Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Houdbaarheid Waterzuiveringstabletten - Forum Wereldfietser

Houdbaarheid Waterzuiveringstabletten

Hoi,

Wij hebben waterzuiveringstabletten die al over de datum zijn. Omdat we niet een groot budget hebben willen we graag weten hoe lang deze over datum kunnen zijn.

De tabletjes bevatten vermoedelijk chlorine en iodine. Hoe lang blijven deze delen goed en effectief.

Alle advies ten aanzien "ik zou ze vervangen omdat ze over de houdbaarheiddatum zijn" snappen we. Dank daarvoor. Dit is echter niet de vraag.

Wellicht zit er een chemicus op het forum :-)

Groet,
Isa & Youri
Het voordeel van smerige stofjes zoals deze pilletjes is dat er nauwelijks rottige beestjes in willen leven. Daarbij gebiedt de atoomfysica bij afwezigheid van kernfusie of kernsplijting dat de hoeveelheid chloor- en jodiumatomen in de pilletjes zeker niet toegenomen kan zijn.
De kans dat er ondertussen vervelendere chloor- en jodiumverbindignen zijn ontstaan is denk ik niet zo groot, maar theoretisch kan het natuurlijk wel.

Of je dit soort middelen nodig hebt en of dit een oplossing en de beste oplossing in jullie geval is, is wat anders.
Ik kan me niet voorstellen dat dit bederft. Ik heb zelf ooit decennia oude jodium en chloor gebruikt en dat was prima. Een flesje chloordruppels is echter niet duur.

Normaal is chloor trouwens sterk genoeg en je kunt het probleemloos dagelijks gebruiken.
Jodium is voor noodgevallen (heel slecht "water") en niet geschikt voor dagelijks gebruik.