Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd voor trip in zuiden van Afrika - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd voor trip in zuiden van Afrika

Beste wereldfietsers,

Momenteel zijn we bezig met de voorbereidingen van een trip voor dit jaar. Onze plannen zijn om zeven weken te gaan fietsen in het zuiden van Afrika in de periode van de tweede week september t/m eind oktober. (Totaal ongeveer 6 - 7 weken.)

Het plan is nu als volgt:
  • Vliegen naar de luchthaven Victoria Falls in Zimbabwe.
  • Een dag of twee rondom de watervallen zelf fietsen.
  • Trein van Victoria Falls naar Bulawayo (Zimbabwe). We hebben wat beperkt de tijd, vandaar de trein.
  • Van Bulawayo fietsend naar een national park nabij het drielandenpunt van Botswana, Zimbabwe en Zuid Afrika. (Al dan niet via Francistown.)
  • Bij dat national park een driedaagse fietstocht door het park rijden.
  • Vanaf het national park doorfietsen tot de route Spine of the Dragon en die volgen tot Kaapstad. Van deze route heb ik al het routeboek in huis. Omdat dit een lang traject is zullen we hier één of meerdere stukken met de trein moeten doen om het tracé op tijd af te kunnen leggen.
Afgezien van het laatste stuk ziet de route ziet er dan ongeveer zo uit, klik.

Mijn vragen zijn:
  • Wat vinden jullie van de route? (Ook gezien de periode van 6-7 weken.)
  • Is dit een verstandige keus of wellicht onverantwoord?
  • Met het begin- en eindpunt in het achterhoofd, welke alternatieve routes zijn volgens jullie leuker?
  • Van Bulawayo tot de grensstreek rijden we over een drukke (?) weg, waarvan is al heb gevonden dat anderen die weg hebben gefietst. Zouden jullie deze weg fietsen?
  • Het deel dat door Lesotho gaat kreeg ik nogal wisselende reacties op, "of ik wel weet waar ik aan begin?" Wat denken jullie ervan?
  • Wat moet ik verwachten van de dienstregeling van de treinen in Zuid Afrika?
We gaan met zijn tweeën, zijn beiden tegen de 30 jaar oud, zijn ervaren fietsers, rijden met mountainbikes met rekjes en tassen erop. Totale massa van de bagage is ongeveer 12 kg, exclusief vers eten en water. We hebben beiden geen dergelijke fietservaring buiten Europa.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover. Alvast bedankt voor jullie reacties. :D

Groeten,
Allard
Niemand?
Je zou even op de site van Shane, die ook geregeld op dit forum zit, kunnen kijken, hij heeft daar vrij recent rondgefietst. Zie: http://www.shanecycles.com/cycling-in-s ... rica-info/
Fanman schreef:
Vliegen naar de luchthaven Victoria Falls in Zambia.
Nope Victoria falls luchthaven zit in Zimbabwe.

Bij deze een kopie van mijn FB bericht naar je voor andere lezers :



" 1. Ik denk dat er rond de watervallen niet gek veel te fietsen is, je moet via de national park binnen om te kijken of in no-mans land op de brug tussen Zim-Zam om ze een beetje te zien. Je kan wel een dag pasje krijgen om ZIm " uit" te gaan denk ik, als je op de brug wil kijken, maar ik weet het niet meer zeker. Mensen gaan wel bungie jumpen en zo dus er moet iets te regelen zijn. Maar het beste is waarschijnlijk een ochtend in de park rond lopen ( of heb je ergens gelezen dat je daar kan fietsen? )

2. Trein is een goed plan als je tijd wil sparen, je mist niet veel op die weg. Als je fiets toevallig niet in de trein mag gaan er dagelijks voldoende bussen in alle vormen en maten.

