Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies op reis met tandem - Forum Wereldfietser

Advies op reis met tandem

Hallo allen,

Na wat grasduinen op dit forum en op het tandem forum en diverse blogs vroeg ik me af of er wellicht nog zaken zijn die ik nog mee moet nemen bij checklist voor aanschaf van een tweedehands reistandem. Hij hoeft niet de wereld rond, we willen 2 maanden fietsen met bagage. Maar wel veilig, plezierig en wanneer het goed gaat bevallen nog vaker :-)


Ik vroeg me vooral af hoe het zit met vouwbare/deelbare tandemframes tov normale tandemframes en vliegtransport.

Voor zover ik kan nagaan lees ik dat een tandem gewoon mee mag in een vliegtuig indien de maatschappij ook normale fietsen accepteert.

1. Zijn er nog mensen die adviseren expliciet wel voor ene vouwbaar/deelbaar frame te gaan of maakt het in de praktijk echt weinig uit bij het vliegen? Eventueel zit ik te denken om een bestaande niet deelbare tandem, deelbaar te maken indien dit echt aan te bevelen valt met de huidige luchtvaart voorwaarden.

Een andere vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden, hoe zit het met tandems en bergen?
2. Is het juist zwaarder/minder zwaar/hetzelfde om met een tandem in de bergen omhoog te fietsen ten opzicht van een normale fiets? (stel dat je beiden even zwaar en even fit bent, heb je dan voordeel of nadeel op een tandem, of maakt het bijna geen verschil?)


Ook twijfel ik over wat merken. Het is vooralsnog mijn intentie om een tweedehands tandem aan te schaffen vanwege budget. Een nw top afgespecte santos kost al snel 5K+
Mijn normale reisfiets is een travelmaster 2.6 met rohloff. Ik zou graag voor een Santos tandem willen gaan, maar daarmee is marktplaats niet dik bezaait.

Het valt mij op dat er mountainbike type tandems zijn van bv canondale, en wat meer reis georiënteerde tandems zoals de koga twin traveller.

3. Zijn er nog specifieke redenen om voor bepaalde typen/merken juist wel of niet te gaan op basis van persoonlijke ervaringen van de reizigers hier?


Zijn er wellicht nog andere ervaringen/tips waar ik rekening mee moet houden?

Groet
1. Geen idee, onze tandem(s) zijn niet deelbaar, maar daar hebben we nooit problemen mee gehad. We hebben zelf geen auto, dus transport is voor ons geen probleem. (Onze tandem is wel een oud frame, wat korter is dan modernere tandems. Met de wielen eruit is ie net 2 meter wat in een Mercedes Vito bv net past)
2. Klimmen is communiceren op de tandem: je kan niet terugschakelen onder belasting dus moet je beide even de druk van de pedalen halen, maar, zeker met bagage, moet dat moment zo kort mogleijk zijn. Ik tel als stuurman echt af met een aankondiging van wat er gaat gebeuren (bv. voorblad van groot naar kleinste, 3, 2, 1,...) Het klinkt soms wat belachelijk, maar het is voor ons echt de manier om niet stil te vallen.
Qua kracht heb je minder voordeel bergop dan elders, omdat het voordeel van slechts 1 persoon wind te pakken wegvalt tijdens het klimmen (of toch aanzienlijk minder belangrijk is). Al rechtstaand klimmen op een tandem gaat, maar dan moet je echt op elkaar ingespeeld zijn en een gelijkaardige techniek hebben. Bij ons werkt dat niet, ik heb al andere mensen achterop gehad waarmee het wel werkte.

Merken:
Koga twintraveller of beter maar zeldzamer twenty-six, Santos, Avaghon. Allemaal nieuw en moeilijk tweedehands te vinden.
Vittorio, vind je vaak heel mooie tandems (wij hebben er één), even zoeken tot je een man-man frame te pakken hebt want er zijn ook wel heel wat "relaxtere" tandems gemaakt. (het man man frame dat wij hebben voelt nooit te slap, man vrouw en vrouw vrouw vind ik vaak zwabberen)
Cannondale: wij hebben een canondale mtb tandem gedurende 2 weken gebruikt. Nadeel is dat het frame vrij klein is en dat de vorkbuis erg kort was afgezaagd waardoor het voor mij niet erg comfortabel was. Maar wel een superstijf frame en tonnen remkracht. We hebben ooit ook een testrit gedaan met een versie waar een verende vork in zat, maar dat vond ik maar niets: te zompig en de balans leek te veranderen als de vering werkte.

