Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte

Ik heb de Vennbahn nog niet gehoord, die loopt langs Vianden en is een makkie om te fietsen, al is die wel wat saai. Ik reed hem een paar weken geleden van Aken naar St Vith. Er lopen veel paden op voormalige spoorlijntjes daar. Van de Vennbahn kun je thuis een gratis kaart laten bezorgen. Dus als je weinig klimmen wilt, kun je daar ook fietsen, al is het dan wel vaak zo dat je via dezelfde weg weer terug moet. Gewone hellingen daar zijn steil, maar niet lang. Je komt heus wel boven, zelfs als je af en toe even moet lopen.

Verder: laat je niet te bang maken. Ik weeg 100 kg, heb een fiets van bijna 20 kg en had de afgelopen weken zo'n 25 tot 30 kg bagage bij me. Op het vlakke ben ik goed getraind, maar ik heb wel asthma. In mijn tocht van Sneek naar Assisi van de afgelopen weken heb ik maar een paar keer af moeten stappen vanwege de steilte van de helling en dat was op een enkel binnenweggetje in de Apennijnen. Gewoon gaan, de tijd nemen, lichte verzetten ronddraaien en goed op jezelf letten.
Aart Veldhuizen schreef: Gewoon gaan, de tijd nemen, lichte verzetten ronddraaien en goed op jezelf letten.
Schrijf dan op, ik draai op veel hellingen 24 voor en 36 of een ander kransje achter dan weten we iets meer. :wink:
Ik heb het idee dat veel mensen geen idee hebben hoe dat zit met die versnellingen. Een viaduct op, ze schakelen geen tandje lichter, moet dat dan. :lol:
multiwgb schreef:
Aart Veldhuizen schreef: Gewoon gaan, de tijd nemen, lichte verzetten ronddraaien en goed op jezelf letten.
Schrijf dan op, ik draai op veel hellingen 24 voor en 36 of een ander kransje achter dan weten we iets meer. :wink:
Ik heb het idee dat veel mensen geen idee hebben hoe dat zit met die versnellingen. Een viaduct op, ze schakelen geen tandje lichter, moet dat dan. :lol:
Wel een wat zure reactie zeg, dat hoeft toch niet. Wil je graag aangeven dat anderen ergens geen idee van hebben? Waarom zeg je tegen mij dat ik moet schrijven welke tandjes ik kies? Waarom zeg je niet gewoon tegen TS welke tandjes jij zou schakelen?
Excuseer: bij Vianden is de Venmbahn al voorbij. Ik kwam wel door Vianden heen toen ik via de Benjaminse route naar Assisi fietste. Het is inderdaad daar op en af, maar ik kwam daar overal fietsend boven met geheel mijn massa en mijn asthma. Via de rivierdalen is het daar mooi fietsen. Wil de de heuvels in, of naar een ander rivierdal, moet je vol aan de bak. Maar ook dan: op het kleinste verzet dat je hebt op je fiets, kom je bijna overal boven.
Het zou een stuk duidelijker worden. Toch.
Als het boven de 6% kom moet ik naar 32 voor en 29 achter. Racefiets. Al meer gezegd ik ben geen Wereldfietster en heb niet veel idee wat bagage werkelijk voor invloed heeft.
Wat is een licht verzet. Op onze Jut en Jul fietsen zit voor 42, 36 en 24. Achter 11,13,15,18,22,26 en de laatste stap is 34. Veel fietsen zullen de laatste stap van 26 naar 34 niet hebben.
Nou, prima toch!

Ik heb eerlijk gezegd mijn tandjes nog nooit geteld. Ik weet wel dat mijn kleinste verzet op mijn twentynine Avaghon zo klein is dat ik nog net niet omval als ik fiets. En dat ik daarmee praktisch overal tegenop kan.
Ik ben inmiddels geweest. Het klimmen viel me erg tegen. Het was nóg een stuk zwaarder dan dat ik me voorgesteld had! Daarentegen vond ik het wel erg leuk. Helaas wel veel stukken moeten lopen, waardoor echt behoorlijke stukken fietsen er niet in zat.

Zoals gezegd vind ik het klimmen op zich dus wel leuk, het geeft toch een goed gevoel als je fietsend te boven komt. Mijn plan is om volgend jaar daar weer te gaan fietsen, maar dan met 30 kilo minder lichaamsgewicht, dat zou het klimmen moeten vergemakkelijken. :)

Afbeelding

Hier nog een foto. Op de foto is het niet goed te zien, maar deze is genomen aan de top van een behoorlijk steile klim, die ik ook deels heb moeten lopen. :oops:
mooi zo . ik ben benieuwd naar volgned jaar :)
Otis schreef:Ik ben inmiddels geweest. Het klimmen viel me erg tegen. Het was nóg een stuk zwaarder dan dat ik me voorgesteld had! Daarentegen vond ik het wel erg leuk.
...
Mijn plan is om volgend jaar daar weer te gaan fietsen, maar dan met 30 kilo minder lichaamsgewicht, dat zou het klimmen moeten vergemakkelijken. :)
Een verwittigd man is er niet altijd twee waard :P
Als ik het goed begrijp ben je dus toch alleen gaan fietsen, want dat was helemaal niet duidelijk in je eerste bericht?

Goed dat je er toch van genoten hebt, en 30 kg verschil ga je zeker voelen.
Als je dat nog niet doet is het veel fietsen (mag natuurlijk ook functioneel zijn) een goede manier om conditie op te bouwen en gewicht te verliezen. (Al werkt dat laatste niet bij iedereen.)

Renaat
Mijn plan is om volgend jaar daar weer te gaan fietsen, maar dan met 30 kilo minder lichaamsgewicht, dat zou het klimmen moeten vergemakkelijken. :)
Als ervaringsdeskundige kan ik je melden dat dat makkelijker kan gaan dan je wellicht denkt. Zelf ben ik vorig jaar 18 kg kwijt geraakt in 4 maanden met het meest simpele dieet dat er is.
Gewoon stoppen met alles waar teveel suiker in zit.
Dus geen frisdranken meer, niet meer snoepen, geen alcohol meer. Alleen maar water en (karne)melk.
's avonds geen chips meer en/of kaas/worst e.d.
Geen mayo meer.
Verder gewoon normaal eten en als je honger hebt buiten de etenstijden om weer water en eventueel droge crackers. (veel mensen, ook ik vroeger, verwarren dorst nog wel eens met honger)
Dus geen bijzondere diëten, shakes of andere onzin, kost klauwen met geld en aan het eind van dat dieet moet je toch je eetgewoontes weer aanpassen.
Succes, je kunt vandaag nog beginnen en volgend jaar vlieg je die bergen op want je conditie gaat net zo hard omhoog als de kilo's er af gaan.
Als je honger hebt helpen een handje ongebrande nootjes ook en ze geven meteen goede voedingstoffen af.

Hoop dat ik over de komende periode jouw voorbeeld ga volgen - wil ook graag wat gewicht kwijt. Alleen heb ik wel medicatie (prednison) die een remmende factor hierin vormen maar de aanhouder wint nietwaar. Ook ben ik niet zo rigide als jij bent geweest ik probeer vooral de teveel aan suiker + tussendoortjes te vermijden. Samen met meer fietsen (nu dan nog voornamelijk binnenshuis) hoop ik over ene jaartje ene kilo of 10 a 15 kwijt te zijn.
klimmen????

op karakter en denken aan een voorbeeld!

Vb. aan Robert Marchand (°26 nov 1911).
Recordhouder op 100 km (4u17' 27"; sept.. 2012)
uurrecordhouder op piste. (24,25 km.u.; febr. 2012)
En onlangs op zijn 103° verjaardag op 26 nov. beklom hij de col Robert Marchand (911 m.), een 10 km klim.

Ik wacht nog enkele decennia om zijn record te breken....

http://video.lefigaro.fr/figaro/video/r ... 763063001/

(google maar op zijn naam er zijn verschillende video's).
Blijven oefenen in het fietsen en bovenal er van genieten.
Stekeltje schreef:
Gewoon stoppen met alles waar teveel suiker in zit. Dus geen frisdranken meer, niet meer snoepen, geen alcohol meer. Alleen maar water en (karne)melk.
Wat is teveel suiker. (Karne)melk bevat tussen de 4,5 en 5% suiker. Je proeft het nauwelijks, omdat lactose veel minder zoet smaakt dan glucose of de honingzoete fructose

Piet.
PietV schreef: Wat is teveel suiker. (Karne)melk bevat tussen de 4,5 en 5% suiker. Je proeft het nauwelijks, omdat lactose veel minder zoet smaakt dan glucose of de honingzoete fructose
Meestal wil men als men van producten met 'teveel suiker' zeggen: producten met (veel) toegevoegde sacharose (sucrose) en/of glucose en fructose.

Het is zeer moeilijk om tussen de vele (en heel veel tegenstrijdige) informatie over gezondheid en voeding te weten te komen wat nu wetenschappelijk vast staat. Maar het minste wat kan gezegd worden is dat er meer en meer (en niet enkel door leken) gesuggereerd wordt dat de overmaat aan toegevoegde suikers die veel mensen consumeren veel slechter is dan een behoorlijk consumptie van vet. (Ik weet natuurlijk ook dat het ene vet het anderen niet is.)
Wat is teveel suiker. (Karne)melk bevat tussen de 4,5 en 5% suiker. Je proeft het nauwelijks, omdat lactose veel minder zoet smaakt dan glucose of de honingzoete fructose

Piet.[/quote]

Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, het gaat uiteraard om de producten waarvan elk weldenkend mens weet dat er "te veel" suikers in zitten die je moet laten staan.
In karnemelk zit 4%, in water 0.
Leuk stukje staat hier: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... aand.dhtml
Stekeltje schreef:
Wat is teveel suiker. (Karne)melk bevat tussen de 4,5 en 5% suiker. Je proeft het nauwelijks, omdat lactose veel minder zoet smaakt dan glucose of de honingzoete fructose

Piet.
Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg, het gaat uiteraard om de producten waarvan elk weldenkend mens weet dat er "te veel" suikers in zitten die je moet laten staan.
In karnemelk zit 4%, in water 0.
Leuk stukje staat hier: http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... aand.dhtml
Ik schreef het ook voor een goed verstaander. Karnemelk bevat circa 5% lactose en veel mensen hebben een lactose intolerantie en kunnen al die lactose niet om zetten in glucose. Dus niet alleen 50 gram (melk)suiker per liter, maar een redelijke kans op darmklachten. Ook Candida Albicans is een veel gehoorde klacht door gisting van lactose. Bovendien word je erg dik van melkproducten. Niet door het melkvet, maar door de suikers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie

Piet.
Helaas weten wij alles al van Lactose-intolerantie. Het is dan ook niet de discussie, het ging mij er om dat suiker een gigantische dikmaker is en dat 2 glazen karnemelk per dag geen probleem zijn ben ik het levende bewijs van.
Wow. In een paar reacties van tandjes tellen naar suiker in karnemelk.

Alleen hier, beste mensen, op het onnavolgbare Forum van de Wereldfietser!

Voor ik het vergeet: 8)