Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe shimano 105 groupset monteren op eeen oude racefiets - Forum Wereldfietser

nieuwe shimano 105 groupset monteren op eeen oude racefiets

Hallo,

Ik zou graag wat meer willen klutsen aan een fiets om mijn repareer skills te verbeteren. Daarom heb ik besloten om een oude stalen racefiets te kopen en alle onderdelen, behalve de frame en wielen, te vervangen. Echter ben ik bang dat nieuwe onderdelen niet meer op een oude fiets passen. Ik heb onderzoek gedaan en dit zijn mijn bevindingen:

De enige punten waar de nieuwe onderdelen van Shimano niet op een oude (race) fiets zou passen zijn enerzijds de achternaaf/freewheel/casette en anderzijds de bottom bracket. is dit juist?

Als dit juist is, waar zou ik op moeten letten om te garanderen dat de nieuwe Shimano onderdelen (bijvoorbeeld een compleet nieuwe 105 Shimano groupset), op een oude racefiets kan worden gemonteerd. Of kan dat simpelweg niet?

Ik kijk graag uit naar jullie antwoorden.

Mvg,

Willem
Hoe oud is oud? Vanaf circa 1985 hebben veel racefietsen, ook de goedkopere, een uitvalmaat van 130mm. Anderen waren later. Een kleinere maat vergt deskundig uitbuigen van de stalen achtervork tot 130mm. Dan heb je nog een achterwiel nodig met een naaf met body voor een 11v cassette. Die vragen 1,85mm meer ruimte op de body. 7v of 8v bodies voldoen niet. Dat betekent een nieuw 11v wiel, al kun je de nieuwe 11v achternaaf met de oude velg tot een nieuw wiel laten vlechten, maar wie zou dat doen? Vervolgens zul je het bracket haaks moeten laten vlakken, anders is de kans groot dat je buitenboordlagers heel snel tot moes worden vermalen. (destijds was het nauwkeurig haaks vlakken totaal onnodig). Hopelijk heb je geen ITA schroefdraad, maar populair gezegd BSA. En dan heb je nog de voorderailleur: die zul je met de maximale vulstukken op de 28,6mm zitbuis moeten monteren. En hoe denk je te gaan remmen?
Dus: wat wil je eigenlijk bewijzen? Je bent zeker de eerste niet!
Het is dus handiger geen complete groep te monteren. Er zijn nog steeds cranks te koop voor vierkante assen, en dat is nog degelijker ook. Denk ook over de mogelijkheid van een ultracompacte dubbel, en een cyclocross voorderailleur voor kleinere bladen. Overweeg ook 8 speed. Sunrace maakt daar schakel/remgrepen voor. Als het een erg oud frame is moeten er ook remmen op met 57 mm drop, ipv de moderne 49 mm. Dat is eigenlijk ook fijner, omdat er dan 32 mm bandjes op passen ipv 25 of hoogstens 28 mm.
gbischof schreef:De enige punten waar de nieuwe onderdelen van Shimano niet op een oude (race) fiets zou passen zijn enerzijds de achternaaf/freewheel/casette en anderzijds de bottom bracket. is dit juist?
Passen de 105-remmen op het gekochte frame? Als dat frame klassiek is kunnen daar best remhoeven voor nodig zijn met langere armen. Heeft het niet veel nut om een hele 105-set ineen te kopen.

Is er ook het stuur nog. De gecombineerde rem-schakelhandels van Shimano zijn nogal lomp en groot -- en helemaal als die op een klassiek stuurtje van 23,8 mm doorsnee moeten worden gemonteerd. Diverse Campagnolo brifters zijn eleganter, maar werken niet per se goed met Shimano achterderailleurs [al schijnt een tien versnelling Campagnolo-brifter het heel leuk samen te doen met een 8-versnelling cassette achter van Shimano].

