Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Big Apple 50 mm - Forum Wereldfietser

Big Apple 50 mm

Gezocht via zoekfunctie, maar kon het niet vinden. Daarom toch maar even vragen. Wie kan iets zinnigs zeggen over de slijtage van de Big Apple 50 mm? Hoe lang gaan die dingen mee in vergelijking met andere banden?
EricL schreef:Gezocht via zoekfunctie, maar kon het niet vinden. Daarom toch maar even vragen. Wie kan iets zinnigs zeggen over de slijtage van de Big Apple 50 mm? Hoe lang gaan die dingen mee in vergelijking met andere banden?
Brede banden gaan langer mee dan smalle; banden met een dunwandiger loopvlak gaan minder lang mee dan dikke stugge banden. Daarnaast slijten banden harder naarmate erg meer gewicht op terecht komt, zo gaat de voorband om en nabij de 2x zo lang mee als de achterste, als het op slijtage aankomt tenminste. Reden dus om ze halverwege de levensduur te ruilen.
Over de dikke duim gok ik dat ik 7000 km zou doen met de BA50's. Ik weeg samen met mijn fiets en wat spulletjes zo'n 105 kg.
Leon

Op de ligfiets plaza staan een aantal ervaringen met de 20 inch versie:
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=336

De tovenaar schreef:Op de ligfiets plaza staan een aantal ervaringen met de 20 inch versie:
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=336
Kan je 20 inch wel met 26 inch vergelijken? Per kilometer zal de 20 inch veel meer omwentelingen maken.

Mijn ervaring met Big Apple is goed, behalve buiten Europa, op wegen waar veel van de band wordt geeisd. In India in één maand 14 lekken gahad.
Ook zitten er in het loopvlak veel scheurtjes van ongeveer vijf mm lengte.

In Europa voldoet de band perfect, weinig lekke banden, veel comfort, en een lichte loop.


John.

Ken de 'gebruikerservaringen' op Ligfiets.Plaza. Inderdaad zeer waardevol. Voor iedereen een aanrader. Is heel veel informatie uit te halen. Maar in dit geval vraag ik me inderdaad ook af of je veel kan met de ervaringen met een 20 inch band. Ik bedoel de 26 inch versie. Daar zal, qua slijtage (minder snelle omwenteling) toch wel een flink verschil in zitten, denk ik zo.

johntelleman schreef:Kan je 20 inch wel met 26 inch vergelijken? Per kilometer zal de 20 inch veel meer omwentelingen maken.
Ik heb geen ervaring met de Big Apples. Maar op mijn ligfiets (voorband 20 inch achter 26 inch) kon ik zo'n 10.000 km met de Continental top touring (20") afleggen. De achterband gaat ongeveer 5000 km mee. Als je de ervaringen leest is 5-10.000 km met de Big Apple 20 inch ook haalbaar, dus qua slijtage zijn ze wellicht vergelijkbaar, maar het hangt natuurlijk wel erg van de omstandigheden af.

Op de BigApples heb ik Langs oude wegen, van Sweerman, gedaan en `n jaar later naar Rome, van Reitsma, en bijde keren zonder lek rijden.
Dit jaar monteer ik ze weer voor de tocht naar Lissabon.
Groot41

[/quote]
Maar op mijn ligfiets (voorband 20 inch achter 26 inch) kon ik zo'n 10.000 km met de Continental top touring (20") afleggen. De achterband gaat ongeveer 5000 km mee. .[/quote]

Huh ???
Voor+achter: 5000 per band+5000 per band=10000 voor 2 banden

De nieuwe zijn bovendien volgens Schwalbe nog veel lekbestendiger.
Wim

Ik heb een half jaar gereden met de Big Apple.

Ik had een paar andere schwalbes met mtb profiel, maar dan 28'' en deze waren aan vervanging toe.
Via het medium kwam op dat moment de Apple als een goede confortabele redelijk snelle band in de aandacht.

