Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laatste vragen route naar Santiago via oude wegen - Forum Wereldfietser

Laatste vragen route naar Santiago via oude wegen

Goedemiddag,
Ik kan inmiddels aftellen, nog een week of 9 en de lange vakantie kan beginnen.
Heb toch nog een paar laatste vragen en die stel ik maar weer hier.

1) Wat is een mooie aanrijroute vanuit Zwolle naar Aken? Ook met campings/vrienden op de fiets in de route. Ik heb ruim de tijd dus hoef geen 100 km per dag te fietsen.

2) Aansluiting Vennbahnroute met de route naar SdC, ergens in Luxemburg.... of staat deze route straks in deel 1 Langs Oude wegen. Deze komt half maart uit heb ik begrepen, kon de schrijver niet te pakken krijgen op de beurs. En heeft iemand anders hier alvast wat aanwijzingen over?
NB geen discussie over de route door de Ardennen.

3) Ik wil vanuit SdC niet overhaast terugkeren (denk ik nu, maar misschien denk ik daar straks heel anders over :wink: ) en vind daarom het vliegtuig geen optie.
Heb inmiddels info over fietsvervoer via Soetens, maar eigenlijk zoek ik een manier om met fiets en bus of trein terug te keren. Waarbij de fiets niet onder in een Spaanse bus wordt gepropt. Eventueel nog een stuk fietsen in Spanje om het vervoer via openbaar vervoer wel mogelijk te maken behoort tot de opties.
Iemand een goede oplossing?
De manier met Soetens of met vliegtuig kan altijd nog.
Ik wil ook niet van te voren iets vastleggen, wil vrij zijn om aan te komen in SdC wanneer het mij uitkomt.

Graag hoor ik de meningen weer van medefietsers.

Groet, Anja
Als je alle tijd hebt zal ik de LF3 gaan volgen, loopt langs Zwolle (lf3 Hanze route) later gaat hij over op de LF3 Maasroute, naar Vaals en dan door naar Aken.
Lekker rustig fietsen, pondjes pakken en genieten, ga zelf half juni zo naar Luxemburg fietsen.
De Vennbahn afgelopen zomer gereden op weg naar Assisi. Onlangs zitten kijken voor een tocht met min vrouw of de Vennbahn ook op de Oude Wegen route aansluit. Ik heb dat niet kunnen vinden. Langs Oude Wegen koerst sneller in zuidwestelijke richting.
Naar Aken kun je inderdaad prachtig de Lf routes doen, vanuit Sneek heb ik dat grotendeels ook gedaan. Gewoon een mooie knooppuntenroute laten samenstellen met de routeplanner van de fietsersbond kan ook. Vrienden op de fiets adressen heb je onderweg overal, daar hoef je je route niet voor te verleggen.
Fijn Kirsten, dat is antwoord nr 1.
Kan hier zo opstappen heb ik al gezien. Ga eerst nog een stempeltje halen in Hasselt, daar hebben ze ook Jacobsstempels in de kerk. Moet hij wel open zijn natuurlijk.
Op naar de 2 andere antwoorden.
Anja
Aart: ik heb ergens gehoord of gelezen.... maar waar ook al weer....... dat je in Luxemburg de route op kan pakken. heb zelf ook al getuurd op de kaart, denk ergens bij Bastogne.
Maar zou fijn zijn als iemand mij dat kan vertellen en me er even langs kan loodsen, zonder dat ik dan ook al enorme heuvels over moet. Die wil ik juist dan nog even ontwijken.
Geeft ook niets dat ik wat verder moet fietsen, ik heb 10 weken om op het eindpunt te komen. En die 50 km meer of minder op 2700 km is ook te verwaarlozen.
Anja

NB jouw vrouw had nu toch een nieuwe fiets? Benieuwd wat jullie gaan doen met z'n tweeën.
Ha Anja,
Mijn vrouw heeft inderdaad sinds gisteren haar nieuwe fiets. Zij (onmiskenbaar een damesfiets, al staat er Jan Janssen op) heeft al 24 uur in de woonkamer gestaan en mijn vrouw zette haar zojuist met pijn in het hart in onze minder netjes opgeruimde garage. Helaas hadden ze er verkeerde wielen onder gemonteerd, dus hij moet nog terug.

Selma heeft overal wel interesse in. Dit jaar wrs tweemaal een weekje fietsen, minder primitief als ik altijd doe en dus niet kamperen en normalere afstanden (van de zomer fietste ik 2457 km in 25 fietsdagen met maar een rustdag van Sneek naar Assisi). Het jaar daarna misschien wel in etappes de Limesroute tot Boekarest of Santiago. Ook al is dat toekomstmuziek heb ik toch al zitten kijken......

