Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schotland info welkom - Forum Wereldfietser

schotland info welkom

wij wil graag naar Schotland ongeveer 4 weken bivakkeren met tent ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten
hoe de campings zijn of is wildkamperen ook aan te raden
welke deel route is het mooist is kwa natuur
gr Theo

[Moderator]Verplaatst naar Europa forum [/moderator]
Campings kúnnen tegenvallen, in zoverre, dat je er wel terecht moet kunnen met een tentje. Archies Campings kan je daarmee helpen.

Maar wildkamperen is zéker aan te raden! Fantastisch land ervoor. Doen. En hoe noordelijker hoe mooier:). Hoewel ik vorig jaar het zuiden al prachtig vond, op de fiets, met name de kust.
Hoi Kaasmuis
Komende mei ga ik ook door Schotland fietsen. Het stuk boven Inverness, langs loch vaich naar Amat forest en vanuit daar naar loch an daimh en loch achall en Ullapool schijnt mooi en fietsbaar te zijn (volgens een lokale outdoor journalist). Wel allemaal onverhard. Onderweg kan je dan overnachten in glenbeg bothy, duag bridge bothy of knockdamph bothy.
Succes met plannen.
Tim
bedank voor de inbreng
Hallo allen,

Is dit draadje afgesloten?
Ik had graag in maart / april het landschap in Noord-West Schotland bewonderd.
Moet nog wel aan de voorbereiding starten.

Veel fietsplezier!
Danny
En wil je dan off-road of on-road?
De Sustrans afdeling in Schotland heeft een uitgebreid route netwerk inmiddels; goed te doen, lekker te fietsen, prachtig landschap. Wildkamperen mag, mits toestemming van de landeigenaar. Schotse humor is prachtig, bevolking vriendelijk en hulpvaardig. Kortom prima land om naar op de fiets te vertoeven.
Doen dus.
Ga genieten Erik Heijn
danielhens schreef:Hallo allen,

Is dit draadje afgesloten?
Ik had graag in maart / april het landschap in Noord-West Schotland bewonderd.
Moet nog wel aan de voorbereiding starten.

Veel fietsplezier!
Danny


draad nog niet af gesloten
ben zelf ook nog in voor bereiding

gr theo
Hier ook Fietsplannen richting Schotland/Noord-Engeland. Wil fietsen van Newcastle naar Edinburgh, via combinatie van Hadrian's wall (72), Reiver's(10), Pennine (68+686), en Coast & Castles (1) routes (+wat eigen short cuts). Totaal een 400km. Voor het stuk tussen Kelso en Edinburgh twijfel ik nog tussen de route via Innerleithen via de (1) door de Moorfoot Hills en een eigen route (er is er maar 1 via kleine wegen) naar Haddington door de Lammermuir Hills en dan langs de kust verder langs de 76 route.

Heeft iemand ervaring met deze routes? Wat zou je voorkeursroute zijn? Via Haddington is 10km korter.
Bedankt alvast!
Ben zelf vorig jaar via Innerleithen gefietst: erg mooi!
Via Innerleihthen was ook 1e keuze, maar via de andere weg is het wat korter. Ik heb de indruk (via streetview) dat het daar wat groener is (of paars van de Heide) dan via de Moorfoot Hills na Innerleihten die me verlatener en wat indrukwekkender lijken, al zitten de toppen zowat gelijk met de Lammermuir Hills (+/-410m). De entree in Edingburgh via de route 1 langs de kust lijkt me dan weer mooier dan via het zuiden. Het is 95km tegen 105km (of via omweg langs Roslin 110km)
Via Innerleihten is een aanrader. Wij deden dat op de terugweg en zijn vandaar door het Northumberland national park teruggefietst naar Newcastle. We waren blij dat we toen al wat fietskilometers achter de rug hadden, op sommige plaatsen vroegen we ons af hoe de weg zou kunnen lopen, maar wel errug mooi. Voor een indicatie van de route:
http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... ar-97.html
Dankje Arno,
Ik had je verslag al gevonden en gelezen voor ik hier postte. :-) Goede bron van info, bedankt.
Ik heb net bericht van mijn reisgezel dat hij er ook een extra dag aan kan breien, dus het gaat vermoedelijk wel de iets langere route zijn via Innerleithen. 400km met wat fikse heuvels erbij op 5dagen lijkt me iets beter doenbaar (met onze conditie) dan 4.

