Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule

Peter_K schreef:Ikzelf hecht allang geen enkele waarde meer aan heel wat "testen". Ik ben alleen nog geïnteresseerd in gebruikerservaringen van mensen die spullen intensief hebben gebruikt, maar vooral ook van hun eigen zuur verdiende centen hebben gekocht. Dat laatste maakt dat mensen toch minder een blad voor hun mond nemen wat betreft de mindere eigenschappen.
Mooi! Brand maar los!
Peter_K schreef:....maar vooral ook van hun eigen zuur verdiende centen hebben gekocht. Dat laatste maakt dat mensen toch minder een blad voor hun mond nemen wat betreft de mindere eigenschappen.
Gek genoeg komt andersom ook voor. Soms schamen mensen zich een beetje dat ze (te)veel geld hebben uitgegeven aan een product dat onvoldoende presteert, maar uit trots durven ze dat niet toe te geven.

Ik test zowel artikelen die ik zelf betaald heb, als die ik gratis voor reviews ter beschikking gesteld heb gekregen. Nu zou je kunnen verwachten dat ik als een vorm van dankbaarheid niet al te kritisch over gratis verkregen artikelen durf te zijn, maar ik doe mijn best zo eerlijk mogelijk te reviewen.

Zo heb ik een keer een setje tassen van XLC gekregen, waarmee ik niets anders kon doen dan ze afbranden, ook al zette dit de relatie met de leverancier en mezelf (en zo ook de winkel waar ik werkte) onder druk. Gelukkig nam mijn toenmalige werkgever het voor me op. Het jaar erop waren de tassen uit de collectie van XLC verdwenen

http://www.sintchristophorus.nl/test-wa ... etstassen/
Christophorus schreef:Mooi! Brand maar los!
Wat mijn eigen ervaringen tassen betreft rijdt ik de laatste jaren alleen nog Classic versie van de Ortlieb tassen.

In het begin had ik Front-Rollers, maar daar had ik vaak ruzie mee omdat de inhoud eruit wou terwijl de sluiting dicht wilde rollen. Toen ik er een ongelukje mee kreeg heb ik ze vervangen door Sport-Packers.
Achter heb ik Bike-Packers en een medium Rack-Pack.

Punten van zwakte bij de Ortlieb tassen:
  • De plastic sluitingen hebben een beperkte levensduur, en gaan daarna onherroepelijk kapot. Van een Front-Roller zijn zo eens in een paar weken tijd drie van de vier borgingpennetjes afgebroken. Ook bij de Rack-Pack heb ik breuk van de sluitingen gehad.
  • Bij veel gerammel op onverharde wegen blijken de schroeven en de boutjes na verloop van tijd los te komen. Het is dus zaak die tijdig aan te draaien, anders ben je ze kwijt. Als een boutje loskomt komt de ophanging van de tas los: dan heb je meteen een probleem.
  • Bij hoge temperaturen (+40 °C) wordt het materiaal van de tassen erg flexibel, en daardoor ook erg kwetsbaar. Handelingen die normaal gesproken tot een kras leiden, kunnen meteen tot een gat in het materiaal leiden. Ook de naden van de tassen worden kwetsbaar en begeven het dan makkelijker.
Christophorus schreef:Soms schamen mensen zich een beetje dat ze (te)veel geld hebben uitgegeven aan een product dat onvoldoende presteert, maar uit trots durven ze dat niet toe te geven.
Van die mensen hoor je dan waarschijnlijk niets, en die spiegelen dan in ieder geval de zaken niet mooier voor dan ze werkelijk zijn.
Christophorus schreef:..ook al zette dit de relatie met de leverancier en mezelf (en zo ook de winkel waar ik werkte) onder druk. Gelukkig nam mijn toenmalige werkgever het voor me op.
Dat is geen fijne situatie, en ik kan mij heel goed voorstellen dat die door heel wat lieden in dezelfde situatie vermeden wordt.
Peter_K schreef:
Christophorus schreef:..ook al zette dit de relatie met de leverancier en mezelf (en zo ook de winkel waar ik werkte) onder druk. Gelukkig nam mijn toenmalige werkgever het voor me op.
Dat is geen fijne situatie, en ik kan mij heel goed voorstellen dat die door heel wat lieden in dezelfde situatie vermeden wordt.
Ach, het was wel een interessante case. :)

