Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brandstoffles aan frame: met of zonder pomp? - Forum Wereldfietser

Brandstoffles aan frame: met of zonder pomp?

Om luchtjes in één van m'n tassen te voorkomen, wil ik graag de brandstoffles aan de onderkant van de schuine buis op mijn frame bevestigen: er zitten al bidonoogjes. Maar: hoe doen jullie dat? Houden jullie de pomp op de fles? Dat lijkt me wat kwetsbaar, maar de pomp zelf blijft natuurlijk ook benzine bevatten, dus nog steeds benzineluchtjes.

Tips, anyone?
Ik had lang geleden zelf een tasje met spanriempjes gemaakt voor de brandstoffles in te doen - zelfde idee als Ortlieb nu als accessoire verkoopt en had het pompje gewoon in de fles zitten.
Kan me er niet een voorstelling van maken - maar jij had pomp en fles dus in een soort foedraal in de bidonhouder?
Yep, heb er helaas geen foto's van.
Wat voor materiaal was dat dan? Maar nu ik erover nadenk zou een beetje stevige plastic zak ook wel een uitkomst kunnen bieden. Hmmm...
Om luchtjes te voorkomen heb je ook nog het probleem "waar de de brander dan te laten". Uit het slangetje verbonden aan de brander loopt na demontage altijd nog wel wat benzine, ik heb altijd het idee dat dat de grootste boosdoener is.
guusnatuur schreef:Om luchtjes te voorkomen heb je ook nog het probleem "waar de de brander dan te laten". Uit het slangetje verbonden aan de brander loopt na demontage altijd nog wel wat benzine, ik heb altijd het idee dat dat de grootste boosdoener is.
Ja, daar heb je ook wel een punt ja. Hoe doe jij dat dan? Luchtje op de koop toenemen? Bij mij zitten er overigens alleen maar kookspullen in die tas, geen etenswaren of kleding, du misschien wel een beetje een non-issue. Voor ruimtebesparing is de bidonhouder wel handig, vooral als ik niet steeds de pomp eraf hoef te schroeven als ik weer verder trek.
Niet te snel inpakken na demontage. Even de kans geven om te verdampen. Beste plek voor de pomp vindt ik altijd in de fles. Daar is hij goed beschermd. Maar dan wel in een tas. Bij montage aan je frame zou ik hem wel wat extra beschermen denk ik, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Dan doe je het nu feitelijk hetzelfde als ik. Ik laat 'm ook altijd even uitademen.
Travelmaster schreef:Houden jullie de pomp op de fles? Dat lijkt me wat kwetsbaar, maar de pomp zelf blijft natuurlijk ook benzine bevatten, dus nog steeds benzineluchtjes.
Ik doe de pomp inderdaad ook in de tas en de fles aan het frame. Bij een Whisperlite (misschien ook bij andere branders) kun je de benzine in de leiding laten opbranden door de fles om te keren terwijl de branden brandt; dit is wel eng. Er goed uit laten lopen is het enige wat ik anders nog ken.
De eerste week is er overigens geen probleem zolang je wasbenzine of comelman fuel gebruikt, want dat stinkt niet echt. De autobenzine daarjna wel. Het zij zo.
Extra argument voor Trangia in combinatie met:
http://www.bikebuddy.co.uk/shop.asp

Spiritus op laten branden en geen slangetje.
Kan allebei, voor de fles maak ik nu gebruik van de bikebuddy http://www.bikebuddy.co.uk/,
(vanwege ruimte besparing) vroeger ging die gewoon in de tas mee. Nooit last gehad van benzinedampen of luchtjes. De brander (Optimus Nova) die ik gebruik blaast de leiding van de brander schoon zodat er geen brandstof meer in de leidingen zit, en de fles zelf ook niet meer onder druk staat.
Nieuw spul komt er voorlopig niet, en die bikebuddy is geen oplossing voor mijn "probleem" natuurlijk.

Ik ga het eens proberen te zoeken in een foedraal, denk ik.
Ik draai altijd het pompje van de fles en berg de pomp met de rest aan onderdelen op in de tas. De fles hangt onderaan de buis. Nog nooit overwogen de pomp te laten zitten in de fles, sinds dit topic. Mogelijk vanaf nu dus anders. Wel met bescherming van de pomp. Ga eens kijken wat er zoal te koop is.
Ik zit eigenlijk te denken aan iets als een neopreen hoes... Maar weet niet goed waar/wat te zoeken...
Travelmaster schreef:Tips, anyone?
Ja, minstens één hele discussie vol, nog niet zo gek lang geleden. De zoekfunctie is je vriend!

Carl
Inderdaad leeg laten branden door de fles om te draaien, vervolgens de brander en pomp goed uitschudden en in een doek wikkelen. Nauwelijks last van benzinelucht.

En binnen Europa geef ik de voorkeur aan een gasbrander, want benzinebranders zijn handig omdat ze op benzine branden, verder niet :wink:
berger schreef:En binnen Europa geef ik de voorkeur aan een gasbrander, want benzinebranders zijn handig omdat ze op benzine branden, verder niet :wink:
Benzine is vooral handig omdat het overal verkrijgbaar is, ook buiten winkeltijden is er altijd wel iemand met benzine te vinden. want gastankjes gaan altijd leeg net nadat de winkel gesloten is. Daarnaast is het gewoon lekker prutsen.

Ga eens naar de markt voor neopreen, en maak dan zelf het foudraal of laat iemand dat voor je doen, ik vraag me alleen wel af of brandstoffen en neopreen een goede combinatie zijn, het is van een soort van rubber (echt of namaak) en fungeert min of meer als een spons. In de watersportwereld wordt het gebruikt in kleding om langer warm te blijven doordat je lichaam een dun laagje water verwarmt.
Neopreen is wel ideaal spul om mee te doe-het-zelven. Met bisonkit kan je het uitstekend lijmen.

Voordeel van benzine en spiritus tov gas vind ik ook dat voor korte vakanties je de fles helemaal kan (aan)vullen voordat je vertrekt. Met gas twijfel je al snel aan de hoeveelheid gas in je laatstgebruikte halfvolle tankje en ben je vaak genoodzaakt een tweede tank mee te nemen.
Een ander nadeel van gas is dat een bijna leeg blikje, zeker na een koude nacht, er een eeuwigheid over doet om een pannetje water aan de kook te krijgen.

edit
Nadat ik bedenk dat het hier helemaal niet om een gas-benzinediscussie gaat besluit ik deze bijdrage maar weer te verwijderen. Maar dat kan kennelijk niet? Jammer.
Nou ja, gelieve bovenstaande bijdrage als niet-geschreven te beschouwen. ;-)