Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen NL naar Tromso en terug vanuit Oslo - Forum Wereldfietser

Vliegen NL naar Tromso en terug vanuit Oslo

Plannen dit jaar zijn om o.a. de Lofoten, Hardangervidda en Ralarvegen te doen.
Dus willen we vliegen op Tromso en vanuit Oslo weer terug naar huis. Onderweg misschien een stukje te smokkelen met de Hurtigruten.

Heeft iemand ervaring met vliegen op Tromso? Welke maatschappijen zijn er en nemen die 2 fietsen mee? Of zijn er alternatieven om daar te komen?

Hoor graag van jullie,
Maarten
Ha die Maarten,

Zou zeker niet met Ryanair vliegen. Voor Tromso moet je overstappen in Olso.
Ryanair vliegt echter niet op de échte luchthaven van Oslo, maar op een soort B-vliegveldje ver van de stad.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik met SAS ben gevlogen, maar ik had geen slechte ervaringen.

Norwegian Air vliegt ook op Tromso.
Ik heb geen ervaring met Tromso, maar wel met SAS en die vliegt geloof ik ook op Tromso.

Ik ben met hen in 2013 naar Oslo Gardermoen en vanuit Kiruna (noord Zweden) teruggevlogen via Stockholm naar Amsterdam. Helemaal geen problemen gehad, prima maatschappij.
Ralph Lammertink schreef:Ik heb geen ervaring met Tromso, maar wel met SAS en die vliegt geloof ik ook op Tromso.
SAS vliegt op Tromso, via een overstap in Oslo
Hoi Maarten,

Bekijk je mogelijkheden via http://www.vliegtickets.nl/bestemmingen ... gen/tromso

Ik zie daar mogelijkheden met overstap in Oslo, Bergen of Helsinki. Volgens mij is boeken via deze site duurder als rechtstreeks bij de vliegmaatschappij.

Veel plezier met het uitzoeken.

Mvg, Johan
johankoning schreef:Hoi Maarten,

Bekijk je mogelijkheden via http://www.vliegtickets.nl/bestemmingen ... gen/tromso

Ik zie daar mogelijkheden met overstap in Oslo, Bergen of Helsinki. Volgens mij is boeken via deze site duurder als rechtstreeks bij de vliegmaatschappij.

Veel plezier met het uitzoeken.

Mvg, Johan
Hoe regel je via zo'n site van een ticketboer dat de fiets meekan?
@Bert,

Dut lukt inderdaad niet. Zo'n ticketsite vind ik een handig hulpmiddel om te kijken welke vluchten er aangeboden worden. Daarna regel ik de boeking rechtstreeks bij de vliegmaatschappij.

Mvg, Johan
In 2013 gevlogen op tromsø via Oslo met SAS. Wij waren met twee fietsen en er moeten nog drie fietsen in dat vliegtuig hebben gezeten.
Vliegen is in zo'n dunbevolkt, uitgestrekt land een normale vorm van openbaar vervoer. Tromsø is geen grote, maar wel een belangrijke stad. Er gaan per dag meerdere vliegtuigen vanuit Oslo en andere grote Noorse steden. De vliegtuigen zijn redelijk groot. Plek genoeg in het bagageruim.
Bij het boeken van de tickets bleek dat een gemakkelijke overstap in Oslo het ticket ook duur maakte. Een betaalbaar ticket betekent een gehaaste overstap, of uuurenlang wachten (in ons geval zeven uur).
En inderdaad: let bij het boeken van het ticket erop dat je in Oslo niet ook nog eens tussen twee vliegvelden moet pendelen.
bert sitters schreef: Hoe regel je via zo'n site van een ticketboer dat de fiets meekan?
Niet.
Je zou later nog eens met de betreffende luchtvaartmaatschappijen contact op kunnen nemen. Maar eigenlijk komt het erop neer dat je je vertrekdag niet moet boeken op drukke dagen op Schiphol (de laatste weekenden van juli) en op dag van vertrek ruim op tijd op het vliegveld bent.
Ha Maarten,
Ik kan je niet helpen met je vliegvraag.
Je kunt ook in overweging nemen om de trein van Oslo naar ... , stad voor Bodo te nemen. Hoger gaat ie niet :wink: . Daar de bus naar Tromso. Je bent langer onderweg, zeker. Maar je omzeilt wellicht fietsbagageproblematiek. Als je de trein ruim van te voren boekt kost je een kaartje heen misschien net meer dan 100 kronen per persoon. Op de dag van vertrek een kaartje kopen kost je 1000 kr. Het Norsk turist buro in Heemstede kan je misschien nog wat verder helpen.
Stukje Hurtigruten is best leuk maar van de Lofoten zal je meer genieten. Vergeet niet te kamperen in A (met een cirkeltje erboven!)
Groeten van Loes
bert sitters schreef: Hoe regel je via zo'n site van een ticketboer dat de fiets meekan?
Niet.
Eric van S. reageerde: "Je zou later nog eens met de betreffende luchtvaartmaatschappijen contact op kunnen nemen." .[/quote]

