Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen in Soria en de Sierra de la Demanda? - Forum Wereldfietser

Kamperen in Soria en de Sierra de la Demanda?

Wij gaan in juni twee weken fietsen in Soria en de Sierra de la Demanda. Ik zie er erg naar uit en zit alvast de kaart te bestuderen. Nu valt me op dat op de Michelinkaart nauwelijks campings staan aangegeven. Klopt dit?

Volgens mij zijn er hier heel wat mensen die ervaring hebben in dit gebied. Hoe deden jullie dit? Veel wildcamperen of Zonas de Acampada, en waar zijn die dan? Of gewoon lekker jezelf verwennen in een klein pensionnetje en uit eten? Ik moet zeggen dat ik het altijd wel lekker vind om 's avonds het stof en het zweet van die dag van mijn lijf te spoelen en er niet naar uitzie om plakkerig en al mijn slaapzak in te kruipen. Maar al te veel beekjes om je af te spoelen zul je d'r ook niet hebben hè?

Dus wie heeft er tips voor me?

Alvast bedankt!

Beste Spironski,

In het hart van de Sierra de la Demanda zijn (voor zover mij bekend) geen reguliere campings, ik heb zelf gekampeerd op campings in Berceo, Villoslada, Vinuesa, Soria, Quintanar de la Sierra, Villasur de Herreros en Covarrubias.

Wel is er een zona acampada.
Afgelopen zomer fietste ik op de pas tussen Monterrubio de la Sierra en Canales de la Sierra en daar stond bij een afslag een bord met de volgende tekst:

Acampada Controlada
La soledad (naam van de acampada)
Gobierno de la Rioja (beheerder)
Aqua corriente (stromend)
Mesas y Asadores (tafels en barbeques)
Servicios Higiénicos (schoon sanitair)
Altitud 1200m (hoogte)
6,5 km (afstand)

Ik ben niet hier gaan kamperen want ik had net in een B&B in Barbadillo de Herreros overnacht.

Fietstip in de Sierra:
de Via Verde van Arlanzon en Monterrubio
de tocht over de kam die hier is beschreven.

gr.
LP

Toegevoegd:

En ik heb ook nog op campings gekampeerd in Logroño en Burgos, wild gekampeerd net buiten Pradoluengo en in een hostal overnacht in Ezcaray

De Spaanse scouts hebben een site waarin de zonas de acampada en andere overnachtingsmogelijkheden op te zoeken zijn. Wel in het Spaans uiteraard.

http://www.scouts-es.org/comun/indices. ... ampamentos

Tip: kies alleen de provincie en tipo lugar. In de provincie Soria krijg je dan 5 zonas de acampada.
De site is overigens verre van volledig. In de provincie Alicante waar ik woon is geen enkele zona de acampada opgenomen terwijl ik er toch zeker een stuk of 6 zou weten.

PS. Deze site laat niet alleen Spanje zien, maar ook diverse andere Spaanstalige landen.

Campings staan slecht aangegeven op de voor Spanje beschikbare kaarten, en staan ook nog eens slecht aangegeven (bebording) in Spanje zelf. Er zijn meerdere sites waar campings op staan. Maar een compleet overzicht is er voor Spanje niet. Door de gegevens van de verschillende sites te combineren, kom je niettemin een heel eind. Zelf heb ik aan onderstaande site wel wat gehad bij een tocht door Extremadura:
http://www.campingsalon.com/campings/camping.asp?959

Hartelijk dank voor jullie replies tot nu toe!
Als ik alles een beetje bij elkaar optel kom ik echter nog steeds niet tot meer dan 9 campings op een gebied zo groot als Noord Nederland! En dat vind ik inderdaad niet zoveel.

Zijn er mensen die ervaring hebben met wildkamperen in het gebied? Het lijkt me moeilijk om in de openheid van b.v. Soria een beschut en uit-het-gezicht-plekje te vinden. En hoe zit dit met de Sierra de la Demanda?

EricL schreef:Er zijn meerdere sites waar campings op staan. Maar een compleet overzicht is er voor Spanje niet.
Zover ik weet is http://www.guiacampingfecc.com de meest officiele en complete; de site werkt in ieder geval gemakkelijk. Een goede kaart waarop de plaatsen met campings zijn aangegeven is er niet bij - dat ken ik alleen uit de FFCC-gids in Frankrijk. Waar in of bij het dorp de camping is zullen de meeste dorpsbewoners wel weten.
groeten,
Leon