Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GARMIN OREGON 600 - Forum Wereldfietser

GARMIN OREGON 600

Hallo,

Ik heb een Garmin Oregon 600 gekocht. Daar heb ik de kaarten van Openfietsmap opgezet. Tot op heden zijn de ervaringen niet goed:
- als ik een bestemming ingeef (adres) dan raakt hij onderweg meerdere malen volledig de weg kwijt. Hij geeft dan aan dat er een navigatiefout is opgetreden. Dan vraagt hij vervolgens of hij moet herberekenen. Meestal geef ik dan JA aan. Dan blijkt hij een totaal andere richting aan te gaan geven. Iemand een oplossing?
- als ik hem op mijn stuur doen, dan krijg ik hem met moeite maar in de lengte richting qua scherm, hij blijft zich in de breedte richting instellen. Na afnemen en veel draaien en keren, pakt hij hem over, maar schakelt soms ook weer terug. Ws moet ik hem nog verticaler op mijn stuur zetten, hoop niet dat dit ten kosten gaat van de leesbaarheid.
- de houder die Garmin bijleverd vind ik niet goed. Hij vergrendelt niet echt en de bevestiging met tire rips werkt niet bij een stuur dat afloopt qua diameter. Het toetstel is er vandaag tevens een keer uitgevallen.

In september fiets in naar Rome en hoop dat eea zich verbeterd. Ms is het met tracks beter...
Zijn er nog meer ervaringen met de Garmin Oregon 600?
geoffreyvandermaat schreef:Hallo,
Ik heb een Garmin Oregon 600 gekocht. Daar heb ik de kaarten van Openfietsmap opgezet. Tot op heden zijn de ervaringen niet goed:
- als ik een bestemming ingeef (adres) dan raakt hij onderweg meerdere malen volledig de weg kwijt. Hij geeft dan aan dat er een navigatiefout is opgetreden. Dan vraagt hij vervolgens of hij moet herberekenen. Meestal geef ik dan JA aan. Dan blijkt hij een totaal andere richting aan te gaan geven. Iemand een oplossing?
Het zoeken naar adressen is erg afhankelijk van de informatie op OSM, die is lang niet compleet. Remedie, wijs een punt op de kaart aan ipv het zoeken/navigeren via adressen. Of schaf de City Navigator Europe aan.
- als ik hem op mijn stuur doen, dan krijg ik hem met moeite maar in de lengte richting qua scherm, hij blijft zich in de breedte richting instellen. Na afnemen en veel draaien en keren, pakt hij hem over, maar schakelt soms ook weer terug. Ws moet ik hem nog verticaler op mijn stuur zetten, hoop niet dat dit ten kosten gaat van de leesbaarheid.
Het automatisch draaien kan je uitzetten. Ook consequent Noord boven ipv koers boven voorkomt nodeloos gedraai van het scherm.
- de houder die Garmin bijleverd vind ik niet goed. Hij vergrendelt niet echt en de bevestiging met tire rips werkt niet bij een stuur dat afloopt qua diameter
Andere houder kopen? :wink:
Het toetstel is er vandaag tevens een keer uitgevallen.
Vergeet het ding niet te zekeren met een polsbandje
In september fiets in naar Rome en hoop dat eea zich verbeterd. Ms is het met tracks beter...
Dat is sowieso aan te raden
Zijn er nog meer ervaringen met de Garmin Oregon 600?
Ja, zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113&t=39596
Ik heb zelf geen Oregon 600, maar wel laatst iemand geholpen met dat apparaat.

- Navigatie met garmins i.c.m. de OpenFietsMap werkt iets anders dan met de officieele garmin kaarten. Heb je de routering instellingen juist gezet? Kijk even op openfietsmap.nl hoe je die moet instellen. Tip: voertuig: Auto, en dus niet fietsen.

- Je kan het automatisch kantelen van het scherm ook uitschakelen. Dan blijft het scherm gewoon in de lengte richting. Zoek even bij "instellingen"

- Ik heb zelf een klein korte aan het toestel zitten, die ik om me stuur heen doe. Als het toestel er dat uitvalt hangt die in ieder geval nog aan je stuur. Bij mij zit het toestel trouwens wel goed vast. (etrex 20, zelfde houder)

Volg je een "boekjes route" naar Rome. Dan vind ik navigeren obv tracks sowieso veel fijner. Weet je ten miste zeker dat de route exact het zelfde is als in het boekje. En als je dan een keertje afwijkt van de track, heb je geen gezeur met herberekenen, en eventuele fouten.


edit: Wat hier boven staat dus :)
Hallo Tovenaar,

Met punt op de kaart bedoel je ws een coördinaat of niet? Zo'n coördinaat haal ik ws uit Basecamp, toch?
Het zekeren is een goede tip, thanx!