En dan mijn toptip: het klimmen op een tandem is niet de uitdaging, maar het dalen? Dat is echt kicken: 20 kilo tandem, 150 kilo berijders, 30 kilo bagage, luchtweerstand van een gewone fietser, en twee hendeltjes op je stuur om die handel mee af te remmen. (intensief maar leuk, zolang je het gevoel hebt dat de remmen het aankunnen, anders is het vooral griezelig)
Hoi,

Ik heb geen verstand van tandem, maar wel een site met uitgebreide ervaring (in het engels); www.cyclingabout.com

Hilde
Ik neem aan dat je Marten’s http://www.tandemclub.nl/ al gevonden hebt? Wij hebben zelf een Vittorio randonneur tandem met racesturen en die is al heel veel vervoerd maar nooit in een vliegtuig, wel bovenop de auto met de tandem imperiaal van Vittorio. Wij hebben onze tandem bewust met een zo lang mogelijke stoker plaats laten bouwen zodat er achterop nog wat leefruimte is. Omgekeerd weet ik ook dat iemand juist zijn tandem zo kort mogelijk heeft laten bouwen om vervoer per vliegtuig te vergemakkelijken. Ik zou niet zo snel zelf de zaag erin zetten maar wellicht kun je een bestaand frame laten delen met S&S-koppelingen door een terzake-kundige, je zou eens kunnen rondvragen bij Vittorio of Marten Gerritsen.

Wij hebben met de tandem veel in heuvelachtig terrein gereden (waaronder Dordogne, met kinderkar) en geklommen in de Alpen (waaronder de Bonnette en de Agnel; zonder kar). Cruciaal is om aan te leren in hetzelfde ritme te trappen, en ik bedoel dan natuurlijk niet de versnelling maar de manier van kracht zetten. Bij ons was dat aanvankelijk zeer verschillend waardoor op zekere momenten in de trapbeweging de een of de ander een groter deel van de trein op zijn benen had. Op het vlakke nauwelijks een probleem, bergop des te meer. Wij staan nooit op de pedalen en ik vind het voor mij zwaarder dan solo en TanteGerrit vindt het lichter, maar je komt dus wel steeds gelijk boven. Ik heb er kleiner dan 1:1 opzitten, onder belasting achter schakelen lukt, voorblad gaat minder en dan hebben ook wij een maniertje aangeleerd. Bergaf kan inderdaad griezelig zijn maar ook sensationeel. Onze tandem heeft 2 cantilevers en een Arai sleeprem, eigenlijk altijd voldoende maar bij afdalen met volledige kampeeruitrusting icm zijwegen is voorzichtigheid geboden.

Vraag gerust als je meer wilt weten.
Hallo Allen,

Dank alle drie voor jullie berichten!

Ik ga met de tips aan de slag:

-wat meer info over modellen bekijken avaghon, vittorio, twenty-six koga, canondale. En uiteindelijk ook maar wat proberen.
-de 3e rem had ik ook al op mn to do lijstje staan. Ik zie het niet in advertenties op marktplaats genoemd worden, en naar wat ik gelezen heb is het in de bergen wel een must.

Klopt dat of is dat overdreven?

Op de site van Thorn (pdf thorn raven twin http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf)
staat zelfs dat je het beste met 40mph de berg af kan gaan en vanaf die snelheid pas terug remmen, daar dit de optimale koeling met zich meebrengt. Ik weet niet of ik mijn vriendin kan overtuigen om pas bij 55-60km/u te remmen...

dus een sleeprem of tweede remschijf achter(las ik) kan een must worden op het 'gezocht lijstje'. Ik weet nog te weinig van een sleeprem, en of zoiets evt los gekocht kan worden en achteraf gemonteerd. Moet ik even uitzoeken.
Mijn beeld is dat je daarmee enigszins gematigd de berg af kan. Klopt dat?

-Cyclingabout: deze website is echt fantastisch, ik had m al helemaal uitgelezen, en dit was eigenlijk ook de aanzet om te gaan denken over een tandem.

-de tandemclub.nl had ik ook al gevond en doorgelezen (staat ook een en ander over de sleeprem).

-De S&S couplers waren idd mijn ‘troef’ om een frame deelbaar te maken indien dat nodig mocht zijn. Ik heb nog niet uitgezocht hoe duur dat is als je dat op een tandem doet en dan er waarschijnlijk 6 van nodig hebt. En waarschijnlijk is het ook niet op ieder willekeurig buistype te passen. Er is echter bijzonder weinig informatie of de couplers te vinden, behalve dat je ze kan laten inbouwen bij diverse bedrijven, of met je nieuwe fiets kan meebestellen.


-Nog wel een vraag mbt versnellingen. Is een rohlof op een tandem nog aan te bevelen of juist niet? Ik lees tegengestelde berichten over het bereik van een rohloff tov derailleur. Voordeel van de rohloff is natuurlijk dat je een veel korter schakel moment hebt en minder snel zal stilstaan. Ook las ik iets hier dat je een rohlof op een tandem met dubbel voorblad zou kunnen doen om het bereik te vergroten.
Let wel voor een sleeprem moet je een schroefdraad aan de linkerkant van je naaf hebben, ik dacht dat onze tandem een Shimano tandem hub FH-HF08 of zoiets is (48 gaats). Maar dat is dus gewoon een 3x10 deraillieur systeem, geen rohlof, geen ervaring mee. Kleinste overbrenging is 28 voor en 34 achter. Je grootste overbrenging maakt geen drol uit, je zit in no time op een snelheid waarbij je echt niet meer aan bijtrappen denkt. Voor ik het vergeet, ik dacht dat die Arai's uit productie waren maar misschien heeft iemand nog voorraad of kan de tandemclub je op een spoor zetten.

Voor die couplers zou ik echt gewoon even wat gaan rondbellen, kun je meteen ook even vragen naar sleepremmen, het zijn waarschijnlijk toch dezelfde adressen.
Onze ervaring is dat een tandem gewoon mee mag in een vliegtuig. Zelfs in kleinere toestelen op een binnenlandse vlucht (zolang het natuurlijk past in het bagageruim). Onze tandem (een Cannondale met 26" wielen) meet geloof ik ca. 2,5 m (totaal) in lengte. Het voorwiel halen we er wel uit om een korter pakket te hebben.

Op onze verschillende reizen hebben we de tandem in de stadsbus, bus (voor langere afstanden, tandem onderin), RER (lokale trein in Parijs), trein, pick-up en een kleiner bootje meegenomen. En ja, soms fietsen we er ook nog op :D . Ik denk dat een deelbare tandem dan soms iets makkelijker zal zijn, maar ik moet zeggen ik heb het nooit gemist.

Klimmen is voor ons vooral wennen aan eenzelfde ritme trappen. Wanneer ik alleen fiets heb ik een snellere cadans dan mijn vrouw, op de tandem is het even zoeken welke cadans we beiden fijn vinden. En in het begin was het wennen dat de snelheid samen omhoog een stuk lager lag dan wanneer ik alleen omhoog fiets. Maar na een tijdje went dat ook. De kleinste versnelling is bij ons 22*34, erg fijn voor ons op steile en onverharde wegen. Een derde (sleep)rem is zeker aan te bevelen, zeker bij langer afdalingen. We waren er blij mee in Vietnam en Laos met afdalingen van 10 a 15 km, het houdt de velgen wat koeler (en daardoor de kans op een klapband). En afdalen is een feest, wanneer je wilt vlieg je de auto's zo voorbij.

