Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 8 SG7000 - Forum Wereldfietser

Alfine 8 SG7000

In de categroie "goedkoop"en geschikt voor ons platte landje:

Op mijn nagelnieuwe stadsfiets zit de nieuwste Shimano Alfine SG7000. Primair verschil met de oude Alfine/Nexus Premium is de omgekeerde schakelwerking. Met andere woorden naar een zwaardere versnelling is eenvoudig, naar een lichtere versnelling zet je meer kracht (precies omgekeerd van vroeger).

Dit betekent een nieuwe Rapid-fire schakelhendel, er wordt (vooalsnog?) geen passende draaihendel geleverd. Zoals gewoonlijk schakelt het prima (Shimano is op dit punt gewoon prima).

Voor de rest zou de naaf grotendeels gelijk zijn aan de "oude" SG501. er zijn +/- 50 nieuwe onderdeeltjes en die zijn grotendeels verantwoordelijk voor de schakeling, niet voor smering/tandwielen. Verder is het zeker geen oliebad naaf zoals de Rohloff.

Maar! Ik heb een en ander met mijn FM bekeken (300km ingereden) en wij waren zeer aangenaam verrast. Let op, het zegt niets over de overbrengings verliezen bij verschillende verzetten, maar de naaf draaide extreem soepel ten op zichte van de oude naaf. Daar waar een Nexus Premium (zonder rollerbrakes) toch vrij snel stopte met draaien draaide bij deze nieuwe naaf het achterwiel alsof het een goede derailleur naaf was.

Nou kan dat een kwestie zijn van nieuwe goed afgestelde naaf versus oudere slecht ingestelde naaf, maar het verschil was enorm. Het is nog maar te bezien hoe hij zich op de lange termijn houdt, maar ik ben toch wel benieuwd of er toch iets meer is veranderd dan de schakelwerking. Vooralsnog ben ik heel erg tevreden.
loknor schreef:Nou kan dat een kwestie zijn van nieuwe goed afgestelde naaf versus oudere slecht ingestelde naaf, maar het verschil was enorm. Het is nog maar te bezien hoe hij zich op de lange termijn houdt, maar ik ben toch wel benieuwd of er toch iets meer is veranderd dan de schakelwerking. Vooralsnog ben ik heel erg tevreden.
Al deze naven moeten eerst ingereden worden, en zouden pas na een tijdje op hun soepelst zijn; dus die vuistregel spreekt eerder tegen deze vaststelling dan voor.

En mooi dat Shimano nu tenminste weer alle Rapidfire-shifters hetzelfde laat zijn. Die voor de oude acht-versnellingsnaven was toch een vreemde uitzondering.

Overigens vind ik ook de 'oude' Nexus r36 al opvallend licht rijden -- zij het dat ik die in de winter vooral in de vijfde versnelling rijd, als een soort single speed, en de rest daaronder voornamelijk dient als tegenwindversnelling.
Sinds vorige week vrijdag ook de eer om met zo'n naaf rond te rijden:

Inmiddels een 160-tal km ingereden. Schakelt vooralsnog zeer soepel en lijkt licht te lopen. Ideaal voor mijn dagelijks woon/werkverkeer, aangevuld met sporadische fietstochten in het weekend.

Ik kom zelf van een Nexus 8 naaf, maar vermits dit een elektrische fiets was is een één op één-vergelijking qua naaf niet echt eenvoudig. Persoonlijk schakel ik liever met rapidfire shifters omdat dit voor mezelf meer een 'fietservaring' bezorgt dan draaishifter. Enige nadeel is dat enkele versnellingen terugschakelen wanneer je stilstaat wel moeizamer is ;).

Ineens van de gelegenheid gebruik maken om even te pronken: ;)
https://www.dropbox.com/s/tbzk8bbsjs0uj ... 8.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/axggamw12axx6 ... .jpeg?dl=0
Met mijn nieuwe stadsfiets met de SG7000 helaas een iets mindere start.
Na 400 km nog steeds slecht te schakelen in 5 en 6.
Ik dacht dat het een en ander nog moest inlopen.
Vanmorgen de afstelling bekeken bij de naaf ( gele stippen )
Ik zie dat de afstelling niet helemaal juist is , maar kan de afstelling via de buitenkabel niet verbeteren . De buitenkabel is niet verder terug te draaien.

Toch maar even langs de FM.
jumbo schreef:Met mijn nieuwe stadsfiets met de SG7000 helaas een iets mindere start.
Na 400 km nog steeds slecht te schakelen in 5 en 6.
Ik dacht dat het een en ander nog moest inlopen.
Vanmorgen de afstelling bekeken bij de naaf ( gele stippen )
Ik zie dat de afstelling niet helemaal juist is , maar kan de afstelling via de buitenkabel niet verbeteren . De buitenkabel is niet verder terug te draaien.

Toch maar even langs de FM.
https://www.youtube.com/watch?v=UgFZc65F_oY

of 1min. werk voor FM
Dit had ik inderdaad zo willen doen.
Echter ik kan de verstelling bij de schakelgreep niet ver genoeg terug draaien. Deze zit op zijn eind van de verstel mogelijkheid.
De binnenkabel zal volgens mij moeten worden versteld
loknor schreef:In de categroie "goedkoop"en geschikt voor ons platte landje:

, maar de naaf draaide extreem soepel ten op zichte van de oude naaf. Daar waar een Nexus Premium (zonder rollerbrakes) toch vrij snel stopte met draaien draaide bij deze nieuwe naaf het achterwiel alsof het een goede derailleur naaf was.
.
Bedankt voor de info.
Even snel nagekeken de techdoc
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8703,d.d24

Mecahnisch gezien er is geen verschil tussen oude allen de veer en palen zijn omgedraait.
Het verschil tussen alfine en nexus premium SG8R36 is in Left side cap - beter afdichting bij alfine.
Theoretisch gezien een goed onderhouden permium zou moeten even goed zijn als een alfine SG s7000
jumbo schreef: De binnenkabel zal volgens mij moeten worden versteld

page 17

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8703,d.d24
miro schreef: Theoretisch gezien een goed onderhouden permium zou moeten even goed zijn als een alfine SG s7000
Jep, daarom was het zo opvallend. Misschien gewoon een gevalletje mazzel met goede toleranties en een arbeider die goed zijn best heeft gedaan. Of alle Nexus naven die ik heb gezien waren onderhouden door een baviaan. Voor mijn gemoedsrust ga ik uit van het eerste :lol: