Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF1 toegankelijk voor velomobiel? - Forum Wereldfietser

LF1 toegankelijk voor velomobiel?

Dag allen,

Binnenkort staat een ritje van het Westland naar Texel op de planning, ik overweeg daarvoor mijn velomobiel te pakken. Het handigst lijkt mij de LF1 te volgen. Die heb ik een jaar of 10 geleden al eens gereden, maar inmiddels kan er natuurlijk het een en ander gewijzigd zijn. Mijn Quest is 76,5 cm breed en heeft een draaicirkel van 12 meter en weinig bodemvrijheid, en heeft daarom moeite met heel smalle paadjes, hekjes, felle drempeltjes en andere snelheidsremmende en motorverkeerwerende maatregelen. Ook houdt hij, in tegenstelling tot mijn Avaghon, helaas niet van bospaden en andere zachte of erg hobbelige ondergrond. Zijn er mensen met recente ervaring die me kunnen vertellen of de LF1 (van Monster tot Den Helder) goed te rijden is met een velomobiel? En daarnaast, is de route goed te volgen op alleen de bordjes?

Alvast bedankt,

Carl
Carl, je kunt op de fietsrouteplanner van de fietsersbond niet alleen aangeven dat je een lf route wilt volgen, je kunt iets dieper in de instellingen ook de optie "vermijd hindernissen voor brede fietsen" aanvinken (/meer opties/samenstellen). Ik meen dat de definitie van een brede fiets 75 cm is.
Heb het net even geprobeerd, Monster-Den Helder over de LF1 is goed te doen, volgens de fietsersbond. Het kan er wel heel druk zijn, maar dat wist je natuurlijk al.

Frank
Carl, als je op http://routeplanner.fietsersbond.nl/#ro ... 4%2Froutes kijkt kun je eventuele obstakels in beeld krijgen (Wel inzoomen op de route). Zelf heb ik geen idee hoe deze route erbij ligt. Ik denk daarnaast dat het verstandig is de route in je GPS of op je telefoon te laden. Die bordjes staan de ene keer laag bij de grond en even later weer een stuk hoger, je mist er zo maar eentje is mijn ervaring.

Frank was me net voor met een antwoord.
Vorig jaar in mei reed ik de zuidelijke helft hiervan - tot Katwijk - met de Orca. Op hier en daar een zandophoping na, kan ik me niet herinneren ergens problemen te hebben gehad.
Ik had de route wel in de gps gezet. Zo kun je ook beter anticiperen op bochten (snelheid aanpassen) en inderdaad: af en toe kan het er flink druk zijn.
Mag zelf graag gebruik maken van LF routes, naast de bordjes gebruik ik Falk fietskaarten. Daar staan de LF routes goed op beschreven gebruik meestal alleen de kaart om lussen van de LF routes in te korten om wat km te sparen. Eigenlijk heb ik nooit bordjes gemist.
Carl schreef: Zijn er mensen met recente ervaring die me kunnen vertellen of de LF1 (van Monster tot Den Helder) goed te rijden is met een velomobiel? En daarnaast, is de route goed te volgen op alleen de bordjes?
Hier staat een verslag van iemand die met een Quest de route heeft gereden.
http://eduardbotter.blogspot.nl/2006/07 ... r-lf1.html

Deze mensen hebben met een ligfiets en Bob-Yak de route gereden en geven veel tips
https://kampeerwijzer.wordpress.com/abo ... ndse-kust/
Ik ken een vervelend obstakel bij Kraantje Lek bij Overveen. Is om te voorkomen dat scooters op het fietspad door de duinen gaan naar Zandvoort. Volgens mij kom je daar met een velomobiel niet door.
Je kunt dit obstakel ontwijken door voorbij Zandvoort bij knooppunt 77 niet de LF te volgen linksaf maar rechtdoor naar knooppunt 83 en vervolgens naar 36 bij Kraantje Lek. Daar kom je na 5 km weer op de LF-route.

Ik vind het vanaf Santpoort-Zuid leuker om af te wijken van de LF. Bij knooppunt 5 naar: 6, 92, 96, 97, 34, 14, 25.
Je vaart dan over de monding van het Noordzeekanaal, langs o.a. het Forteneiland
Informeer wel wanneer de watertaxi vaart, want er zijn maar vier vaarten per dag: http://www.watertaxi-ijmuiden.nl/

Vergeet bij het ingaan van het duingebied ten noorden van het Noordzeekanaal geen duinkaart te kopen.

Bij Petten zit een minder stukje in de LF. Ik weet niet hoe dat gaat met een velomobiel. Anders ga je bij knooppunt 39 naar 88, 87 en 37. Daar ben je weer op de LF.