Mijn werkgever en ik zijn gewoon van mening dat je geen troep behoort te verkopen. Mijn artikel heeft vooral intern bij de leverancier gevolgen gehad en ze hebben er gelukkig van geleerd.
ik heb zelf de tassen van vaude
hier ben ik best tevrede over op een klein puntje na
de klemmetjes waar je je tas mee ophangt aan je drager willen nog wel eens veschuiven op de rails
als je ze op maat gezet hebt draai je ze met de hand vast maar mijn ervaring is dat als ik een slecht wegdek heb de boel nog wel eens wil verschuiven waardoor dan weer het beugeldje aan de onderkant los komt van je fiets
Heb zowel de Ortlieb "classic" van het stugge, zware materiaal met pvc coating als de lichtere Cordura versie met PU coating aan de binnenzijde. Beiden zijn waterdicht gebleken over een reeks van jaren, nooit is er iets lek geraakt of stuk gegaan anders dan door een val.

De stroeve PU coating aan de binnenzijde van de Cordura tassen in combinatie met de soepele stof maakt het lastig om grotere voorwerpen in de tas te laten zakken.

Het systeem met vulstukjes in de haken, zoals gebruikt in alle Ortlieb tassen, is uitermate irritant. De vulstukjes vallen er uit, raken zoek en uiteindelijk hangen de tassen met te grote haken op te dunne stangetjes te rammelen.

En tenslotte: hoe goed de haken ook worden afgesteld, tijdens offroad ritten springt de onderste haak makkelijk van achter de drager. Heb al eens geëxperimeteerd met twee haken onder, één naar voren en de ander naar achter. Helpt iets maar is niet afdoende.
Tegen losspringen is het niet ongebruikelijk om een extra sjorbandje om de tas en drager te leggen. Dat helpt wel maar vastmaken en loshalen is gefriemel. Zou fijn zijn als de sjorbandjes door lusjes aan de tas kunnen worden getrokken. En met een gespje vastgezet.
Dit idee wordt Ortlieb overigens gratis en voor niets aangeboden.

Frank
frank bueters schreef: Tegen losspringen is het niet ongebruikelijk om een extra sjorbandje om de tas en drager te leggen. Dat helpt wel maar vastmaken en loshalen is gefriemel. Zou fijn zijn als de sjorbandjes door lusjes aan de tas kunnen worden getrokken. En met een gespje vastgezet.
Dit idee wordt Ortlieb overigens gratis en voor niets aangeboden.

Frank
Die bandjes met een haakje zijn er wel bij Ortlieb (artikel e12 (QL1) en e173 (QL2) alleen niet voor het nieuwste ophangsysteem. Overigens is het op erg slecht wegdek ook mogelijk om je tassen hiermee van je drager te laten stuiteren. Doordat de tas naar beneden wordt getrokken zal ze echter een stuk minder bewegen dan met de haak het geval is.
_Peter_ schreef:Die bandjes met een haakje zijn er wel bij Ortlieb (artikel e12 (QL1) en e173 (QL2) alleen niet voor het nieuwste ophangsysteem. Overigens is het op erg slecht wegdek ook mogelijk om je tassen hiermee van je drager te laten stuiteren. Doordat de tas naar beneden wordt getrokken zal ze echter een stuk minder bewegen dan met de haak het geval is.
Da's een bandje, nu nog twee lusjes aan de tas :D

