Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mountainbike - Forum Wereldfietser

mountainbike

Hey hey, misschien een domme vraag maar ik wil ze toch graag even stellen:

Is het mogelijk om een mountainbike om te vormen tot een trekkersfiets? Het lijkt me niet onmogelijk want het is een vrij stevig (aluminium) frame. Mits enige aanpassingen i.v.m. bagagedragers enzo? Maar ik twijfel. Ik heb met die mountainbike al eens een rit van
350 km gefietst (een ronde Nieuwpoort - Bouillon) achter de rug en dat viel reuze mee. Ik heb tijdens mijn (bescheiden) fietsreis een Nederlander ontmoet op een camping in Malonne (Namen) die al een drietal weken onderweg was. Hij had eerst het vliegtuig genomen in Schiphol richting Lissabon en was bijna terug thuis :-) Dit was voor mij een enorme inspiratie en boost om dit ook ooit eens te ondernemen. Is een mountainbike geschikt of toch liever niet?

grtjs

Tim
Op de wiki staat ook het een en ander over het gebruik van een mountainbike. Afhankelijk van wat je wil moet je veel/weinig verbouwen. Ga je alleen op de weg rijden zou ik er een voorvork zonder vering of met lockout in doen. Ik weet niet hoe je vering nu is, maar bij mijn mountainbike (lange zachte veerweg en dikke banden op lage druk) merk ik het verschil in snelheid en weerstand. Daarentegen werkt het op de trails geweldig.

Ga je alleen singletracks rijden (wat waarschijnlijk niet het geval is) kun je alles laten zoals het is.

Sowieso zou ik achter een drager erop monteren. Er zijn vast hier wel wat mensen met meningen over welke drager dat moet zijn.

Wat ook kan: een frametas met een zadeltas. Kun je wel veel minder kwijt, maar dan blijft je fiets lekker wendbaar. Dat zie je vaak bij de bikepacking mensen.


Afhankelijk van je stuurpen zou ik ook adviseren een wat hogere te monteren zodat je wat rechterop zit. Je moet bedenken dat je wel heel anders op de fiets zit.


Maar concluderend: het kan wel. Prima. Mountainbikes zijn vaak goede fietsen die stevig zijn. Post eens een foto, kunnen we meekijken.
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 17#p220317 Er zit haast geen verschil tussen een iets te grote MTB en een trekkingfiets. Je hebt iets kleinere wieltjes, maar daar kun je dan wel weer lekker harder mee wegrijden bij het stoplicht en ook bergop zijn ze vriendelijker voor de berijder. Het zijn bovendien erg stevige frames.
Meet je binnenbeenlengte op, neem daar 2/3 van en trek er 2 cm van af als de bovenbuis een beetje schuin loopt en trek er iets meer van af als-ie erg schuin loopt en je hebt de ideale maat voor je MTB-trekkingfiets.
Als je uitgangspunt al een MTB was, dan kan ik je nu al vertellen dat je straks ook met bagage op plekken komt waar je je verende voorvork ontzettend gaat missen als je 'm er uit sloopt.
Marko :oops: :evil: :roll:

> Er zit haast geen verschil tussen een iets te grote MTB en een trekkingfiets.
Een te grote fiets is te groot. Het maakt niet uit wat voor fiets dat is.

Als je wilt weten welke eigenschappen een trekkingfiets heeft kijk dan hier:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

Veel mountainbikes komen hier in de buurt, maar vaak ook net niet.

> Je hebt iets kleinere wieltjes, maar daar kun je dan wel weer lekker
> harder mee wegrijden bij het stoplicht
Moet ik hier gaan uitleggen hoe verzetten werken?

> en ook bergop zijn ze vriendelijker voor de berijder.
Ik heb mijn 29" vakantiefiets nog nooit boos meegemaakt :D

> Het zijn bovendien erg stevige frames.
Een frame van een vakantiefiets is ook stevig.

> Meet je binnenbeenlengte op, neem daar 2/3 van
> en trek er 2 cm van af als de bovenbuis
> een beetje schuin loopt en trek er iets meer
> van af als-ie erg schuin loopt en je hebt de
> ideale maat voor je MTB-trekkingfiets.
Je bent hier al lang genoeg op dit forum om heel goed te weten dat het zo eenvoudig helaas niet is!
Ik fiets al jaren op een omgebouwde mountainbike. Ik vind het prettig omdat ik een brede keus heb in banden en het heeft een beetje afgeragd, maar stoer uiterlijk (vind ik). Door de jaren heen heb ik veel aan de fiets vervangen of aangepast.

