Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geldigheid morfine tabletten - Forum Wereldfietser

Geldigheid morfine tabletten

Beste Medefietsers,

Wellicht is er een geneeskundige in de zaal...

Wij fietsen er nu vrolijk op los en hebben morfine tabletten in onze medicijn kist. Deze zijn nu een jaartje over datum.

De vraag is dus hoe lang je morfine tabletten kunt blijven gebruiken nadat de datum is overschreden?

(dus geen advies van als je ze kunt vervangen dan zou ik het doen want die snappen wij ook wel :-)

Mvg,
Youri & Isa.
www.ithaka.im
Er is, denk ik, geen enkele 'geneeskundige' die zich gaat branden aan een advies over gebruik van geneesmiddelen die over datum zijn, wellicht dat een apotheker of chemicus er een mooi theoretisch antwoord op kan geven.

Het feit jullie met opiaten in de tas op reis gaan (???) roept bij mij een heleboel andere vragen op...
Zoals Mathhie al voorspelde zal ik geen advies geven. Alleen een paar zeer rekbare waarheden als koeien:

De aangegeven houdbaarheid geldt natuurlijk alleen als de medicijnen volgens voorschrift zijn bewaard. Meestal is dit bij kamertemperatuur. Op fietsreis willen de temperaturen regelmatig afwijken dus de houdbaarheid wordt daar niet beter van.

Ten tweede is een jaar over de datum erg veel als de originele houdbaarheid kort is.
Nu we het er toch over hebben: voor middelen als morfine, Ritalin en Seresta, die in de meeste landen onder de opiumwet vallen, heb je vrijwel altijd een officiële verklaring nodig om ze straffeloos te mogen invoeren. Oppassen dus. Zie deze folder.
Eet het en je weet het. :idea:
En in het slechtste geval kun je je ervaringen niet meer op het forum delen. Zou toch zonde zijn.
Voor zover ik weet mogen ze niet meer afgeleverd worden nadat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Meestal zijn medicijnen in tabletvorm nog een flinke tijd daarna te gebruiken. De werkzaamheid van zalfjes en drankjes nemen wel af.
Ik wil het morgen wel even navragen in de apotheek, ik werk nl in een huisartsenpraktijk naast een apotheek,

groet, Corine
Er zijn bij medicijnen welk voorbij de expiration date zijn 2 belangrijke factoren om alert op te zijn:

1 - Verminderde effectiviteit van de werkzame stof door degradatie. In het geval van morfine, welk je als sterke pijnstiller zult gebruiken, is dit niet direct schadelijk voor de gezondheid. Indien de effectiviteit sterk afgenomen is, kun je mogelijk net zo goed af met een doorgaans minder zware vorm van pijnstilling.

Dit is een ander verhaal bij bijv. insuline, epi-pennen, etc. Over de datum gebruik van deze middelen is

2 - Verandering van de chemische samenstelling. Een bekend voorbeeld hiervan is het gebruik van verjaarde tetracyclines (een antibioticum) in de jaren '60. Welk aanleiding gaf tot het syndroom van Fanconi, een nierziekte.

Er zijn echter vrijwel geen andere middelen waarvan bekend is dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Uiteraard zal het advies altijd terughoudend zijn, je wilt ten slotte niet de eerstvolgende case report zijn ;).



Maar daarnaast, zoals Matthie en Peter ook al aangeven. Waarom met opiaten op reis? En denk er aan dat dit illegaal is zonder medische verklaring in veel landen. En zelfs met medische verklaring kan er nog moeilijk over gedaan worden.
stef.l schreef:
1 - Verminderde effectiviteit van de werkzame stof door degradatie. In het geval van morfine, welk je als sterke pijnstiller zult gebruiken, is dit niet direct schadelijk voor de gezondheid. Indien de effectiviteit sterk afgenomen is, kun je mogelijk net zo goed af met een doorgaans minder zware vorm van pijnstilling.

Dit is een ander verhaal bij bijv. insuline, epi-pennen, etc. Over de datum gebruik van deze middelen is


2 - Verandering van de chemische samenstelling. Een bekend voorbeeld hiervan is het gebruik van verjaarde tetracyclines (een antibioticum) in de jaren '60. Welk aanleiding gaf tot het syndroom van Fanconi, een nierziekte.

Er zijn echter vrijwel geen andere middelen waarvan bekend is dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Uiteraard zal het advies altijd terughoudend zijn, je wilt ten slotte niet de eerstvolgende case report zijn ;).



Maar daarnaast, zoals Matthie en Peter ook al aangeven. Waarom met opiaten op reis? En denk er aan dat dit illegaal is zonder medische verklaring in veel landen. En zelfs met medische verklaring kan er nog moeilijk over gedaan worden.
Reken maar dat jouw nummer 1 vrijwel steeds zal neerkomen op nummer 2. Een werkzame/actieve stof die degradeert, verandert per definitie chemisch van structuur (oxidatie, fotolabiele molecule, thermisch instabiel, etc.). Is de actieve stof chemisch niet gewijzigd dan is die nog steeds identiek en dus niet gedegradeerd en dus nog net zo effectief (externe factoren bijvoorbeeld de kwaliteit van de matrix of capsule waarin de actieve stof zit ingesloten buiten beschouwing gelaten, maar daar ging het hier niet over).
Of dat degradatieproces vervolgens ook leidt tot de vorming van een schadelijk degradatieproduct of niet dat is wat je met je tweede punt bedoelt en dat is inderdaad een zéér belangrijk aandachtspunt.

Gewoon je gezond verstand gebruiken. Een houdbaarheidsdatum staat er over het algemeen niet voor niets op en met je gezondheid speel je niet, althans ik niet. :roll:

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Reken maar dat jouw nummer 1 vrijwel steeds zal neerkomen op nummer 2.
Dat is correct, het verval gebeurd idd door processen als oxidatie, hydrolyse, photolyse, etc. Waardoor uptake, receptor affiniteit en eliminatie allen kunnen worden beinvloedt.

Binnen de geneeskunde en farmacologie wordt het onderscheid met nummer 2 enkel gemaakt omdat de structuur daarbij dusdanig verandert dat er niet langer aangrijping is aan dezelfde receptoren.
TS reageert niet... Heeft hopelijk niets met het onderwerp te maken.
Travelmaster schreef:TS reageert niet... Heeft hopelijk niets met het onderwerp te maken.
:D +1

maar inderdaad is het wel belangrijk als de TS de boodschap mee krijgt, en een leesbevestiging zou fijn zijn
Travelmaster schreef:TS reageert niet... Heeft hopelijk niets met het onderwerp te maken.
TS zit 'in den vreemde' (= op fietsreis) en is dus niet altijd in staat om meteen te reageren.
Oh was ik weer een knipoog vergeten?