Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb kiezen voor quick-lock 1 of quick-lock 2.1 - Forum Wereldfietser

Ortlieb kiezen voor quick-lock 1 of quick-lock 2.1

Ik heb nieuwe fietstassen nodig.
Dit zullen opnieuw Orlieb front & back roller classics worden.

Ik geraak er echter niet uit of ik voor tassen met het quick-lock 1 of quick-lock 2.1 moet kiezen.
Enige criterium = stevigheid & duurzaamheid.

De tassen worden maar op één fiets gebruikt, dus dat zonder gereedschap verstellen is zinloos voor mij. Prijsverschil maakt me ook niet uit.

Kan er iemand uitsluitsel geven welk van de 2 systemen steviger is ?
(Heb op een Duits forum een bericht gelezen dat iemand claimt al meerdere gebroken 2.1 systemen gezien te hebben, maar of dit echt vaak gebeurt ?)

Ook lees ik weleens dat het materiaal van de tassen zelf die met QL 2.1 uitgerust zijn iets lichter zou zijn.
Klopt dit ??

Alvast bedankt voor de info.
Ik heb geen oordeel over de bevestigingssystemen, maar als gewicht toch een argument is, waarom geen 'plus' versie, van Cordura? Die zijn net zo stevig maar wat lichter, en hanteren wat soepeler dan de Classics.
Ik heb achter Quick-lock 2 en voor Quick-lock 1. Met de achtertassen nooit problemen.
De voortassen verliezen steeds de schroefjes waarmee de rails van die onderste haak vast zit. Draai ze steeds aan maar omdat het maar met 2 schroefjes vast zit komt er waarschijnlijk teveel kracht op. Vooral bij veel onverharde wegen, als de tas veel schudt doet dit probleem zich voor. (In Zuid-Amerika had iedere fietser met deze tassen wel wat schroeven verloren). Van Ortlieb overigens een zak reserve schroeven opgestuurd gekregen, maar het is toch vervelend.

Mijn achtertassen zijn overigens Ortlieb Plus tassen, die zou ik zeker aanraden!
Je kunt ook kiezen voor Arkel Dolphin tassen, welke opgehangen worden met metalen haken. Als het toch voor 1 fiets is en ze er in principe niet van afgehaald worden, lijkt me dat het meest degelijke systeem. Gebruikte materiaal lijkt me een soort van Cordura.
Arkel: 230 euro voor een paar tassen die elk meer dan een kilo wegen? :shock:

Ik heb meerdere keren gelezen over gebroken onderdelen aan QL2.
Ik heb zelf tassen met QL1, maar dan een oudere versie. De haken zijn nooit gebroken.
Ik heb de indruk dat Ortlieb in de loop der jaren steeds de verstelmogelijkheden vergroot. Men probeert daarbij het gewicht hetzelfde te houden en wat kosten te bespraren op de fabricage. Dit komt de robuustheid niet ten goede.
berger schreef:... en voor Quick-lock 1.
De voortassen verliezen steeds de schroefjes waarmee de rails van die onderste haak vast zit.
(In Zuid-Amerika had iedere fietser met deze tassen wel wat schroeven verloren).
Héél vervelend probleem !
Zelf echter nooit mee geconfronteerd geweest, zelfs niet toen ik de Great Divide Mountainbike Route & de Alpine Bike route off-road heb gereden.
Bevestigd het mijn vrees dat duurzaamheid & kwaliteit erop achteruit gaan, zelfs bij huidige QL 1 (mijn vorige tassen zijn bouwjaar 2003).
Ave Gone schreef:Ik heb meerdere keren gelezen over gebroken onderdelen aan QL2.
Ik heb zelf tassen met QL1, maar dan een oudere versie. De haken zijn nooit gebroken.
Ik heb de indruk dat Ortlieb in de loop der jaren steeds de verstelmogelijkheden vergroot. Men probeert daarbij het gewicht hetzelfde te houden en wat kosten te bespraren op de fabricage. Dit komt de robuustheid niet ten goede.
Ave Gone, het is inderdaad m'n vrees dat al die 'mogelijkheidjes' uiteindelijk de stevigheid niet ten goede komen.
Als ik straks in Bolivië, Kambodia of Namibië aan het fietsen ben, heb ik niets aan een verstelbaar haakje zonder imbussleutel, maar heb ik grote problemen als er iets aan dat systeem breekt.

