Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Autoslaaptrein Den Bosch - Livorno - Forum Wereldfietser

Autoslaaptrein Den Bosch - Livorno

Dit jaar treinden we met de autoslaaptrein heel comfortabel van Den Bosch naar Livorno.
Wij reserveerden voor onze reis in juni voor vier personen een Slaap Privé cabine en vervoer voor 4 fietsen. Dat is dan inclusief diner en ontbijt voor €196,= p.p. Dat is weliswaar niet goedkoop maar je hebt geen stress over inpakken en beschadigen van je fiets en komt uitgerust aan. Als je in mei al vertrekt is het een stuk goedkoper

Ook in 2015 rijdt deze trein weer, je kan ook naar Kroatië

Ronald van der Perk
Wij maakten in mei 2013 gebruik van deze autoslaaptrein, van Livorno naar Den Bosch. De avond voor ons vertrek zaten we nog op een terras in Rome, in de veronderstelling dat we de volgende dag tijd genoeg zouden hebben om met een locale trein naar Livorno te gaan. Totdat Corrie werd gebeld door iemand van de autoslaaptrein, met de mededeling dat de spoorlijn ergens tussen Livorno en Alessandria door een aardverschuiving onbruikbaar was geworden. Hierdoor moest de autoslaaptrein noodgedwongen uit Alessandria vertrekken i.p.v. uit Livorno. Voor passagiers zonder eigen auto, zoals wij, was een bus geregeld die ons van Livorno naar Alessandria zou vervoeren. We moesten nu eerder in Livorno zijn, zodat we al heel vroeg, rond 6:30, de trein uit Rome moesten nemen. Het opstaan om 5 uur was even doorbijten, maar had ook een groot voordeel: als een speer fietsen we 's ochtends vroeg over de verlaten verkeersaders van Rome, waar een uur later de dagelijkse hel weer los zou breken. Bovendien was deze service van de autoslaaptrein uitstekend. De City Night Line zou ons bij een ernstige stremming hoogstwaarschijnlijk niet tijdig hebben geïnformeerd en zeker niet voor vervangend busvervoer hebben gezorgd.

Minder enthousiast waren we over het inschepen in Alessandria. De autoslaaptrein heeft geen fietswagon zoals andere nachttreinen. Fietsen worden ruim voor vertrek in een kooi gestopt, die wordt afgesloten en op de autowagon wordt geplaatst. Op zich is dat een goede en veilige constructie. Wel moet alle bagage van de fietsen af en duurt het nog wel anderhalf uur voordat we de trein in kunnen. Ook dat zou geen probleem hoeven te zijn, ware het niet dat het station van Allessandria zijn beste tijd lijkt te hebben gehad. Het station ontbeert fatsoenlijke voorzieningen voor wachtende passagiers en er lopen opvallend veel vage types rond.
Wel mag onze bagage eerst nog drie kwartier in het kantoortje van de autoslaaptrein liggen, terwijl we vlakbij in een sjofele cafetaria koffie gaan drinken. Wanneer dit kantoor dichtgaat, moeten we alle bagage (circa 50 kilo verdeeld over 8 fietstassen en een kanozak) te voet meezeulen naar het 600 meter verderop gelegen perron, waar we nog eens 3 kwartier op de trein moeten wachten. Het zou fijn geweest zijn als hier bagagekluizen en/of karretjes waren geweest.