De eerste dag dat ik ermee naar mijn werk reed, kreeg ik meteen een goede les. Het zijn grote zware banden (+- 995gram). De eerste meters had ik meteen zoiets van wat zijn deze banden zwaar. (2.35 // 50mm). Je komt bijna niet op gang voor je gevoel. Maar ach na het optrekken voel je dat niet meer en ga je je meer richten op de kruis-snelheid. Die ochtend regende het een beetje en ik was onder de indruk van de snelheid. Dat zit met deze band wel goed. Ik rijd meestal tussen de 25 en 30 km/u ook op rontondes bochtjes enz. Echter bij die ene rotonde zette ik nog ff aan, wat eigenlijk niet kan want je moet daar al best diep door de bocht, en dat ging dus niet. Ik heb het altijd verwijt aan het fijt dat ze nog splinternieuw waren, en dat het beschermende laagje of zo nog niet zoveel grip heeft. Maar achteraf ging ik misschien toch gewoon te hard bij nat weer.

Hij heeft zeker een lage rolweerstand en veel comfort. Enig nadeel dat zeker in ogenschouw genomen moet worden is dat het hele brede banden zijn. Ik had ook eerst mijn frame met een centimeter beken. Maar achteraf heb ik gewoon mzzl gehad dat het paste. De breedte weet je ongeveer, 50mm. Maar deze is variabel! Het hangt van je gewicht Bar wegdek en hoe goed je ze gemonteerd hebt! af hoeveel deze breeder wordt bij o.a. "inveren".
Ik had dus maar 2mm speling aan de zijkanten en 1.5mm aan de bovenkant. (en daar had ik dus niet goed gekeken) Maar goed het past en soms hoor je wat.
Bij een slag in je wiel heb je dat meteen door, het is zo irritant dat je wel snel er iets aan gaat doen. Helaas was ik het na een half jaar zat en heb ik andere velgen gekocht.

Nu kom ik op de slijtage deze is dus niet zichtbaar. Ik heb denk ik 5.000 km gereden met de banden, en ze zijn nog zo goed als nieuw!!!!!!

Als je deze banden op vakantie wilt gebruiken bedenk dan dat er geen antilek laag opzit, wel een brekerlaag. Ik heb +- twee lekke banden gehad, bijde mijn eigen schuld. De eerste was een stoot lek (stoeprandje) en de tweede een slijtage plek(BB) (door te lage bandenspanning). Die lage bandenspanning zijn ze zeker voor gemaakt, maar als hij zo laag wordt dat je gaat bobben, net als die fullsus-mtb's dan gaat het dus fout met je BB.

Maar goed hier is wel een middel voor in de handel: www.notubes.com e.a.
Ik heb het besteld en zal mijn bevindingen eerdaags melden.

Bottom line, het zijn goede banden voor 10.000+ kilometers.
Als je de bergen in gaat zou ik naar andere op zoek gaan.
Nu rijd ik 26'' omdat ik het mooier vind met Racing Ralph en straks Nobby Nick(+- 545 gram), Ook goede banden.

xtj, Ik kijk met belangstelling uit naar je ervaringen met de NoTubes. :roll:

Edit: Ik vond hier nog 9 pagina's NoTubes gebruikerservaringen.

Gr. Marco

johntelleman schreef:In India in één maand 14 lekken gahad.
Ook zitten er in het loopvlak veel scheurtjes van ongeveer vijf mm lengte.
Ik heb in het zuiden van de USA in vijfeneenhalve week 10 lekke banden gehad. Zelfs als ik incalculeer dat het gebied (met name New Mexico) bekend staan voor de hoge lekkans, vind ik het toch wel een groot aantal. Op die manier wordt de lekke band weer een factor van belang tijdens je fietsvakantie.

Gerd

Heb Big Apples nu een jaar onder mijn Bike Friday Pocket Llama.
Dus 20" BMX-maat wielen.
Veel mee getourd plus een vakantie. Ik schat zo'n 4 á 5000 km. want de kilometerteller is kapot gegaan.
De voorband ziet er nog redelijk nieuw uit.
De achterband is voor een vakantie aan vervanging toe.
Ze zijn geen enkele keer lek gegaan. Ondanks dat ik er veel mee door Amsterdam heb gereden.
Zijn comfortabel en snel.
niko