Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe bepaal je geschikte slaapzak adhv temperatuur? - Forum Wereldfietser

Hoe bepaal je geschikte slaapzak adhv temperatuur?

Dag,

Slaapzak nodig, Nederland/Europa, winter niet noodzakelijk.

Hoe bepaal je welke slaapzak geschikt is?

Bij Cumulus wordt bijv. +2 graden aangegeven als comfort. Is het dan bij +10 of +15 ook nog comfortabel?

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=61&vid=1
Of een slaapzak comfortabel is, is voor een groot deel van jezelf afhankelijk: ben je een koukleum of niet. De temperatuur opgegeven voor een slaapzak is slechts een indicatie van de isolatie die hij zou moeten bieden.

Het enige mogelijke probleem van een iets te dikke slaapzak is dat je wat extra gewicht en volume bij je hebt. Mocht de slaapzak te warm zijn dan doe je gewoon de rits wat minder ver dicht, of je legt de slaapzak open als een deken over je heen.

Een slaapzak is pas oncomfortabel als hij te weinig isolatie geeft: je krijgt het dan niet warm en je kunt dan ook niet slapen. 's Nachts wil het nogal eens afkoelen. Als je dan niet goed genoeg geïsoleerd bent dan wordt je daardoor in de loop van de nacht wakker. Neem je dan geen actie (slaapzak dichtritsen, extra kleren aantrekken, etc.) dan blijf je gegarandeerd de rest van de nacht wakker, en dat is vrij ellendig.
Klinkt als: beter iets te warm, dan iets te koud. Hm dan is die Lite Line 400 misschien niet eens zo gek.
Daarnaast hangt het ook behoorlijk van je matje en tent af.
Een slecht isolerend matje kun je nog wat compenseren met een dikke slaapzak.
Een kleine dichtgeritste tent is heel wat warmer dan een grote tent met de deur open. Tenten verschillen verder in warmte door
* door de verschillende maaswijdten van het muskietengaas
* de mate waarin de wanden van de buitentent doorgetrokken zijn tot op de grond.
Liever te warm inderdaad dan te koud. Zelf heb ik er 1 tot (comfort) +4 met een lakenzak erin. Dat is erg lekker warm. In de zomer kan ik ook los in de lakenzak slapen.Ik heb wel een matje die tot -17 kou in de rug tegen houd. Dit vind ik persoonlijk erg belangrijk. Weinig erger dan kou van onderaf.
Reactie v Cumulus:

Code: Selecteer alles


the upper limit is not a very sharp value and it depends much more on the user of the sleeping bags than the other values. Only the very warm bags with more than 800 g of down might be too warm for +10 degrees. 
Dank je, Willem. Hoef ik het niet 2x te typen. :wink: (Zie wel dat mijn oorspronkelijke tekst aardig is aangevuld.) Zo te zien behoeft de tekst ook weer een update.
Ave Gone schreef:Een slecht isolerend matje kun je nog wat compenseren met een dikke slaapzak.
Slaapzak-isolatie waar je op ligt en dus met je lichaam indrukt, doet relatief weinig. Dit is ook het principe, waar een quilt op werkt.
Als je matje te koud is, kun je beter iets van losse foam extra onder of op je matje leggen. Of je fietstassen of karton of verzin maar wat :wink:
Cumulus:
if this is for spring - summer use, the most standard bag I can recommend is Lite Line 300. It is ultralight, very compact and it will be enough for European spring and summer. For Iceland, a little warmer bag may be needed, like Lite Line 400 or Panyam 450. They bot will be fine for warmer conditions as well but they are not so compact and lightweight as L300.
Ik heb inmiddels zelf de lite line 400 serie - extra breed, dons 50/50 met pertex endurance buitentijk - weegt nu 900 gr ipv ik dacht 755 gr bij de originele versie. Deze dingen kun je zelf aanpassen als je rechtstreeks bij ze besteld (via de mail).

Heb hem voor het eerst op het sleutelweekend bij Marten gebruikt en was comfortabel warm - ook tijdens de nacht met lichte nachtvorst. Echter het had niet kouder moeten worden want dan was hij te koud geweest. Dus de opgegeven comfort temp. klop bij hun heel aardig. Heb er een zijden lakenzak in en een thermarest neo air Xtherm matje onder. Ben wel een aardige kouwkleum maar ben voor nu erg blij met de slaapzak.