Dat zou ik zeker niet doen. Stel je hebt een ticket bij zo'n ticketboer geregeld zonder fiets en je neemt later contact op met de maatschappij voor je fiets en je krijgt te horen dat je fiets niet meekan op de vlucht of dat het je een vermogen kost. Nooit een ticket boeken, voordat ook je fiets geregeld is :wink:
Loes van den Bergen schreef:Ha Maarten,
Ik kan je niet helpen met je vliegvraag.
Je kunt ook in overweging nemen om de trein van Oslo naar ... , stad voor Bodo te nemen. Hoger gaat ie niet :wink: . Daar de bus naar Tromso. Je bent langer onderweg, zeker. Maar je omzeilt wellicht fietsbagageproblematiek. Als je de trein ruim van te voren boekt kost je een kaartje heen misschien net meer dan 100 kronen per persoon. Op de dag van vertrek een kaartje kopen kost je 1000 kr. Het Norsk turist buro in Heemstede kan je misschien nog wat verder helpen.
Stukje Hurtigruten is best leuk maar van de Lofoten zal je meer genieten. Vergeet niet te kamperen in A (met een cirkeltje erboven!)
Groeten van Loes
Het meest noordelijke station vanaf Oslo is Bodo, maar dat is nog bijna 600 km onder Tromso. Er gaan Zweedse treinen naar Narvik op 300 km van Tromso, maar in deze trein kunnen geen fietsen mee.
bert sitters schreef: Er gaan Zweedse treinen naar Narvik op 300 km van Tromso, maar in deze trein kunnen geen fietsen mee.
Wel als je hem vermomd als koffer, dan is ie zelfs gratis. Of als ie opvouwbaar is, dus twee losse wielen in je ene hand en 't frame in de andere. No problem, doen veel Zweden.
Smitty schreef: Of zijn er alternatieven om daar te komen?
Je kunt ook naar Kiruna (SE) vliegen en vandaar met trein naar Narvik (treinkaartje kost circa 20euro, reistijd 2enhalfuur). Of vanaf Kiruna fietsen (180km) maar als je naar Tromsø wilt hoef je niet eerst naar Narvik, scheelt weer 2 x 20km. :wink:
Ben zelf de vorige zomer via Zweden naar de Lofoten gegaan, vervolgens omhoog richting Tromsø en via Finland weer terug Zweden ingedoken.

3 vuilniszakken, beetje tape en 5 minuten werk:
Afbeelding
Ik weet niet of mijn bericht nou voor de verwarring heeft gezorgd?

Tromsø is een heuse stad. Met een universiteit en allerlei bestuursinstellingen. Er ligt een gewone luchthaven, met dagelijks 6 vluchten van en naar Oslo door meerdere maatschappijen met redelijk grote vliegtuigen. Die fietsen kunnen gewoon mee, maar vraag dat wel na bij de luchtvaartmaatschappij en hou rekening met voldoende tijd bij de overstap. That's it.

Als je toch al naar Oslo gevlogen bent, zie ik geen enkel voordeel om voor het vervolg van de reis naar Tromsø nog afhankelijk van treinen en bussen te worden.
Elk alternatief met de trein of bus via Bodø, Kiruna, Narvik of wat dan ook is minstens een dag extra reizen en een aantal overbodige overstappen. Het zal ook niet veel goedkoper zijn.
Ik ben in 2013 met fiets als bagage naar Oslo gevlogen met Norwegian (het budgetmaatschappij van Noorwegen). Terug ben ik vanaf Tromsø via Oslo naar Amsterdam gevlogen, wederom met Norwegian en fiets als bagage. Het zijn vrij betaalbare vluchten en destijds betaalde ik €37,- om mijn fiets mee te nemen.
Iedereen bedankt voor de bijdrage. Het plan is nu om met de SAS via Oslo naar Tromso te vliegen, de Lofoten af te fietsen, in Bodo de Hertigruten naar Bergen te nemen en dan vanuit daar terug naar Oslo te fietsen/treinen. Oslo-Schiphol ook weer via SAS.

Bedankt nogmaals :wink: