Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervaltijd binnenbanden - Forum Wereldfietser

vervaltijd binnenbanden

Sommige binnenbanden zitten, soms geplakt, al een paar jaar om mijn velg.
De vraag is hoe lang blijft het rubber van binnenbanden goed functioneren?
Robw
Ik heb er gehad die al 25 jaar op een fiets zaten en nog goed waren. Dat zal waarschijnlijk goede kwaliteit zijn geweest. De meesten zitten wel een jaar of 4 à 8 op mijn fietsen voordat ze er om allerlei redenen af gaan. Conclusie: als je niet op wereldreis gaat lekker laten zitten. Als je wel op wereldreis gaat leg je een paar maanden voor vertrek compleet nieuwe binnen- en buitenbanden op je fiets zodat je er al een paarhonder kolometer als test op rijdt.
De meeste van mijn bben zitten er voor eeuwig, sommige al 25 jaar. Ze gaan eigenlijk alleen in de prullenbak vanwege ouderdom door een ventiel dat niet meer in de band vastzit (lijm losgelaten), of door een te groot gat als gevolg van een groot stuk glas oid.
Het laatste is domme pech, het eerste erg vervelend en alleen te testen door ze onder hoge temperaturen te gebruiken. Zo had ik eens 5 stuks van een frans merk dat spontaan het ventielprobleem had bij temperaturen boven de 35 graden. Nooit meer dat merk gebruikt, bij andere merken geen problemen gehad.

Voor zover ik weet verouderen bben niet zolang ze niet worden blootgesteld aan ozon of uv-straling. Dus bben op je fiets zouden je moeten kunnen overleven.
Ach ja dat blootstellen aan zon is idd slecht natuurlijk. Thx
Binnenbanden zijn niet van rubber, maar van butyl. Vandaar de lange levensduur.
sjefke schreef:Binnenbanden zijn niet van rubber, maar van butyl. Vandaar de lange levensduur.
Als men butyl zegt bedoelt men meestal butylrubber.
De rechtlijnige logica met lange levensduur ontgaat me. Voor veel andere toepassingen is butylrubber niet de juiste keuze als je een lange levensduur wilt.
Butylrubber heeft in tegenstelling tot natuurrubber een hoge weers- en verouderingsbestendigheid, o.a. omdat het vrijwel ongevoelig is voor uv, chemicaliën en ozon. Bovendien heeft het een hoge gasdichtheid. Daarom wordt het gebruikt voor fietsbinnenbanden en is er dus inderdaad een rechtstreeks verband met de langere levensduur daarvan.
Ave Gone schreef:
sjefke schreef:Binnenbanden zijn niet van rubber, maar van butyl. Vandaar de lange levensduur.
Als men butyl zegt bedoelt men meestal butylrubber.
De rechtlijnige logica met lange levensduur ontgaat me. Voor veel andere toepassingen is butylrubber niet de juiste keuze als je een lange levensduur wilt.
De relevantie van de laatste zin ontgaat eenieder.
sjefke schreef:
Ave Gone schreef:
sjefke schreef:Binnenbanden zijn niet van rubber, maar van butyl. Vandaar de lange levensduur.
Als men butyl zegt bedoelt men meestal butylrubber. De rechtlijnige logica met lange levensduur ontgaat me. Voor veel andere toepassingen is butylrubber niet de juiste keuze als je een lange levensduur wilt.
De relevantie van de laatste zin ontgaat eenieder.
Soms is het me onmogelijk een voor eenieder acceptabele formulering te vinden :D
JaapG schreef:Ze gaan eigenlijk alleen in de prullenbak vanwege ouderdom door een ventiel dat niet meer in de band vastzit (lijm losgelaten), of door een te groot gat als gevolg van een groot stuk glas oid.
Dit met name. De keuze voor een nieuwe binnenband is naar mijn mening niet zozeer de vraag of de levensduur van een binnenband vergaan is, maar eerder hoe fijn iemand het vind om bandjes te plakken versus simpelweg vervangen gezien de betrekkelijk lage kosten van een binnenband.

Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen. Financieel gezien is het nauwelijks de moeite om het gaatje op te zoeken, schuren, etc. Indien ik in mijn kelderbox geen water heb staan, en mijn lekzoeker weer eens niet kan vinden het moment dat ik hem nodig heb, dan gooi ik er gewoon een nieuw binnenbandje in uit gemak.
Toch pleit ik ervoor die oude binnenland niet zomaar weg te doen: doe er een nieuwe in en plak de lekke op een moment dat het je uitkomt. En als het een vergiet is geworden zijn er "1000 dingen in en om het huis" waar je 'm nog voor kunt gebruiken.
+1

Ondanks dat ik een compleet nieuwe heb verknipt als bescherming tussen computer sensor op de voorvork. Rest van de binnen band wordt of voor plakken of andere doeleinden gebruikt
stef.l schreef:
JaapG schreef:Ze gaan eigenlijk alleen in de prullenbak vanwege ouderdom door een ventiel dat niet meer in de band vastzit (lijm losgelaten), of door een te groot gat als gevolg van een groot stuk glas oid.
Dit met name. De keuze voor een nieuwe binnenband is naar mijn mening niet zozeer de vraag of de levensduur van een binnenband vergaan is, maar eerder hoe fijn iemand het vind om bandjes te plakken versus simpelweg vervangen gezien de betrekkelijk lage kosten van een binnenband.

Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen. Financieel gezien is het nauwelijks de moeite om het gaatje op te zoeken, schuren, etc. Indien ik in mijn kelderbox geen water heb staan, en mijn lekzoeker weer eens niet kan vinden het moment dat ik hem nodig heb, dan gooi ik er gewoon een nieuw binnenbandje in uit gemak.
:shock: En dan zeggen ze nog wel dat fietsen zo goed is voor het milieu...
stef.l schreef:Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen.
Dit forum gaat over reizen cq. vakantie met de fiets. Door een lekke band te plakken spaar je behoorlijk aan gewicht aan bandjes om mee te nemen.
...bovendien gaat het topic over de levensduur van binnenbanden, niet over de wetenschappelijk interessante en maatschappelijk relevante vraag wat uit oogpunt van een optimale fietsvakantie de meest optimale strategie is: bandenplakken of een nieuwe band erop leggen.
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen.
Dit forum gaat over reizen cq. vakantie met de fiets. Door een lekke band te plakken spaar je behoorlijk aan gewicht aan bandjes om mee te nemen.
Latex bandjes kopen! Die gooi je niet zo snel weg door de hogere aanschafprijs, zijn lichter en ook nog eens lekbestendiger 8)
alime schreef:Sommige binnenbanden zitten, soms geplakt, al een paar jaar om mijn velg.
De vraag is hoe lang blijft het rubber van binnenbanden goed functioneren?
Robw
Hai Alime,
Bij het plaatsen van een nieuwe binnenband en zeker bij het vernieuwen van de buitenband wat extra talkpoeder aan de binnenzijde van de buitenband hiermee voorkom je het vastplakken aan elkaar door warmte ontwikkeling, denk aan veel remmen bij afdalingen.
Greetz Kasper
Is dat vastplakken eigelijk erg? Ik heb menige binnenband uit de buitenband moeten trekken omdat de binnenband er al heel lang in zat. Het leek dus wel of het werkte tegen lekkage. Wat vastgeplakt zit kan ook niet schuren.
Uit een tekst van Schwalbe begrijp ik dat ze bij de nieuwe tubeless banden een laag butylrubber ('binnenbandrubber') aan de binnenkant van de tubeless band hebben gemaakt. Dat is dus vastplakken naar de letter!
exsis schreef:
alime schreef:Sommige binnenbanden zitten, soms geplakt, al een paar jaar om mijn velg.
De vraag is hoe lang blijft het rubber van binnenbanden goed functioneren?
Robw
Hai Alime,
Bij het plaatsen van een nieuwe binnenband en zeker bij het vernieuwen van de buitenband wat extra talkpoeder aan de binnenzijde van de buitenband hiermee voorkom je het vastplakken aan elkaar door warmte ontwikkeling, denk aan veel remmen bij afdalingen.
Greetz Kasper
Kasper,
IOch ja dat 'plakken' kon inderdaad betekenen 'vastplakken' aan velg of buitenband of gaatjes dicht plakken. goed idee 'talk'. Echter ik neem dat spul nooit mee voor de billen.
Robw
stef.l schreef: Dit met name. De keuze voor een nieuwe binnenband is naar mijn mening niet zozeer de vraag of de levensduur van een binnenband vergaan is, maar eerder hoe fijn iemand het vind om bandjes te plakken versus simpelweg vervangen gezien de betrekkelijk lage kosten van een binnenband.

Je kunt binnenbanden al voor ca. 2 ~ 3 euro via webshops bestellen. Financieel gezien is het nauwelijks de moeite om het gaatje op te zoeken, schuren, etc. Indien ik in mijn kelderbox geen water heb staan, en mijn lekzoeker weer eens niet kan vinden het moment dat ik hem nodig heb, dan gooi ik er gewoon een nieuw binnenbandje in uit gemak.
Er zijn ook mensen voor wie het milieu een relevante factor is. M.a.w. waarom iets wegwerpen als het nog prima te repareren is?