Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - Forum Wereldfietser

GPS

GPS

Hoi!

Ik ben op zoek naar een eenvoudige GPS voor gebruik samen met een papieren kaart. Een GPS met ingebouwde digitale kaart heb ik niet nodig want voor de gebieden waarin ik reis zijn die er niet en in de geciviliseerde wereld heb je geen GPS nodig en de paadjes waarop ik dan fiets staan daar niet op.
Het enige dat hij dus hoeft te doen is vertellen waar ik ben wanneer orienteringspunten ontbreken (woestijn, mist) en een goede ontvangst hebben, ook in bos en mist.

Ik twijfel tussen de Garmin Gecko en de Magellan Explorist 100. Heeft iemand ervaring met deze GPSen of kent een ander goed basismodel zonder fratsen onder 200E?

Heel erg bedankt :D

Whisky
Hoi,

Ik weet niet wanneer je 'm wilt/moet hebben, maar wellicht dat Garmin later dit jaar nog met een nieuwe eTrex gaat komen? Met nieuw bedoel ik dan met de nieuwe SiRF III-chip erin, zodat ontvangst onder dichte bladerdaken en in steile ravijnen ook aanwezig is. Dit is echt een verbetering t.o.v. de huidige chips.

De Garmin eTrex werkt op AA-batterijen (penlite!), de Geko op AAA (mini-penlite). Wellicht dat de eTrex dus handiger is voor ons wereldfietsers... De functies lopen verder aardig gelijk van de eTrex Euro/Camo en de Geko 201, en de eTrex Summit en de Geko 301.

De menustructuur hebben ze in de loop van de jaren ook aangepast aan mijn wensen: Nu krijg je de volgorde "waypoint aanmaken" - "overzicht v/d waypoints" - "route maken (van de opgeslagen waypoints)" - "bijgehouden track-gegevens" - "instellingen".

Net wat overzichtelijker dan de "oude" menustructuur.

Hoi!

Ja, dat van die AAA batterijen in de Gecko is echt wel een nadeel want die zijn zeker niet overal te koop. Er zijn geloof ik wel oplaadbare maar het is toch handiger alles AA te hebben.
Daarom zou ik het liefst voor een Magellan gaan, ook vanwege de betere ontvangst t.o.v. Garmin.

Ik heb eerst overwogen om een Garmin Etrex te kopen maar ik heb gelezen dat de ontvangst in het bos, kloven en in de mist slecht is door de relatief kleine zender. En bos en mist zijn natuurlijk DE ideale omstandigheden voor een GPS.

Robertjan, heb jij een Etrex en ervaring ermee?
Hoe heet de nieuwe Etrex en hoeveel moet hij gaan kosten?

Whisky

Off topic, maar toch even noemen deze batterij tip.

Er bestaan lithium AA en AAA batterijen (helaas niet in oplaadbare vorm), o.a. bestelbaar bij Conrad.nl .
Uit ervaring weet ik dat deze lithium batterijen echt veel langer meegaan dan andere types _en_ dat ze werken bij zeer lage temperaturen (iets wat andere batterijen zeker niet goed doen). Ze zijn niet goedkoop!

groet,
Peter.

Hi,

Vergelijk ook het stroomverbruik. Bijvoorbeeld:

Een explorist 100 doet volgens de handleiding (http://www.magellangps.com/assets/manua ... _Dutch.pdf ) ongeveer 14 uur met 2 aa batterijen.

Een Garmin gps60c (Wel een iets duurder model) doet 30 uur met 2 aa batterijen .

Wim

Hoi!
Een Garmin gps60c (Wel een iets duurder model)
De Explorist 100 kost 99E, de Garmin gps60c kost 470E, dat is bijna 5x zo duur :shock: Dat zijn heel verschillende prijsklassen voor heel verschillende apparaten :)

Ik wil hem alleen gebruiken als backup in noodgevallen dus ik gebruik hem hopelijk nooit. Dan is stroomverbruik van ondergeschikt belang. Wat dan wel van belang is dat hij nauwkeurig de positie bepaald onder alle omstandigheden en wat dat betreft is de Explorist 100 geloof ik de beste in zijn prijsklasse (100-150E).
Heeft iemand er ervaring mee?

De Garmin gps60c is wel een heeeel erg leuk apparaatje overigens 8)

Fiets de wereld (met noodgeval GPS),
Whisky

Hi,

Eventueel kan je de garmin gps60 nemen, deze kost bij notter 210€. 't Is wel een monochrome versie maar dit model heeft wel enkele voordelen tov de explorist 100. Of dit de meerprijs waard is moet je zelf afwegen.

Uit ervaring weet ik dat de stuurbevestiging voor op de fiets zeer degelijk is.


Wim

p.s. Eens je een gps hebt wordt geocaching op de fiets een leuke hobby !

joggerke schreef:Eens je een gps hebt wordt geocaching op de fiets een leuke hobby !
Hier ben ik het volledig mee eens!
Geocaching en fietsen, de mooiste hobby's die er bestaan!
Mia

Sommige 60C toestellen hebben nogal last van trillingen, en vallen daardoor uit. Lees even dit :
http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic.php?t=148
Ik heb zelf ook een 60C, en ook het probleem....

Sommige 60C toestellen hebben nogal last van trillingen en vallen daardoor uit, ik heb zelf ook een 60C, en ook het probleem....
Nog nooit last van gehad bij mijn kaart en kompas :twisted: :P
Niet echt handig als je dan alleen een GPS bij je hebt...