Dragers:
- De achterdrager is een gewone bagagedrager zonder verdere specificaties.
- De lowrider aan de voorkant is wat minder traditioneel in zijn soort maar bevalt zeer. Gekscherend noem ik deze ook wel een highrider, omdat de tassen vrij hoog hangen. Dit is makkelijk bij diepe karrensporen, of bij het doorsteken van riviertjes. Ik had bij mijn mountainbike geen keus vanwege het ontbreken van gaatjes in de voorvork. Bovendien heeft mijn voorvork een soort rubbervering. Waardeloos ding verder, maar ik wilde dit systeem niet verzwakken met boorgaten.

De lowrider hangt op de uitneembare naafpen, maar deze pen is langer doordat de drager eraan vast is gemonteerd. De bovenkant van de lowrider zit gemonteerd aan het gedeelte waar de velgremmen gemonteerd zijn.
Na een paar reizen merkte ik dat de plastic rail aan de achterzijde van de tassen het frame van de lowrider aan beide kanten begon in te slijten. Door de vele trillingen en stoten zitten er een geultje in het massieve frame. Om grotere slijtage te voorkomen heb ik een roze/oranje gasslang (van een jacht bv) aan een zijde opengesneden en om het frame gevouwen. Dit werkt goed.
Foto van de drager op Google plaatjeskijker

Zadel:
De een zal het mountainbikezadel prettiger vinden dan de ander. Ik kreeg in elk geval uitslag op mijn edele kont. Een zeer gevoelige huid, compleet aangelengd met pukkels maakten het plaatje van de lijdende fietser compleet. *Och, dat was dan het enige ;)* Met een breder zadel van €10 bij de Hema heb ik dit probleem verholpen.

Stuur:
Het originele, rechte stuur heb ik al snel vervangen door een vlinderstuur met hard foam. Helaas kan ik dit foam zelf niet meer vinden. Een paar maanden geleden liet ik me door een fietsenmaker vertellen dat Santos dit harde foam niet meer levert. Eigenlijk is dit hardere materiaal een pré omdat het tegen een stootje kan (bij mij: Valpartijen).
Op het vlinderstuur heb ik een opzetstuur gemonteerd om mijn armen te kunnen ontlasten en deze heeft het zachte foammateriaal. Helaas is dit te zien aan wat gaten in het materiaal door de val-activiteiten.

Wielen:
De 26" wielen heb ik vervangen door wielen met verstevigde spaken, omdat ik gewoon geen gebroken spaak wil hebben op zwaar hobbelig terrein met veel bepakking (bijvoorbeeld op IJsland). Ook heb ik een naafdynamo aangeschaft.
Ik heb zelf een mountainbike en een salsa fargo (google en je ziet een hele rare vorm van 'mountainbike'

Mijn mountainbike heb ik puur voor trails, lekker rossen op de hei. Maar toen ik vorig jaar naar Berlijn ben gefietst heeft mijn mountainbike met een achterdrager en big apples perfect aan de functie van tourfiets voldaan. Dit jaar ga ik naar Schotland. Mijn zwager op mijn mtb en ik op de fargo.

Toen ik begon met de liefde voor het 'touren' lette ik heel erg op wat anderen deden. Welk merk, welke set-up, welke wielen, welke banden etc. De laatste tijd let ik juist meer op " waarom doen we het?". Jij wilt lekker touren en veel van de omgeving zien en plezier hebben. Dan kun je zelfs op de fiets van de postbode een heel eind komen.

Kijk naar een mede forum genoot en nieuwe held van mij: http://henkvandillen.net/nl/rotterdam-t ... pore-2015/

Die kon op een santos met rohloff naar Singapore, maar koos er voor op een tweedehands onbekend merk fiets de reis te beginnen.

Je benen moeten het toch doen.

To be short: Ja van een mtb kun je een top touringfiets maken. Big apple (of schwalbe marathon) banden een achterdrager en je kunt gaan. Evt een 'tijdritstuur' https://www.google.nl/search?q=aero+bar ... UoAQ&dpr=1

om een slaapzak aan te hangen en je kunt gaan.