Het belangrijkste bij het aanpassen van een oude racefiets is dat de slijtende onderdelen makkelijk vervangen kunnen worden. Voor mij zou dit betekenen dat ik wel 105-naven zou overwegen, om hedendaagse cassettes te kunnen plaatsen, en dat alles andere -- zoals remmen en schakelen ineen -- een extra optie zou zijn, voor later.
Wim schreef:Het is dus handiger geen complete groep te monteren. Er zijn nog steeds cranks te koop voor vierkante assen, en dat is nog degelijker ook. Denk ook over de mogelijkheid van een ultracompacte dubbel, en een cyclocross voorderailleur voor kleinere bladen. Overweeg ook 8 speed. Sunrace maakt daar schakel/remgrepen voor. Als het een erg oud frame is moeten er ook remmen op met 57 mm drop, ipv de moderne 49 mm. Dat is eigenlijk ook fijner, omdat er dan 32 mm bandjes op passen ipv 25 of hoogstens 28 mm.
Ik ben benieuwd wat je met een ultracompacte dubbel bedoelt? 8 speed groepen: Shimano Claris met octalink techniek. Sunrace toch wel lastig te vinden. Een cyclocross voorderailleur (CX bij Shimano) vergt kabel van boven en is niet geschikt voor een verschil groter dan 14 tanden tussen de bladen-niet uit de Shimano docs, maar eigen ervaring.
Ultracompact double: minder tandjes dan 50-34. Dus bijvoorbeeld 46-30, of nog minder. Dat zijn verhoudingen waar je als normaal mens wat aan hebt. Ze zijn helaas wel wat lastiger te krijgen. Die CX voorderailleurs zijn zowel als top pull als als bottom pull te krijgen. Sunrace shifters koop je bij m-gineering. Die heeft ook genoeg klassieke crankstellen.
Wim schreef:Ultracompact double: minder tandjes dan 50-34. Dus bijvoorbeeld 46-30, of nog minder. Dat zijn verhoudingen waar je als normaal mens wat aan hebt.
Helemaal met je eens, vandaar dat ik deze crankvorm zelf ontwikkeld heb in 2005: supercompact noem ik het: zie voor plaatje de toegevoegde link, alle blokken openen. Dat is lang voor Sugino met zijn onbetaalbare en vooral onverkrijgbare (ook niet bij Marten) Sugino supercompact in 46/30t. Dit gaat allemaal off topic. :oops:
Ach het idee is nog veel ouder. Ik heb hier een fiets staan met TA Pro 5 Vis. En dat systeem is weer een copie van de Stronglight 49d waarvan de stalen voorloper dateert van voor de Tweede Wereldoorlog.
Blijft staan dat het voor veel gewone fietsers een prima combinatie is. Het grootste van de twee bladen is net iets groter dan het middenblad van een triple, en zeker met moderne cassettes kun je dan een zwaarste verzet maken dat nog altijd ruim zwaar genoeg is.
De keus is helaas niet zo groot. Velo Orange heeft een moderne interpretatie van de Pro5Vis, Rene Herse heeft een heel dure en heel mooie, en IRD heeft er een met 46-30 (niet nog kleiner): http://www.interlocracing.com/crank-arm ... -crank-set. Dat zelfde (of zelfs 44-29) is ook mogelijk met een TA Carmina met kleine 94 mm spider.
Ik ben toevallig juist nu op zoek naar een ultracompact crank, dus ik haak hier even in. De TA Carmina lijkt moeilijk te verkrijgen. De IRD kan ik zo snel enkel in de VS vinden? Er zijn nog een paar opties: De White Industries VBC ziet er interessant uit, maar heeft als nadeel dat er enkel een WI buitenblad op past. Daarnaast is er nog de OX-serie van Sugino, met 110 BCD en 74 BCD, dus eenvoudig te verkrijgen kettingbladen. Wel met externe lagering. Mogelijk is dat degene waar sjefke op doelt? Volgens mij zijn ze met wat zoekwerk prima te verkrijgen.
TA is altijd lastig te krijgen, maar het kan wel. IRD zul je misschien in de VS moeten halen, maar zo lastig is dat toch niet? De bladen zijn standaard 94 mm bcd. White Industries heeft inderdaad eigen maten, en dat is natuurlijk een nadeel. Die OX serie heeft een prima combinatie van 110 mm voor de buitenste ring en 74 mm voor de bineste. Dat is de slimste oplossing. Helaas met externe lagers.
Wim schreef:TA is altijd lastig te krijgen, maar het kan wel. IRD zul je misschien in de VS moeten halen, maar zo lastig is dat toch niet? De bladen zijn standaard 94 mm bcd. White Industries heeft inderdaad eigen maten, en dat is natuurlijk een nadeel. Die OX serie heeft een prima combinatie van 110 mm voor de buitenste ring en 74 mm voor de bineste. Dat is de slimste oplossing. Helaas met externe lagers.
IRD leverancier "dichtbij": http://www.sjscycles.co.uk/ird-shopird_pg1/
Crankstel boutcirkel 110/74mm Stronglight Impact triple voor JIS as, voor €80 in huis: http://www.xxcycle.fr/pedalier-strongli ... le,,fr.php
Ook voor JIS as nog altijd te koop met boutcirkel 94/58mm: Tune Bigfoot, zelf al 11 jaar in gebruik.
Ja maar die Stronglight is een triple. Daarvan zijn er inderdaad meer dan genoeg. Als je daarvan de binnenste twee posities gebruikt heeft dat aardig effect op de Q. Ik hou niet van fietsen met de benen wijd. Dat is nu net een van de voordelen van een dubbel.
Wim schreef:Ja maar die Stronglight is een triple. Daarvan zijn er inderdaad meer dan genoeg. Als je daarvan de binnenste twee posities gebruikt heeft dat aardig effect op de Q. Ik hou niet van fietsen met de benen wijd. Dat is nu net een van de voordelen van een dubbel.
De Q waarde verandert niet door het gebruik van welke posities ook. De Q-waarde bepaal je middels de lengte van de trapas. Weer zo'n voordeel van een JIS-trapas. In dit geval kun je tot 103mm gaan (Token, Tange e.a.) Geeft een kettinglijn van 43mm = gelijk aan Stronglight Impact compact, cq dubbel. Ook de Q-waarde is dan gelijk aan die van de Impact compact cq. dubbel.
Nee Sjef. Als je een bredere triple crank gebruikt staan de trappers verder naar buiten. Je kiest namelijk een trapas om de ideale kettinglijn te maken voor de binnenste twee bladen. Op dat buitenblad kun je dan wel een kettingrand monteren om het ergens op te laten lijken, maar feit blijft dat die verder naar buiten staat, of je moet een niet ideale kettinglijn op de koop toenemen.
Niet met je eens, helaas. Zelf uitgetest. Voor de Impact Triple wordt door Stronglight een 115mm trapas gehanteerd. Voor de dubbel 107mm.
Je snapt het niet. Lees het nu eens goed door.
Wim
Als je een triple als dubbel inzet (binnenste ring niet gebruikt) kan je wel met een kortere as af, zoals de fabrikant ook al aangeeft. We hebben het hier echter over de buitenste ring niet gebruiken, om de kettinglijn dan in orde te houden (en de kettingbladen op voldoende afstand van de achtervork) zal je toch weer een bredere trapas moeten gebruiken. Daarnaast geeft de Stronglight Impact met 107mm trapas een Q-factor van 159mm (http://www.stronglight.com/stronglight/ ... urQ.an.pdf), nog steeds vrij breed.
Heb zelf een Gazelle Formula Randonneur uit 1990 deels omgezet naar een 9-speed Tiagra-groep uit 2009. Niet helemaal omgezet omdat bepaalde nieuwe delen niet passen terwijl de oude het ook doen als je ze laat zitten :)