De route staat grosso modo op http://ridewithgps.com/routes/6747111?p ... heCJlOTfHA

Ik heb al wel wat zaken aangepast, zo wil ik zeker langs Bamburgh Castle en gaan we daar toch de NCR1 volgen. We rijden met racefietsen met dunne bandjes, dus ik zoek hier en daar wat alternatieven voor de onverharde stukken van NCR. Ik kijk daarvoor vaak op Streetview, maar daarmee geraak je niet overal natuurlijk, zeker niet op de kleine paadjes. Als er hier mensen die die al kunnen zeggen welke stukken best te mijden zijn zou me dat ook helpen. Cheers,
G.
Afgelopen zomer hebben mijn zwager, zoon en ik de tocht langs de oost kust van Edinburg naar Newcastle gemaakt. Verslag en tracks via mijn website te vinden. Het is adembenemend mooi maar ook soms steil. Als je buiten adem boven aan een helling komt en er staat 'road not suitable for caravans' dan staat daar in de UK meestal een behoorlijke tractor voor en dan weet je ook dat het (bijna) not suitable voor fietsers is.
Verder heb ik erg genoten van landschap steden en bevolking.
Over een (paar) jaar hoop ik Edinburg Aberdeen te doen. Eerst weer credits sparen hier thuis :)
Ik ben zo'n 20 jaar gelee van Newcastle naar Edinburgh gefietst deels langs de kust. Dat was wellicht omfietsen maar niet erg steil qua parcours. We namen B-wegen zoveel mogelijk en kwamen langs plaatsen als Berwick en ik dacht Alnwick. Vond het een mooie tocht en wildkamperen was te doen. In Berwick zat een prachtige camping aan de kust met fraai gazon, uitzicht op zee en 's morgens op verzoek lag er een krantje en pak melk voor je tentje. Kijk tot slotr uit voor "cattle grids", van die ijzeren staven in de weg om vee binnen te houden, die zijn niet fijn in blinde bochten tijdens afdelingen.
Bedankt voor de tips. Nu nog wat trainen... :wink:
west highland way is very beautiful if you don't mind going offroad :D
Hier nog eentje die via Innerleithen is gefietst, alleen bij mij was het ook van het noorden naar het zuiden, ik vond het heerlijk en leuk fietsen na een paar dagen in weer wat meer stedelijk/gecultiveerd/lager gebied te hebben gefietst.

Inmiddels is het alweer ruim vijf jaar geleden, maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat is vooral in het deel voor Berwick-upon-Tweed (voor jullie gezien) een aantal onverharde delen, maar als ik het goed zie op je route ontwijk je die al.

De laatste 30-tal foto's zijn volgens mij voornamelijk gemaakt op 1-route:

https://plus.google.com/photos/10710426 ... pwa&sort=1
Mooie foto's Ralph!
Is er in Innerleihten zelf eigenlijk iets te zien/doen/eten/drinken?
Het zal vermoedelijk ook een halteplaats worden.
In Innerleithen iets te doen. Mwah, als je van boekhandels houdt (de grootste van Schotland bijvoorbeeld); verder: http://www.undiscoveredscotland.co.uk/i ... index.html.
De camping ligt niet direct in het dorp; wij hebben als ik het nalees een prima pizza gegeten bij Frikos Bistro (een locatie met erg mooi uitzicht), een goed kwartier fietsen als ik me goed herinner. Dit op aanwijzing van onze min of meer permanent hier bivakkerende buren. Misschien is het aan te raden wat whisky achter de hand te houden bij de tent ...