Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Brooks zadel. Pijntjes na het rijden - Forum Wereldfietser

Problemen met Brooks zadel. Pijntjes na het rijden

Na advies van de verkoper, heb ik bij de samenstelling van mijn Koga signature voor een brooks B17 zadel gekozen. Ik heb de fiets nu een jaar of 3, maar erg veel gebruik ik hem niet omdat ik ook graag op mijn mountainbike stap.

Of het daardoor komt weet ik niet, maar ik kan maar niet goed wennen aan het zadel. In het begin gleed ik steeds naar voren. Daarna heb ik de voorkant wat hoger afgesteld, maar nu heb ik na het fietsen vaak een pijnlijk gevoel in mijn 'edele delen'. :).

Op mijn mountainbike heb ik deze pijntjes totaal niet, maar daar zit een sportiever zadel op.

Herkent iemand dit probleem?

Gezien mijn gebruik van de fiets, had ik waarschijnlijk beter toch voor een lichtere fiets gekozen zoals een koga light deluxe. Behoud zo'n signature een beetje zijn waarde bij een eventuele inruil?
Zet het zadel eens over. Kijk eens of je met je MTB-zadel wel lekker zit. Als dat een oplossing biedt: B17 verkopen;).

Maar hoeveel kilometer heb je er al op gereden? Bij mij duurde inrijden wel een kleine 1000 km.
Nou 1000 misschien maar zeker niet meer.
Zolang je zadel niet is "ingebroken" kan het slecht zitten. Die druk op je edele delen kan wel blijven, zeker als de top wat omhoog staat. De B17 imperial helpt overigens wel om dat druk gevoel weg te nemen. Na drie jaar zou het kunnen dat je zadel wat droog is en het wat moeilijker inbreekt. Invetten langs onder kan dat verhelpen.

Bij mij zit het zadel meestal goed na twee à drie weken, wat ongeveer overeenkomt met 700-800 km. Maar ik ben niet licht en door lange afstanden wordt het zadel soms nat van het zweet wat het ook vervormbaarder maakt.

Als je zo weinig met je fiets rijdt en vaker met een ander zadel, dan is de vraag wel of je dan niet beter hetzelfde zadel op je koga monteert en inderdaad je brooks aan een mooie prijs verkoopt.
twdi schreef:...had ik waarschijnlijk beter toch voor een lichtere fiets gekozen zoals een koga light deluxe. Behoud zo'n signature een beetje zijn waarde bij een eventuele inruil?
Ik heb een Light Deluxe en ben daar na 22000 km nog steeds zeer tevreden over.
De ideale fiets bestaat echter niet, daarom deed ik volgende aanpassingen :
- Stuur 3 cm ingekort (1,5 cm/zijde)
- Lange bar-ends gemonteerd met schuimbekleding erover.
- Na 20000 km vooraan grotere tandwielen gemonteerd.
- SPD-pedalen gemonteerd.
- Fizik-zadel vervangen door Terry Figure-GT. (omwille van de edele delen een grote verbetering)

Wat de verkoop van jouw Signature betreft : ik had vroeger een Koga Distance, toen deze 6 jaar oud was heb ik hem ingeruild voor de Light Deluxe. Ik moest € 1100 opleggen. De fiets had voor zijn leeftijd normale gebruikssporen. Even onderhandelen met de FM dus.
twdi schreef:Herkent iemand dit probleem?
Ja. Maar het is de wereld op de kop om op grond van zadelpijn een fiets te koop te zetten. Zo ver ben je nog lang niet, al is het niet onmogelijk dat iemand je een fiets heeft verkocht die zó verschillend is van wat jouw maat is dat je heb zo slecht afgesteld krijgt dat zadelpijn niet te vermijden is. Maar dat is een heel kleine kans.

Maar toch. Vanaf dit forum kunnen we je niet zien. We kunnen dus ook niet zien hoe je op de fiets zit, hoe je fiets is afgesteld en ook niet hoe ver jij je zadel achterover hebt gezet. Het is namelijk mogelijk om een foute zit op je fiets te hebben waardoor je gaat glijden over het zadel. Als je dat glijden wat veroorzaakt wordt door een foute afstelling gaat corrigeren door het zadel te verstellen dan wordt het eindresultaat vaak zadelpijn.

