Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies fietsbroek - Forum Wereldfietser

Advies fietsbroek

Ik ben al een tijdje op zoek naar een lange, nauwaansluitende broek voor op de (race)fiets. De broeken die ik tot dusver heb gepast zitten als een tent of zijn geheel waterdicht (wat ik niet wil ivm beperkt ademend vermogen, ondanks materialen als Gore-Tex, etc.).

Wat ik zoek:

- 'Slim fit' model, geen/weinig overtollige flapperende stof. Moet wel geschikt zijn voor mijn licht-Bourgondische postuur (moeders zou zeggen 'gezonde vetjes').
- Geschikt voor koudere temperaturen op de vroege ochtend, (late) voor- en najaar. Zeker niet te warm, dus geen thermobroek;
- Geen bibtight of hoe je zoiets ook noemt;
- Lichte en ademende stof;
- Waterafstotend zou fijn zijn, een pre;
- Zeem mag, hoeft niet.

Tot dusver ben ik uitgekomen bij de broeken van Gore Bike Wear, Endura en Gonso. De alp-X 2.0 soft shell broek van Gore voldoet grotendeels aan mijn eisen, maar is niet meer verkrijgbaar in mijn maat (M, wil alleen zwart). Daarnaast heeft dit merk nog een aantal andere fietsbroeken in het assortiment, maar dit zijn overwegend regenbroeken. Gonso heeft broek 'Erik'. Lastig verkrijgbaar en weinig informatie/gebruikerservaringen over te vinden. Tot slot heeft Endura ook een aantal lange fietsbroeken in de aanbieding, maar deze zijn of volledig waterdicht of 'baggy' en dus voor mij niet geschikt.

Kan iemand mij verder op weg helpen? Zoek ik iets wat niet bestaat? Wellicht iemand ervaring met de genoemde broeken? Alle hulp en adviezen worden enorm gewaardeerd.
Dag Dennis,

Kijk eens of Perry Sport nog de softshell lange fietsbroek van Le Cocq Sportiv verkoopt. Matig waterafstotend, maar voldoet verder aan je eisen. Lekker warm in voor- en najaar.

Erik Veenstra
Ik gebruik al 10 jaar naar tevredenheid dezelfde hardlooplegging van 30 euro over mijn fietsbroek. Daarin is heel veel aanbod.
Gore Bike Wear heeft ook nog de Countdown en de Fusion, beiden in M nog verkrijgbaar bij Zwerfkei.
Ik ben zelf erg tevreden over de Fusion. Het is wel een afritsbroek, maar met de pijpen eraan merk je niks van de ritsen. Met het klittenband kun je de pijpen nauw laten aansluiten. En windstopper, erg fijn in voor- en najaar.
Naast een broek zou je ook kunnen kijken naar beenstukken, deze nemen weinig ruimte (als het te warm wordt) in en zorgen er ook voor dat je niet 2 lagen stof aan hebt die over elkaar heen kunnen schuiven. In ieder geval geen uitdaging om te passen bij je spoiler. Deze heb je ook in thermo of normale uitvoering. Wel even passen is het devies, want de maatvoering tussen de merken loopt nogal uiteen.
vanuit Nevers even een reactie.
Mijn bevalt een hardloop broek van de AlDi over een korte fietsbroek beter dan een lange fietsbroek. ik kon goedkoop een lange Gore bike wear windstopper op de kop tikken bij de Belgische Bever (as venture) maar heb uiteindelijk op mijn fiets tocht naar S d C gekozen voor de hardloop broek.
Succes met zoeken en ik hoop dat je wat aan de tips hebt.Anja
erikfiets schreef:Dag Dennis,

Kijk eens of Perry Sport nog de softshell lange fietsbroek van Le Cocq Sportiv verkoopt. Matig waterafstotend, maar voldoet verder aan je eisen. Lekker warm in voor- en najaar.

Erik Veenstra
Hoi Erik. Dank voor de tip. Ik loop straks even naar binnen bij de Perry Sport.
Ik gebruik al 10 jaar naar tevredenheid dezelfde hardlooplegging van 30 euro over mijn fietsbroek. Daarin is heel veel aanbod.
Heb ik al, is dus niet wat ik zoek. Ik wil juist wat meer ruimte.
Gore Bike Wear heeft ook nog de Countdown en de Fusion, beiden in M nog verkrijgbaar bij Zwerfkei.
Ik ben zelf erg tevreden over de Fusion. Het is wel een afritsbroek, maar met de pijpen eraan merk je niks van de ritsen. Met het klittenband kun je de pijpen nauw laten aansluiten. En windstopper, erg fijn in voor- en najaar.
Dank voor je bijdrage. De countdown lijkt mij wel een erg warme broek, te warm. De fusion heb ik laatst in handen gehad. Omdat het een afritsbroek was, vond ik het niet nodig om de broek te passen. Misschien toch in heroverweging nemen.
Naast een broek zou je ook kunnen kijken naar beenstukken, deze nemen weinig ruimte (als het te warm wordt) in en zorgen er ook voor dat je niet 2 lagen stof aan hebt die over elkaar heen kunnen schuiven. In ieder geval geen uitdaging om te passen bij je spoiler. Deze heb je ook in thermo of normale uitvoering. Wel even passen is het devies, want de maatvoering tussen de merken loopt nogal uiteen.
Beenstukken heb ik. Hierboven niet genoemd, maar ook een factor is dat ik een broek wil hebben waarmee ik in een stad kan lopen, restaurant kan bezoeken, etc. Dat kan natuurlijk ook met een 'echte' fietsbroek, maar vind ik persoonlijk minder prettig.

@Anja: ook jij bedankt voor je advies. Is zeker een optie als ik zwaar(der)beladen ga fietsen. De broek die ik zoek zal ik voornamelijk dragen op mijn lichte reisfiets, waarbij ik zo min mogelijk spullen mee willen nemen. Een extra broek is dan al snel 'te veel'.
Ik gebruik een vrij nauw aansluitende FjallRavenbroek met daaronder een Gore fietsonderbroek met zeem. Werkt prima. Is ook afritsbaar.

Alternatief: Vaude Virt.
Idem.
Gebruik ook Fjallraven afritsbroek met foetsonderbroek. Fjallraven Cape Town en opvolger Cape Point. Nauwsluitend, licht, snel droog. En je kunt ermee prima een restaurantje bezoeken. Vind ook een echte fietsbroek dan wat minder prettig.
-Jan