Laat vooral weten op dit forum hoe het was :)

Rubber side up!
Kijk, dat vind ik nou nog eens een instelling! :D Mooie bijdrage aan dit topic en in mijn beleving ook zó waar voor iedereen die met zijn / haar fiets wil gaan genieten van een fietsreis.
Voor de de mensen voor wie dit allemaal nieuw is nog even dan: een te grote MTB is een MTB die te groot is voor te MTB-en. Een te grote MTB is pesies groot genoeg voor een trekkingfiets. Huiskamervraag: hoe ken dat?

Hint: hiero

Mathijs, Henk rijdt op een Centurion, dat is een B-merk van Merida. Ze kosten nieuw wat hij er tweedehands voor betaald heeft, ongeveer.
Maar dat-ie dat durft, hè, te vertrekken zonder de wiki.wereldfietser uit z'n hoofd geleerd te hebben... ik kan er met me verstand gewoon niet bij...

Floris, ik heb ook met goedkope verzinkte spaken in een 26" container wiel nooit een gebroken spaak gehad. En geloof me: ik heb het echt geprobeerd. :)
Marko schreef:Voor de de mensen voor wie dit allemaal nieuw is nog even dan: een te grote MTB is een MTB die te groot is voor te MTB-en. Een te grote MTB is pesies groot genoeg voor een trekkingfiets. Huiskamervraag: hoe ken dat?
Kom op zeg... je doet net alsof alle frames een zelfde geometrie hebben en dat een MTB gewoon een schaalmodel is van een racefiets. Dat is gewoon flauwekul. Een MTB heeft doorgaans een verhoudingsgewijs langere bovenbuis (al dan niet afhankelijk van het doel, immers je hebt geen universele MTB geometrie).

Sterker nog, kijk naar de Santos Travelmaster, dat is gewoon 1 op 1, precies dezelfde maat die je moet hebben voor een MTB. Het idee dat je die groter moet nemen is lariekoek.

Zoals Ave zegt: een fiets die te groot is te groot. Daarnaast poneer je een aantal dingen waar Ave terecht van zegt dat het onzin is.

Dat je nu de emotie kaart speelt alsof mensen zeggen dat het niet kan en je maar een Idworkx moet kopen is een vogelverschirkker die jezelf op zet.
Twee en een halve maand heb ik Vietnam doorkruist op een mountainbike. Ik ben ook in het bezit van een trekkingfiets. Merken meld ik niet omdat dit hier niet toe doet. Toch koos ik voor de mountainbike vanwege de 26" wielen, lekker klein en wendbaar, en vooral het weinige bagage wat ik meenam. Twee achtertassen + tentdoek achter, stuurtas en roltas aan het stuur met matje, tentstokken en pompje hing aan de fiets. Het rechte stuurtje ga ik vervangen door een met meer bocht want ik kreeg zere polsen/handen. Voor lange rechte stukken vind ik de mountainbike minder geschikt. Misschien dat een opzetstuur uitkomst kan bieden. Heb alleen geen plaats meer op het stuur i.v.m. stuurtas en roltas aan het stuur.
Wanneer ik een fietsvakantie ga doen waar ik ook ga koken, zomer- en wintergarderobe mee moet nemen, dan kies ik voor de trekkingfiets met ook voordragers.
Nogal belangrijk is of je genoeg ruimte hebt voor je voeten; dat je hakken de achtertassen niet raken.
Loes
Lokfiets: ik ga je een geheim verklappen. Een Travelmaster waar je lekker op kan trekken, is te groot om lekker mee te mountainbiken. Een oversized MTB heeft dezelfde frame-geometrie als een heleboel IdWorxen. Dus ja: er zijn veel overeenkomsten tussen MTB en trekkingframes. De bottomline is: Als je MTB te groot is om lekker mee te MTB-en, kun je er doorgaans prima mee op vakantie.

De ideale MTB framehoogte voor mijn binnenbeenlengte is 52 cm. Ik heb 13 jaar geleden een MTB met een framehoogte van 58 cm aangeschaft. Het apparaat is iets te log om mee te MTB-en, maar de maten zijn helemaal perfect om lange afstanden op te rijden. Als jij een Travelmaster gaat kopen doen ze ook niet net alsof je er mee gaat mountainbiken. Je krijgt dan gewoon een oversized MTB. Net als bij IdWorx.

