Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat zoiets als een boek over het onderhoud van de fiets? - Forum Wereldfietser

Bestaat zoiets als een boek over het onderhoud van de fiets?

De titel zegt het eigenlijk al allemaal.

Wie kan me helpen mijn tweewieler zelf te verzorgen?

Bjorn

Ja, dat bestaat. Goede en slechte boeken. Je hebt het Handboek Fietstechniek van Rob van der Plas (maar beter is om je geld meteen weg te gooien; kost minder moeite en het effect is hetzelfde - het boek van Van der Plas is, ondanks een update, hopeloos verouderd. Allerlei nieuwe systemen staan er niet in). Een goed boek (in ieder geval voor simpele klusjes of voor een beginner) is Het Fiets Boek van Fred Milson (een uitgave van de Britse uitgever Haynes, maar wel Nederlandstalig). Overigens kom je via allerlei websites ook heel ver. Bekijk de websites van M-Gineering (www.m-gineering.nl) eens. Daar kun je ook het boek 'Vakantiefietsen' (vol handige sleuteltips) bestellen. Heb je niet al te veel geld? Via www.antiqbook.com is Het Fiets Boek voor een paar euro tweedehands te koop.
bjorn schreef:De titel zegt het eigenlijk al allemaal.

Wie kan me helpen mijn tweewieler zelf te verzorgen?

Bjorn

in het engels:
big blue book of bicyle repair (parktools)
The Bike Book - Fred Milson

in het nederlands is het een inkoppertje (goeie voorzet trouwens ;) : [fanfare]Vakantiefietsen - Marten Gerritsen [/fanfare]

Afbeelding

Niet kopen: vd Plas. Ook zag ik laatst nog een of ander fors formaat kleurenboek dat gruwelijk slecht vertaald was, zo het origineel al deugde. Hoe het heette heb ik maar verdrongen[/img]

Hi Bjorn,

Vereniging de Wereldfietser organiseert elk jaar een aantal fietsreparatie weekenden, zie het overzicht van de activiteiten http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=55.

Een weekend lang uitgebreidt leren hoe je de fiets kan onderhouden en repareren en na afloop alle instructies in bookvorm mee naar huis.
Wellicht interessant voor je!!!

Succes!
Groet, Rena :wink:

Het boek van Marten is geweldig, maar zoek je iets met meer plaatjes (maar minder expertise), koop dan voor 10 euro het boekje Uw fiets in goede conditie.

En ik ben zelf ook bezig met een boekje Fietsreparaties Onderweg. Dat bestaat voornamelijk uit veel tekeningen met weinig tekst. Wij (Frank en ik) zijn er al een maand of acht mee bezig. Over twee maanden zijn alle tekeningen klaar en worden de eerste proefdrukjes gemaakt. Heb je zin om als testpersoon te fungeren? :lol:
Ook anderen kunnen zich aanmelden.

Hey Eric,

een kruisbestuiving van helpende intenties; toch fantastisch, hé. Benieuwd naar je gebundelde ervaring. Moet ik wachten op de tekeningen?

En aan de anderen, mercikes, ik ga de titels eens opzoeken en vergelijken.