Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen touring in zuid amerika - Forum Wereldfietser

problemen touring in zuid amerika

Mijn beste wereldfietsers,
Ik ben nu een prachtige reis aan het maken doorheen Zuid-Amerika met mijn fiets. Een prachtige koga miyata world traveller van 2012. Koga is fantastisch en doet zijn werk perfect. Alleen heb ik vele problemen met mijn bande . De vredestein perfect trek is 47mm breed maar houd niets tegen. Al zegt men puncture resistant te zijn. Op zes weken heb ik al zes maal een lekke band gehad en al meer dan tien gaatjes geplakt!!! Mijn voorraad binnenbanden is er ook meteen door en natuurlijk is deze maat onbekend hier.

Nu heb ik via via nieuwe banden laten overkomen. De schwalbe marathon plus. Deze zijn slechts 37mm breed en baar me een beetje zorgen omtrent de gevolgen van deze andere maat?!. Ik maak hier vele kilometers op de asfalt maar richting bolivia vermoed ik meer inverharde wegen tegen te komen. Ik hoop dat jullie me heel vlug kunnen verder helpen en hopelijk kunnen geruststellen want morgen vertrekt het pakje in België.

Desondanks de vele problemen met mijn banden ervaar ik hier schitterende avonturen. Deze die geïnteresseerd zijn kunnen steeds mijn verhalen volgen op http://www.volgbrecht.be of kunnen een kijkje nemen op mijn facebook Brecht steenwegen
Je zou vermoeden dat je problemen niet van de buitenkant (loopvlak) maar van binnen velg/velglint komen.
Neen het is elke keer weder een doorn of een een splinster die zich door de band boort.
Mondial 28x1.6 (42-622) misschien een optie, maar dat is nu misschien al te laat?
In Bolivia kan je overigens heel aardig de onverharde wegen vermijden, nooit 100% verhard natuurlijk maar als je je route er een beetje op uit zoekt zijn er veel mooie rustige (voor het grootste gedeelte) verharde wegen te vinden.
> quote="brechtcycles"
> problemen met mijn bande . De vredestein
Aha, daar zit de fout.
Mijn ervaing in vroeger tijden: V.R.E.D.E.S.T.E.I.N. = verrekte risicovol en door een simpele tik explodeert ie numeteen.
Flauw natuurlijk. Eén lekke band per week valt nog wel mee. Toch vervelend.

>Nu heb ik via via nieuwe banden laten overkomen.
...
>morgen vertrekt het pakje in België.
Heb je nu nieuwe laten overkomen of moet dat nog komen?

Enfin. Die Marathon plus zijn nauwelijks lek of stuk te krijgen. De prijs is dat ze stugger zijn.
Dat ze smaller zijn is jammer. Waarom heb je ze niet in 47 mm laten komen? Die zijn er.
Dat smallere wil niet zeggen dat ze op onverhard stuk gaan. Je zult wel meer druk in de achterband moeten doen, afhankelijk van het totaalgewicht.
Mijn ervaringen met Marathon Plus banden is dat ook zij platbaar zijn. Een (goede) doorn gaat ook door deze banden heen. Daarbij weet de braker laag oog goed stukjes securiet glas vast te houden, tot dat je er achter komt dat diep in het binneste ingewand van de band een stukje glas zit (heb je ondertussen de band al drie keer geplakt en steeds de binnenkant van de buitenband af gevoeld op scherpe dingen.
Nee, ik ben niet echt overtuigd door Schwalbe.....
Sterkte
erikheijn schreef:Nee, ik ben niet echt overtuigd door Schwalbe.....
Sterkte
Heb je ook tips?
Als ik het goed begrijp heb je geen probleem met touren in Zuid-Amerika, maar met je banden. Ik heb zelf in Zuid-Amerika nooit last gehad met Schwalbe Marathon XR-banden, de voorloper van de Mondial. Je zou kunnen overwegen die over te laten komen. Ik had ze in 47mm en daarmee kon ik ook prima onverhard rijden. Overigens heb je onverhard natuurlijk minder kans op lekrijden.
Heb je ook tips?
Veel solution en plakkers meenemen; er is geen onplatbare band
Mijn vrouw en ik rijden al jaren met de Marathon plus, meestal verhard maar ook wel onverhard mn in Azie.
Ik kan mij niet meer herinneren dat ik een lekke band had :D

Ze zijn inderdaad wat stugger en trager maar dat heb ik er graag voor over.

Dirk
Zelf heb ik nog altijd goede ervaring met de Marathon Mondial banden van Schwalbe. Dusver nog 0 keer lek gereden na meer dan 5.000 km op mijn eigen fiets en ca. 4000 km op de fiets van mijn vriendin. Zowel on- als offroad geen problemen mogen ervaren.
Ja ik had ze graag gewild in 47mm maar die waren niet in voorraad en dan kan ik mijn pakje niet tijdig krijgen. Aldus heb ik nu toch al iets meer vertrouwen in deze banden, en zal het wss wel moeilijker worden onverhard. Want dit wil ik echter niet vermijden, vele mooie routes zijn zware routes. Na Bolivia trek ik door naar Peru, weet niet hoe de wegen daar zijn maar gaandeweg zal ik dat wel ondervinden.
Dankjewel allemaal!!!