Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic afval met opzet wegsmijten - Forum Wereldfietser

Plastic afval met opzet wegsmijten

Sodeknetter, waarom smijten snelle wielrenners hun bidons weg in de bermen? Zoiets zie ik vaker gebeuren tijdens wielerwedstrijden op televisie. Gisteren heb ik dit met mijn eigen ogen kunnen aanschouwen. Afval moet je maar mee naar huis nemen en niet op straat weggooien. Staan daar geen boetes op?
Na een fietstocht door Friesland, zaterdag 7 maart, was ik op weg naar huis. In de buurt van Lauwerszijl kruiste ik bij toeval een parcours van de Ronde van Groningen. Vlug een filmpje gemaakt. Maar er zijn nog enkele lieden die hun bidons zomaar wegsmijten. Ik heb er een aantal van opgeraapt, twee waren nog vol: eentje met vers geperste sinaasappelsap en de andere met een verdacht vies geel vloeistof, die de binnenwand van de bidon ook geel gekleurd heeft. Die kreeg ik thuis niet meer af! Wat als je ingewanden met dat spul bij meerdere tochten geel wordt „geverfd" met eventuele verstoppingen vandien? Het zijn toch mooie bidons, een daarvan draagt het logo van de gemeente Rucphen. Doodzonde om weg te gooien. Ik heb ze thuis in heet water met soda en zeep schoongemaakt. Maar dat verdacht gele spul ging er niet af, ajakkes! :x

Hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=31LpFMM ... e=youtu.be

Afbeelding

De drie gevonden bidons. Onder het zadel is het vlieglabel uit Dublin van 1 september 2014 nog aanwezig.
Het klopt natuurlijk van geen kant dat er plastic of ander spul in de berm wordt gedumpt. Maar 'ellek nadeel hep s'n foordeel' zou ik zeggen; je hebt er weer een paar bidons bij. Na de marathon van Amsterdam in oktober, nadat de schoonmaakploeg is langs geweest, vind ik ook de meest bruikbare spullen langs de Amstel: handdrinkflesjes, buffs, technisch shirt en bidons. Zolang het geen grote proporties (Vietnamese bijvoorbeeld :cry:) aanneemt, kan ik er in Nederland, met de nodige ergernis, mee leven.
Loes
Ik meen drie bidons van Tacx, type Shiva, onder jouw bagagedrager te zien? Deze zijn biologisch afbreekbaar en daarmee waarschijnlijk ook van een wat "poreuzer" materiaal waardoor sportdrank er wat makkelijker aan hecht - jouw verdacht gele kleurtje :lol: .

Maar biologisch afbreekbaar of niet: idioot dat mensen die dingen wegsmijten. Zijn prima bidons!
Het is inderdaad godgeklaagd. Van mij mag er weleens wat beter op gelet worden door organisaties (diskwalificatie) en ook door reguliere ordediensten (aanhouden en beboeten).
Travelmaster schreef:Ik meen drie bidons van Tacx, type Shiva, onder jouw bagagedrager te zien? Deze zijn biologisch afbreekbaar en daarmee waarschijnlijk ook van een wat "poreuzer" materiaal waardoor sportdrank er wat makkelijker aan hecht - jouw verdacht gele kleurtje :lol: .