De treinreis zelf was heel comfortabel. Uitstekende bedden in een 2-persoons slaapcoupé en zeer vriendelijk personeel (vermoedelijk werkstudenten) dat ons voorziet van een prima ontbijt, verse koffie etc. Helaas heeft ook deze trein weer eens last van de stiefmoederlijke behandeling van nachttreinen door Deutsche Bahn en NS. Andere treinen lijken altijd voorrang te hebben, zodat we met meer dan een uur vertraging in Den Bosch arriveren.
Daar moesten we nog drie kwartier wachten op onze fietsen. We hadden geen zin om weer honderden meters met alle tassen te gaan slepen. Corrie is al die tijd op een rustig deel van het perron bij de bagage gaan zitten terwijl ik de fietsen op ging halen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik concludeer dat de autoslaaptrein op zich een prima overstaploze verbinding met Italië en Kroatië biedt. Onderweg is de service uitstekend. Bij stremmingen wordt rekening gehouden met reizigers zonder auto. Voor fietsers is het laden en lossen bij deze trein wel veel omslachtiger dan bij nachttreinen met een fietswagon. Bovendien rijdt de autoslaaptrein niet dagelijks. Hopelijk blijft hij wel bestaan. De autoslaaptrein naar Avignon is enkele jaren terug al uitgerangeerd door tegenwerking van de SNCF. Ook andere spoorwegmaatschappijen investeren liever in hogesnelheidstreinen (met de Fyra als voorlopig dieptepunt) dan in comfortabele nachttreinen. Waarom worden er geen moderne nachttreinen gebouwd die met een snelheid van pakweg 200 km/uur over het hoge snelheidsnet kunnen rijden? Zodat je 's avonds in Amsterdam op de trein stapt en de volgende ochtend wakker wordt aan de Spaanse grens?
keesswart schreef:Waarom worden er geen moderne nachttreinen gebouwd die met een snelheid van pakweg 200 km/uur over het hoge snelheidsnet kunnen rijden? Zodat je 's avonds in Amsterdam op de trein stapt en de volgende ochtend wakker wordt aan de Spaanse grens?
De aftakeling van het nachttreinennet loopt parallel met de opkomst van budgetvliegmaatschappijen. Voor de meeste reizigers zal alleen een bedplaats (of evt. couchette voor de diehards) acceptabel zijn, willen ze de voorkeur geven aan de nachttrein boven vliegen (voor fietsers ligt het nog iets anders vanwege het gedoe met fietsvliegtransport, maar dat is slechts een kleine doelgroep). Maar hoeveel bedplaatsen kun je kwijt in een treinwagon? Ik kan me goed voorstellen dat dat commercieel een doodlopende weg is, waarbij de hopeloze inefficiëntie van internationaal treinvervoer natuurlijk niet meewerkt.
Subsidies en belastingvoordelen bepalen voor een groot deel wat concurrerend is. Zo wordt vliegen kunstmatig goedkoop gehouden door kerosine niet te belasten en geen milieutax door te voeren. Niet alleen nachttreinen dreigen hierdoor te worden opgeheven; tussen Groot Brittannië en Noorwegen vaart inmiddels geen enkele veerboot meer.
Daarnaast wordt heel veel geld gepompt in hogesnelheidslijnen, die vaak onrendabel zijn (zie o.a. lowtechmagazine). De Fyra, waar de veel goedkopere intercity naar Brussel voor opgeofferd had moeten worden, is een van de meest absurde voorbeelden. En de ICE trein Amsterdam-Keulen heeft alle intercitytreinen die bij Arnhem of Venlo de grens overgingen, doen verdwijnen. Ooit werden snellere treinverbindingen bepleit als goed alternatief voor het vliegtuig op kortere afstanden, maar op deze manier komt daar weinig van terecht :cry:
Ik ben een paar maanden geleden naar Livorno gefietst om daar de autoslaaptrein terug te nemen. Nadat ik mijn fiets op de kar had gezet ben ik ongeveer 100 meter verderop op het perron een bakje koffie gaan pakken, nog geen half uur later werd ik gebeld door een medewerker van de trein, was mijn fiets van de kar afgejat.
Dat was dus een lekker einde van de vakantie. Dus mijn advies, blijf bij je fiets totdat die kar op de trein gereden word. Je krijgt je fiets namelijk niet terug met duizend excuses van de treinmanager.
Dat is zwaar balen! Denken dat je fiets in goede handen is en dan te horen krijgen dat ie gejat is. Heb je enig idee hoe dat heeft kunnen gebeuren?
Is het je nog gelukt om iets te claimen bij de autoslaaptrein of via een reisverzekering, of had je nog een fietsverzekering? Enige troost is dat het niet op de heenweg is gebeurd maar aan het eind van je vakantie. En dat je bij aankomst in Den Bosch niet meer op je fiets hoefde te wachten...
Zelf zijn we afgelopen voorjaar bestolen in een trein (zie hier; weliswaar geen complete fiets, maar wel een goedgevulde stuurtas). Vermoedelijk door ervaren treincriminelen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Het was een open kar, ze hebben de tie wraps doorgesneden die om de wielen aan de kar vastzaten, de klem losgedraait en mijn fiets meegenomen. Mijn fiets stond op de eerste plaats dus ze konden er makkelijk bij. Ik denk dat die gasten mij in de gaten hebben staan houden want ik had zicht op de fiets, ze hebben hem onder mijn neus vandaan gejat.

Uiteraard heb ik geprobeerd bij de autoslaaptrein te claimen maar had geen verzekering afgesloten, dus niemand thuis. De fietsplaatsreservering hebben ze wel keurig terugbetaald. Van mijn reisverzekering heb ik de fiets gedeeltelijk vergoed gekregen. Je moet natuurlijk wel aangifte doen bij de politie die zaten gelukkig daar op het station en het was binnen vijf minuten geregeld.

Het positieve is dat ik nu aan het nadenken ben wat mijn volgende fiets word, en daar ben ik nog lang niet uit.

Gr. Eelco
De teloorgang van de nachttreinen gaat gestaag verder. Nu zijn de autoslaaptreinen van Den Bosch naar Allessandria/Livorno (Italië) en Koper (Kroatië) aan de beurt. Door sterk gestegen kosten lijkt de exploitant van deze trein het van de ene op de andere dag te hebben opgegeven. Het lag zeker niet aan gebrek aan reizigers. In januari werd nog gemeld dat het aantal boekingen ten opzichte van vorig jaar met 30% was toegenomen (zie hier): nadat de Deutsche Bahn de stekker uit het Duitse autoslaaptreinennet had getrokken, besloten veel Duitsers uit wijken naar de Nederlandse autoslaaptrein.
ProRail heeft echter de tarieven voor gebruik van het Nederlandse spoornet met maar liefst 50% verhoogd. Buitenlandse maatschappijen vragen tot 30% meer en door de ongunstige wisselkoers van de Zwitserse frank is het gebruik van het het Zwitserse spoor ook 28% duurder geworden (zie hier).

