Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel niet recht in fiets. - Forum Wereldfietser

Achterwiel niet recht in fiets.

Ik ben bezig een Rohloff naaf in een fiets in te bouwen, maar op de een of andere manier lukt het niet de velg midden in het frame te krijgen.

Als ik het wiel in het frame zet en de de as zit aan beide kanten helemaal onderin de uitvalpad en ik meet de afstand tussen de velg en het frame, dan zit de velg zo'n 5mm teveel naar rechts.

Ik heb al gekeken of:
-Het wiel goed gespaakt is; de naaf zit precies midden in het wiel
-De achtervork verbogen is; als ik een touwtje span vanuit de uitvalpad naar het balhoofd en via de andere kant weer terug naar de andere uitvalpad meet ik geen afwijking.
-De achterpadden staan goed uitgericht.

Wat zie ik nog over het hoofd?
berger schreef:Ik heb al gekeken of:
-Het wiel goed gespaakt is; de naaf zit precies midden in het wiel
-De achtervork verbogen is; als ik een touwtje span vanuit de uitvalpad naar het balhoofd en via de andere kant weer terug naar de andere uitvalpad meet ik geen afwijking.
-De achterpadden staan goed uitgericht.
Als die drie dingen goed zijn dan heb je nog:
-Controleer of de velg niet alleen in het midden van de naaf zit maar ook in het midden tussen de steunpunten op de padden. Ergens iets mis met ringetjes?
-Controleer of de afstand van de trapas tot het einde van de padden even groot is. Dit is een secuur werkje want één mm aldaar komt naar verhouding groter uit bij de velg. Ik weet overigens niet of dit precies moet kloppen van de framefabrikant of dat het iets is wat je toch moet nastellen.

Ik heb ooit zoiets opgelost met een ronde vijl maar ik vermoed dat je dat nog niet van plan bent.
Wat als je een wiel wat uit een andere fiets komt in dit frame plaatst en of andersom? Van de andere fiets weet je dat en het frame en het wiel op elkaar zijn afgestemd, ik neem even aan dat die fiets goed is.
Ik heb er eens een ander achterwiel in gezet, deze zat ook wat scheef, ga er dus vanuit dat het in het frame moet zitten maar kan niets vreemds ontdekken. Is een stalen Snel Savanne frame overigens (Voor wat het waard is).

Bij het plaatsen van de Rohloff kettingspanner kwam ik al tot de conclusie dat het derailleuroog krom was, deze heb ik toen recht gebogen. Maar blijkbaar is er dus wat meer uit lijn, maar ik kan niet ontdekken waar het in zit.
Het frame was overigens probleemloos, maar (nu ik terug denk) heb ik in Peru eens een hele tijd zitten klooien omdat de rem ineens aanliep. Waarschijnlijk is er toen ergens tijdens transport o.i.d. iets mis gegaan.

De suggestie van Ave Gone tot het meten van de afstand tussen trapas en einde van de pad is een goede, ga ik eens doen, al lijkt me dat inderdaad een lastig werkje.
en zijn nog meer manieren om 'thuis' te controleren of een frame recht is (want een frame kan op meerdere manieren krom zijn).
één manier is om een stuk elastiek (die witte, textielachtige) te spannen door de beide achterpatten en om de balhoofdbuis. meet nu de afstand links en rechts tussen de elastiek en de zadelbuis. een verschil wijst er op dat de boel niet in lijn staat.
(met wat google-en vind je meer manieren om je frame te controleren.)
succes! hoogframe
Ik ben nog eens met touwtjes en liniaal aan de slag gegaan. Anders dan de eerste keer, nu in de volle overtuiging dat het toch echt aan het frame moest liggen (dus een heel stuk preciezer aan het meten geslagen). De achtervork van de fiets lijkt inderdaad niet recht achter het frame te staan. Als ik een touwtje vanuit de achterpadden span rondom het balhoofd meet ik links (vanuit de rijrichting bekeken) zo'n 3mm meer ruimte tussen de zitbuis en het touwtje dan rechts. Dit zou dus verklaren dat het wiel rechts dichter bij het frame staat.

Nu vraag ik mij alleen af of dit nog een doe-het-zelf project is, of moet nu de specialist aan de bak?
Op de site van Sheldon Brown staat veel informatie over Checking Alignment (Symmetry) zie link

http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Ronald van der Perk
berger schreef: Nu vraag ik mij alleen af of dit nog een doe-het-zelf project is, of moet nu de specialist aan de bak?
Als ik zie hoeveel fietsen er elke dag weer uit de schuur worden gehaald waarbij de wilen uit lijn staan begin ik me af te vragen waar de vakmensen van weleer zijn gebleven. (vooral op een lage ligfiets valt dit eerder op)
In dit specifieke geval is het de vraag, wat is het geheel jou nog waard, of, wegen de kosten van een reparatie door een goede framebouwer op tegen de kosten van een nieuw of desnoods 2e hands frame van dezelfde leeftijd zonder problemen.

Misschien is een trip naar de lokale stort of kringloop een idee voor een "nieuw" donorframe.
_Peter_ schreef:
Misschien is een trip naar de lokale stort of kringloop een idee voor een "nieuw" donorframe.
Zoals eerder geschreven, het is een Stalen Snel Savanne frame, niet echt het type frame dat je op de lokale stort vindt lijkt me.
Dan wordt het een tripje naar Utrecht geloof ik. Al kun je verrast worden op de stort, mensen weten soms niet wat ze wegdoen. Zelfs nu nog.
Uiteindelijk na wat ingelezen te hebben zelf aan het buigen gegaan. Na heel veel buigen, meten, buigen, meten, buigen, meten staat het wiel weer perfect midden in het frame.
Afbeelding

Dank voor de tips.
ik vind het echt klassen en van lef getuigen dat je dit zo zelf hebt opgelost. 'gewoon' met een houten lat gericht de boel 'bewerken' tot een recht resultaat: hulde!
groet, hoogframe
Impressive!!!
Nou, moeilijk is het niet uiteindelijk. Maar je moet er wel het lef voor hebben, en de zorgvuldigheid om het uit te zoeken wat je wel kunt doen en wat niet. Hulde!
Ave Gone schreef:Nou, moeilijk is het niet uiteindelijk. Maar je moet er wel het lef voor hebben, en de zorgvuldigheid om het uit te zoeken wat je wel kunt doen en wat niet. Hulde!
Klopt, het is niet moeilijk. Je moet alleen niet ongeduldig worden :lol: