Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nachttrein CNL Amsterdam-Kopenhagen stopt per december 2014 - Forum Wereldfietser

Nachttrein CNL Amsterdam-Kopenhagen stopt per december 2014

Volgens een bericht op treinreiziger.nl stopt de CityNightLine van Amsterdam naar Kopenhagen per december 2014. Dit wegens aanhoudende grote verliezen. Ook andere CNL-trajecten vanuit Nederland en Duitsland zouden op de nominatie staan geschrapt te worden, aldus een artikel in de Stuttgarter Zeitung.
Jammer voor de fietsreiziger, voor wie de nachttrein vaak een tijdbesparend en stressvrij alternatief voor het vliegtuig of de auto vormt.
Als ik het zo lees gaan alle Europese nachttreinen verdwijnen. Je vraagt je toch echt af wat de EU nou echt wil!

https://downtoearthmagazine.nl/help-de- ... erdwijnen/
Jammer, maar niet geheel onbegrijpelijk. Ik heb er afgelopen zomer nog gebruik van gemaakt, maar ik zou het niet graag nog een keer doen. De nacht doorbrengen in een coupé is echt afzien. Voor de prijs van een slaapcabine kan je 3 keer op en neer vliegen.
Of terug op de fiets. Dat kan ook nog.
Maar je hebt geen stress over inpakken en beschadigen van je fiets en dat is wat mij betreft heel wat waard.
Heel vervelend dat de CNL niet meer rijdt, maar voor sommige is de autoslaaptrein vanuit Den Bosch een mooi alternatief. Kom je toch ontspannen en uitgerust aan in Italië of Kroatië

Ronald van der Perk
De treinreis is voor mij voor- en naspel van de fietsreis. Voor mij is goedkoop niet altijd de meest gewenste koop.

Er is een draadje gewijd aan het verdwijnen van de CNL naar Kopenhagen en Berlijn / Praag / Warschau.
Zeer jammer als het daadwerkelijk verdwijnt. Ik vind het goede manier om redelijk stressvrij 's ochtendsa vroeg op je bestemming te komen. Even een kopje koffiue met broodje op het station en de fietsvakantie kan beginnen!
In 2009 gebruik gemaakt van deze verbinding om een deel van de Noordzeeroute te gaan rijden.

Opstappen om 19.30u op Utrecht CS (toen zo'n 10 min. fietsen van mijn huis) en om 9u de volgende ochtend uitstappen in Kopenhagen. Helemaal top!

Ik had wel een couchette genomen dus ik kwam heerlijk uitgerust en voorzien van een ontbijt aan. Oh ja, 's ochtends vroeg nog even genieten van de prachtige uitzichten op de brugverbindingen.
Goedkoop? Nee, niet echt maar wel een fantastische manier van reizen. :lol:

Terug vanaf Hirtshals (waar ik met de boot uit Kristiansand was aangekomen) was lastiger, want niet vooraf gereserveerd. In plaats van de nachttrein uiteindelijk maar met intercity's naar Nederland, met een overnachting op de camping van Odense.

Jammer dat dit soort verbindingen wegvallen, het wordt steeds lastiger de fiets op de trein mee te nemen.
Johnh schreef:Jammer, maar niet geheel onbegrijpelijk. Ik heb er afgelopen zomer nog gebruik van gemaakt, maar ik zou het niet graag nog een keer doen. De nacht doorbrengen in een coupé is echt afzien. Voor de prijs van een slaapcabine kan je 3 keer op en neer vliegen.
Ligt eraan wanneer je boekt en hoeveel plaatsen er nog vrij zijn. Ook voor een vliegtuig kun je veel geld kwijt zijn als je "te laat" boekt. Die airlines zijn echt geen liefdadige instellingen. Verder kunnen er verborgen kosten zijn, waar je als niet goed oplet mee kunt worden geconfronteerd. Sommige verladers op luchthavens hanteren andere regels voor het meenemen van een fiets dan de maatschappij aangeeft. Bovendien kost een fietsplaats in de CNL kost 12 Euro per enkele reis. Bij een airline kost dat vanaf 45 Euro, met gedoe van inchecken, verpakken, te kleine scanner etc.
Hoe zo nachtrust als je vlucht om 6.30 vertrekt, maar je moet om 4.30 al inchecken op de luchthaven in het midden van nergens? Dan toch liever een nacht in de CNL.