Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen, hoe doen jullie dat? - Forum Wereldfietser

Wildkamperen, hoe doen jullie dat?

We hebben inmiddels wel wat ervaring opgedaan met wildkamperen. In zowel Noorwegen als Amerika plantten wij onze tent in het wild en dat zullen we straks in IJsland ook zeker doen.

Toch kregen we afgelopen vakantie de schrik van ons leven! :shock:

Waar letten jullie op? Hoe pakken jullie het aan?

We zijn benieuwd...

El & El

Uit het zicht is uit het hart. Opletten dat je kampeerplek onzichbaar is en dat niemand je er naar toe ziet gaan.
Een groene tent is in iedergeval een handigere kleur dan rood, dat geld ook voor je kleding. Toch is rood in het donker heel lastig waar te nemen.
Herrie maken moet je vermijden, het is ook handig om je tent pas tegen de schemer op te zetten. In het donker vuur en verlichting tot een minimum beperken.

Er zijn tientalle trukjes om goed te kunnen wildkamperen, wil je ze allemaal weten, vraag het tijdens een weekend aan ongekroonde wildkampeerkoning Harm Reintjes.

Groeten, John.

Hoi,

Mijn evaring is dat je 9 van de 10 keer iemand je wel ziet. In ieder geval in Europa. Het is vaak genoeg gebeurd dat er iemand langs onze tent liep.
Of midden in de nacht in Zweden een auto vlak naast onze tent stopte. Maar vaak zijn het ook geluiden van dieren, onze tent is al vaak genoeg door een egel onderzocht.

Oh ja nog een tip wacht even 5 minuten of er niet ergens een hond gaat
blaffen. Soms ruiken die beesten je van 3 km afstand en dan gaat dat geblaf de hele nacht door. Dan kan je beter doorfietsen.

Maar hoe wij het doen is gewoon aan het begin van de avond ( 6 uur ongeveer ) een mooi plekje opzoeken.Meestal halen we wel iets van 8 liter water per persoon. Zo kunnen we koken, afwassen en ons zelf een beetje opfrissen met water. Vaak rijden we gewoon een grapspad of ander pad, een paar honderd meter op en zetten we de tent op. We zetten het meestal wel redelijk dicht bij de bewoonde wereld zodat we de volgende morgen wel snel een vers onbijtje kunnen krijgen.

Maar wat wij nog niet hebben gedaan maar wel het beste lijkt is om toestemming te vragen, dan hoef je je ook niet zo te verstoppen.

Wij hebben in ieder geval in 3 maanden nog nooit problemen gehad. ( Duitsland,Zweden, Groot Britannië, België, Frankrijk, Spanje en Portugal ) In al deze landen hebben wij wel is gewildkampeerd, kan makkelijk. Zeker in Spanje en Portugal, waar het nog niet zo dichtbevolkt is.

En een groene tent hoeft niet perse. Wij hebben een knalgele North Face westwind. Als je hem altijd maar achter een bosje zet maakt het niet zo veel uit.

Hier nog wat wildkampeer foto's

Tussen de koeien

Ergens in Zweden

Ergens in Zuid Frankrijk

wildkamperen in portugal

MODERATED: Een link van deze lengte graag in de daarvoor bestemde tags plaatsen.

jelmar01 schreef: Maar wat wij nog niet hebben gedaan maar wel het beste lijkt is om toestemming te vragen, dan hoef je je ook niet zo te verstoppen.
In India hebben we (groep van zes personen) een aantal keer bij een boer gevraagd of we op zijn erf mochten staan.

Zo ben je mooi gevrijwaard van tientallen nieuwsgierige blikken en ook hoef je voor wilde dieren niet zo bang te zijn.


John.

Hai,
Buiten europa kies ik er voor om bij een huis met een grote, omheinde tuin te staan, aanbellen en vragen of je een nachtje bij hun mag kamperen. Neem een fotootje van je tentje mee, zo kun je katen zien wat je bedoeld. Ook is het raadzaam duidelijk te maken dat je de volgende ochtend weer vertrekt, dat je niet bij de mensen blijft wonen :lol:
Zelf zorg ik altijd voordat ik op huizenjacht ga dat ik voldoende water bij me heb, eten zowiezo. Ook dat zeg ik dan als ik het aan het vragen ben, ik heb alles bij me, heb alleen een klein stukje grond nodig voor de tent.
In 99 van de 100 gevallen is een plekje geen probleem.

Ook heb ik wel in hele kleine gehuchtjes ( 50 huizen of minder ) mijn tentje op het 'dorps' plein gezet, is dan ook wel veilig.

Tja, als je al een tijd geen huis heb gezien waar je het zou kunnen vragen is het zo dunbevolkt dat je ook wild kan kamperen !

Mijn ervaring is wel dat je het aan de man des huizes moet vragen, vrouwen nemen of mogen geen beslissing nemen, afhankelijk van het land natuurlijk.

Als het toch moeilijk gaat, beetje zielig kijken, zeggen dat je zoooo moe bent en wat geld aanbieden eventueel.