Succes met je zoektocht.
28 voor en achter 34 tandjes. Wat is eigenlijk de minimum snelheid op een tandem? Evenwicht houden door twee personen op lage snelheid?
@multiwgb: evenwicht houden op een tandem is geen probleem, ik heb er geen verklaring voor waarom, maar feit is dat we echt tegen kruipsnelheid kunnen manoeuvreren om bijvoorbeeld door scherpe bochten te komen (wij hebben vaak nog een kar achter de tandem hangen en dat is niet altijd evident om door tunneltjes ed te komen)

ontopic: Een sleeprem is enkel mogelijk op naven met schroefdraad. DTswiss maakt er en de shimano HF08 heeft ook schroefdraad. Let wel deze naven zijn 145 mm breed en passen dus niet in frames die daar niet voor ontworpen zijn. Als alternatief zie je steeds vaker dat op het achterwiel een schijfrem is gemonteerd als derde rem. (of bij schijfremmen er een extra velgrem is gemonteerd).

Op onze tandem hebben we geen sleeprem maar een extra velgrem, op onze randonneurs hebben we elk een sleeprem (fietsen overgekocht dus niet onze keuze :-)). Een sleeprem helpt de snelheid temperen, maar verwacht er geen wonderen van. Het blijven je gewone remmen die de hoofdmoot van het remwerk moeten doen. Een sleeprem verhoogt dan ook het gemak waarmee je daalt, maar zonder kan het ook.

(Rohloff al dan niet, is evengoed een persoonlijke keuze als op een enkele fiets. Ik vind het niet de moeite, menig ander vindt het wel de moeite. Met of zonder geraak je meestal wel waar je wil zijn.)
Nog even een reactie over het vervoer met het vliegtuig: we hebben nog nooit iets aan onze tandem hoeven sleutelen bij onze vluchten. We hebben een lang frame (wel zo plezierig voor de stoker), zo'n 2.5 m totale lengte. Zelfs pedalen of sturen zijn altijd gewoon blijven zitten. Maakt het leven wel een stuk eenvoudiger.
Wat betreft de uitrusting: naast het kleinste verzet (bij ons 24/34) is ook het zadel en het stuur van groot belang. Er is ontzettend veel in te stellen, maak eerst een proefrondje voordat je de Alpen over gaat.
En inderdaad, de remmen... Na onze laatste vakantie naar Rome heb ik toch maar besloten om brake boosters te monteren, want bergafwaarts was het zo af en toe op het randje (geen sleeprem, alleen V-brakes).
Veel plezier met jullie tochten!
OmeGerrit schreef:Voor ik het vergeet, ik dacht dat die Arai's uit productie waren maar misschien heeft iemand nog voorraad of kan de tandemclub je op een spoor zetten.
Toen we in 2012 op de Fiets en Wandelbeurs in Mechelen informeerden achter een Arai sleeprem kregen ook te horen dat die uit productie was. Die persoon waar ik met sprak raadde ons als alternatief een schijfrem aan.

Waar wij vooral problemen mee hadden tijdens onze tandemreizen was te weinig bagageruimte. De producten die we 's avonds bij een supermarkt gekocht hadden kregen we maar met moeite weggestopt. Misschien kochten we teveel! :lol:
Nee, het had vooral te maken met de ruimte die slaapzakken en slaapmatjes inpakten. Dus zorg in ieder geval dat jullie slaapzakken en slaapmatten compact op te bergen zijn. Scheelt heel wat in comfort (en in veel gevallen gewicht).
2014 Schotland Avaghon T28 Rohloff: geen sleeprem, Magura HS 33, geen problemen.
Bergop langzamer dan 4 km/u? .... dan kun je beter gaan lopen ivm evenwicht, slingeren etc.
een verhaal uit ervaring
als je echt de bergen in gaat dan is met afdalen een schrijf of sleeprem een must
heb het zelf mee gemaakt een klapband en we stonden net stil gelukkig
de velg was zo heet dat het water uit mijn bidon siste toen ik de velg wilde koelen
zeker als het zomer is en mooi weer koelt de velg niet genoeg met het remmen op een tandem met bepakking
wij hebben later een sleeprem gekocht op de tandem
en dat scheel een stuk de snelheid loop minder snel en hoog op
maar ook dan moeit je nog flink bij remmen hoor
toen we onze nieuwe tandem kochten heb ik dan ook meteen een schrijfrem extra op het achterwiel laten plaatsen
ga je niet het hooggebergte in dan is dit allemaal minderhard nodig
En nog wat aanvullingen op de vele informatie hiervoor.