Het ruilenvan beide (!) zadels is een goed idee voor een eerste test.
Het ziet er naar uit dat het zadel van mijn specialized mtb niet past op de koga, maar wellicht staat de punt wat te hoog afgesteld begrijp ik.

Ik zal dat nog wel eens bekijken, anders rij ik een keer langs een zaak waar ze ook koga verkopen. Eens kijken wat die zeggen.

Ik ben inderdaad nog niet zo ver dat ik hem wil verkopen. Zeker niet als ik maar weinig terug zou krijgen want met de rohloff naar was het toch een dure fiets
heb net zelf een topic geopend over de brooks B33...

veel van jouw probemen herken ik .

had een B66, nu een B33

het nieuwe zadel is spekglad, je schuift inderdaad alle kanten op. Dit fenomeen gaat zeer snel weg, een paar dagen met een jeansbroek erop en je gaat al een stuk solider zitten.

je ziet veel brooks zadels met de punt naar omhoog gemonteerd. normaal zie je dan ook echt een "kuiltje" "zitje" in het leer achteraan. Ik heb dit nooit kunnen verdragen, bij mij staat de brooks altijd horizontaal.

wat heb ik gedaan.
1)een central cut out gedaan: zoals bij de imperial. Wanneer je op je zadel zit kan de top van het dek onder meer rek staan en bijgevolg wordt dat een "harde koord" die je voelt zitten. als je het zadel uitsnijdt op die plek is dat probleem weg.
2)met de centrale cutout er in heeft het leer wel minder steun, ook gaat de zijkant van het zadel nog meer uitwijken richting dijen. hiervoor heb ik het gelaced. Niet elk zadel van brooks is te krijgen in de imperal versie, dus zelf aan de slag gaan loont.

Er zijn zadels (ben het merk even kwijt) die niet zoals brooks een brede korte cutout hebben maar een smalle over de ganse lengte van het zadel hebben. Op die manier bewegen de lederen flappen onafhankelijk van elkaar.

wat doen sommige mensen.
1)ik weet dat dit gecontesteerd gaat worden: sommigen leggen het zadel in het water, het vervormd dan heel snel naar het zitvlak maar het is wel serieus uitgerokken.
2)extra insmeren met vet: maakt het leer soepeler en zal dus sneller de juiste vorm aannemen.
let wel: je zadel gaat geen 25 jaar mee, het leer zal sneller versleten zijn. ik heb zelf extra vet opgesmeerd, ok dan gaat het maar 15 jaar mee...
twdi schreef:Het ziet er naar uit dat het zadel van mijn specialized mtb niet past op de koga,
Waarom is dat zo?

Als je na het omlaag zetten van de punt pijn in schouders en heupen krijgt zien we wel weer verder.
Dat glijden herken ik niet, persoonlijk ervaar ik het gladde oppervlak juist als prettig. Je kunt natuurlijk nog wat spelen met de hoek van de neus, maar horizontaal tot licht hellend (neus iets hoger dan achterkant) vind ik persoonlijk wel prettig. Hoogte van zadel kun je ook veranderen, neem gereedschap mee zodat je onderweg kunt spelen met de instellingen. Post evt. een foto van het zadel, misschien is hij nog niet volledig ingereden? Dat laatste kun je versnellen:

http://www.randorichard.com/saddle-brea ... ent-page-1

Zo doe ik dat de laatste tijd, geen gedoe meer met pijnlijk achterwerk, na 1 of 2 dagen ingereden. (ik beperk mij voor de zekerheid tot het proofide vet. Ik krijg niet de indruk dat deze methode veel invloed op betrouwbaarheid of levensduur van lederen zadels heeft, maar deze behandeling zal door velen afgeraden worden!)

Het zadel vind ik pas lekker zitten als het leer redelijk soepel is en duidelijke kuiltjes heeft op de plaats van de zitbotjes.
ik zou gewoon eens een ander zadel proberen
heb zelf ook een b17 gehad en ben er ook geen vriendjes mee geworden
vond het echt een drama zadel
heb hem lang genoeg ingereden maar het zat toch niet lekker
ik zit op al mijn fietsen sportief na voren en denk ook dat daar het probleem zat bij mij
de b17 is meer een toerfiets gericht zadel
Heb al jaren op mijn mountainbike en woon/werk verkeer zadels van SQ-lab :D
Silverstyle schreef:Heb al jaren op mijn mountainbike en woon/werk verkeer zadels van SQ-lab :D
Ik ook SQlab 611
Maar specialized is ook bekend met goede sportieve zadels.
ik glij ook op B17 , en is ook te breed voor mij agressieve zitpositie - race t/m TT

