Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroomvoorzieningen op fiets - Forum Wereldfietser

Stroomvoorzieningen op fiets

Tegenwoordig sleuren wij cammeras, gps, telefoon, fietsverlichting, tentverliching etc.
Wat voor energiebron gebruiken jullie?
1. Naafdynamo
2. Powerbank + charger op camping
3. Solar powerbank
4. Niks
5. Reserve accu
6. Comabinatie van alles
7. Iets anders.
Persoonlijk gebruikte ik vroeger naafdynamo. Tegenwoordig werk ik allen met Li-ION acus
Een 250g. accus is voldoende voor 450…600km s’nachts rijden.
Twee powerbanks als deze zijn voldoende voor een week. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=24896
Solar powerbank
AA-batterijen
Gewone laadsnoeren
Mogelijk nog een gewone batterijlader...

Ben er nog niet helemaal uit wat er over drie weken mee gaat.
Voorheen nam ik een A-Solar zonnepaneeltje mee, maar verbruikte niet zo veel stroom.
Dit jaar ga ik voor het eerst op de telefoon navigeren en heb dus wat meer stroomvoorziening nodig. Dat hoop ik te volbrengen met een SON-dynamo gekoppeld aan een B+M E-werk die een powerbank (van Xtorm) oplaad. Deze gebruik ik dan weer voor de telefoon. Ik neem waarschijnlijk ook een 2de Xtorm mee.
Naafdynamo(GPS en tel toestel)
Powerbank
Herlaadbare batterijen(GPS)
Reserve accu(fototoestel)
Oplaadsnoeren voor alles om onderweg stroom te tappen
Reserve batterijen AAA(hoofd lampen)
Fietsen en technologie, welkom in 2015 8) Heb onlangs via http://www.bikester.nl/ een power station en USB kabel aangeschaft, maar nog niet uitgeprobeerd! Voorheen had ik wel altijd een extra accu bij :)
doe tegenwoordig alles met mijn telefoon deze laad ik onder het rijden met bm werk
verder nog een powerbank om mijn fototoestel baterij te laden verder niks nodig
Naafdynamo Son de luxe

Zelfbouw stabilisator met 4 AA accu's (NIMH) van 2500 mAhr. en USB uitgang.

Lege accu's zijn in twee dagen fietsen vol, incl. de hele dag GPSmap62 die aan staat.
Met volle lading kan ik één keer de smartfoon opladen.
En de accu's die leeg zijn door off-line gebruik gps kan ik wisselen met de oplader (per 4 accu's).
In totaal dus 8 AA accu's bij me (4 in de oplader, 2 in de gps, 2 reserve)
groetjes ben
Ik heb hier vrij veel negatiefs (en ouds, dus toen was de technologie nog niet zo ver) gelezen over zonnepanelen, maar na wat rekenwerk heb ik een setje aangeschaft. Deze zomer 10 weken fietsen en kijken of ik er (i.c.m. powerbank) blij van word. Zijn er meer mensen die met een klein (niet aanhanger bedenkend) zonnepaneel fietsen? hoe bevalt dat? Ik zal t.z.t. een update sturen met onze bevindingen :)
Twee 11000 mAh Power banks, reserve accu voor de oude Nokia en reserve accu voor de smartphone.

En op zoek naar een Son28 disc om er binnenkort eens mee te kunnen laden via een naafdynamo.
Als je een naafdynamo hebt en zelf ook enige handigheid hebt, is dit een hele mooie oplossing: http://www.forumslader.de/Automatiklader.219.0.html

In je stuurbuis wegwerken en gaan 8)
Ik gebruik 4 losse batterijen type 18650 6000mAh 3.7v in een simpel houdertje stop ik er een en via een kabeltje naar de Gps (zelf in elkaar geprutst). Met een oplader die er twee per keer laad. Het weegt weinig.
Verder laadt ik de telefoon vaak tijdens een koffiepauze ik zet hem dan uit dan laadt ie de battery sneller op. Ook gaat het sneller als je de kabel van de lader naar de telefoon in kort (wel op eigen risico).
hanzefietser schreef:Ik gebruik 4 losse batterijen type 18650 6000mAh 3.7v in een simpel houdertje stop ik er een en via een kabeltje naar de Gps (zelf in elkaar geprutst). Met een oplader die er twee per keer laad. Het weegt weinig.
Verder laadt ik de telefoon vaak tijdens een koffiepauze ik zet hem dan uit dan laadt ie de battery sneller op. Ook gaat het sneller als je de kabel van de lader naar de telefoon in kort (wel op eigen risico).
Ik neem aan dat de 4x18650 batarijen zijn aangesloten 2S2P – 2*paralel 2*seral.
Ho loost je het probleem met de USB spanning 4.9….5.3V?
Full geladen LI-ION cell is 4,2V => 8,4V bij 2P
Full ontladen 2,3….2.5V = 4,6….5.V – hang af van shutdown voltage van Li-ION protection circuit

Ik heb tips voor je – probeer je 2S2P packet met een LiION balanced charger laaden.
hanzefietser schreef:Ik gebruik 4 losse batterijen type 18650 6000mAh 3.7v in een simpel houdertje stop ik er een en via een kabeltje naar de Gps (zelf in elkaar geprutst). Met een oplader die er twee per keer laad. Het weegt weinig.
Verder laadt ik de telefoon vaak tijdens een koffiepauze ik zet hem dan uit dan laadt ie de battery sneller op. Ook gaat het sneller als je de kabel van de lader naar de telefoon in kort (wel op eigen risico).
Bedankt voor de tip. Ik heb een dynamo wiel op zolder.
Afgelopen jaren veel met naafdynamo en een Biologic ReeCharge gereden. Het is een tof idee om zelfvoorzienend te zijn qua energie, maar de ReeCharge-bufferaccu is niet zo groot en ik trap ook niet genoeg energie bij elkaar voor al te enthousiast mediagebruik.