@ Lukeotto
Als ik hem op auto zet, krijg ik dan ook geen snelwegen?
Verder bedankt voor de tips, ik rijd met de track van Reitsma naar Rome.

Bedankt voor jullie antwoorden!
geoffreyvandermaat schreef:Hallo Tovenaar,

Met punt op de kaart bedoel je ws een coördinaat of niet?
Nee hoor, gewoon inzoomen op de kaart waar je ongeveer wezen wilt en erop klikken/aanwijzen met je vinger. Niks geen coordinaten invoeren of moeilijk doen met zoeken naar adressen maar gewoon op GO (of GA) klikken

http://www.youtube.com/watch?v=cFFyy1En ... u.be&t=10s
geoffreyvandermaat schreef:- de houder die Garmin bijleverd vind ik niet goed. Hij vergrendelt niet echt en de bevestiging met tire rips werkt niet bij een stuur dat afloopt qua diameter. Het toetstel is er vandaag tevens een keer uitgevallen.
Je moet de gps echt doorschuiven totdat je een klik hoort. Dan zit deze goed vergrendeld. Krijg de 600 er zelfs nog wat moeilijker af dan de 300.
Verlopend stuur qua diameter: heb ik al jaren en gebruik dan aan 1 kant van de houder een dik(ker) stukje rubber of meer omwentelingen van een smal stukje fietsbinnenband.
geoffreyvandermaat schreef: @ Lukeotto
Als ik hem op auto zet, krijg ik dan ook geen snelwegen?
Lees even de tekst op de website van OFM daar staat precies uitgelegd met welke routering instellingen je de beste resultaten krijgt. Deze instellingen dus zowel in basecamp instellen, als op je toestel.
https://sites.google.com/site/openfiets ... asecamp-nl
heb zelfde gps, ben er wel erg happy mee. gebruik de kaarten van Freizeitkarte-osm.de, kleurstelling en leesbaarheid bevalt me beter dan die van openfietsmap.

Navigatie heb ik geen ervaring mee, rijd altijd op tracks en dat gaat prima. Kost even knutselen met BaseCamp, maar gaat tegenwoordig inmiddels prima. Bijna hele plan voor zomervakantie er inmiddels in staan :)

Oriëntatie van scherm heb ik vast gezet (met noord boven, dat vind ik het fijnste).

Houder, mee eens, prut ding. GPS al een keer van de fiets afgevlogen, behalve paar schaafplekken op plastic (gelukkig) geen schade. Scherm dus ook niet.
Wel meteen op zoek gegaan naar iets beters, uiteindelijk via gps.nl in de winkel in Notter een Softplate(.nl) en RAM houder gekocht, die bevalt prima en is stabiel. En voor nog meer zekerheid ook een polsbandje om het stuur inderdaad.

Wat ik trouwens ook fijn vind is dat het mogelijk blijkt om meerdere kaarten op een geheugenkaartje te zetten, de Oregon 600 heeft daar gelukkig geen probleem mee en laat ze gewoon allemaal zien als je daar om vraagt.
Met mijn Garmin zumo 220 heb ik verschillende fietsroutes gemaakt en gereden, de aanwijzingen op de fiets zijn ideaal, maar de actieradius te klein, dus ga ik deze nu definitief in de auto installeren (fantastische autoroutes).
Ik zal een nieuwe fiets GPS kopen en ben van plan een OREGON 600 of eventueel 650 (misschien overbodige luxe?) te kopen.
De vraag is kan men deze voldoende vastzetten op de fiets?
Is deze gemakkelijk te gebruiken met open fietsmap? (ideaal voor Zumo)
Ik bezit een van de eerste GARMIN BENELUX fietsmap op micro SD kaartje, maar dat is een ramp en wat mij betreft niet gebruiksvriendelijk, dat gebruik ik zeker niet.
Mijn routes zijn allemaal gemaakt met BaseCamp, dus geen adresselectie
Of ben ik beter met een Garmin 810 (niet de 800 want niet geschikt voor routes) ondanks de vele beperkingen wat routes betreft.
Ik ben een recreatieve fietser in groep, kruissnelheid ongeveer 30km/h afstanden tussen 70 en 150km.
Kan je mij de Oregon 600 aanraden?
Hi Roger,
Afgelopen zomer op de racefiets door half europa ruim 3500 km gereden met bovengenoemde opzet en er erg tevreden mee. Vooral het aanpassen van de houder is wat mij betreft een gouden greep geweest, ook op onverharde wegen (foutje..) zat de gps muurvast. Ik ben blij met mijn Oregon 600 en kan hem je aanraden.
Groet,
Eelco
Bedankt voor de tip, een paar vraagjes nog.
Welke fietssteun is goed?
En aangezien je vele kilometers gereden heb, heb je bij een route auto zoom wanneer je moet indraaien of afslaan? Dat staat nergens duidelijk beschreven.
Ik was al zinnens een Oregon 600 te kopen, nu ik uw antwoord gelezen heb, ben ik vrijwel zeker.