Het eindpunt bij Lands End vind ik iedere keer weer een belevenis. Op het terras met uitzicht op het eiland nippen aan een Texels biertje. Gelukkig is Lands End Heineken-vrij!
Tjonge, wat een antwoorden al. Ik ga er eens een beetje op puzzelen, alle gegeven links volgen en de tips van Bert naast een fietsknooppuntenplanner leggen. Allen hartelijk bedankt voor de reacties!

Aangezien ik buiten het weekeinde zal fietsen, hoop ik dat de drukte meevalt. GPS en smartphone bezit ik niet, dus misschien toch maar een paar kaarten mee. Mijn ervaring is in het algemeen ook dat je snel een bordje mist - is het niet omdat het domweg verdwenen is of overwoekerd, dan wel omdat ze inderdaad vaak afwisselend links, rechts, hoog en laag bevestigd zijn. Soms lijkt het meer een puzzeltocht dan bewegwijzering...

Allen hartelijk bedankt voor de tips!

Carl
Dag allen,

De rit naar Texel zit er inmiddels op. Mijn bevindingen:

- Bij Kijkduin liggen een paar onfatsoenlijk hoge drempels, waar je ook stapvoets niet over kunt zonder ze met de bodem van de velomobiel te raken.

- Jammer vond ik dat m.n. op het deel tot Noordwijk onderaan vrijwel alle hellinkjes wel een drempel, wegversmalling of voorrangsweg ligt, zodat je zelden je vaart kunt benutten om op de volgende helling omhoog te komen.

- Net voor(1b)/na(1a) Zandvoort staat een dubbel hekje waar je rijdend niet tussendoor kan. 't Is wel breed genoeg om erdoor te kunnen als je uitstapt en de Quest aan zijn staart optilt en omzet.
bert sitters schreef:Ik ken een vervelend obstakel bij Kraantje Lek bij Overveen. [...] Je kunt dit obstakel ontwijken door voorbij Zandvoort bij knooppunt 77 niet de LF te volgen linksaf maar rechtdoor naar knooppunt 83 en vervolgens naar 36 bij Kraantje Lek. Daar kom je na 5 km weer op de LF-route.
- Deze aanwijzing heb ik opgevolgd op heen- en terugweg. Het fietspad tussen 77 en 83 is wel bezaaid met hekjes, maar daar past een Quest net tussendoor. Let op: sommige hekjes staan dichter bij elkaar dan andere, dus soms pas je er vrij makkelijk door, en soms maar net. Op de terugweg haalde ik het eerste poortje, na een scherpe bocht naar rechts, niet maar gelukkig bleek ik onder het hekje door te passen. :) Dat gaat helaas niet bij alle hekjes, sommige zijn te laag.

- Zorg dat alle boutjes in de fiets en de vullingen in je kiezen goed vastzitten voor de klinkerwegen in het Noordhollands Duinreservaat.
bert sitters schreef:Bij Petten zit een minder stukje in de LF. Ik weet niet hoe dat gaat met een velomobiel. Anders ga je bij knooppunt 39 naar 88, 87 en 37. Daar ben je weer op de LF.
- Daar zat ik op voor ik er erg in had. Het was wel te doen, maar op de terugweg ben ik via de genoemde knooppunten gereden, dat suist lekker rechttoe rechtaan op Petten af.

- De bewegwijzering vond ik heel behoorlijk, al had ik een paar keer het idee dat ik toevallig goed gegokt had. Hier en daar staat er een bordje om de hoek of is het nog net zichtbaar tussen de boomtakken.

- Gelukkig was het redelijk rustig; fietsers en wandelaars scheppen er behagen in midden op het pad stil te gaan staan om te kijken wat daar nou toch met een noodgang op ze afkomt...

- In de duinen stikt het van de koeien, die zijn ingehuurd om te grazen maar het liefst met 2,5 km/u midden op de paden wandelen.

- Volgens mij reed ik op de heenweg ongehinderd het fietsendek van de Dokter Wagemaker op en af, maar terug zaten er twee haakse bochtjes in de oprit waar ik de fiets moest omzetten.

Al met al was ik met de Quest sneller dan ik met de vakantiefiets geweest zou zijn. Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de respons!

Groeten,

Carl
Carl schreef:
bert sitters schreef:Ik ken een vervelend obstakel bij Kraantje Lek bij Overveen. [...] Je kunt dit obstakel ontwijken door voorbij Zandvoort bij knooppunt 77 niet de LF te volgen linksaf maar rechtdoor naar knooppunt 83 en vervolgens naar 36 bij Kraantje Lek. Daar kom je na 5 km weer op de LF-route.
- Deze aanwijzing heb ik opgevolgd op heen- en terugweg. Het fietspad tussen 77 en 83 is wel bezaaid met hekjes, maar daar past een Quest net tussendoor.
En een aantal van die vervelende hekjes op de Oude Trambaan had je kunnen vermijden door de Bentveldweg te volgen, wel wat verkeersdrempels daar maar ook een stuk korter dan via die knooppuntroute. 8)
Michael W schreef:
Carl schreef:Het fietspad tussen 77 en 83 is wel bezaaid met hekjes, maar daar past een Quest net tussendoor.
En een aantal van die vervelende hekjes op de Oude Trambaan had je kunnen vermijden door de Bentveldweg te volgen, wel wat verkeersdrempels daar maar ook een stuk korter dan via die knooppuntroute. 8)
Daar ben je mooi op tijd mee Michael - voor de volgende keer dat ik naar Texel ga met de velomobiel. :wink: Knooppunten zijn wel makkelijk te volgen voor iemand die ter plaatse niet bekend is en geen andere navigatiemethode heeft dan een paar tamelijk ongedetailleerde kaarten ergens op de bodem van de fiets...