Maar biologisch afbreekbaar of niet: idioot dat mensen die dingen wegsmijten. Zijn prima bidons!
De witte bidon is van de gemeente Rucphen, de gele is inderdaad van Tacx. Shiva staat er in heel kleine lettertjes boven 'Made in Holland' op de bodem. Naast Tacx staat 3action Sports Nutrition® op gedrukt. De zwarte bidon is van Sportvoeding webshop.com
De witte van Rucphen zat nog tjokvol met geperste sinaasappelsap. Zal ik het wegsmijten daarvan misschien aan de vrouw van die renner vertellen? :wink:
Voordat iedereen over elkaar valt wat een schande dit allemaal is even een kleine correctie:
In een koers (hardlopen, wielrennen) wordt inderdaad veel weg gegooid. Gisteren de halve marathon van Den Haag gelopen en dan ligt de weg bezaaid.
En eigenlijk kan het ook niet anders. Tijden intensieve inspanning (en sorry, maar daar bedoel ik niet de vakantie fietstochten mee) ben je veel aan het presenteren op je maximale kunnen. Rationeel nadenken is er dan echt niet bij. Je hebt maar een ding voor ogen en dat is winnen. Elk obstakel die in de weg staat (letterlijk of figuurlijk) moet wijken voor dat doel. Dat klinkt asociaal en dat is het ook. Topprestaties kun je alleen halen als je je afsluit voor alles wat niet dat ene doel nastreeft, winnen.
Van de (top)sporter kan je bijna niet verlangen dat hij oog heeft voor het afvalprobleem. Dat betekent niet dat het afval moet blijven liggen. Elke serieuze organisatie heeft achter de bezemwagen een schoonmaakploeg die het parcours weer keurig achter laat. En daarom kan ik ook zonder gewetensbezwaren vol aan de bak gaan en af en toe wat achter me laten.
Marco Meijerink schreef:Voordat iedereen over elkaar valt wat een schande dit allemaal is even een kleine correctie:
In een koers (hardlopen, wielrennen) wordt inderdaad veel weg gegooid. Gisteren de halve marathon van Den Haag gelopen en dan ligt de weg bezaaid.
En eigenlijk kan het ook niet anders. Tijden intensieve inspanning (en sorry, maar daar bedoel ik niet de vakantie fietstochten mee) ben je veel aan het presenteren op je maximale kunnen. Rationeel nadenken is er dan echt niet bij. Je hebt maar een ding voor ogen en dat is winnen. Elk obstakel die in de weg staat (letterlijk of figuurlijk) moet wijken voor dat doel. Dat klinkt asociaal en dat is het ook. Topprestaties kun je alleen halen als je je afsluit voor alles wat niet dat ene doel nastreeft, winnen.
Van de (top)sporter kan je bijna niet verlangen dat hij oog heeft voor het afvalprobleem. Dat betekent niet dat het afval moet blijven liggen. Elke serieuze organisatie heeft achter de bezemwagen een schoonmaakploeg die het parcours weer keurig achter laat. En daarom kan ik ook zonder gewetensbezwaren vol aan de bak gaan en af en toe wat achter me laten.
Daar kan ik me wel heel goed bij voorstellen. Maar ik had de indruk dat de weggesmeten bidons daar bij Lauwerszijl niet opgeruimd zouden worden. Toen het peloton vertrokken was lag de weg, op een paar gewone weggebruikers na, er verlaten bij. Het is ook een hoop werk om langs het vele kilometerslange parcours de bidons tussen de eventuele struiken terug te vinden, met dezelfde ergernissen van een golfer die z'n verdwenen golfbal zoekt...
Dit hier is de locatie waar ik de wielrenners heb gefilmd en iets noordelijker heb ik de bidons gevonden (ik stond op het fietspad ernaast): https://www.google.nl/maps/@53.295679,6 ... qoaHKQ!2e0
Marco Meijerink schreef:Voordat iedereen over elkaar valt wat een schande dit allemaal is even een kleine correctie:
In een koers (hardlopen, wielrennen) wordt inderdaad veel weg gegooid. Gisteren de halve marathon van Den Haag gelopen en dan ligt de weg bezaaid.
En eigenlijk kan het ook niet anders. Tijden intensieve inspanning (en sorry, maar daar bedoel ik niet de vakantie fietstochten mee) ben je veel aan het presenteren op je maximale kunnen. Rationeel nadenken is er dan echt niet bij. Je hebt maar een ding voor ogen en dat is winnen. Elk obstakel die in de weg staat (letterlijk of figuurlijk) moet wijken voor dat doel. Dat klinkt asociaal en dat is het ook. Topprestaties kun je alleen halen als je je afsluit voor alles wat niet dat ene doel nastreeft, winnen.
Van de (top)sporter kan je bijna niet verlangen dat hij oog heeft voor het afvalprobleem. Dat betekent niet dat het afval moet blijven liggen. Elke serieuze organisatie heeft achter de bezemwagen een schoonmaakploeg die het parcours weer keurig achter laat. En daarom kan ik ook zonder gewetensbezwaren vol aan de bak gaan en af en toe wat achter me laten.
Sorry, maar wat een onzin. Een topsporter moet tijdens zijn topsport gewoon de regels van de sport volgen. Als die zeggen, gooi geen afval naast de vuilbak, dan zullen ze dat ook doen. Ik loop wel eens trails, en daar zie je enkel aan de bevoorradingen hier en daar een bekertje dat net de vuilbak gemist heeft.
De afvalberg die achterblijft na loopwedstrijden en wielerwedstrijden is een keuze van de organisatie en de sportfederaties. Dezelde keuze die festival organisatoren in Europa maken. Ik dacht dat het niet anders kon, tot ik in NZ op een rockconcert was. Geen bekertje op de grond te zien, en de organisatie die bij elke pauze alle vuilbakken kwam vervangen. Al dat afval is een (commerciële?) keuze.
Vorig jaar vond ik op vakantie een bidon bij een pro koers, en toevallig kwam ik een paar dagen later twee renners van hetzelfde team tegen op een terras. Ik grapte of ze hun bidon nog terug wilden, en toen vertelden ze me dat ze doorgaans hun best doen die dingen te droppen bij publiek; gecombineerd ballast kwijtraken en reclame maken.