Met dank

Roger
Hallo Eelco,

Heb intussen alles gevonden, in ieder geval bedankt voor uw antwoord.
Groetjes
Roger
Beste fietsers,

wellicht een oud topic oprakelen, maar ik ben benieuwd naar de lange termijn ervaringen. Hoe is de ervaring van de oregon qua batterijduur? Ik twijfel namelijk tussen de MAP64 of de Oregon 600 serie.

Ik lees jullie reacties graag!

Aart
Batterijverbruik is op de lange termijn niet veranderd. Maar dat bedoel je vast niet :)

Lange termijn ervaring: Ik ben nog steeds tevreden met de Oregon 600. Inmiddels regelmatig ook met externe accu of naafdynamo gereden, beide voor mij te onbetrouwbaar; het zwakke punt lijkt de USB connector van de Oregon te zijn.

Met gewone (goede) oplaadbare batterijen doet het ding het perfect. Varieert een beetje met welke batterijen je gebruikt en wat je instellingen zijn; ik schat dat ik met een setje goed opgeladen batterijen ongeveer 300km rijd, maar als gezegd, dat past bij mijn instellingen en mijn gemiddelde snelheid.

Een mooi overzicht over verbruik vind je hier: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Power+Sources met behulp van hetgeen je onder 'Power Consumption' vindt kun je redelijk goed rekenen.
ik gebruik de oregon 600 nu ongeveer een jaar voor het mountainbiken en ben zeer tevreden. Ik gebruik 4 AA oplaadbare batterijen die ik afwisselend gebruik. met één setje batterijen doe ik denk ik 7-9 uur. nu moet ik wel zeggen dat ik niet echt let op energiebesparing, gebruik bijvoorbeeld ook het GLONASS systeem zodat ik in het bos een beter bereik heb.

Wat ik een groot voordeel vind is dat het scherm zeer goed af te lezen is in de zon. Dus hoef je de helderheid niet te verhogen zodat je dus de batterij kan sparen.
Het zijn beide prima apparaten, maar het stroomverbruik van de oregon is ongeveer het dubbele van de gpsmap64. Scherm is groter + het is een touchscreen.

Ik geef zelf de voorkeur aan de or600, maar als je veel met handschoenen cq bij slecht weer rijdt dan zou ik voor de 62/64 gaan.
Wat geeft voor jou dan de voorkeur behalve touchscreen + groter scherm?
het touchscreen valt mij mee, ik kan hem ook vrij makkelijk bedienen met de handschoenen die ik aan heb. Natuurlijk werkt dit wat lastiger maar het valt me niet tegen.

voor de oregon maakte ik gebruik van de gpsmap60csx, die dezelfde bediening heeft. het voordeel is dat je met de fysieke knoppen veel gerichter kunt bedienen in ruig terrein tijdens het rijden.

een groot nadeel van de gpsmap die ik had was dat hij in de zon niet te lezen was, helemaal t.o.v. de oregon.

de batterij van de gpsmap gaat inderdaad veel langer mee, maar 2 extra setjes batterijen waren mij de voordelen van de oregon zeker waard, helemaal omdat ik over het algemeen niet meer dan 2 dagen van een stroomvoorziening/winkel (voor de AA batterijen) ben
Bedankt voor de reacties! De komende jaren zal het gebruik voornamelijk in Europa zijn, vanwege ons jonge gezin. Afgaand op jullie commentaar zou ik dus een fietsvakantie waarbij een een spoor volg en niet laat navigeren, gewoon probleemloos moeten kunnen fietsen?
Een spoor (track) heeft ook mijn voorkeur, vooral omdat je dan zelf invloed hebt op de route die je van te voren kunt maken via basecamp, al heeft het oudere mapsource mijn voorkeur.