Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken in een Ziploc zakje - Forum Wereldfietser

Koken in een Ziploc zakje

In een poging zo klein en licht mogelijk op pad te gaan, vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn in een Ziploc zakje pasta te koken. Hoe? Gewoon pasta in zakje, kokend water er bij, paar minuten wachten, afgieten, klaar.

Zojuist geprobeerd, en inderdaad, dat kan prima. Saus er bij en eten. En mocht je geen zin hebben in afwas doe je het zakje weg :)

[Kookuitrusting wordt dan, even in uitsluiting in het kooktopic elders: Esbit brander+blokjes, aansteker, Alpkit Mytimug 650, Coghlans blikopener, lepel, ziploc zakje]

Wat ik me echter afvroeg: Ik gebruik nu een gewoon, transparant Toppits Ziploc zakje van de AH. Als je kijkt naar Adventure maaltijden (dat gevriesdroogde spul dat voor veel centjes verkocht wordt) zit dat in een stevige, zilverkleurige ziploc. Voelt ook een stuk steviger aan de gewone ziploc die toch wel wat zacht wordt met kokend water er in.

Weet iemand waar je dergelijke stevige ziploc zakjes kunt krijgen?
Creatief bedacht, alleen vraag ik me af of het gezond is. Uit sommige soorten plastic schijnen schadelijke stoffen vrij te komen bij verhitting, maar ik weet niet of dat ook voor die ziplocs geldt. Ik hou het vooralsnog bij een pannetje.
Dirk
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar als je echt minimaal wilt koken kan je het water ook in de plastic zak koken, dan kan je je beker thuislaten. Echt praktisch is het niet, maar het kan.
En of het gezond is? Ik zou het in ieder geval niet doen als je zwanger bent ;). http://www.optimaalwater.nl/content/91- ... n-ongezond
Ik vries veel maaltijden in in ziplok zakjes (lekker plat maken, is ook sneller met ontdooien). en het valt me op dat met enige regelmaat het ziplokzakje smelt als ik het wil ontdooien in de magnetron. Dus heel goed kan het niet tegen de hitte vrees ik.
Kies dan bijvoorbeeld voor een-pans-maaltlijd-pasta, genoeg te vinden op internet.
Groetjes Danielle
denk eens aan vacuümzakken
Geen antwoord op de vraag; maar bij mij zit het meeste gewicht in de gastank. Niet in een pannetje. Misschien is zo'n zak van een gevriesdroogde maaltijd opnieuw te gebruiken? Die kan wel tegen hitte blijkbaar, althans tegen heet water dat erin wordt gegoten.

De lichtste oplossing is een creditcard.
ErikB81 schreef:Ik heb geen antwoord op je vraag, maar als je echt minimaal wilt koken kan je het water ook in de plastic zak koken, dan kan je je beker thuislaten. Echt praktisch is het niet, maar het kan.
En of het gezond is? Ik zou het in ieder geval niet doen als je zwanger bent ;). http://www.optimaalwater.nl/content/91- ... n-ongezond
Deze link gaat helemaal niet over zakjes, hij gaat over waterflessen. Waterflessen worden meestal gemaakt van een ander soort kunststof dan zakjes. Zakjes worden vaak gemaakt van PE (in dverse soorten) of PP. Of daar weekmakers of andere vervelende stoffen in zitten die bij verhitting met heet water vrijkomen daar waag ik me in dit geval niet aan. Misschien is er iets aan info te vinden bij de fabrikant, misschien ook bij de regelgeving mbt verpakkingen van levensmiddelen.
Wat je zoekt heten kookzakjes (google maar), maar of die met ziplock te krijgen zjn weet ik niet.
Groet, Leon (met de pet van scheikundig technoloog)
De Ikea zakjes voldoen, weet alleen niet of ze ook in NL te krijgen zijn? En ook die van de zweedse winkels Ica en Coop, ja sorry hier heb je niks aan. :D
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60251383/

De 'sous-vide' kookmanier (weet niet hoe dat heet in het nederlands) is hier nogal geliefd. Dat zijn eigen gevriesdroogde maaltijden die je in een ziploc hebt gedaan, vervolgens leg je ze in een wateroven ('vattenugn' sorry, weet niet de juiste vertaling) of in een cirkulator (een soort waterkoker) of in een bierbrouwketel en dan verwarm je het eten. Deze sous-vide manier is overgewaaid naar de buitenkampeerders, lekker makkelijk, vooral in de winter. Ook fijn als je met meerdere mensen bent want je hebt maar één pan nodig. Je warmt water op en legt daar bv 4 zakjes tegelijkertijd in, daarna gebruik je het water voor de koffie. Zo heb je nooit vieze pannen en das wel zo prettig in bv sneeuw. De zakjes die men hiervoor gebruikt zijn gewone supermarkt/Ikea ziplocs.