Fr.
Dan heb je dus een te nieuwe tas, optie is om de rail te vervangen door een oude waar dat lusje dus wel aan zit. Het is overigens wel zo dat bij de nieuwere tassen er minder reserveonderdelen zijn. Op die van kan ik dus nog gewoon een nieuwe rail zetten (e106, e169 en e170) bij die laatste 2 dan echter geen spanband met haak.
_Peter_ schreef:Dan heb je dus een te nieuwe tas, optie is om de rail te vervangen door een oude waar dat lusje dus wel aan zit. Het is overigens wel zo dat bij de nieuwere tassen er minder reserveonderdelen zijn. Op die van kan ik dus nog gewoon een nieuwe rail zetten (e106, e169 en e170) bij die laatste 2 dan echter geen spanband met haak.
Ik ben bang dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik heb nog nooit een back- of front roller gezien met lusjes onderaan waar een bandje doorheen zou kunnen worden getrokken zodat de onderste haak niet van achter de drager springt. Heb je een foto ?

Frank
Ik gebruik van Ortlieb de classic backroller en de plus backroller.
Beiden zeer solide en waterdicht. Erg praktisch ik gebruik; met name juist de door sommigen bekritiseerde schouderriem (hotels, treinen, luchthavens!), bovendien zorgt die riem voor een goede waterdichte sluiting met de 'lipjes' aan de zijkant naar beneden.
Wat betreft een ander veelgenoemd kritiekpunt, het rammelen van de tas aan de drager op slechte wegen; ik gebruik geen opvulstukjes van Ortlieb maar ik heb de diameter van de drager vergroot mbv stukjes caravan-waterslang met zwarte tape omwonden tot exact de juiste maat; daarmee zitten de tassen rammelvrij.

Enig kritiekpunt van mij is, naast het gewicht van met name de classic versie, de aan de binnenzijde van de tas uitstekende moeren/uiteinden van moeren. Dat is nogal onhandig bij het in de tas stoppen van bijv een boek of notitieboek, er ontstaat dan ook makkelijk een afdruk van die moer in je bagage.
(Ik begreep overigens dat in modeljaar 2015 dit euvel verholpen is met vlakkere bevestigingen, maar of dat zo is heb ik zelf nog niet kunnen vaststellen )
Georg schreef:Enig kritiekpunt van mij is, naast het gewicht van met name de classic versie, de aan de binnenzijde van de tas uitstekende moeren/uiteinden van moeren. Dat is nogal onhandig bij het in de tas stoppen van bijv een boek of notitieboek, er ontstaat dan ook makkelijk een afdruk van die moer in je bagage.
(Ik begreep overigens dat in modeljaar 2015 dit euvel verholpen is met vlakkere bevestigingen, maar of dat zo is heb ik zelf nog niet kunnen vaststellen )
Klopt, daar zitten nu grote, vlakke, gladde, ronde knoppen.

Verder zijn de ophanghaken verstevigd en de vulclipjes worden nu in drie maten bijgeleverd. Ik heb het idee dat deze nu ook wat sterker zijn en beter vast blijven zitten.
hallo Michiel,
Net terug van 7,5 weken fietsen naar Santiago met ortlieb backrollers. De classics. Niet heel veel offroad gefietst dus daar kan ik niet veel over zeggen. Verder geen klachten, waterdicht, er past veel in zodat ik de voortassen weer terug gestuurd heb, en ik heb geen gerammel opgemerkt of losse boutjes of schroeven. Past altijd soepel op de fiets.
Alleen dat gewicht.......... Van de 12 kg bagage toch bijne 2 kg aan tas.
Anja
frank bueters schreef:
_Peter_ schreef:Dan heb je dus een te nieuwe tas, optie is om de rail te vervangen door een oude waar dat lusje dus wel aan zit. Het is overigens wel zo dat bij de nieuwere tassen er minder reserveonderdelen zijn. Op die van kan ik dus nog gewoon een nieuwe rail zetten (e106, e169 en e170) bij die laatste 2 dan echter geen spanband met haak.
Ik ben bang dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik heb nog nooit een back- of front roller gezien met lusjes onderaan waar een bandje doorheen zou kunnen worden getrokken zodat de onderste haak niet van achter de drager springt. Heb je een foto ?

