Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS tracks bewerken - Forum Wereldfietser

GPS tracks bewerken

Deze zomervakantie willen we met het gezin (ik, mijn vrouw en onze drie dochters van 9, bijna 7 en 5) de Vechtdalroute gaan fietsen. Vanaf de bron van de Vecht in Darfeld willen we, als het niet te lang wordt, een boog terug door Duitsland naar Nederland maken. Ik had bedacht om vanaf Darfeld door te steken naar de zuidring van de 100 Schlösser route, die naar het zuiden te volgen, dan door te steken naar de Römer-Lippe route, en deze in westelijke richting te volgen tot Xanten. Van daaraf zouden we langs de Rijn terug kunnen fietsen naar Nederland.

Ik probeer nu voor het eerst om de fietsvakantieroute als GPS op te zetten. Ik gebruik OSMAND op mijn Smartphone tijdens het fietsen, en ben met Google Earth aan de slag gegaan om de route uit te zetten. Maar daar loop ik een beetje vast. Van alle drie de route(delen) heb ik GPS tracks gedownload en geopend in Google Earth. Van de twee Duitse routes wil ik maar een deel gebruiken, en de rest wil ik eraf slopen, maar dat gaat niet makkelijk. Ik kan punt voor punt een deel van de track wissen, maar dat duurt eindeloos. En in het geval van een lus (zoals bij de zuidring van de 100 Schlösser route) werkt het alleen als ik toevallig het begin- of eindpunt te pakken had; anders blijft Google Earth er een lus van maken. Het lijkt niet mogelijk om in Google Earth tracks op te knippen en praktisch te editen.

Wat is een handig programma om (op een Windows computer) GPS tracks te bewerken en te combineren tot een fietsvakantieroute?

Alvast dank voor adviezen en tips!
Basecamp in combinatie met OFM komt bij me op. Veel routes zijn al ingetekend wat het makkelijker maakt zelf een rondje te tekenen. Je kan de track inlezen en die delen die niet nodig hebt weggooien (bewaar voor het geval dat wel even het origineel). Jouw keuze kun je dan weer aan elkaar plakken tot een nieuwe track.

De grotere Duitse routes zijn in het algemeen goed bewegwijzerd je zou dus ook zonder GPS op weg kunnen zolang je maar weet waar je van route switched.

Basecamp is overigens ook niet zaligmakend, OSMAND is dat ook voor mij niet.
Inderdaad, Basecamp is het meest geschikte programma voor dit soort klusjes. Zie ook les 2 en 3 mocht je nog niet bekend zijn met Basecamp:
http://www.nederlandfietsland.nl/alles- ... r-fietsers
Of nog iets simpeler met minder toeters en bellen: MapSource (de voorloper van Basecamp die niet meer wordt bijgewerkt maar nog prima werkt)

Ik raad je ook aan de track zelf te tekenen dat werkt het makkelijkst ongeacht je dit in Basecamp of welk ander programma dan ook gaat doen.
rockhopper schreef:Of nog iets simpeler met minder toeters en bellen: MapSource (de voorloper van Basecamp die niet meer wordt bijgewerkt maar nog prima werkt).
Mee eens, ik werk ook liever met Mapsource juist omdat het eenvoudiger maar doeltreffend is.
Ik gebruik versie 6.16.3 en die is hier te vinden :: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=124
Mapsource is inderdaad iets eenvoudiger, maar met Basecamp kan je meer dan één track tegelijk inlezen (kan met Mapsource alleen met knippen en plakken). Verder kan je met Basecamp makkelijker een route intekenen (in Garmin terminologie betekent dit van een route een track maken). Bovendien is de gebruikelijke manier van installeren van Mapsource dat je eerst Basecamp moet installeren. Maar daar zijn trucjes voor om dat te omzeilen, zoals deze zip file.
Hartelijk dank voor de info en de tips! Ik ben begonnen met BaseCamp, en dat gaat als een speer :-). Heel fijn! Ik kan daar i.i.g. alles mee wat ik nu wil: GPS sporen inlezen, opsplitsen, omzetten naar routes, ontbrekende routedelen intekenen, lengte en hoogteprofiel van route(-delen) bepalen, en exporteren naar OSMAnd (dat laatste moet ik nog testen, maar ik neem aan dat dat geen problemen gaat opleveren :-).