Afbeelding

De voorderailleur van Tiagra past niet zoals Wim zegt. Ik ben niet gaan emmeren met vulstukken en heb de oude laten zitten en er de nieuwe brifter op aangesloten. Die passen niet bij elkaar maar je kunt twee (oude) voorbladen prima schakelen met de brifter. Welke 2 kies je door de kabel te verstellen: normaal 38/48 maar als er een berg aankomt zet je hem even om naar 28/38.

Remmen zijn cantilevers, werken prima met de nieuwe brifters. Later eentje vervangen door een nieuwere cantilever omdat ie stuk ging.

Achter schakelen werkt uitstekend met de 9-speed Tiagra op de oude body.

Moraal van het verhaal: misschien is het een idee er geen dure fonkelnieuwe groep op te zetten, maar een groepje van een paar jaar oud er een tweede leven op te geven. Dan is het ook minder erg als er in het leerproces leermomentjes optreden :)

Trouwens interessant om te zien wat er nog aan ultracompacts voor vierkante trapassen te krijgen is, want ik heb nu ook een Ultegra-groep met een dubbel-brifter over, dus dan kan ik die situatie vooraan ook 's oplossen.
kijk, zo fiets wil ik nou ook zelf maken. een randonneur met een horizontale bovenframe met shimano 105 compleet afgemonteerd.
OK, mooi plan. Vraag 1: wat voor frame is het (buisdiameters, asbreedte achter, drop voor remmen)? Vraag 2: wat zit er nu op?