Carl
Carl schreef:
- Gelukkig was het redelijk rustig; fietsers en wandelaars scheppen er behagen in midden op het pad stil te gaan staan om te kijken wat daar nou toch met een noodgang op ze afkomt...

- In de duinen stikt het van de koeien, die zijn ingehuurd om te grazen maar het liefst met 2,5 km/u midden op de paden wandelen.

!

Carl
Op de fietspaden in de duinen moet je nu eenmaal rekening houden met anderen. :wink:
Advies: zie het als recreatieve fietspaden en pas je rijgedrag daar aan. Als je zo hoog mogelijk snelheden wenst te scoren, raad ik je de kale en lege zoutvlaktes van Amerika aan. :idea:
Carl schreef:Daar ben je mooi op tijd mee Michael - voor de volgende keer dat ik naar Texel ga met de velomobiel. :wink:
Voor de volgende keer ja (en/of anderen), ik wil jou daar op die trambaan wel eens tegenkomen op een "stranddag" met half Haarlem en Heemstede op dat fietspad :wink:
Ach, ik was de foto's nog vergeten! Op de heenweg hebben de Quest en ik overnacht op natuurkampeerterrein De Berenweide bij Heemskerk. Ik wilde de foto's hier neerzetten, maar ik krijg een mededeling 'De afmetingen van de afbeelding konden niet worden vastgesteld. Controleer of de opgegeven link correct is.' Dan maar met een URL-tag:
Overnachtingsplek
Het was toevallig bollentijd. Als ik deze foto van opzij genomen had, had je heel de Quest niet kunnen zien! :wink:
Mooi rood is niet lelijk!

Carl
Carl schreef:Ach, ik was de foto's nog vergeten!
Mooi rood is inderdaad niet lelijk, prachtig! net een kleine raket. Ik heb de foto even van je geleend:

Afbeelding

Hier een mooi verhaal over een Quest in Noorwegen, in glooiend land fietste hij tussen 200 en 260 km per dag! (8 fietsuren) en soms sjeesde hij met meer dan 100km per uur de bergen af, brr. Zonder parachute als rem lukte het afdalen ook niet. Mooi verhaal. Ik heb ook van hem een plaatje gejat:

Afbeelding
Yopie schreef:Mooi rood is inderdaad niet lelijk, prachtig! net een kleine raket.
Dank je Yopie. Iedereen ziet er iets anders in, een raceauto, vliegtuig, bobslee, zetpil - maar raket en torpedo hoor ik ook vaak ja. :) Zie ook de Kuifjeraket van Allert Jacobs van velomobiel.nl:
http://preview.tinyurl.com/owqm2d7
Hier een mooi verhaal over een Quest in Noorwegen,
Ha, Allert in Quest 1.
Zonder parachute als rem lukte het afdalen ook niet.
Nou ja, afdalen lukt best, maar heelhuids beneden aankomen is andere koek. Remparachutes heb ik nog niet nodig gehad, ik ben nog niet hoger gekomen dan 72,5 km/u de Beneluxtunnel in. Een Quest heeft trommelremmen die uiteraard in die dichte wielkasten (en achter wieldoekjes) heel slecht koelen, dus ongeveer zodra je voorbij Utrecht komt ;) zijn remparachutes aan te raden.

En ja, er gaan dus wel degelijk mensen met een velomobiel op vakantie, maar mijn Quest is woonwerkfiets en geen vakantiefiets. Ik kan er toch minder in kwijt dan op/aan de Avaghon, even ergens rondkijken (of verkeerd rijden) is in een Quest veel onhandiger, je kunt hem bij een noodgedwongen hotelovernachting doorgaans niet in de kamer kwijt (althans niet in mijn hotelprijsklasse), en toen ik op mijn rit naar Texel 's ochtends met mijn nog natte handdoek naast mijn tent stond, viel me nog een nadeel van de Quest als vakantiefiets op; geen bagagenetje achterop om de natte spullen onder te steken!

Groetjes,

Carl
Mijn woon-werk Orca bracht me vorige zomer tot in de Morbihan. 't Is eens wat anders, met de velomobiel op reis.