Het is me niet helemaal duidelijk wat de status van de Ronde van Groningen is, maar bij een gemiddelde halve marathon zijn er maar een paar die voor de winst gaan, veel minder dan er nodig zijn om een straat met zooi te vullen. Dat de rest denkt dat ze om 5 seconden te winnen alles kunnen laten slingeren is wat mij betreft eerder een cultuurding dan 'noodzaak voor een topprestatie'. Maarja, het is een race, dus dan wil je ook net doen alsof het heel wat voorstelt natuurlijk...
urje schreef:Het is me niet helemaal duidelijk wat de status van de Ronde van Groningen is, maar bij een gemiddelde halve marathon zijn er maar een paar die voor de winst gaan, veel minder dan er nodig zijn om een straat met zooi te vullen. Dat de rest denkt dat ze om 5 seconden te winnen alles kunnen laten slingeren is wat mij betreft eerder een cultuurding dan 'noodzaak voor een topprestatie'. Maarja, het is een race, dus dan wil je ook net doen alsof het heel wat voorstelt natuurlijk...
Mee eens; heb zelf de afgelopen jaren ook wel eens aan een bosloopje meegedaan en dan zijn er genoeg mensen die het normaal vinden het bij de bevoorradingspost gepakte bekertje na een paar 100 meter in het bos te gooien, terwijl ze rennen voor een 50ste plaats :shock: . En daar was echt geen organisatie die na afloop het parcours ging afstruinen op bekertjes. Ondanks dat ik dan voor mijn doen als een maniak aan het lopen was, kon ik toch het geduld opbrengen om bij de bevoorrading 5 seconden te stoppen en het bekertje daar achterover te kiepen. Maar waarschijnlijk was ik gewoon niet fanatiek genoeg...
Dirk
EnriceV, ik hou er niet van om van 'onzin' te worden beticht. Prima als je het er niet mee eens bent maar hou respect voor elkaars mening. Dat is ook de reden dat ik met open vizier op dit forum zit. Iedereen kan mijn naam lezen. Onzin verkondig ik niet of nauwelijks.

Terug naar de topic, ik doe ook wedstrijden in de natuur en natuurlijk laat je dan geen rotzooi achter. Het punt is dat je als mens je even moet vergewissen of de rotzooi uiteindelijk wordt opgeruimd. Dat doe je of zelf of je betaald extra fee tijdens een race en dan wordt het voor je gedaan. Beiden kan. Prima als je het liever zelf doet maar de natuur maakt het uiteindelijk geen zak uit. Zolang het maar gebeurd 8)
Marco Meijerink schreef:EnriceV, ik hou er niet van om van 'onzin' te worden beticht. Prima als je het er niet mee eens bent maar hou respect voor elkaars mening. Dat is ook de reden dat ik met open vizier op dit forum zit. Iedereen kan mijn naam lezen. Onzin verkondig ik niet of nauwelijks.
Beste Marco, ik heb respect voor iemands mening. Geen probleem. Maar als je stelt dat de weg tijdens loopwedstrijden vol bekertjes ligt en dat dat eigenlijk ook niet anders kan, dan is dat geen mening, maar dan claim je dat het een noodzaak is. Het was daarop dat ik reageerde, zoals je zelf al aangeeft in je volgende reactie gooi je ook niet in elke wedstrijd je afval weg, wat mooi aantoont dat het wel anders kan.

