Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks B33: mixed emotions - Forum Wereldfietser

brooks B33: mixed emotions

hallo,

het zadel, voor mij de belangrijkste bron van ongemaken op de fiets.
daarom heb ik er al een paar achter de rug.

ik was blij met mijn brooks B67 waarbij ik zelf een central cut out en lacing had gedaan. het enige probleem dat ik ervoer was; soms wat te smal voor me, en anderzijds het onderstel dat niet sterk genoeg is.

dus een brooks B33 besteld; het zadel heeft veel potentieel, het is breed dus je zit altijd geweldig,
maar er zijn ook minpunten en die wegen wel door. Ten eerste kan je slot waarmee je het zadel vastzet niet berschuiven over het onderstel. Dat wil zeggen dat staat vast op die plaats, je kan de buisbevestiging ervoor of erachter draaien: maw: je hebt maar twee vaste plaatsten om het zadel naar voor of achter te verplaatsten: mensen die echt exact iets willen afstellen zijn eraan voor de moeite. ten tweede: de gedraaide achterveren zijn minder stug dan de enkelvoudige: dat had ik niet verwacht.

de brooks B33 is echt wel ontzettend comfortabel, ik denk echt dat het beter en duurzamer is dan een verende zadelpen. ik voel werkelijk geen slagje meer in de rug, (ik schat de veerweg 3cm en mooi progressief). Ga er een paar maand op rijden en dan weer eens de overstap maken op het oude zadel.

wat voor mij het perfecte zadel zou zijn: het dek van de B33 op een verplaatsbaar onderstel zoals de B66 en misschien iets stugere veren.... (ik kan natuurlijk beginnnen knutselen met brooks onderdelen, misschien doe ik dat ook.

i'll keep you ladies and gentlemen informed.
Ieder zijn lol natuurlijk. Maar een zadel van 1,6 kg.... een licht raceframe weegt hetzelfde.
Ik prijs mij gelukkig prima te kunnen fietsen op een San Marco of Fizik zadel. Probeer eens iets heel anders dan een Brooks als 'het zadel de belangrijkste bron van ongemakken is'.
fillemon schreef:de gedraaide achterveren zijn minder stug dan de enkelvoudige: dat had ik niet verwacht.

de brooks B33 is echt wel ontzettend comfortabel, ik denk echt dat het beter en duurzamer is dan een verende zadelpen. ik voel werkelijk geen slagje meer in de rug, (ik schat de veerweg 3cm en mooi progressief).
Twee in elkaar gedraaide schroeven zijn vaak soepeler of slapper. Ligt aan de diameter van de draad van de veer.
Schroefveren, zoals op de B33, met een nagenoeg gelijke afstand tussen de windingen, hebben een liniair veerkarakter en zijn dus niet "mooi progressief".
De verende zadelpen, van het type Tredbuster van Cane Creek, is veel comfortabeler dan een geveerde Brooks. Door de parallelogram constructie, met elastomer veerelement, blijft het zadel in dezelfde horizontale positie. Een Brooks B33 is een "kipzadel".
Bovendien verplaatst het zadel met berijder zich bij het inveren naar achteren, wat extra comfort oplevert bij het rijden over slechte wegen. Een elastomer veerelement heeft wel progressief veerkarakter.

http://www.canecreek.com/products/seatposts

Piet.
@jan

ja het is een zwaar zadel, maar op een trekkingfiets van 20kg maakt dat net iets minder uit.
ik heb eerst vele andere zadels geprobeerd, een van de weinige die goed zaten was een sqlabs.
een terry heb ik nog niet geprobeerd.
De sqlabs zat goed het eerste uur, daarna minder. Had het op de vouwfiets geinstalleerd, maar die is gestolen...

de brooks zadels zijn zoals een schoen, eerst zitten ze gewoon niet goed en langzaam aan zitten ze beter... maar of ze ooit perfect gaan zitten is wat afwachten. Een ander zadel is veel minder onderhevig aan inrijden.

@piet
dankjewel voor die mooie uitleg. heb zelf nooit met een tredbuster gereden; maar geloof graag dat het nog beter is dan het zadel. ik had de goedkopere versies voor.
het veren niet progressief, je hebt gelijk, je veert door totdat de energie is geabsorbeerd, zonder enig verhogen van de weerstand.
ja het is een "kipzadel" de vorenste veer doet eigenlijk weinig en hadden ze misschien beter weggelaten. het zijn natuurlijk engelsen... traditie weet je wel.


met de post wou ik vooral de twee problemen met dit zadel aankaarten. blijkbaar zijn er nog..

ik kom terug naar dit topic, maar eerst het zadel inrijden