Hoe komp dat? Omdat de framegeometrie van MTB's zich onder de meest extreme omstandigheden heeft bewezen. In veel trekkingfietsen is dat gekopieerd, want er kan weinig aan worden verbeterd.
Eigenlijk is de oversized MTB gewoon de moeder van alle trekkingfietsen.

Niet doorvertellen, hoor!
Marko schreef:Als jij een Travelmaster gaat kopen doen ze ook niet net alsof je er mee gaat mountainbiken. Je krijgt dan gewoon een oversized MTB. Net als bij IdWorx.
Hiermee haal je alle ontwerpers én verkopers van zowel Santos als Idworx door het slijk als luitjes die MTB's als vakantiefietsen verkopen. Voor de tweede maal: je bent lang genoeg op dit forum om te moeten weten dat de verschillen tussen MTB's en vakantiefietsen niet alleen bestaan uit de geometrie van het frame.
Je verspreidt deze informatie dus expres terwijl je beter weet. Waarom doe je dat?
Marko, het lijkt mij heel fijn om overtuigd te zijn van je eigen gelijk. Ik wilde dat ik dat ook kon zijn, maar dat lukt me om de een of andere reden niet.

Ik heb trouwens een Travelmaster. Met de nodige aanpassingen valt daar prima mee te mountainbiken (stuurpen, ander stuurtje) maar hij is er niet voor bedoeld. Het is níet zo dat als ik er het terrein mee in ga, dat-ie ineens te groot is. Hij is echter -waarschijnlijk- minder wendbaar door de wat langere wielbasis. Dat zou 'm overigens wel weer beter in klimmen moeten maken, want hij kiepert minder gauw achterover.

Te groot? Oversized? Nee. Bedoeld om mee te MTB-en? Nee, daar heeft Santos z'n MTB's voor. Veel overeenkomsten? Ja. En dat je op een te grote MTB prima op fietsvakantie kunt gaan zal vast zo zijn, maar waarschijnlijk doe je hetzelfde soort concessies als wanneer je met je trekkingfiets het terrein in gaat. Het gaat gewoon lange tijd goed, maar er zijn betere alternatieven.

Niet meteen concluderen dat één en één twee is.
Marko schreef:Lokfiets: ik ga je een geheim verklappen. Een Travelmaster waar je lekker op kan trekken, is te groot om lekker mee te mountainbiken.
Je weet echt niet waar je het over hebt. Ik ben ex-wedstrijdrenner. Mijn Santos heeft een net zo lange zitbuis als mijn wedstrijdfiets. De balhoofbuis van de Santos is 2 cm hoger (en heeft een pak spacers). De bovenbuis van mijn wedstrijdfiets is 2cm langer.

Als ik jouw advies zou opvolgen zou ik dus 4-5 cm langer zitten dan op mijn wedstijdfiets. Ik ben een sportieve jongen, maar dat is toch bepaald geen fijne zithouding voor het gros van de mensen.
Een oversized MTB heeft dezelfde frame-geometrie als een heleboel IdWorxen. Dus ja: er zijn veel overeenkomsten tussen MTB en trekkingframes. De bottomline is: Als je MTB te groot is om lekker mee te MTB-en, kun je er doorgaans prima mee op vakantie.
Je bent een beetje toondoof.

Een MTB is verhoudingsgewijs langer dan een wegfiets. Een MTB is geen schaal model van een wegfiets zoals jij hier loopt te toeteren.

Dat betekend niet dat een MTB ongeschikt is om te trekken, maar jouw advies om maar een lekker grote MTB te kopen en dat je dan het zelfde hebt als een standaard trekkings fiets is onzin.

Sowieso is hoe jij omgaat met maten echt flapflauwekul... je weet hopelijk dat niet elke 52cm MTB dezelfde geo heeft? Je besteft toch dat sommigen meer sloping zijn? Sommigen langer zijn? Sommige wendbaarder zijn? Sommige lekker sloom? Sommige meer veerweg voor? Dat in ogenschouw nemende, hoe kan je dan stellen dat "Een oversized MTB heeft dezelfde frame-geometrie als een heleboel IdWorxen."? Over welke Oversized MTB heb je het?

En nee, je hoeft niet bang te zijn dat ik mensen ga desinformeren met jouw ideeen die aantoonbaar onjuist zijn. Goed advies is wat mij betreft heilig.