Offtopic: ik lees het wel vaker dat mensen een schuilnaam als niet helemaal eerlijk aanzien. Op het net wordt iedereen gevolgd door private partijen, dat die partijen mijn surfgedrag analyseren en weten wat mij op dit moment boeit, dat kan me weinig schelen. Dat heel dat profiel aan mijn echte naam en adres wordt gehangen, dat maak ik graag wat moeilijker.
Er zijn natuurlijk genoeg goede voorbeelden op te noemen. Maar het gaat hier om het slechte voorbeeld wat Martin hier aandraagt. Het lijkt mij dat als het niet mogelijk is om de troep die je zelf maakt op te ruimen, je in eerste instantie die troep ook niet moet maken.
En Marco. Heb je gewonnen?
Loes
:)....alleen van mijzelf. Maar heb dan ook geen troep achter gelaten:).
Ik vind dat topsporters een voorbeeldfunctie zouden moeten geven. De rommel niet zomaar wegsmijten lijkt me een goed idee. Als dat een regel wordt dan is het volgens mij zo gepiept.
OK Marco. Wanneer iedereen met deze spirit loopt, heeft de vuilnis opruimdienst een kortere werkdag en meer weekend.
Loes
Travelmaster schreef:Ik meen drie bidons van Tacx, type Shiva, onder jouw bagagedrager te zien? Deze zijn biologisch afbreekbaar ... Maar biologisch afbreekbaar of niet: idioot dat mensen die dingen wegsmijten. Zijn prima bidons!
Buiten het feit dat het prima bidons zijn, en ze biologisch afbreekbaar zijn, dient niet vergeten te worden dat dit proces er één is welk jaren in beslag neemt. Fabrikanten rapporteren termijnen van 1 - 5 jaar onder optimale omstandigheden.
En stef, dát niet alleen, er komt ook nog eens bij dat de weggegooide bidons vervangen moeten worden... Dat energie die dat productieproces vergt is natuurlijk ook niet mis.

Overigens wordt er met mijn fietsgroepje nooit wat weggegooid, rommel gaat gewoon mee. Ok, een bananenschilletje hier en daar, laten we eerlijk zijn. Maar bidons.. nee. Ook niet met een pittige toertocht met tijdmeting.
Marco Meijerink schreef:Voordat iedereen over elkaar valt wat een schande dit allemaal is even een kleine correctie:
In een koers (hardlopen, wielrennen) wordt inderdaad veel weg gegooid. Gisteren de halve marathon van Den Haag gelopen en dan ligt de weg bezaaid.
En eigenlijk kan het ook niet anders. Tijden intensieve inspanning (en sorry, maar daar bedoel ik niet de vakantie fietstochten mee) ben je veel aan het presenteren op je maximale kunnen. Rationeel nadenken is er dan echt niet bij. Je hebt maar een ding voor ogen en dat is winnen. Elk obstakel die in de weg staat (letterlijk of figuurlijk) moet wijken voor dat doel. Dat klinkt asociaal en dat is het ook. Topprestaties kun je alleen halen als je je afsluit voor alles wat niet dat ene doel nastreeft, winnen.
Van de (top)sporter kan je bijna niet verlangen dat hij oog heeft voor het afvalprobleem. Dat betekent niet dat het afval moet blijven liggen. Elke serieuze organisatie heeft achter de bezemwagen een schoonmaakploeg die het parcours weer keurig achter laat. En daarom kan ik ook zonder gewetensbezwaren vol aan de bak gaan en af en toe wat achter me laten.
+1. Een bekende vertelde me eens dat hij bij zijn eerste en enige deelname aan deze wedstrijd het zonde vond om een prima bidon zomaar in de berm te gooien, maar dat hij er verder nergens mee heen kon. Ook over sommige profs heb ik wel eens gehoord dat ze bidons bij voorkeur in voortuintjes of een dorp weggooien, omdat de kans dan het grootst is dat ze worden opgeruimd en in ieder geval niet in de natuur terecht komen.
Soms zie ik bij toertochten wel eens dat iemand afval zomaar in de berm gooit. Die worden daar altijd door mij op aangesproken. Het is net zo makkelijk om de wikkels van repen e.d. gewoon onder je truitje te steken. Zelfs in een wedstrijd doe ik dat.
urje schreef:Het is me niet helemaal duidelijk wat de status van de Ronde van Groningen is
De Ronde van Groningen is een klassieker voor het hoogste niveau amateurs: elites en beloften. Als je überhaupt finisht ben je over het algemeen al een hele baas.