Een gebruikte Santos/Avaghon is inderdaad zeldzaam. Overigens kost zo'n tandem vooral 5K+ als je een Rohloff neemt. Bij Santos is het prijsverschil met een derailleurversie groot (€1.000). Je kunt ook de Drössiger TDA Street tandem overwegen die sinds enige tijd bij Sector2Bikes te koop is. Kost compleet iets van €2.300 (met derailleur). Maar ook de eerder genoemde Cannondale is een uitstekende basis voor een vakantiefiets. Dit is uit eigen ervaring: we hebben 9 jaar met een MT3000 gereden. Al enige tijd staat er een exemplaar op Marktplaats voor €1.300 (http://link.marktplaats.nl/m884690618).
Daarbij staat ook een Ventoux-tandem voor €1.250. Dit is eigen productie van het gelijknamige fietsbedrijf uit Tilburg. Minder bekend merk, prima kwaliteit (http://link.marktplaats.nl/m884225844).

Wij hebben sinds 2003 goede ervaringen met schijfremmen, in ons geval van Hope. Voordien reden we 13 jaar met Magura (HS-22 en HS-33). Door steeds "kort en hevig" te remmen en dan de fiets te laten lopen hebben we nooit echt last gehad van te hete velgen. Dat moet de stoker natuurlijk wel accepteren en dat is in ons geval zo :P

De Arai-sleeprem is inderdaad uit productie; een simpele mechanische schijfrem op het achterwiel is een redelijke vervanging. Zij het dat je die nooit moet laten slepen want dan kan de schijf krom trekken. Het verbaast mij dan ook dat Koga voor de bediening van die schijfrem een Gripshift-draaischakelaar op het stokerstuur monteert. Die verleidt de gebruiker om de rem te laten slepen - niet optimaal naar mijn mening. In de USA is op kleine schaal een soort Arai-kopie te koop, zij het wel voor de hoofdprijs, namelijk $350 en dan moet hij nog naar NL komen (TandemsEast).

Voor de slaapzakken/-matten is er de optie om de matjes in een soort 'lakenzak' onder te brengen. Op de rand van die zak zit een rits waarvan de andere helft op een (dekenmodel) slaapzak zit. Je ritst dus de slaapzak als een soort dekbed aan de 'lakenzak'. In gematigde klimaten is dit ruimschoots voldoende warm en het scheelt een hele slaapzak. Zo'n zak heb ik ooit zelf gemaakt, dat is bepaald geen hogere wiskunde. Zo'n set is ook compleet te koop; wij kochten hem vorig jaar bij Lowlands (de Duo Iso-hoes).

En voor wat het waard is: wij hebben ook 22/34 als kleinste verzet met 26"-wielen. Klimmen met 4,5-5 km/uur gaat prima al word je dan soms ingehaald door een loper. Maar lopen met een beladen tandem aan de hand is geen pretje, dus dat wil je zoveel mogelijk voorkomen! Voor de boodschappen nemen we kleine tasjes mee die onder de hondenmand zitten. Deze tasjes zijn dus het grootste deel van de dag vrijwel leeg:

Afbeelding

Tot slot de deelbaarheid: ik zou nooit een bestaande tandem voorzien van S&S-koppelingen. In theorie kan het wel, maar het is buitengewoon kostbaar en eigenlijk moeten de framebuizen een iets dikkere wand hebben op de plaats waar de koppeling bevestigd is. Dat verklaar deels de hoge meerprijs bij de merken die deze koppelingen monteren (zoals Co-Motion, Santana etc.). Bij het duitse Pedalpower zijn diverse modellen met zelf ontwikkelde koppelingen te koop. Anderzijds: meerdere mensen geven al aan dat koppelingen voor het vliegen niet perse nodig zijn.

