Additionally, paste this code immediately after the opening tag: camping card en legimitatie - Forum Wereldfietser

camping card en legimitatie

Zo langzamerhand wordt de volgende stap gezet,
fietsen met overnachting op een camping.

Maar hoe zit dat met legimitatie
ik lees van alles over CCI-Card, Camping Keycard Europe, Asci Club Id
Hoe zit dat eigenlijk en wat heb ik eigenlijk nodig?
ik kom er niet helemaal uit,
jasmon schreef:Hoe zit dat eigenlijk en wat heb ik eigenlijk nodig?
Vaak een legitimatiebewijs in de vorm van een paspoort, ID-klaart of rijbewijs en altijd geld om te betalen. Meer heb ik in het buitenland nooit nodig gehad. (in de honderden keren)
Voordeel van zo'n CCI is toch dat je dat als legitimatie achter mag laten, ofzo? Ik hou er niet van om mijn legitimatie achter te laten. Ze maken maar een kopie, denk ik dan;).
Travelmaster schreef:Ik hou er niet van om mijn legitimatie achter te laten.
Ik ook niet. Het komt zelden voor op een camping. Vaak betaal ik ook gewoon meteen voor die ene nacht. Ik vermoed dat de campings waar ze moeilijk doen en je paspoort willen hebben ook niet tevreden zijn met een kaart die ze waarschijnlijk niet kennen.
Ik begrijp van anderen dat men ook wel eens tevreden is met door je zelf gemaakt kopie van je paspoort.
Da's waar hoor, ik heb het ook bijna nooit meegemaakt. En zeker als ik voor dag en dauw wil vertrekken heb ik geen zin om te moeten wachten tot de receptie open is om m'n ID weer op te halen.

Dus TS: gewoon lekker gaan, tentje mee, geld mee, fiets mee. Kom je een heel eind:)!
Wettelijk hoef je absoluut niet je ID af te geven, of zelfs maar te laten kopieren door een campinghouder. Zie
http://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014 ... stemmingen. Ik zie daar ook een link voor een briefje waar in meerdere talen het uitgelegd staat voor de campinghouders in den vreemde. Handig wellicht.
Identiteitsfraude komt steeds meer voor, en al te lichtzinnig je papieren af geven, is nu eenmaal niet verstandig. Maar eerlijk gezegd, heb ik tot nu toe ook gewoon m'n paspoort laten kopieren als ik me inschreef. Ik betaal ik ook altijd direct (wil ook 's ochtends weg kunnen als ik wil), dus papieren achterlaten is nog nooit aanleiding voor geweest!
In Scandinavië is de CCI kaart blijkbaar verplicht, je kunt deze oa bij de fietsersbond aanschaffen als je lid bent (€9,50), http://www.fietsersbond.nl/de-fietsersb ... ernational
Je paspoort als onderpand achterlaten vind ik niet verstandig en is feitelijk strafbaar. In het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan, maar nu pieker ik er niet meer over met alle berichten van identiteitsfraude e.d. tegenwoordig. Dan overnacht ik daar gewoon niet. Eigenlijk vind ik kopiëren van m'n paspoort ook geen prettig idee. Zo'n CCI lijkt me dan wel handig.

Dirk
_Peter_ schreef:In Scandinavië is de CCI kaart blijkbaar verplicht,
Waar/hoe blijkt dat? Een oppervlakkige Google-actie geeft eerder de indruk dat de CCI daar juist niet geaccepteerd wordt, maar de CKE wel.

In Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje heb ik nog nooit iets anders dan een paspoort nodig gehad. Vaak zelfs dat niet, en er is me in deze landen zover ik mij herinner ook nooit gevraagd het af te geven. Ook ik betaal normaliter meteen vooraf. In Nederland sta ik trouwens eigenlijk altijd op natuurkampeerterreinen, ook daar hoef ik maar zelden mijn Natuurkampeerkaart te laten zien. Een betrouwbaar hoofd is kennelijk je belangrijkste legitimatiebewijs. :wink:

Carl
iceman schreef:Je paspoort als onderpand achterlaten vind ik niet verstandig en is feitelijk strafbaar. In het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan, maar nu pieker ik er niet meer over met alle berichten van identiteitsfraude e.d. tegenwoordig. Dan overnacht ik daar gewoon niet. Eigenlijk vind ik kopiëren van m'n paspoort ook geen prettig idee. Zo'n CCI lijkt me dan wel handig.

Dirk
Wij zijn in het verleden en verleden jaar nog verschillende malen geconfronteerd met camping beheerders die ons paspoort wilden innemen ook al bleven we maar 1 nacht en wilden we meteen afreken. Ook wil men vaak een copy maken van je document. Het is heel lastig om hier mee om te gaan. Officieel mag je dit document niet afgeven maar als je daar staat, moe en bezweet wil je je tentje opzetten en van het gezeur af zijn.
In Europa hebben wij meestal onze ID kaart bij ons en wat wij doen om toch nog enigszins beschermd te zijn tegen mogelijke ID fraude is we maken met een witte markeerverf ons sofie nummer onzichtbaar. Naderhand haal je met een beetje wasbenzine of alcohol die verf er zo weer af. Dat dit ook een verboden actie is ontdekte we vorig jaar bij terugkomst uit Engeland toen de marechaussee in Hoek van Holland ons daarop aansprak en er heel vervelend over deed. Als je gaat vliegen zou ik dat ook niet doen, neem die stift dan gewoon mee en maak het nummer ter plekke onzichtbaar
Inname en/of copy maken van paspoorten komt overigens vaak voor, we hebben dat al gehad in Zwitserland, Tsjechië, Slovenië, Kroatië, Italië, Spanje en Engeland
Ik kan me niet herinneren dat me de afgelopen jaren gevraagd is m'n paspoort af te geven als onderpand op een camping, helemaal niet als je direct betaalt. Kopiëren komt af en toe voor, vooral bij hotels. Mijn schoonouders hebben een speciaal hoesje gekocht bij de ANWB dat bepaalde gegevens afdekt als je paspoort wordt gekopieerd. Misschien is dat nog iets als je je zorgen maakt?

Soms houden ze van administratie en willen ze graag even je paspoort om naam, geboorteplaats, etc. over te schrijven. In Frankrijk kwamen er afgelopen jaar nog hele boekwerken aan te pas waarin net als vroeger minutieus vanalles werd genoteerd, tot beroep aan toe. Maar het kan net zo goed zijn dat je alleen een (flutterig) bonnetje voor bedrag x krijgt.

Die campingkaarten hebben naar mijn idee weinig meerwaarde. Vroeger in het papieren tijdperk hadden we wel eens een FFCC-kaart omdat je die kreeg bij de campinggids van Frankrijk. Daar zat soms een minuscule korting aan vast en ze schreven dan van de kaart over in plaats van van je paspoort :)
M&A schreef: Die campingkaarten hebben naar mijn idee weinig meerwaarde. Vroeger in het papieren tijdperk hadden we wel eens een FFCC-kaart omdat je die kreeg bij de campinggids van Frankrijk. Daar zat soms een minuscule korting aan vast en ze schreven dan van de kaart over in plaats van van je paspoort :)
In Engeland kregen we verleden jaar met de Internationaal Camping Carnet korting op de campings van de Camping and Caravan Club (The Friendly Club). Dat liep toch aardig op want campings zijn daar duur.

Ronald van der Perk
Carl schreef:
_Peter_ schreef:In Scandinavië is de CCI kaart blijkbaar verplicht,
Waar/hoe blijkt dat? Een oppervlakkige Google-actie geeft eerder de indruk dat de CCI daar juist niet geaccepteerd wordt, maar de CKE wel.

In Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje heb ik nog nooit iets anders dan een paspoort nodig gehad. Vaak zelfs dat niet, en er is me in deze landen zover ik mij herinner ook nooit gevraagd het af te geven. Ook ik betaal normaliter meteen vooraf. In Nederland sta ik trouwens eigenlijk altijd op natuurkampeerterreinen, ook daar hoef ik maar zelden mijn Natuurkampeerkaart te laten zien. Een betrouwbaar hoofd is kennelijk je belangrijkste legitimatiebewijs. :wink:

Carl
Reden temeer om er met jouw paspoort vandoor te gaan :lol: :wink: !
Travelmaster schreef:
Carl schreef:In Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje heb ik nog nooit iets anders dan een paspoort nodig gehad. Vaak zelfs dat niet, en er is me in deze landen zover ik mij herinner ook nooit gevraagd het af te geven. Ook ik betaal normaliter meteen vooraf. In Nederland sta ik trouwens eigenlijk altijd op natuurkampeerterreinen, ook daar hoef ik maar zelden mijn Natuurkampeerkaart te laten zien. Een betrouwbaar hoofd is kennelijk je belangrijkste legitimatiebewijs.
Reden temeer om er met jouw paspoort vandoor te gaan :lol: :wink: !
Gelukkig dan maar dat ik het dus nooit afgeef! ;)

Carl
_Peter_ schreef:In Scandinavië is de CCI kaart blijkbaar verplicht, je kunt deze oa bij de fietsersbond aanschaffen als je lid bent (€9,50), http://www.fietsersbond.nl/de-fietsersb ... ernational
Ervaring in Zweden was dat ze het soms wel willen en soms niet. Bij campings die het willen kun je ze ook gewoon kopen. Zo heb ik het dit jaar opgelost. Bij de eerste waar ze het vroegen heb ik er meteen eentje gekocht.

Als je zo'n kaart hebt is het wel makkelijk. Hebben ze meteen je gegevens. Vooral na een dag fietsen vond ik het wel fijn dat het dan lekker snel gaat.
Dring altijd aan om gelijk bij inschrijving je overnachting te betalen en vertel dat je de volgende dag heel vroeg vertrekt.
Ik heb een CCI card.
Ik heb mee gemaakt met rondje Nederland op camping in Zandvoort dat ik niet kon of mocht betalen maar dat vanaf 7 uur het bureau open zou zijn vertelde mij zo een vakantie hulp ,nou dat was gewoon 9 uur twee uur wachten voor ik mijn CCI card terug had .
dit doe ik nooit meer.
Ik kampeer mijn hele leven (sinds gisteren 52) al en nog nooit een paspoort moeten afstaan. Soms wordt er een kopie gemaakt en dat vind ik best. Ik ben niet zo wantrouwend. Soms wordt er ook wel eens een heleboel uit het paspoort overgeschreven. In Polen schreef men ooit zelf "burgermeester van Rotterdam" over.

Een ICC of iets dergelijks heb ik ook nog nooit gehad.
Voor de geïnteresseerden.

Aanschaf van de Camping Card International via de Fietsersbond is niet meer mogelijk, zij zijn gestopt met deze service. De ANWB is ook gestopt en heeft tegenwoordig de Camping Key Europe.
Op dit moment kan je in Nederland bij 4 organisatie een Camping Card International aanschaffen. Bij de meesten is een lidmaatschap vereist o.a. bij de NTKC. Zonder lid te zijn van één van die kampeer of caravanorganisatie is het op dit moment alleen maar mogelijk om bij de Nederlandse Kampeerautoclub een Card aan te schaffen. Bestellen via webshop, kosten €10.01 inclusief verzendkosten.
@Ronald: Goeie tip!
Hoi,
Ik heb nog nooit problemen gehad met inschrijven bij een camping.
Tip: neem zelf een kopie van je paspoort mee en maak je BSN (burgerservicenummer) onleesbaar. Als ze je identiteit willen controleren, kun je je echte paspoort laten zien en desnoods het kopie achterlaten. Probleem opgelost!
Groet, Petra.