Voor wat betreft de Vennbahn: ik zoek zo de kaart van de Vennbahn even op. De roiteboekjes heb ik in huis en ik zal nog eens goed kijken, misschien dat er een vertakking is die ik dit jasr niet genomen heb die wel bij de Oude Wegen in de buurt komt.
Je kunt de routekaart van de Vennbahn trouwens gratis toe laten sturen.
Hoi,
Ik heb de Vennbahnkaart niet meer, zo zie ik.
Maar op de site van Vennbahn zie ik dat ze niet westelijker dan Troisvierges komen. Van daar is het naar schatting ongeveer 30 km naar Bastogne. Zo zou je dus inderdaad weer op de route kunnen komen. Je moet dan vlg mij nog wel een paar colletjes over, al heb je meer keuzemogelijkheden.

Je rijdt er wel erg voor om wanneer je het vergelijkt om direct via Maastricht naar het Zuiden af te zakken. Bovendien heb je al een dag of drie in de benen en heb je al wat ritme opgebouwd. Bovendien vond ik de Vennbahn wat saai. Ik ga liever van dorpje tot dorpje dan alsmaar door bossages. Hoewel, als ik met Selma ga neem ik misschien toch de Vennbahn, want geen idee hoe ze naar boven fietst. Tegen de dijk op maakt deze oud-Alblasserdamse altijd een sprintje en probeert ze mij uit het wiel te rijden, maar de meeste colletjes zijn wat hoger dan de dijk langs de Noord.....
dijken63 schreef:Fijn Kirsten, dat is antwoord nr 1.
Kan hier zo opstappen heb ik al gezien. Ga eerst nog een stempeltje halen in Hasselt, daar hebben ze ook Jacobsstempels in de kerk. Moet hij wel open zijn natuurlijk.
Op naar de 2 andere antwoorden.
Anja
Vanaf Maastricht kan je de LF 6 volgen tot Vaals, is onwijs mooi.
Ben natuurlijk stik jaloers op jou, het is voor mij mijn grootste wens om dezelfde tocht te gaan fietsen, zal nog even geduld moeten hebben, langer dan twee drie weken kan ik nog niet weg :cry:
Aart Veldhuizen schreef:Hoi,
Ik heb de Vennbahnkaart niet meer, zo zie ik.
Maar op de site van Vennbahn zie ik dat ze niet westelijker dan Troisvierges komen. Van daar is het naar schatting ongeveer 30 km naar Bastogne.
Wij zijn vorig jaar langs Bastogne en daarna langs St. Vith gefietst. Het grootste deel is er een Ravelfietspad op een oude spoorlijn. Die loopt van Bastogne tot 3 km ZO van Gouvy. In onze richting was het best te vinden. Andersom wordt wat lastiger, vooral ook omdat een kaart waar zowel deze Ravel als de Vennbahn en enig detail ertussenin volgens mij niet bestaat.
Je kunt uiteraard wel gewoon van St. Vith kaartnavigerend naar Gouvy fietsen en dan de spoorlijn kaartlezen zoeken. De kaart die je dan nodig hebt is de 1: 200.000 van Michelin; op hun website viamichelin kun je het ook zien maar alleen in één zoomstand. Als het alleen om dat stuk gaat kun je er een screenprint van maken.
Succes en mochten er nog vrtagen zijn dan hoeven dit niet de laatste vragen te zijn.
Wij zijn in 2012 met de trein van santiago naar Irun gereisd, dat was 1 dag, de fietsen en bagage hebben we met een koerier naar irun gestuurd.
Van irun zijn we toen naar DAX gefietst en daarna redelijk relex de Jacobsroute gefietst naar Nederland.
Op http://fietsen.fbosman.nl/ kun je meer lezen.
@ Kirsten: Dankzij lieve collega's mag ik mijn Plb uren inzetten en heb ik straks zomaar 12 weken vrij. Maar natuurlijk niet in het hoogseizoen, ik ga vanaf 6 juli weer flink aan het werk. Daar is ook wel wat aan vooraf gegaan hoor, (verandering van gezinssamensteliing, woonomgeving, pittige 4 jarige studie, 3 opgroeiende pubers) maar nu neem ik de tijd ervoor. Wil vooral genieten, ontspannen en opladen.
@fbosman: ik begrijp hieruit dat jullie terug zijn gefietst. Dat ga ik niet redden in die 10 weken. En ook jullie moesten dus de fiets per koerier laten versturen. En ik wil nu juist met fiets en bus/trein terug.
Cycletours gaat ook terug, maar dan moet ik een bus halen.....op een bepaald tijdstip en ook nog van te voren reserveren. Dat wil ik juist niet doen.
ik hoop nog steeds op een simpele oplossing voor de terug keer.
Anja
Een mooie oplossing voor de terugweg van Santiago naar Nederland (voor ons) was afgelopen jaar het boemeltreintje van Ferrol naar Santander (fiets kan mee voor een paar euro extra). Fietsen en/of bus naar Ferrol.
Vanaf Santander de ferry naar Portsmouth (UK), stukje fietsen langs de engelse zuidkust naar Dover en dan de ferry naar duinkerken en dan in 2-3 dagen naar huis fietsen. Of in Engeland doorfietsen via Londen naar Harwich en de ferry naar Hoek van Holland (dat hebben we drie jaar geleden gedaan en ging ook prima maar meer steile klimmetjes in zuid-engeland richting Londen).
groetjes ben
Wij hebben ook 10 weken en gaan nog een stuk terugfietsen in Spanje. Via Langs Oude Wegen naar Lourdes daarna de Col de Somport vervolgens via de Pelgrimsroute Frances (zuidelijke variant over Jaca) naar Santiago de Compostella. Eventueel daar nog naar kaap Finisterre, en dan via de noordelijke route terug naar St Jean Pie de Port. Vandaar fietsen naar Biarritz. Daar je fiets achterlaten in een hotel om hem op te laten halen door Soetens en dan naar huis met de trein of het vliegtuig (Ryanair) Alles bij elkaar 3811km. Moet te doen zijn in 10 weken.

Ronald van der Perk
Dat is ook nog een idee Ronald, zal ervan afhangen wanneer ik in SdC ben.
hou het in gedachten.
Ik ga ook een ommetje maken richting Lourdes, ben toch "in de buurt".
Anja
In tien weken moet heen en terug ook wel te doen zijn. Ik zou dat zeker overwegen als ik jou was. Er lopen meerdere routes naar SdC en je kunt dan bijvoorbeeld heen de vlakkere route via Tours nemen en terug de Langs Oude Wegenroute die wat zwaarder is.

Om aan te geven: afgelopen zomer reed ik, kamperend in mijn eentje als 100 kg zware 51-jarige in 25 fietsdagen 2457 van Sneek naar Assisi. Het ging zonder jakken en jagen en was helemaal geen lange etappes van plan, maar de kilometers rolden als vanzelf onder mijn wielen door. Nu scheelt het wel dat ik in juni-juli fietste vanwege de langere dagen. Toen ik indertijd eind april/begin mei de frontlinieroute reed, was het - ook door bezichtigingen - zo'n 70 km per dag, maar je zult merken dat je dat gaandeweg makkelijk haalt.

Ik schrijf dat om je de overweging mee te geven om wel degelijk heen en weer te fietsen, want zoveel weken als je nu vrij hebt, zul je niet vaak meer hebben. Dus: geniet er van en gebruik die tijd!
Wij zijn 10 weken weggeweest, heen en terug met de fiets. Alleen van santiago naart Irun met de trein. De fietsen konden niet mee met de trein, die zijn door een koerier van santiago naar irun gebracht. Prima service.
Is mijn eerste fietstocht mannen (op een aantal 3 daagse tochten in Nederland van max 75 km) kan mij niet voorstellen dat ik dit zomaar volbreng.
Ook een stukje bezinning en mezelf waarschijnlijk regelmatig tegenkomen.
Ik heb ruim de tijd, wil ook regelmatig een aantal dagen op dezelfde plek blijven om rustig een stad etc te bezoeken.
Mocht ik binnen 6 weken op de plek van bestemming zijn én ik heb het fietsvirus echt te pakken dan fiets ik natuurlijk gewoon door/terug. (Mijn collega's denken dat ik niet weer terug kom...en aan een Spaanse man blijf hangen).
Kan het mij alleen nog niet voorstellen :idea:
Gr Anja
Anja, wat klinkt dat heerlijk romantisch...... Wie weet een heuse Jacobus!!
Wat ik me steeds afvraag...waar kun je opzoeken of een kerk een St Jacobs stempel heeft? Op de bonnefooi kerkjes controleren onderweg?