Meer weten? info@tandemclub.nl :lol:
Even-iets-anders schreef:Nog wel een vraag mbt versnellingen. Is een rohlof op een tandem nog aan te bevelen of juist niet? Ik lees tegengestelde berichten over het bereik van een rohloff tov derailleur. Voordeel van de rohloff is natuurlijk dat je een veel korter schakel moment hebt en minder snel zal stilstaan. Ook las ik iets hier dat je een rohlof op een tandem met dubbel voorblad zou kunnen doen om het bereik te vergroten.
Een Rohloffnaaf heeft op zichzelf een mooi groot bereik van 526%. Wij vinden het bereik echter te klein. We hebben 48/36/22 voor en 11-34 achter en dat hele spectrum gebruiken we ook daadwerkelijk. Dat is een verschil van 674%. Zou je echter zeggen "beneden komen we toch wel" dan is een Rohloff een goed alternatief. Bij een tandem moet je altijd zorgen voor zeer lichte versnellingen, dus dan kies je de tandwielen zodanig dat je een 24/34 of 22/34 als lichtste versnelling "imiteert".

Als je al een dubbel voorblad monteert is dat zelden om het totale bereik sterk te vergroten. Het wordt meestal gebruikt om de stappen tussen de 14 versnellingen nog eens te halveren. Nadeel hiervan is dat je kettinglijn nooit 100% recht is en je hebt er weer een bewegend deel bij. Al zijn voorderailleurs nou niet bepaald onderdelen die vaak defect raken.

Verder kun je bij een Rohloff alleen het totale pakket aan versnellingen 'verschuiven': wordt je kleinste versnelling zwaarder dan gaat de topversnelling mee en andersom. Bij een derailleursysteem is het mogelijk om voor Nederland en voor de bergen verschillende cassettes (tandwielsets) te gebruiken. In NL rijd je dan met relatief kleine stappen tussen de versnellingen, in de bergen kies je een cassette met grote stappen.

Het in stilstand kunnen schakelen kan inderdaad een voordeel zijn. Maar let op: dat kan alleen als er weinig druk op de pedalen staat. Dat geldt ook bij het klimmen: voor schakelen met een Rohloff moet je - net als bij een derailleursysteem - kortstondig de druk op de pedalen verminderen. Dus als je eigenlijk een te zware versnelling hebt geschakeld en je duwt beiden met volle kracht op de pedalen schakelt deze naaf net zo min als een derailleursysteem. Sterker nog: een derailleur kun je soms (met kraken en piepen) nog tot schakelen dwingen. Oftewel: dat 'kortere schakelmoment' en 'minder snel stilstaan' zijn naar mijn mening niet juist. Maar misschien denken anderen daar anders over :wink:

De onderhoudsvrijheid van een Rohloff is een groot voordeel, dat moge duidelijk zijn. Er zijn zelfs al tandems te koop met twee aandrijfriemen (Duratec, Co-Motion) en dan is er zelfs geen kettingonderhoud meer!

Afbeelding
Even-iets-anders schreef:3. Zijn er nog specifieke redenen om voor bepaalde typen/merken juist wel of niet te gaan op basis van persoonlijke ervaringen van de reizigers hier?
Voor langere reizen is een tandem met zo min mogelijk vering optimaal: er is dan minder om defect te raken. Comfort kun je prima uit brede banden halen, zoals de Schwalbe Big Apple in 50 of 60 mm breedte. De Koga TwinTraveller is helaas nogal bekend om zijn defect rakende achterbruggen. Mits je de eerste eigenaar bent zorgt de befaamde garantieregeling van Koga wel voor een prima vervanging maar even goed is je fijne fietsvakantie wel naar de knoppen!

De enige vering die wij van harte aanbevelen is een verende zadelpen voor de stoker. Die heb je in twee soorten: de telescopische modellen (veren verticaal) en de parallellogram-modellen (veren in een boog naar achteren). Zit de stoker tamelijk rechtop dan is een AirWings telescopische pen aan te bevelen:

Afbeelding

Naar onze mening en ervaring is de beste verende pen de Cane Creek Thudbuster. Zo'n pen kost serieus geld (pakweg 160-170 Euro) maar dan heb je ook echt wat. Het parallellogram zorgt ervoor dat de vering ook werkt als de stoker 'sportief-gestrekt' zit; een telescopische pen functioneert dan niet of nauwelijks.