Mij advies -met moto "never change the winning team "
- als je zitpositie op koga is gelijk als je MTB = koop hetzelfde specialized zadel
Voor een Brooks zadel ben je geboren.....of niet... :wink:
Zadels zijn zo persoonlijk als schoenen. Wat zit er lekker, dat is zoals gezegd afhankelijk van je fysiek en van je zitpositie.
Ik zelf ben via een Terry-zadel naar een Brooks B17 Flyer naar een B17 Imperial gegaan, en nu ben ik pas tevreden.
Ik zit 'gemiddeld' sportief op de fiets, met het stuur nèt wat lager dan het zadel.
Daarmee had ik op een gewone B17 klachten van doofheid/tintelingen in de kruisregio door beknelling van de nervus pudendus.
Met de imperial is dit verleden tijd. Het leer lijkt ook wat soepeler en dunner dan dat van de gewone B17. Ik kon ook slecht wennen aan het harde leer van het gewone zadel, de Imperial zat gewoon meteen goed en soepel.
Wellicht gaat hij dan ook minder lang mee, maar ik koop liever vaker een zadel dat meteen goed zit dan dat ik steeds gedwongen wordt een periode vervelend op de fiets te zitten.
Bovendien ventileert zo'n insnijding ook nog.
Ik vind het alleen jammer dat de Imperial niet te krijgen is met dat mooie vlakke koperen beslag.
Bij een sportieve zit (en stevige bovenbenen) is het wel zo dat je bij de B17 in aanraking kunt komen met de randen van het zadel; dan moet je omzien naar één van de smallere/race-vormige Brooks zadels, maar die zijn weer niet met uitsnede te krijgen.
@jeroen
geweldige tip voor het inrijden van een brooks,
ga ik toch eens proberen. en inderdaad de brooks zit pas goed als het leer super soepel is en de zitkuiltjes zichtbaar zijn.

het wegglijden had ik toch ook bij een splinternieuw zadel. dat is toch niet hetzelfde gevoel als een goed ingevet glad zadel. afhankelijk ook welke kledij je gebruikt heb ik dat fenomeen ook; met een jeansbroek veel minder, maar had een cordura werkbroek aan en ik schoof gelijk van het zadel...

@georg
je zegt:
Georg schreef: Bij een sportieve zit (en stevige bovenbenen) is het wel zo dat je bij de B17 in aanraking kunt komen met de randen van het zadel; dan moet je omzien naar één van de smallere/race-vormige Brooks zadels, maar die zijn weer niet met uitsnede te krijgen.
wat bedoel je met randen: en waarom met een kleiner zadel ?
ik zit vaak ver achteraan op het zadel om zo'n breed mogelijke zit te hebben, zit soms op het ijzer achteraan. met de B66 is daar geen sprake van.
Als je 'sportief' op je fiets zit, dus (overdreven gezegd) als een wielrenner, kunnen de binnenzijden van je dijen de onder-zijrand raken van het zadel, als die rand aan de brede kant is. Daarom zijn race-zadels ook smal ontworpen.
Een B66 is weer een heel ander zadel; dat is in feite een stadsfietszadel, breed voor een rechtop-zit. De B66 wordt trouwens ook op vakantiefietsen gebruikt, door mensen die rechtop zitten.
Toen ik mijn Koga Roadrunner kocht, zat er een fizik zadel op. Een ramp, veel te smal. Overgestapt op een al vermeld SQ-lab. Dat zadel is door een uroloog uitgevonden. Na 25.000 km (de eerste 150 km. een zere... :oops: ) vind ik het nog steeds een prettig zadel. Voordeel is dat je met inserts je gewicht kan instellen.
Er zijn fm. waar je zo'n zadel kunt laten aanmeten en wat je kan uittesten. Bevalt het niet, retour.
Maar een zadel blijft heel persoonlijk. Wat mij bevalt, bevalt een ander niet.

Ger 64
Bedacht me net, als ik er mee ga toeren en de afstand is niet zo groot, draag ik gewoon een spijkerbroek. Wellicht dat n brooks daar ook niet zon goede vriendjes mee is
Heeft iemand ervaring met een winkel waar ze de sq zadels verkopen in of in de buurt van Tilburg