Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenband - Forum Wereldfietser

Binnenband

Het valt me op dat er hartstochtelijk wordt gediscussieerd over buitenbanden. Iedereen heeft er wel een mening over. Op de site van LigfietsPlaza worden de ervaringen doorgegeven met letterlijk tientallen buitenbanden. En ook op dit forum komt de buitenband zeer regelmatig even langs. Maar over de binnenband hoor je nooit iets. Hooguit een melding van iemand die al tien keer een band heeft moeten plakken omdat een velglint een hard randje had. Zoiets. Toch zal er best wel verschil zijn in binnenbanden. Ik heb de indruk dat veel wereldfietsers met Schwalbe binnenbanden rijden. Waarom? Zijn die echt zoveel beter dan anderen? Op internet kwam ik ergens een opmerking tegen over de Michelin Air Plus, waarbij Michelin claimt dat de band minimaal zes maanden op spanning blijft. (Bij)pompen is dus verleden tijd. Maar ik ken persoonlijk iemand die met de goedkoopste Halfords-binnenband nu al 5000 kilometer lekloos rijdt. Mag de conclusie dan zijn dat het allemaal een pot nat is? Of zit er wel degelijk verschil in binnenbanden? Wie rijdt met welke binnenbanden? En besteden jullie daar ook aandacht aan, of koop je wat toevallig het goedkoopst c.q. voorradig is? Wat zijn de ervaringen met de verschillende soorten / merken binnenbanden?

Vaak moet je kopen wat er is. Zelf rijd ik bij voorkeur op Schwalbe. Ik heb veel verschillende merken (ook dure als Panaracer) geprobeerd, maar met Schwalbe de minste last gehad. Want wat is de grootste last die je met binnenbanden kunt hebben: uitscheuren bij het ventiel. Een lek kun je plakken, en als de band wat sneller leegloopt (dat is inderdaad wel heel hinderlijk) kun je bijpompen. Maar scheuren bij het ventiel is einde verhaal. Ik heb altijd een aantal binnenbanden bij me, maar ik ga er ook altijd weer verrassend snel door heen. Omdat ik op een tandem rijd is het probleem natuurlijk extra groot, omdat alles zoveel zwaarder belast wordt. Juist daarom ook ben ik overgestapt op binnenbanden met autoventielen. Dat is makkelijker (oppompen bij de benzinepomp), maar ook net een beetje degelijker. De Schwalbe ventielen zijn dan in mijn (altijd beperkte) ervaring net weer dat beetje beter, en beter verbonden met de band. Of ik echt gelijk heb weet ik niet zeker, daarvoor is mijn ervaring statistisch gesproken natuurlijk toch te beperkt.
Wim

Bij goedkopere binnenbanden heb ik wel meegemaakt dat de naden openscheuren.
Sommige binnenbanden zijn ook gevoeliger voor slijtage tussen de binnen en buitenband. Dan heb je na een paar duizend kilometer een bergje zwarte schilfers in de buitenband liggen. Continental heeft hier het minste last van. (maar misschien dat een beetje talkpoeder ook voldoende helpt).

En het prijsverschil is te klein om twijfelachtige kwaliteit te kopen.

Groeten,

Marco

Na een middagje in de zon (05-04-2006), oke uit de wind, is mijn Michelin Air+ bij het ventiel geploft. Zwaar waardeloos voor een binnenband die 6 maanden op spanning zou moeten blijven.

Op mijn vouwfiets, die ik vier jaar geleden gekregen heb van iemand die hem al 20 jaar niet had gebruikt, zitten nog altijd de oude binnen- en buitenbanden. Geen flauw idee welk merk.
Gek genoeg hoef ik ze maar eens in de paar maanden bij te pompen.
Blijft raar, binnenbanden :shock:
Leon

ik heb ook zo'n Michelin gehad en ik heb het idee dat ze betere autbanden maken dan binnenbanden voor fietsen (schoenmaker blijf bij je leest). Ik gebruik nu simpele vredestein gekocht bij de fietsenmaker in de straat. Bevallen mij prima en ze gaan nu alweer >3000 km mee en heb nog nooit lek gereden. Ben tevens van mening dat het ook wel uitmaakt met welke buitenband je rijdt..

mijn grootste probleem met binnenbanden is het uitscheuren van het ventiel. met vredenstein binnenbanden heb ik een keer 4 binnenbanden op een middag moeten vervangen. ik haalde op een zondagmiddag mijn MTB uit de schuur om een stukje te gaan fietsen, band plat, ventiel gescheurd, gelukkig heb ik altijd een aantal binnenbanden in voorraad, dus nieuwe erin oppompen, ventiel uitgescheurd, nieuwe erin, oppompen, ventiel gescheurd, nieuwe erin, oppompen, stukje fietsen en na een paar kilometer band plat. niets bij me dus lopen. na een paar honderd meter lopen geholpen door een aardige bewoner, weer bleek het ventiel uitgescheurd. en vervolgens met fiets en al thuis gebracht.
van deze binnenbanden waren de ventielen slecht gevulcaniseerd, het talkpoeder zat nog aan de binnkant van het ventiel.
van nijd heb ik ze in de vuilnisbak gegooid inplaats ze in te leveren bij mijn fietseenboer en vredenstein heeft dan ook nooit enige reactie gegeven op mijn verhaal . dus nooit meer vredenstein voor mij.
de beste ervaringen heb ik met schwalbe en continental, nog geen ventielen uitgescheurd. afgelopen jaar met conti tt 2000 47-559 en conti binnenbanden weer zo'n 5000km gefietst zonder lekke banden.

wim

Onlangs nieuwe buitenbanden gekocht voor mijn trekkingfiets: Continental Travel Contact. Eén jaar garantie tegen lek rijden, op voorwaarde dat er Continental binnenbanden in zitten. Die heb ik er echter niet bij gekocht. (Zou zonde zijn van de binnenbanden die ik nog had liggen.) Continental gelooft blijkbaar wel zelf in de kwaliteit van z'n produkt. De vraag is dan welk produkt: de binnen- of de buitenband, of de combinatie? Wie zal het zeggen? Ik gok erop dat de buitenbanden voldoen.
Op een andere fiets liggen Schwalbe buitenbanden met Continental binnenbanden. Vorige week na 5000km de eerste keer lek gereden. Waaraan ligt het nu: de Schwalbe buitenband of de Continental binnenband? De combinatie scoort in ieder geval goed.

Geert

Ik snap het ook niet nee.

Wat ik mij zelf afvraag is waarom op 'vakantiefietsen/ATB/hybride/enz' altijd een ander ventiel op zit dan op de normale stadsfiets.

Is dit ventiel zoveel beter?

Belangrijk is dat de diktemaat van de binnenband goed is.
Bij twijfel is, geloof ik, een dikkere binnenband is altijd beter dan een te dunne binnenband. Bij het oppompen wordt bij een dunnere binnenband het rubber veel meer uitgerekt dan bij een iets te dikke en is daarmee veel kwetsbaarder.
Bij Schwalbe buitenbanden zorg ik voor bij passende Schwalbe binnenbanden en als ik op Conti rijd idem.
Bijna nooit lek.
Afkloppen....
niko