit als deze kant af kom.
Naar verhalen van andere reizigers (2000) schijnt de ambtelijke molen in Kaza veel sneller te draaien t.ov. van Rekong Peo. In Kaza koste de procedure ongeveer twee uur.

Het is een waanzinnig mooie tocht, wel zwaar door de grote hoogte.

Groeten, John.
Klopt, in Recoh Peo kost het één dag.

En je hoeft dus op voorhand niets te regelen?

Mja, vreemd dat op die officiële pagina's het daar zo niet staat...
In elk geval bedankt voor de informatie he.

Ik zou in elk geval heel graag de Spiti-vallei doen omdat deze minder druk is als de weg Manali-Leh (die we toch erna doen) en naar het schijnt qua natuur de moeite waard is. Ik heb ook gezien op een site dat het enige tankstation in die vallei zich in Kaza bevindt (kwestie voor de benzine voor mijn brandertje bij te vullen). Ik hoop dat zich daar niet de enige winkel-restaurant van heel de vallei bevindt (eten). Nu ja, ik ben wel wat gewoon van vorige zomer in Ijsland ze.

Qua vaccinaties dacht ik aan Hep. A, buiktyfus en polio-tetanus-difterie. Voor malaria dacht ik ni echt voorzorgen te nemen (omdat we maar een 4 dagen echt op het platteland zullen zijn), mss wel Malarone meenemen. Maar dat moet nog worden besproken met de huisarts.

Uiteindelijk neem ik vaccinaties voor Hepathitis A en B, buiktyfus en polio, difterie en tetanus.

Weet er iemand of je voor die permit (Spiti) veel geld moet neerleggen?

Filiberke