Hier een site in het zweeds over het sous-vide koken, onderaan een plaatje van een cirkulator met een plastic zakje met voedsel erin. Deze manier van koken wordt steeds meer in restaurants gebruikt (voedzamer en lekkerder).
http://blogg.matrum.se/2014/05/11/laga-mat-sous-vide/

En zakjes met aluminium bekleed kun je afspoelen en zijn minder kwetsbaar maar ook veel dikker/zwaarder. Maar een gescheurd zakje met eten in je frametas is ook niet echt leuk, kan ik uit ervaring vertellen.
Ja hoor, die Ikea-zakjes heb je hier ook gewoon.
http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=ISTAD
heb ze zelf ook, zijn mooi stevig!
op rugzaktrips gebruik ik regelmatig ziplock zakjes giet daar ook rustig heet water in. Nog bij geen enkel merk een probleem geweest. Volgens mij doet een groot deel van de mensen op de hiking-site dat ook bovendien staan er ook wel goede tips om zelf je droog maaltijden te maken. Wel zet ik ze in een pannetje of kom omdat ik het lastig vasthouden vind als ze heet zijn.
Een boel goede tips, dankjewel!
Vanmiddag ook even met MiniGrip gebeld, kunnen evt ook een dergelijk zakje leveren, maar dat moet dan wel speciaal gemaakt worden. Als het goed is krijg ik in het loop van de week een aantal samples. Enige nadeel: De minimale afname is 25.000 stuks. Dus als er nog mensen zijn die interesse hebben.. :)
Als het voor je US-race is : je vindt in zelfs de kleinste food stores en gas stations noodle-soup in tempex bekers met zeer fijne vermicelli, chicken of beef, voor rond 1$. Kokend water er bij en na enkele minuten wellen prima verteerbaar. Daar kun je later ook je pasta in klaarmaken. Als je toch water mee moet nemen omdat waterbronnen onderweg schaars zijn (Oost-Oregon; Wyoming), neem ik liever ingeblikte pasta (spaghetti bolognese, etc.) omdat dat veel beter verteert dan onvoldoende gehydrateerd vriesdroogeten en zelfs koud te eten is. Van slecht gehydrateerde pasta gaan mijn maag en darmen vaak 's nachts in de kramp. Je zou kunnen overwegen om zonder brander te gaan. Bijna alle Tour Divide racers gaan zonder brander ondanks veel langere trajecten door dun-bevolkt gebied dan bij de TransAm.
Die ziplockzakjes van de AH zijn van een kunststof gemaakt die smelt bij 140°C.
Het zachter worden van het zakje komt door de grondstoffen die gebruikt worden, onder andere weekmakers.

De vriesdroogproducten zitten in een zak gemaakt van verschillende kunststoffen en die kan enerzijds tegen een hogere temperatuur en anderzijds beschermt die het product beter waardoor de langere houdbaarheid gegarandeerd kan worden.

Er zijn leveranciers die dit soort zakjes waarschijnlijk uit voorraad kunnen leveren, per doosje van 500 of zo.
Zou even uit moeten zoeken bij wie dat kan, kan nu even niet op de naam komen.
Dit gaat dan over de zakken gemaakt van een laminaat, die dus wel tegen hogere temperaturen kunnen.

Ingrid
Pouchdirect.nl in Epe.
Hier kun je alle mogelijke zakken in kleinere hoeveelheden bestellen.

Ingrid
Hier staat het gewoon op de verpakking. Heb drie verschillende merken, gewoon uit de supermarkt of de Ikea:
. PE-LD, je kunt hierin voedsel in water en magnetron verwarmen
. HDPE 0,020mm, kan -30 tot +100°C hebben, geschikt voor invriezen, koken, magnetron. Er staat nog bij dat je het niet in de magnetron moet gebruiken als er vet voedsel of voedsel met een hoog suikergehalte in zit.
. PE, -35 tot +100°C, geschikt voor bereiden van voedsel in warm water en magnetron.
Ze doen het ook alle drie goed. Hop water erin, en dan maar lekker eten. :D
Math: Inderdaad voor TransAm. Awesome dat instant noodles makkelijk te krijgen zijn, in Japan destijds ook veel op gereden, vulde me echter meestal maar matig. Voor dit soort zaken is het nogal onhandig dat ik beduidend meer eet dan gemiddeld..

Afgelopen jaren tot conclusie gekomen dat ik het niet fijn vond om bij de tent niks te eten te hebben, ook al heb ik net een pizza oid naar binnen gewerkt. Komend weekend dus eens een keer experimenteren hoe dit bevalt.

Wel al ontdekt dat ik het ook goed doe op overnight oats; havermout-suiker-kaneel-koud water, nachtje laten staan. Werkt ook met hagelslag, jam, fruit of noten. Geen druppel warmte voor nodig. Dat scheelt dus al weer.

Ingrid: Dank voor de site. Assortiment lijkt precies op dat van Minigrip, hun zakjes mogen maar tot 80C (vanmiddag over gebeld). Zal eens contact met Pouchdirect om te checken hoe dat bij hun zit.

Yopie: Vanmiddag ook even in supermarkt gekeken, stond hier 110 of 130 op, veilig dus :)
Enckie schreef:Die ziplockzakjes van de AH zijn van een kunstof gemaakt die smelt bij 140°C. Het zachter worden van het zakje komt door de grondstoffen die gebruikt worden, onder andere weekmakers.
Dan bedoel je zeker niet de zakjes van toppits. Die zijn - zie verpakking - gemaakt van PE-LD. Welke zakjes bedoelje wel?
Dit zijn volgens mij hele sterke en goed te sluiten herbruikbare zakjes. Ze gaan per 100 stuks. Wie doet er mee?

http://www.123gripzakken.nl/ritszakken/polyzip/
Een vraag die kan gesteld worden is natuurlijk hoe gezond dat allemaal is?: http://www.demorgen.be/wetenschap/voeds ... -a2305627/

Voor af en toe een paar dagen zal het wel minder kwaad kunnen. En iemand die dagelijks blikvoeding of in plastiek verpakt voedsel eet krijgt waarschijnlijk meer rotzooi binnen.
Revanho schreef:Voor af en toe een paar dagen zal het wel minder kwaad kunnen. En iemand die dagelijks blikvoeding of in plastiek verpakt voedsel eet krijgt waarschijnlijk meer rotzooi binnen.
Dat kun je niet onderbouwen, al is het maar omdat je termen gebruikt als plastiek en rotzooi.