Dus ja, een MTB kan heel geschikt zijn om een vakantiefiets van te maken. Maar het advies om hen dan maar zo groot mogelijk te nemen omdat dat bij jouw specifieke model goed uitpakte zal ik zeer zekerf niet herhalen. Een fiets moet gewoon passen.
@ Travelmaster:
Ik heb altijd gedacht dat 1+1=2 een van de weinige zekerheden in het leven was ..
Cool! We zijn het er allemaal over eens dat MTB's dus heel geschikt kunnen zijn als trekkingfietsen. Mijn tip is: neem 'm iets te groot voor MTB gebruik. Disclaimert: De vuistregel (2/3 * binnenbeenlengte -2 ) hierboven klopt voor mij bij mijn model. Hij klopt denk ik ook voor een hele berg trekkingfietsen.

Het is overigens een groot compliment voor de mensen die Idworxen en Santossen verkopen dat hun fietsen op MTB's lijken. MTB's zijn prima trekkingfietsen. :wink:

Voor de lokfiets die ik niet helemaal kan volgen het volgende plaatje over wielbases:
Afbeelding
Marko schreef:Cool! We zijn het er allemaal over eens dat MTB's dus heel geschikt kunnen zijn als trekkingfietsen.
Je verwart de woorden fiets en frame, je vergeet verschillen in geometrie en je trekt je al helemaal niets aan van stijfheden en dergelijke.

Ik heb je een vraag gesteld: waarom doe je dit?
Marko schreef:Je verspreidt deze informatie dus expres terwijl je beter weet. Waarom doe je dat?
arnob schreef:@ Travelmaster:
Ik heb altijd gedacht dat 1+1=2 een van de weinige zekerheden in het leven was ..
Om met de woorden van Marko te spreken:

"Ik zal je een geheimpje verklappen..." 8)
Marko schreef:Cool! We zijn het er allemaal over eens dat MTB's dus heel geschikt kunnen zijn als trekkingfietsen.
Dat waren we al.
Marko schreef: Mijn tip is: neem 'm iets te groot voor MTB gebruik. Disclaimert: De vuistregel (2/3 * binnenbeenlengte -2 ) hierboven klopt voor mij bij mijn model. Hij klopt denk ik ook voor een hele berg trekkingfietsen.
Deze nuancering mag best worden benadrukt. Presenteer hem vooral niet als algemene waarheid.
Marko schreef:Het is overigens een groot compliment voor de mensen die Idworxen en Santossen verkopen dat hun fietsen op MTB's lijken. MTB's zijn prima trekkingfietsen. :wink:
Grappig.
Marko schreef:Voor de lokfiets die ik niet helemaal kan volgen het volgende plaatje over wielbases:
Afbeelding
Leuk plaatje. Wat kan ik eruit opmaken, aangezien het een reactie op loknors (trouwens, je maakt een consequente tikfout daar) opmerking over wielbases is?
Je kan er helemaal niets uit opmaken omdat het tabelletje flauwekul is.

De wielbasis is bij de meeste merken zeer zeker niet 1 waarde, maar varieert met de maat. Sommige merken varieren met de hoeken bij het schalen, andere doen dat juist niet. Naloop verschilt per merk.

En om maar eens aan te geven dat je zeker niet zomaar een grotere MTB moet kiezen: Bij Koga zijn de 29 MTB en Worldtraveler qua zitbuis en bovenbuis identiek. De hoeken zijn wel weer anders (zeer sloom). De 29 MTB zou zeer zeker een prima trekkingfiets kunnen worden, maar dan zeker niet in een ander maat.

En als we ze eens vergelijken met de Randonneur van Koga blijkt weer dat de bovenbuis van MTB's een stuk langer is. De bovenbuis van de kleinste maat is langer dan de één na grootste randonneur.

Kijken we naar Specialized en Trek zien we weer heel andere taferelen, ook weer binnen hun spectrum.

Ik sluit me aan bij Ave, waarom verspreid je desinformatie? Niemand beweert dat een MTB niet een prima trekkingfiets kan worden, maar je maat-advies is onzin. Gewon de juiste maat kiezen, een MTB is zeer zeker niet kleiner dan een trekkingfiets, zelfs als deze kleinere wielen heeft.