De 'vlakkere moeren' aan de binnenzijde van de tas zouden handig zijn, maar enkel als ze voor 100% dezelfde degelijkheid bieden als bij m'n oude tassen. Bij 99%, kies ik voor het oude systeem.
koenie schreef:De 'vlakkere moeren' aan de binnenzijde van de tas zouden handig zijn, maar enkel als ze voor 100% dezelfde degelijkheid bieden als bij m'n oude tassen. Bij 99%, kies ik voor het oude systeem.
De klinknagels en moertjes waarmee de rails aan de tas zitten zijn bij Ortliebtassen altijd te vervangen door standaard boutjes, moertjes en ringetjes.
Als je enige criterium stevigheid en duurzaamheid is, dan zou ik voor een compleet andere oplossing gaan en de ophanghaken vervangen door twee stevige banden van polypropyleen oid. Die maak je aan beide tassen vast en dan hang je het geheel als een paar zadeltassen over je bagagedrager. Twee spanbandjes om de tassen flink strak tegen je bagagedrager te binden en klaar is Koenie... :D
Nooit meer gedoe met dat in mijn ogen véél te kwetsbare ophangsysteem van Ortlieb, dat gewoon gemáákt is om kapot te gaan... en dat dus ook doet (zie alle dramatische verhalen daarover op deze site en elders...).
Ik rijd al jaren met dergelijke 'zadeltassen' van Ortlieb en die voldoen prima omdat er vrijwel niets aan zit dat kapot kan gaan.
Heb je hier foto's van - ben erg benieuwd hoe je het precies bedoeld.
Het probleem van de lostrillende moertjes en/of schroeven is natuurlijk te ondervangen door een paar druppeltjes Loctite, wat teflontape of wat hennepvezels met pasta... En ook hier zijn een paar spanbandjes om de tassen strak tegen de bagagedrager te binden eigenlijk onontbeerlijk... Afgelopen met het schudden en rammelen op onverharde wegen.
@Inge1

Ik heb er helaas geen goede foto's van, maar op de site van Ortlieb is het principe goed te zien als je kijkt bij hun motortassen en/of zadeltassen. Ik heb de motortassen M22 in gebruik als fietstassen... beetje zwaar, maar oerdegelijk en er kan dus nauwelijks iets aan kapot.

http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=n ... _speedbags
Ook de ultralichte Arkel Drylite tassen (420 gram per set) hangen zo over de drager heen. en zitten onderaan vast met spanbandjes. Om ze aan te passen aan de breedte van de drager zijn ze met klittenband verstelbaar. Dat gaat goed met weinig gewicht, maar voor zware tassen lijkt me dat geen goed idee.
Zelf heb ik in bijna 20 jaar nog nooit een kapotte Ortlieb ophanging gehad, en dat bij dagelijks gebruik. Maar 1900 gram voor een stel achtertassen vind ik niet in verhouding tot het geringe gewicht van de rest van de uitrusting. Voor dat gewicht heb je ook (bijna) een eenpersoons tent, een matras en een slaapzak.
wimmo17 schreef:@Inge1
Ik heb er helaas geen goede foto's van, maar op de site van Ortlieb is het principe goed te zien als je kijkt bij hun motortassen en/of zadeltassen. Ik heb de motortassen M22 in gebruik als fietstassen... beetje zwaar, maar oerdegelijk en er kan dus nauwelijks iets aan kapot.

http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=n ... _speedbags
De Arkel Dry-Lites hebben hetzelfde systeem. Het is inderdaad licht, maar ik vind het niet handig. Zodra je de tassen van de fiets hebt is het een vormeloos setje. http://www.arkel-od.com/en/dry-lites.html
@Wim
Mijn motortassen zitten met zwaar klittenband aan elkaar en dat werkt (al jaren) prima, ook bij veel gewicht en zware belasting, bv. over hobbelend onverhard.

@ Ave Gone
Diezelfde tassen blijven uitstekend in vorm, o.a. door inwendige kunststof platen, het degelijke materiaal en de vorm waarin ze zijn uitgevoerd.

Verder is het ENIGE criterium van Koenie (de TS) stevigheid en duurzaamheid. Gewicht en vormloosheid interesseren hem duidelijk minder...

Een andere optie is natuurlijk een paar kanotassen (22 0f 35 liter) met twee spanbanden (per tas) aan je bagagedrager knopen. Ook simpel en degelijk en veel goedkoper...
Dus Koenie, gewoon verder kijken en creatief zijn...
Ik zal eens kijken naar die motortassen van Ortlieb. Als dat ook bij zulke gewichten goed blijft zitten zou dat dus ook voor een groter model Dry Lites kunnen werken.
Ik snap wat je bedoeld. Zag trouwens dat de moto tassen maar 200gr zwaarder zijn dan de Ortlieb classics. Heb alleen niet naar de liters inhoud gekeken.