3. Je keuze zal heus wel een stuk rustiger zijn dan de weg naar de grens (rustiger dan de weg naar Bietbridge)

Ik heb nooit veel aandacht aan mijn route keuze besteed, ik fiets maar wat en als het te druk is maak ik een plan B. Maar uiteraard probeer ik de kleiner wegen te kiezen. De enige wat je moet weten in SA is niet op een N weg fietsen, dat zijn een beetje de snelwegen. Hou ook een rekening mee dat ze vaak rijden met een biertje op in SA, ook 's ochtends in het weekend.

The dragon : Ik heb geen idee wat allemaal in het boekje zit maar de belangrijkste wat je moet weten is de oorlog in SA tussen fietsers en boeren. Fietsers vinden bepaalde routes als openbaar, Sommige boeren zijn niet meer eens omdat ze over hun land gaat. Dat geld ook voor sommige stukken van de dragon en ook de freedom challenge route (ook een leuk route lijkt mij). Dus altijd proberen toestemming te krijgen om land door te kruisen als dat kan, Zuid Afrikaans boeren kunnen heel gast vrij zijn maar hebben ook een tikje paranoia en kunnen dus raar uit de hoek komen.

Het lijkt mij dat de route te doen moet zijn met bepakking, alleen een paar stukken in Lesotho lijken me meer als singletrack, maar jullie komen er wel uit .

Verder zou ik wel een rekening houden dat je van alles kwa weer kan krijgen in oktober, zeker in lesotho...

Als je Zimbabwe uit ben is Mukiwa -a white boy in Africa en de boeken erna zeker de moeite waard om te lezen, maar ik zou het niet lezen voor dat je gaat om voor oordelen te voor komen. De mensen van Zimbabwe zijn zo leuk en vriendelijk onlangs hun geschiedenis.

Veel plezier, lijkt me een grappig route, en door lesotho zal erg mooi zijn. Ik heb deze winter uit eindelijk toch een wintereis gekozen. Het is een bijzonder stuk van de wereld en ik ga zeker in keer terug."

Het deel dat door Lesotho gaat kreeg ik nogal wisselende reacties op, "of ik wel weet waar ik aan begin?" Wat denken jullie ervan?

Zal wel pittig zijn maar je kan altijd uitvallen naar de normaal wegen(die ook pittig kunnen zijn) als het niet gaat . Hetzelfde kan je ook doen voor de rest van de route...

Afbeelding
Lesotho Dirt Road
Wat moet ik verwachten van de dienstregeling van de treinen in Zuid Afrika?
Niet veel.

7 weken lijkt me haalbaar maar zo niet kan je altijd een stukje met de bus doen.

Van mijn site :
" Other transport : There are many “Interliner” type bus routes between main cities. Most of these companies require you to box your bike. Bazbus is a hop on hop off style minibus service than runs along the Coast from Cape Town to Durban stopping at most of the backpacker areas. I was able to take my bike on Bazbus unboxed though its hit and miss if they have a trailer with them. If you plan to use the Bazbus phone to get a quote, this proved to be R100 cheaper than the price I was quoted on their website."

Gewoon doen, veel plezier :D
misschien bedoel je luchthaven van Livingstone in Zambia. Rond de watervallen is alleen te lopen, wel toegang te betalen, 2012 $15,-. Je kunt een stempeltje op een los papiertje halen in het kantoor bij de brug, dan mag je op de brug, hiervoor hoef je niet het national park in en dus niet te betalen, geeft een mooi overzicht van de Falls. Op de terugweg lever je het papiertje weer in. Het grootste deel van de Falls ligt in Zimbabwe, maar daar ben ik niet geweest. Wat aan te raden is, is afdalen naar de Boiling Pot, waar het gevallen water samenkomt voor dat het de 4 cataracts in stroomt. Het stikt er van de bavianen, ze zijn brutaal, maar niet agressief en ze hebben soms zin om je pad te versperren: er omheen door het struikgewas.
Als je geld te veel hebt, ik vond de $150 voor een microlight vlucht bijna het geld waard.

Afbeelding
.
Abacus schreef:Je zou even op de site van Shane, die ook geregeld op dit forum zit, kunnen kijken, hij heeft daar vrij recent rondgefietst. Zie: http://www.shanecycles.com/cycling-in-s ... rica-info/
Bedankt voor de tip. De site van Shane heb ik al doorgeplozen en had hem via zijn Facebook pagina al om info gevraagd.
Bedankt voor de tips tot zover! Als ik die Lesotho dirt road zie heb ik zin om direct het vliegtuig in te springen. Helaas, was het maar zo'n feest, nog een aantal maandjes werken. :( Qua ondergrond zoeken we juist dit soort wegen ook een beetje op, hoewel dit ongetwijfeld uitputtend zal worden vanwege de hoogte.

Ik bedoel inderdaad de luchthaven in Zimbabwe. Ik had die in Livingstone Zambia ook gezien maar daar vliegt niet veel op, hoewel die naar ik begrepen heb momenteel wordt uigebreid. Victoria Falls in Zimbabwe wordt het dus.

Ten onrechte was ik er vanuit gegaan dat ik wel rond die watervallen zou kunnen fietsen, maar dat heb ik dus mis. Dan wordt het inderdaad een wandeling die sjefke voorstelt.
@Shane, die microflight van $150 ziet er goed uit, maar jij zou het niet nog een keer doen begrijp ik uit het bijschrift?

De trein hoeven we dus niet veel van te verwachten. Die tip van de Bazbus is een goeie. We kunnen op gegeven moment afbuigen naar de kust en dan afwisselend door fietsen en bussen tot Capetown.
Fanman schreef:Ten onrechte was ik er vanuit gegaan dat ik wel rond die watervallen zou kunnen fietsen, maar dat heb ik dus mis. Dan wordt het inderdaad een wandeling die sjefke voorstelt.
Voor die wandeling moet je dan wel eerst naar Zambia, visum enz! Voor vlucht naar Livingstone stap je in Lusaka over in een binnenlandse vlucht.
Ik vond $150 (zou ook 160 kunnen zijn weet het niet precies meer) best veel voor 15 minuten.
Maar ja, het is wel een bijzonder ervaring en je krijgt meer voor je geld dan bungie jumpen van de brug voor rond hetzelfde prijs. Je ziet niet alleen de watervallen maar ook zie je hippo's onderwater etc....
Je zou ook eens kunnen kijken op de site van Logan:

http://www.pedalingnowhere.com/plog/

Hij is met zijn vrouw op dit moment door Afrika aan het trekken. Het gaat niet specifiek over jou reisdoel, maar je krijgt volgens mij een aardig beeld van wat je kunt verwachten. Bovendien zijn zijn foto's schitterend.

Succes in ieder geval.
matthijshajonides schreef:Je zou ook eens kunnen kijken op de site van Logan:

http://www.pedalingnowhere.com/plog/

Hij is met zijn vrouw op dit moment door Afrika aan het trekken. Het gaat niet specifiek over jou reisdoel, maar je krijgt volgens mij een aardig beeld van wat je kunt verwachten. Bovendien zijn zijn foto's schitterend.
Bedankt!! Ziet er erg goed uit inderdaad! En ook best nog wat info over het gebied waar wij gaan fietsen.
Even een klein update, de tickets zijn geboekt. :D Na wat meer informatie verzameld te hebben en wat te hebben rond gevraagd op de wereldfietsbeurs in Bussum zijn we er toch van overtuigd geraakt dat dit een mooie reis moet gaan worden!

N.a.v de tip van sjefke vliegen we naar Livingstone, Zambia. We gaan 9 september, dus tijd zat voor voorpret....
Hallo,

Ondertussen is jouw reis door het zuidelijk deel van Afrika waarschijnlijk voorbij.
Hoe heb je het gesteld? Misschien trekken we ook naar dit gebied inde zomer van 2015.
Vele groeten.