Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7-speed stalen frame hergebruiken? - Forum Wereldfietser

7-speed stalen frame hergebruiken?

Beste Wereldfietser,

Ik heb nog een goed stalen frame van een batavus nevajo wat vooral emotionele waarde heeft;), want de fiets was origineel beslist niet mooi.

Het frame wil ik graag opnieuw opbouwen nadat ik het heb laten poedercoaten. Echter is het frame origineel uitgerust met een 7-speed achterwiel (130mm breed).

Graag plaats ik er een modern vakantie achterwiel met een lx-naaf in van 135 mm breed. De achterbrug is in ontspannen toestand 134 mm breed. Is het mogelijk om hier een modern achterwiel in te plaatsen van 135 breed en de brug ligt open te buigen of is er dan gemakkelijk sprake van een scheef frame en slechte rijeigenschappen als gevolg.

Ik hoor graag jullie deskundige oordeel. Bij voorbaat veel dank.

Met vriendelijke groet,
Otto-Jan Bikker
Er zijn kwalitatief hoogwaardige productieframes te koop waarbij de achterpadden bewust op 132.5mm van elkaar geplaatst zijn, precies zodat het frame bruikbaar is met zowel 130mm als 135mm naven. Thorn doet dit bijvoorbeeld. Het fraaiste is natuurlijk om de padden naar de juiste breedte uit te buigen, maar in de praktijk maakt zo'n klein verschil niet heel veel uit, is mijn ervaring.

Het is bij een gebruikt frame sowieso wel aan te raden om even de uitlijning te controleren. Hier (klik) staat beschreven hoe je 't uitbuigen en uitlijnen kan doen zonder speciaal gereedschap.

Hoe ben je van plan de derailleur te bevestigen? Als je 't frame toch opnieuw laat spuiten is nu 't moment om er een oogje aan te (laten) solderen.
Otto-Jan schreef:De achterbrug is in ontspannen toestand 134 mm breed. Is het mogelijk om hier een modern achterwiel in te plaatsen van 135 breed en de brug ligt open te buigen of is er dan gemakkelijk sprake van een scheef frame en slechte rijeigenschappen als gevolg.
1mm stelt echt niets voor. Gewoon het wiel er in stoppen. Zeker niet aan gaan trekken om het op te rekken; de kans dat je dan meer verpest dan je bereikt is dan te groot.
Als het frame van aluminium is, dan zou ik niet gaan buigen om van 130 naar 135mm te gaan. Verder is 7-speed prima om mee te fietsen, de 7-speed tandwielen en ketting zijn wat dikker dan 8-/9-/10-speed tandwielen dus je mag ervanuitgaan dat de boel minder snel slijt. Die 134mm die je nu hebt, is voldoende lijkt me voor 8-speed maar controleer inderdaad de uitlijning.

7-speed casettes zijn verder nog wel te krijgen, maar lastiger te krijgen en vrij duur. Evt kun je daarbij een 8-speed cassette openmaken door de drie pennen/boutjes die door de cassette zitten te verwijderen (evt kopje van de pen afslijpen). Daarna kun je met de 8-speed tandwielen zelf een 7-speed cassette maken. Je dient dan de 7-speed afstandshouders uit die 7-speedcassette tussen de 8-speed tandwielen te plaatsen en een 7-speed cassettebody te gebruiken. Je tandwielverhoudingen achter kun je zodoende ook op jouw wens maken. Let er wel op dat de kleinste twee tandwielen in de cassette speciaal zijn vormgegeven. Verder kan het schakelgemak bij zelfgemaakte casssettes wat minder zijn, maar in de praktijk vind ik dat meevallen.
[quote="sont"]7-speed casettes zijn verder nog wel te krijgen, maar lastiger te krijgen en vrij duur. ]Behalve deze:
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:520901
Jammer van de 11, dat wel.
Goedemorgen,

Hartelijk dank voor de reacties. Naast dat ik een nieuw achterwiel in het frame wil plaatsen wil ik ook een nieuwe groep monteren. Een nieuw 7-speed wiel is dus geen optie, maar dank voor de tips.

@ Detrage.
Ik zal het frame nog eens nameten op rechtheid doormiddel van aangeraden methode. Indien niet, zal ik het uitbuigen, zoals beschreven. Dank.

Verder heeft het frame al een vast stalen derailleur oog, dus er één aan lassen/solderen is niet nodig.

Hartelijke groet,

Otto-Jan