Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke hoogte van velg voor zwaar persoon? - Forum Wereldfietser

Welke hoogte van velg voor zwaar persoon?

Ben me aan het oriënteren: wil het achterwiel (wielset!) voor de zware persoon, 100 kg + bagage, betrekken van Rose Versand. Het worden de Xtreme velgen, conclusie via webstudie.... maar welke, laag, hoog, midden (zo ongeveer, in de praktijk kan ik bij Rose Versand alleen maar laag of hoog terugvinden). M19R wordt vaak geciteerd, maar de Airline, de hoge wordt ook aanbevolen (in de reviews).... ra, ra, ik kan zo geen keuze maken, wie kan mij over de streep trekken?
Ik heb die 26" airline 3 van Rose als achterwiel met een Deore naaf. Een standaard autoventiel steekt er net een cm uit. Velg kwam met een behoorlijke hoogteslag op de lasnaad. Wel stijf, 5000 km geen problemen mee gehad verder (max totaal gewicht 115 kg).
Heb je deze website ook opgenomen in je studie. Ryde Sputnik zijn dé velgen voor Nederlandse vakantiefietsen http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... _id=100145
Veel van de Rose trekkingvelgen worden gemaakt door Exal, dé trekkingvelgen van Nederland :wink: , gemaakt in België. De exaldata staan in de velg gegraveerd. Helaas is het niet gemakkelijk om er achter te komen welke welke is.
Van belang is naast de stijfheid van de velg de maximaal te gebruiken spaakspanning. Daar is al helemaal lastig achter te komen.
Ik zou gewoon een exalvelg kopen voor deze eisen. (en vooral een goede wielbouwer nemen, maar dat is off topic)
Welke van de velgen heb je op het oog? http://www.rose.nl/producten/brand/onde ... ?brand=801 er is veel kennis op het forum aanwezig die je kunnen helpen met een oordeel te velgen, euh, vellen. Ook met wetenschappelijke onderbouwing over de inwerking van de kontakt potetiaal verschillen tussen de gegalvaniseerde of verchromde bussen en de aluminium velg met inbegrip van de de messing nippel op de rvs spaak en aluminium van de naaf. :lol:
Eric op de Fiets schreef:Ook met wetenschappelijke onderbouwing over de inwerking van de kontakt potetiaal verschillen tussen de gegalvaniseerde of verchromde bussen en de aluminium velg met inbegrip van de de messing nippel op de rvs spaak en aluminium van de naaf. :lol:
Zullen we die discussie in het kader van de goede voornemens meteen maar smoren in een overdaad aan vaseline? :idea:
Je hebt gelijk Marco, anders blijkt nog dat ongebuste velgen beter zijn omdat hierbij geen corrosie optreed door de bussen en daardoor geen verzwakking optreed rondom het spaakgat door de aantasting van de aluminium kristal structuur.
Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion
Dat zouden we niet willen natuurlijk. Je kunt je afvragen waarom je wel messing nippels in aluminium velgen zou willen douwen dan, maar dat moesten we ook maar niet doen.
als je iets wilt weten over naven, spaken, velgen en nippels moet je op de site kijken van Ernie Frieke van Bikeboosting.

Mario
iets
Slaapt schreef:Ik zou zelf voor xt gaan omdat deze meer kleine kogels hebben in tegenstelling tot lx welke wat minder en grote kogels als lager heeft.
In het algemeen houden 'minder grote' kogels het een stuk langer uit dan 'meer kleine'. Grootte is belangrijker dan aantal. Dit is een algemeen aanvaard en getest uitgangspunt in de lagerbouw.
LX heeft dus in deze in principe de voorkeur boven XT (tenminste bij de huidige naven, vroeger was het anders).
Zou mij verbazen dat het aantal kogels hier van invloed is. Ik denk dat de tolerantie waar mee je de cups, conussen en kogels maakt van invloed is. Dan ga ik ervan uit dat ze dezelfde metalen voor die onderdelen onderling worden gebruikt. Tolerantie is handelingen extra en dat kost geld.
Als je zwaar bent en veel bagage mneeneemt doe je er goed aan echt brede banden te gebruiken. Voor 50 mm banden vind ik zelf de de ExalSP19/Sputnik nog iets aan de smalle kant. Een bredere velg zou dan wat strakker sturen. Toen ik een jaar geleden op de Tubes and Coffee bijeenkomst van m-gineering de vertegenwoordiger van Rigida hierover sprak beaamde hij dat, en vertelde dat Rigida daarom met een bredere velg ging komen. Ik weet niet of dat al gebeurd is.
Voor het overige is een goede wielbouwer het belangrijkste onderdeel van een goed wiel. Daarom laat ik ze al weer een tijdje bij m-gineering bouwen. Van die wielen is er nog nooit een spaak gebroken, en nog nooit was naspannen nodig.
O ja, en veel kleine kogeltjes in een naaf zijn echt heel veel minder degelijk dan minder maar grotere kogels. En dat scheelt echt veel (er zijn pracht tabellen waarin je dat kunt opzoeken). Daarom is de 'nieuwe' XT naaf veel minder geschikt voor vakantiefietsers.
- Ryde Big Bull: sehr stabile und hoch belastbare Felge, empfohlen für breite Reifen ab 50 mm, doppelt geöst
zie de site van meilenweite.
nog iets
Slaapt schreef:Mensen lees dit advies eens over kogellagers. Met name de conclusie. http://www.fontysmediatheek.nl/w/images ... RAMIEK.pdf
Daar staat helemaal niets in over de afmetingen van de kogels.
Dat er helemaal niks mis is met "grote" kogels is proefondervindelijk vastegsteld door duizenden leden van deze vereniging die vele tientallen miljoenen kilometers over de hele wereld hebben gefietst in de meest barre omstandigheden. En nu is dat niet meer goed? ...
iets ook
Die conclusie over grote of kleine kogels wordt niet onderbouwd door de meetwaarden.

Wat ik wel frappant vind is dat de kwaliteit van het kogellagervet de grootste weerstandsfactor lijkt te zijn. Gaat allen aan de SKF Highspeed Grease!
Ja Slaapt een beetje lezen, het onderzoek is voor wattjes die op een racefiets zitten en zelf het vermogen niet hebben om snel een stukje te fietsen. Die gaan niet voor duurzame lagers maar voor minder weerstand, met kleine kogeltjes. De gemiddelde vakantie/wereldfietser heeft het vermogen om lang door te fietsen waarbij de wattjes uiteindelijk voorbij gefietst worden. Die willen lagers die lang meegaan en daar horen grotere kogels bij. Een grote kogel beweegt langzamer dan een kleine kogel en gaat slijt daardoor langzamer. XT is voor snelheid gemaakt, LX voor duurzaamheid. Zie ook de animatie op bron http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kogellager
boeiend ook