De komende weken ga ik dan toch zonder naafdynamo met powerbank (die Chinese uit dat topic van een paar weken terug) rijden. Omdat oude Gazelles uit 1990 nu eenmaal geen naafdynamo hebben, powerbanks en telefoons tegenwoordig zo goed zijn dat je er een week mee moet kunnen doen en ik binnen dichtbevolkt gebied blijf en dus echt wel iedere paar dagen eens kan opladen. Dat is althans het idee. We zullen zien.
Hm, ik wilde dat mijn smartphone een week zonder opladen meeging...! Ik vestig mijn hoop op de WakaWaka Power Plus. We gaan het zien...!
quote] Zijn er meer mensen die met een klein (niet aanhanger bedenkend) zonnepaneel fietsen? hoe bevalt dat?[/quote]

Ik heb vorig jaar voor het eerst de Solarmonkey Adventurer (http://www.bever.nl/powertraveller-sola ... olour=5806) gebruikt voor het opladen van mijn telefoon en camera. Beiden weinig gebruikt, en de lader beviel goed. Ik lees dat sommigen ook navigeren met telefoon en heel veel meer willen laden. Dan is de Adventurer niet voldoende, maar zou ik eerder voor een Goal Zero 13w (http://www.bever.nl/goal-zero-zonnepane ... olour=5806) gaan met een externe accu. Groter paneel, goed vast te zetten op de fietstassen.
Benieuwd MaartenvdK hoe het jou gaat bevallen.
Ik ben van naafdynamo afgestapt (SON) omdat mijn vakanties steeds door bergachtig terrein gaan en je bent dan pakweg 50%-80% van de tijd aan het klimmen met een snelheid < 15km/u waardoor de smartphone niet genoeg kon opladen. Tevens was het scherm van de smartphone totaal niet af te lezen in het zonlicht. Ik heb de hele troep weg gedaan en heb een energiezuinige GPS gekocht (Etrex) op AA batterijtjes en neem een oplader met 4 extra batterijtjes (2600mAh NiMH) mee waarmee het navigeren ruim 10 volle dagen kan tot de volgende stroombron.
Diverse kleine zonneladers geprobeerd en die vond ik waardeloos. Dagenlang in de zon en dan maar een paar honderd mAh laden. OK dit was technologie van een paar jaar geleden maar de meest recente zonnelader (2014) had een oppervlak van ongeveer een A5je. Die laadde wel redelijk maar uiteindelijk heb ik dit niet verder "ontwikkeld"/uitgeprobeerd. (Want ik twijfel over kwetsbaarheid, plek op fietstassen, toch nog laadvermogen etc.)
Batterijtjes zijn zeker, failsafe, degelijk en maar ietsje zwaarder.
Ritch The Fridge schreef:Ik ben van naafdynamo afgestapt (SON) omdat mijn vakanties steeds door bergachtig terrein gaan en je bent dan pakweg 50%-80% van de tijd aan het klimmen met een snelheid < 15km/u waardoor de smartphone niet genoeg kon opladen. Tevens was het scherm van de smartphone totaal niet af te lezen in het zonlicht. Ik heb de hele troep weg gedaan en heb een energiezuinige GPS gekocht (Etrex) op AA batterijtjes en neem een oplader met 4 extra batterijtjes (2600mAh NiMH) mee waarmee het navigeren ruim 10 volle dagen kan tot de volgende stroombron.
Diverse kleine zonneladers geprobeerd en die vond ik waardeloos. Dagenlang in de zon en dan maar een paar honderd mAh laden. OK dit was technologie van een paar jaar geleden maar de meest recente zonnelader (2014) had een oppervlak van ongeveer een A5je. Die laadde wel redelijk maar uiteindelijk heb ik dit niet verder "ontwikkeld"/uitgeprobeerd. (Want ik twijfel over kwetsbaarheid, plek op fietstassen, toch nog laadvermogen etc.)
Batterijtjes zijn zeker, failsafe, degelijk en maar ietsje zwaarder.
Dan heeft mijn WakaWaka dat nu al overtroffen: met een tweetal dagen in de Nederlandse zon (grijs, half bewolkt, volle zon afgewisseld) ging-ie van een kwart vol naar vol. Maar onderwerg nog niet getest hoor.
Ook ik probeer het simpel te houden. De telefoon staat uit, behalve een paar minuten per dag. Een tablet of computer neem ik niet mee. Ik heb wel een zuinige gps (een Etrex 30) maar die is zuinig genoeg om er met een stel echt goede oplaadbare batterijen vijf dagen op te navigeren. Op kortere tochten hoef ik zo niet eens een laadapparaat mee te nemen omdat een paar reserve batterijen al genoeg is. Ik heb wel een naafdynamo voor de verlichting, maar ik had geen zin in alle gedoe met Ewerk of zo.