Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is de verkrijgbaarheid van gastankjes in D-DK? - Forum Wereldfietser

Hoe is de verkrijgbaarheid van gastankjes in D-DK?

In Duitsland bij de bouwmarkt OBI, daar zijn er nogal wat van. Was een goede tip van het toeristenbureau, toen we in een toch wel redelijk grote plaats (Coburg) geen enkele kampeershop konden vinden.
Hoi Belle,
Als je van plan bent op campings te gaan staan in Denemarken dan heb je geen tankjes nodig. Elke camping heeft een keuken (soms met magnetron en al). Vorig jaar heb ik in Denemarken gefietst en ben geen tankjes tegengekomen in de supermarkt.
Succes.
Ik ben alleen in Duitsland Optimus/Primus tegen gekomen in een beverachtige (geen idee hoe het heette) winkel in Cuxhaven. Campinggaz was wat makkelijk te vinden (bij wat navragen bij o.a fietswinkels) bij bouwmarkten, meestal aan de rand van de stad. Je hebt van primus een gasbrander die zowel op campinggaz als op primus werkt. Dan vergroot je de kans dat je altijd gas hebt! :lol:
Belle schreef:Kan iemand vertellen hoe het zit met de verkrijgbaarheid van gastankjes met schroefaansluiting (Optimus, Primus) in Duitsland en Denemarken? Zijn ze goed verkrijgbaar en zoja, in wat voor soort winkels? (Supermarkt/bouwmarkt/campingwinkel) Is er een keten zoals Bever?
Welke blikje zoek je?
doorpriktankjes;
tankjes met ventiel voor Campingaz-brander;
tankjes met ventiel voor de meeste overige branders.
Om even te generaliseren:Europa is ruwweg vedeeld in twee kampen:

Blauw(CampingGaz): Koning in Zuid Europa, Benelux, Duitsland(grotendeels)
andere merken(oa Primus): alles Noordelijker dan Duitsland

Zo kort door de bocht dat het bijna ontspoort misschien...maar wel zo ongeveer.
Prikblikjes zijn nog altijd het makkelijkst verkrijgbaar. Met deze adapter naar ISO-schroef (dus geen campinggaz-schroef, wel alle andere) zit je altijd goed.
Zoeken naar campinggaz-schroef is in veel gebieden zoeken naar een naald in een hooiberg. De beste kans heb je nog in een winkeltje op een camping, maar die zijn buiten het hoogseizoen zelden open.
bert sitters schreef:Welke blikje zoek je?
Was toch duidelijk? Geen prik, geen campinggaz-schroef:
Belle schreef:Kan iemand vertellen hoe het zit met de verkrijgbaarheid van gastankjes met schroefaansluiting (Optimus, Primus)
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Welke blikje zoek je?
Was toch duidelijk? Geen prik, geen campinggaz-schroef:
Belle schreef:Kan iemand vertellen hoe het zit met de verkrijgbaarheid van gastankjes met schroefaansluiting (Optimus, Primus)
Inderdaad, even niet goed opgelet, maar het gaat ook niet om een Campingaz met schroef!
De meeste branders voor tankjes met ventielaansluiting sluiten aan op de diverse merken tankjes.
De branders voor ventielaansluiting van Campingaz echter hebben een afwijkende maat.
Voor de tankjes met ventielaansluiting kun je het best naar een grotere Duitse stad toegaan op zoek naar een goede buitensportzaak. Kijk op de site van Optimus, Coleman, Primus ,MSR etc naar hun dealers in Duitsland.
Na aankomst in Kopenhagen heb ik een buitensportzaak opgezocht. Er zaten er twee in een straat: nummer 1 had ze niet, maar nummer 2 wel. Ik heb echter mijn brander in Denemarken weinig gebruikt, want op iedere camping vond ik een goed uitgeruste keuken. Blikje toen nog 3/4 vol achtergelaten op een tafel met spullen ter aanbieding op de laatste camping. Ik vloog naar huis en dan mag je geen gas meenemen.
bert sitters schreef:
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Welke blikje zoek je?
Was toch duidelijk? Geen prik, geen campinggaz-schroef:
Belle schreef:Kan iemand vertellen hoe het zit met de verkrijgbaarheid van gastankjes met schroefaansluiting (Optimus, Primus)
Ik vloog naar huis en dan mag je geen gas meenemen.
Of gedeeltelijk gevulde brandstofflessen(benzine/spiritus), neem ik aan?
.[/quote]
Of gedeeltelijk gevulde brandstofflessen(benzine/spiritus), neem ik aan?[/quote]

Zelf als zo'n fles naar brandstof ruikt wordt hij uit je bagage gehaald.
En dan weggegooid, of mag hij mee in handbagage?
captain_fabulous schreef:En dan weggegooid, of mag hij mee in handbagage?
Handbagage? Vergeet dat maar! Je moet je fles achterlaten.