Frank
Frank ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt, de bovenste is een denk ik inmiddels 25 jaar oude tas waaraan het nodige is vervangen gerepareerd. De foto daaronder is van een tas waarvan je zelf de kleuren kon kiezen (inmiddels 8 jaar oud) Zoals je ook kan zien zijn het geen back of front rollers, voor het ophangen van de tas maakt dat volgens mij ook niet uit.



Afbeelding en
Afbeelding
Aha! Ik snap het (eindelijk). Is daar dat extra gespje voor :roll:
Ik neem aan dat het verticale bandje een beetje elastisch is waardoor je de bovenhaken over de drager kunt trekken? Of moet je het bandje achteraf aantrekken?
Het lijkt me hoe dan ook gemakkelijker dan een losse sjorband om tas en drager. Houdt het ook goed bij offroad? Gaat de tas niet toch wat slingeren?

Dank je voor de foto's trouwens, het zet me in elk geval aan het knutselen.

Frank
Heb je die oude dingen nou nog steeds, Peter? :P

Toch wel knap van Ortlieb. Dat doet bijna geen enkel ander merk ze na.
De voortassen met die bandjes hadden bij mij altijd de neiging om te gaan klepperen bij oneffenheden in de weg. Daar heb ik tot vorig jaar last van gehad want zolang gingen die tassen bij mij mee. Na 20 jaar vond ik de gaatjes die door diverse ongelukjes veroorzaakt te hinderlijk worden. De bovenste haken heb ik van de tassen afgehaald en op de Arkels gezet, want de 20 jaar oude haken zonder inserts vond ik beter dan de nieuwe met inserts.
frank bueters schreef:Aha! Ik snap het (eindelijk). Is daar dat extra gespje voor :roll:
Ik neem aan dat het verticale bandje een beetje elastisch is waardoor je de bovenhaken over de drager kunt trekken? Of moet je het bandje achteraf aantrekken?
Het lijkt me hoe dan ook gemakkelijker dan een losse sjorband om tas en drager. Houdt het ook goed bij offroad? Gaat de tas niet toch wat slingeren?

Dank je voor de foto's trouwens, het zet me in elk geval aan het knutselen.

Frank
Die spanbandjes zijn inderdaad elastisch (ook na 25 jaar), je haakt ze eerst onder vast en trekt ze dan omhoog zodat de haken boven om de drager heen kunnen (eerst even afstellen). Ik ben 1 keer een tas verloren in de afdaling van de Würzenpas waar je door de destijds erg slechte staat van de weg maar stapvoets 14% naar beneden kon op een bepaald punt :evil: , van slingeren van de tas heb ik nooit iets gemerkt.

@ Michiel, die oude zakken gebruik ik nog steeds (en niet alleen in de vakantie), dat scheelt weer haken verstellen als ik ze op een andere fiets gebruik.

@ Leon, je kan de gaatjes ook dichtplakken, daar hebben ze reparatiesetjes voor. :wink:
_Peter_ schreef:@ Leon, je kan de gaatjes ook dichtplakken, daar hebben ze reparatiesetjes voor. :wink:
Ja die ken ik, heb ik en heb ik gebruikt, maar hoe of waarmee je ook plakt, het gaat uiteindelijk los.
Na drie sets Vaude Discover pro in zo'n 6 jaar versleten te hebben voor mij de degelijke Ortliebs(de City). Ik heb twee keer nieuwe tassen gekregen op garantie, dat was netjes. Maar na een dag regen in Spanje merken dat de naden weer los waren gegaan en de inboedel nat was er helemaal klaar mee. Wanneer ik nu mensen ermee zie fietsen krijg ik meelij. Op den duur gaan ze stuk.
Met nu ook nog de vele klachten over de achterwanden: De Vaude fietstassen krijgen zware tijden.