De Treinreiswinkel, die al veel boekingen voor deze treinen verricht had, heeft nu het heft in eigen hand genomen en laat de autoslaaptrein in afgeslankte vorm een doorstart maken: tussen 3 juli en 15 augustus eenmaal per week heen en terug tussen Düsseldorf en Verona. Wellicht een uitkomst voor autobezitters die de overvolle snelwegen in de vakantietijd willen mijden, maar niet voor fietsers: op de nieuwe treinen is geen fietstransport meer mogelijk.
Overigens zou ik het zelf niet in mijn hoofd halen om in juli en augustus in Italië te gaan fietsen: veel te heet en te druk! Maar toch mijn complimenten voor de Treinreiswinkel, die aan deze actie vast geen geld overhoudt, maar in ieder geval nog gerund wordt door mensen die - anders dan de directies van ProRail, NS en Deutsche Bahn - denken aan hun klanten.

Vorige maand dachten wij er nog serieus over om eind mei/begin juni in Kroatië te gaan fietsen. We waren van plan om terug te reizen met de eerste autoslaaptrein die van Koper naar Den Bosch zou rijden. Alle fietsplekken in die trein bleken toen echter al volgeboekt te zijn. Inmiddels hebben we de boot van IJmuiden naar Newcastle geboekt en gaan we (voor de derde keer in 18 jaar) fietsen in Schotland. Anders hadden we nu zwaar gebaald dat de trein die we al geboekt hadden, afgeschaft wordt. In 2006 hebben we al zoiets meegemaakt met een veerboot van Estland naar Duitsland, die niet meer bleek te varen, toen we bij de terminal arriveerden (zie hier).

Afgelopen najaar is ook de veerdienst tussen Esbjerg en Harwich na meer dan 100 jaar trouwe dienst opgehouden te bestaan, vrijwel gelijktijdig met het opheffen van de de nachttreinen van Kopenhagen naar Amsterdam, Basel en Praag. De Denen zijn zo in één klap beroofd van al hun comfortabele, fietsvriendelijke en kerosinevrije verbindingen met West- en Midden Europa.
@Kees, en dan te bedenken dat ProRail een staatbedrijf is. 50% prijsverhoging in een tijd dat er nauwelijks inflatie is. Zo jaag je de mensen wel naar stuntvliegers als Ryanair.
Ik had helaas al wel een kaartje gekocht voor deze trein.
Had ook al een plan gemaakt om naar Slovenië te fietsen en de eerste trein terug te pakken. Erg jammer dat de trein niet meer rijdt.
Ben wel netjes op de hoogte gehouden door de treinreiswinkel en we krijgen ook ons geld terug.
Nu even afwachten of er nog plek is in de trein naar Praag en terug vanuit München.
Jeffrey86 schreef:Ik had helaas al wel een kaartje gekocht voor deze trein.
Had ook al een plan gemaakt om naar Slovenië te fietsen en de eerste trein terug te pakken.
Jij was dus een van die fietsers die ons al voor was geweest, waardoor er voor onze fietsen geen plek meer was. Dankjewel, dat scheelt ons nu een hoop frustraties :wink:
Ik was ook een van die fietsers: heen naar Zagreb met reguliere treinen, terug met de autoslaaptrein uit Koper.

Heb die laatste vorige week mbv de Treinreiswinkel vervangen door een terugreis vanuit Rijeka (drie overstappen), dat was qua reserveringen en financieel nog prima te overzien. Heb ook nog vanuit Split overwogen, maar de onduidelijkheid mbt fiets mee op die lijn en de wel erg oplopende reistijd hebben me daarvan af doen zien.
Een goed alternatief is per Transavia van Schiphol naar Pisa te vliegen, fiets mee. Dat heb ik ook al gedaan en niet zo duur. Ligt ook niet ver van Livorno. En m'n fiets onbeschadigd! In nog geen twee uur ben je er zo.
Casartelli schreef:Ik was ook een van die fietsers: heen naar Zagreb met reguliere treinen, terug met de autoslaaptrein uit Koper.

Heb die laatste vorige week mbv de Treinreiswinkel vervangen door een terugreis vanuit Rijeka (drie overstappen), dat was qua reserveringen en financieel nog prima te overzien. Heb ook nog vanuit Split overwogen, maar de onduidelijkheid mbt fiets mee op die lijn en de wel erg oplopende reistijd hebben me daarvan af doen zien.
Van Rijeka ben je in 2 dagen fietsen in Ljubljana, je kan van daar ook de trein pakken, vanuit Koper ben je iets langer onderweg. Het station is niet al te ver van het Corso, nietaltijd staat er een fiets afgebeeld op de wagon, neem dan de eerste of de laatste wagon (het is wel krap en hoog tillen). Zorg ook voor voldoende eten en drinken, pas in München kun je pas weer wat fatsoenlijks kopen.