Afbeelding
Hallo Allen,

Hartelijk dank voor de vele zeer uitgebreide en gedetaillleerde antwoorden met zeer bruikbare informatie!
Het helpt mij enorm in het verkleinen van het zoekplaatje en het opstellen van een mentale checklist.

Dank ook voor de concrete benoemingen van onderdelen, merken en typen en tandwiel verhoudingen.

Qua bepakking zal het meevallen, we hoeven geen campingspullen mee (compromis met de stoker...). Dus ik hoop het met tassen af te kunnen.

Het koppelbare/vouwbare frame is geen vereiste meer, als het erop zit dan is dat mooi, maar zoek ik niet meer naar. Derde rem juist wel.
Rohloff laat ik ook los, was ook meer ingegeven door mn huidige fiets die er wel 1 heeft.

Verder hangt het van de gevonden fiets af of er nog dragers achteraf gemonteerd moeten worden. Dat moeten we op dat moment bekijken. Bij de genoemde voorbeelden op marktplaats zullen er waarschijnlijk wat gaatjes geboord moeten worden en creatieve oplossingen gezocht.

Verer vroeg ik me af of het raadzaam is, vanwege 2 maanden tropen, om uit voorzorg een nieuwe achtervelg te monteren indien deze al wat ouder is. Ik lees vaak dat dit het stresspunt is bij een tandem. We willen in de twee maanden liever geen velg problemen.
Er staat een vittorio tandem op MP voor 1000 euri met dragers, 48 spaaks wielen en sleeprem. Wellicht wat aanpassen aan zadels, sturen en banden plus een servicebeurtje in Heerhugowaard en gaan - als de maatvoering past. Geen kleine jongen echter.
Even-iets-anders schreef:Verder hangt het van de gevonden fiets af of er nog dragers achteraf gemonteerd moeten worden. Dat moeten we op dat moment bekijken. Bij de genoemde voorbeelden op marktplaats zullen er waarschijnlijk wat gaatjes geboord moeten worden en creatieve oplossingen gezocht.

Verer vroeg ik me af of het raadzaam is, vanwege 2 maanden tropen, om uit voorzorg een nieuwe achtervelg te monteren indien deze al wat ouder is. Ik lees vaak dat dit het stresspunt is bij een tandem. We willen in de twee maanden liever geen velg problemen.
De Cannondales hebben al boutgaten voor een drager, al is het er (bijna zeker) slechts één aan elke zijde. Dan is de oplossing: bevestig het spatbord aan de drager. Ik verwacht dat het Ventoux-frame ook één of meer bevestigingspunten heeft. Boren zou ik niet doen in een aluminium frame; er bestaan prima klemmetjes voor maar die zullen dus waarschijnlijk niet nodig zijn.

Het preventief vervangen van de achtervelg kan zeker handig zijn en je gaat er niet failliet aan. Dan kun je gelijk een brede velg kiezen met een grote wanddikte op de remflanken. Tenzij je natuurlijk een tandem met schijfremmen vindt :wink:
Even-iets-anders schreef:Verder hangt het van de gevonden fiets af of er nog dragers achteraf gemonteerd moeten worden. Dat moeten we op dat moment bekijken. Bij de genoemde voorbeelden op marktplaats zullen er waarschijnlijk wat gaatjes geboord moeten worden en creatieve oplossingen gezocht.
Je gaat toch hopelijk niet boren in het frame of vork he? Een fiets is een zwaar belast* apparaat, een vakantiefiets is nog zwaarder belast, een tandem nog zwaarder en een vakantietandem....

Ik kan me een uitzondering voorstellen voor evt ruim bemeten achterpatjes, zij het dat ruim bemeten achterpatjes meestal al gaten hebben.

* nuttige last versus eigen gewicht.