In de regel willen mensen een fietser graag helpen en ligt er een leuke avond in het veschiet.

Succes !
fietsjunks schreef:Waar letten jullie op? Hoe pakken jullie het aan?
Sterk afhankelijk van de omstandigheden en m'n gemoedstoestand. Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan een echt bed. Kan ik dat niet (naar wens) vinden kampeer ik wild. In de wat meer bevolkte gebieden is het tegenwoordig meestal 'nood' en probeer ik m'n tent echt uit het zicht op te zetten. Als ik kan kiezen een vlak stuk met lang gras.

In iets meer afgelegen gebieden kijk ik wat meer naar de plaats. De voorkeur gaat dan uit naar vlak met lang gras of andere (niet houtige) begroeiing (isolatie tegen optrekkende kou) onder een boom (geeft een knus gevoel en biedt 'bescherming' tegen crossers en verkeer als de wegen slecht gedefinieerd zijn) en niet te ver van stromend water af. Als ik er ook veilig een vuurtje kan maken is het wat mij betreft ideaal.

Meestal zijn al die wensen overigens niet te vervullen. Zeker niet als je tot het donker door fietst. Zo heb ik in Oman ooit ontdekt dat rond grind een zeer comfortabel bed is. En in Australie heb ik werkelijk 'overal'' gekampeerd. Varierend van een smalle wegberm tot een gebied waar ze raketten testen.

Hoewel ik in dichter bevolkte gebieden meestal probeer uit het zicht te kamperen, is ongezien kamperen vaak lastig. Soms levert dat leuke of 'spannende' verhalen op. Echt nare ervaringen met wildkamperen heb ik nooit gehad, maar je loopt uiteraard wel een zeker risico.

mvg
Wilco

Hoi!

Ik kampeer ook regelmatig wild. Het eeste wat ik altijd doe is zo rond zonsondergang een stukje van de weg fietsen, een goede plek zoeken (water in de buurt, vlak, uit het zicht) en kijken of ik niet gezien ben. Dan zet ik mijn tentje op. 's Morgens met zonsopgang opstaan en alles keurig inpakken en weer opweg... En als het weer het toelaat dan bivak ik, spaart weer tentopbouw en afbouwtijd.

Fiets de wereld (met tent),

Whisky

Ik zoek bij voorkeur een vlak terrein (is niet overal mogelijk), liefst met wat hoger gras. En vooral: uit het zicht. Waar ik ook op let is dat mijn sporen niet te zien zijn. Als je een zwaarbeladen fiets door hoog gras trekt, dan zie je een 'breed' spoor (voetstappen en banden). Ik probeer zoveel mogelijk langs bosjes naar een open stuk te lopen, zodat vanaf de weg de sporen niet of heel moeilijk zichtbaar zijn. Bij wildkamperen probeer ik zoveel mogelijk alles gereed te hebben voordat het donker wordt. Ik doe bij voorkeur geen licht aan. En vuur maken doe ik eveneens niet. Wildkamperen is voor mij vooral: niet gezien worden. Heb het op mijn tochten regelmatig gedaan (maar niet altijd, om de paar dagen een reguliere camping of iets dergelijks), maar voel me er op de ene plaats wat veiliger bij dan op de andere. In bijvoorbeeld India zou ik, met het oog op slangen e.d. niet zo snel gaan wildkamperen. Maar ja, ik ben nooit in India geweest, dus dat is puur gevoelsmatig. In Spanje, Portugal of Griekenland had ik er geen enkel probleem mee, en in Zweden en Noorwegen vond ik het zelfs heel logisch om te doen.

Grappig toch, dat iedereen moeite doet om "ongezien" te blijven!

Doen wij ook uiteraard!

@EricL: je denkt dat als een slang een bordje "camping" ziet, ie dan omkeert? :lol: geintje...

Maar die brander, maakt soms wel heel erg veel lawaai, dat is wel een nadeel. Zeker als je door weersomstandigheden binnen moet koken, dan zie en hoor je dus niets.

Wij gaan ook tegen zonsondergang op zoek naar een plekje en proberen er ongezien te komen. Wij hebben dan wel een rode tent, maar die is in het donker ook echt niet waar te nemen.

In ieder geval leuk om te lezen, dat de meesten van jullie het op dezelfde manier aanpakken.

El & El

fietsjunks schreef:Grappig toch, dat iedereen moeite doet om "ongezien" te blijven!
Ik geef er de voorkeur aan om niet zo ver van de bewoonde wereld te kamperen, ivm het ontbijt 's ochtends of omdat je 's avonds na het eten in een restaurantje niet meer zo ver wilt fietsen. Mijn ervaring is verder ook dat je dan toch regelmatig mensen tegenkomt die de hond aan het uitlaten zijn of zo. De meeste landen in Europa zijn gewoon zo dichtbevolkt dat dat daar bijna onvermijdelijk is. Bovendien krijg ik een beetje een hekel aan het 'stiekeme' gedrag dat je aan de dag legt om een geschikt plekje te vinden (eerst 2 keer langsrijden en dan gaan kijken of het wel vlak is om vervolgens toch verderop te gaan kijken). Ik kan me voorstellen dat bewoners dat erg verdacht vinden. Ik merk daarom dat ik steeds meer openlijk wildkampeer, vaak aan de rand van een dorpje.