Geocaching lijkt me trouwens ook wel leuk om te doen maar daar heb je geen ingebouwde elektronische kaart voor nodig...

Whisky
Hoi,

Ik heb inderdaad de eTrex Euro. Voor de meeste toepassingen handig. Ik kan er in combinatie met MapSource mee naar Heerhugowaard rijden, terwijl ik nog vrijwel nooit in die buurt geweest ben.

Echter het ontvangst onder dicht bladerdak enzo in beduidend minder goed. Tevens lijkt het erop dat bij mountainbiken die van mij soms het contact verliest met de batterijen, zoals bij de 60C-serie.

Verder weet ik niets van eventueel te verwachten nieuwe eTrex-modellen. Wel heeft Garmin dus een overeenkomst met de fabrikant van de SirfStar III-ontvangers. Ik neem dus aan dat als de huidige voorraad op is, de nieuwe ontvangers in de modellen komen.

Dit zou betekenen dat de ontvangst van de nieuwe SirfStar III-ontvanger i.c.m. de gebruiksvriendelijke menubediening van Garmin een hele goede GPS moet opleveren.

Hoe doed de Magellan's zijn weet ik niet, maar voor m'n gevoel heeft Garmin toch een beter ontvangst. Garmin heeft tevens het Nederlandse RD-grid standaard in de GPS'en staan, Magellan niet.
ik heb zelf een GPS Magellan Meridian Color, en heb hem nu toch al redelijk wat gebruikt op kasseien, en daarmee nog geen problemen ondervonden. MAAR: ik heb me wel een RAM-mount aangeschaft voor die GPS, en dat scheelt naar het schijnt ENORM veel.

Enigste waar je wel rekening moet mee houden is dat de batterijduur die opgegeven staat, niet echt 100% realistisch is. maar dat weet iedere batterij-verbruiker ondertussen wel.

Dat je in Europa geen GPS nodig hebt, lijkt me een beetje overdreven, voor lange tochten (> 1000 km) zou ik niet graag alle kaarten meezeulen. Vooral in een land waar ik de taal niet echt goed ken (kom je als belg minder vaak tegen, maar dan is het des te lastiger). Anders vraag je vlot effe de weg, maar als je dat niet hebt, is een gps toch serieus handig :)

(voor kleinere tochten neem ik nooit een kaart mee, gewoon een papiertje waarbij de steden opstaan waarlangs ik heen rij :))

Soit, over die meridian color ben ik best tevreden, ideaal zal een gps voor op de fiets de eerste jaren zeker niet zijn , maar het doet zijn werk (en is gewoon al leuk voor hoogteprofielen)

Hoi,

Met 499E valt de Magellan Meridian Color ver buiten mijn budget en ook voor wat ik ermee wil doen maar dat is wel een leuk speeltje :)
Zo een RAM stuurhouder lijkt me daarentegen wel wat, veel mensen zijn er erg tevreden over en het voorkomt voor een groot deel het uitvallen van GPSen (vooral die van Garmin). Hoe is dat op MTB paden en offroad?

Kaarten koop ik trouwens onderweg in Europa want die zij overal te koop. En daarna stuur ik ze gewoon op naar huis. Spaart gewicht op de heen- en op de terugweg :-) Alleen voor afgelegen landen koop ik ze wel van te voren...

Whisky

Hoi,

Ik heb voor 285 euro een gps 76cs met 128 mb, elektronische hoogtemeter en barometer. ( tweedehands ) Normaal 800 euro. Je kan ook voor wat minder ook een goede tweedehands gps kopen. Vaak zie je geen verschil met een nieuwe.

whisky schreef:Hoi,

Met 499E valt de Magellan Meridian Color ver buiten mijn budget en ook voor wat ik ermee wil doen maar dat is wel een leuk speeltje :)
Zo een RAM stuurhouder lijkt me daarentegen wel wat, veel mensen zijn er erg tevreden over en het voorkomt voor een groot deel het uitvallen van GPSen (vooral die van Garmin). Hoe is dat op MTB paden en offroad?
ik denk dat kasseien met een koersfiets nog een stuk erger zijn dan offroad of MTB paden.

k zal anders es proberen een veldrit te doen en je het antwoord te laten weten :p.

Trouwens, 499 euro? ik weet niet waar jij die koopt... ik heb 290 euro betaald voor mijn GPS (via de belgische ebay, daar zit een fransman die er regelmatig uit de USA verkoopt).

de RAM-mount was wel niet gemakkelijk te vinden, k heb die uiteindelijk in frankrijk gekocht

Ik heb vandaag de Garmin Legend besteld. Voor nog geen 200 euro (199!).

Wereldapparaat. Ik heb vorig jaar met de Etrex Euro in de Ardennen gewandeld. Geweldig.

Maar wat ik mij afvraag... Jullie praten hierboven alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ik vind het nog erg lastig om coördinaten te vinden (afgezien van zelf opzoeken op kaarten, en ook kaarten met geografische coördinaten moet je zoeken).

Maar ik ben dan ook nog maar een beginner... Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Ik ga volgende maand rond de Bodensee fietsen, en zou graag met mijn GPS willen werken. Maar ik ga dit topic niet kapen, sorry dat ik al zo uitwijd (op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 3530#23530 staat mijn eigen topic).

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik via Ebay een Magellan Explorist200 te pakken gekregen voor 100E. Is gebruikt maar ach...
Iedereen bedankt vor de hulp :)

Fiets de wereld (nu met noodgeval GPS),
Whisky