Ik heb overigens wel op de meest vreemde plaatsen gekampeerd. Recentelijk nog in een bouwput waar de bouwvakker 's ochtends om half 8 begonnen. Ik had ze wel eens verbaasd willen zien kijken wanneer ze mijn tentje in de gaten kregen. :wink:
ik heb alleen een slaapzak bij mij,
die is voor mij de puurheid, dan ervaar je meer,

in de woestijn is dit heerlijk,

groeten,

Wat doe je dan als het regent ? Of als je op een camping staat en misschien een beetje privacy wilt ?
ik heb eerlijk gezegd nog nooit met de fiets op de camping gestaan,

ik weet ook niet of ik dat wel wil , als het regent heb ik gewoon pech,

ik slaap liever in de wilde natuur daar heb ik genoeg privacy,

s`morgens lekker wakker worden, en dan in een riviertje springen,

en daar in bad gaan,

groeten,

Sportiev :D

En hoe zit dat in de woestijn dan met slangen en schorpioenen etc.? Iets afgelotens lijkt me toch wel fijn...

Ik heb ook wel is met alleen een matje en slaapzak geslapen ergens op een veldje. Ik vond het toch wel vervelend toen ik zeiknat in mijn onderbroek in dat veldje stond :) En nog iets muggen en vliegen. Vooral vliegen, soms zitten ze echt met duizenden op je tent.

Maar ieder zijn ding soms vind ik het wel lekker zonder tent. Lekker naar de sterren kijken..
Bij mij kwam meteen de volgende vraag boven toen ik dit forum las: Wat is de meest rare wildkampeerplek voor jou geweest? Ik heb eens op een golfveld mijn tentje opgezet. Dit was in Zweden. Het zag er zo verleidelijk uit, dat groene, vlakke gras. De volgende ochtend werd ik wakker van het getik tegen de golfballetjes en een grasmaaier. Die mensen moeten wel gedacht hebben.....!? Ik heb snel mijn spullen gepakt en vertrok.

Hoi!
Spironski schreef:En hoe zit dat in de woestijn dan met slangen en schorpioenen etc.?
Die slapen dan ook :D Niks is zo mooi als een dikke deken van sterren...

Vooral in de woestijn is een tent niet nodig, of er moet harde wind staan met veel stof.
In andere gebeiden kan plotseling opkomende regen een probleem zijn maar meestal gebruik ik dan mijn grondzeil als extra regendeken. Waar je je niet tegen kan wapenen zijn muggen en dan is een tent wel erg lekker. Hoewel je ook met een muskietenmasker nog prima zonder tent kunt slapen. Maarja, dat gezoem de hele nacht.

Een tent heeft wel een groot voordeel als er doorlopend neerslag valt en/of het hard waait of wanneer de tempertuur onder de 10 graden grens komt. Een tent is altijd ietsje warmer...

@ Sportiev:
een echte uitdaging zoek ik, en die zoek ik niet in europa. venezuela, frankrijk, duitsland, engeland, spanje, portugal
Totaal off topic maar wat versta jij onder een uitdaging? En waarom zoek je die buiten europa? Was je al in andere landen onderweg buiten Europa behalve Venezuela? Ik ben gewoon nieuwschierig want ik heb ook altijd wilde plannen voor verre landen...

Fiets de wereld (altijd met tent),
Whisky
audrey schreef: Wat is de meest rare wildkampeerplek voor jou geweest?
Hehehe, bij mij was dat in Glendalough, Ierland. Het is een natuurpark met een groot keltisch ruinedorp. Ik kampeerde daar op aanraden van een local en had in het donker mijn tentje opgezet. Volgende morgen werd ik wakker met hordes Amerikaanse toeristen om me heen. Bleek ik tussen de attracties te staan :D
Heb nog nooit zoveel aanloop gehad tijdens het koken van mijn ontbijtje...

Fiets de wereld (oppassen voor toeristenattracties),
Whisky

vlak naast een schiet terrein... :lol:

Rare kampeerplekken?

We werden eens geweigerd op een camping in de VS. Dat heb je daar wel vaker, campings die alleen maar motorhomes en aanverwante accepteren. Tentkampeerders zijn daar zeker een onbetrouwbaar soort mensen :cry:
We hebben vervolgens de tent opgezet op een braakliggend terrein tegenover de camping, maar hebben wel stiekem even gedouched op de camping...

In de buurt van Lake Tahoe eens boven op een pas gekampeerd op een asfalt parkeerplaats achter een grote berg sneeuw. Auto's konden er niet komen, beren wel, maar die hebben we niet gezien of gehoord.

Een weergaloze plek om te kamperen is in de Witte Woestijn, zo'n 30 km ten noorden van Farafra, Egypte.