Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd route Vancouver Bc - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd route Vancouver Bc

Hoi,

Iemand ervaring met een trip rond vancouver? We hebben 3 weken tijd en er komt een niet zo ervaren fietser mee. Een loop zou perfect. Mijn eerste idee zou Vancouver Island zijn.

7 juli tem 2 aug
Hoi Bert,

Vancouver Island ligt idd het meest voor de hand gezien de beperkte tijd en een onervaren fietser in de groep. Het eiland is met name in het zuiden wel redelijk druk voor canadese begrippen. En met het weer moet je geluk hebben, want het is een eiland met een vochtig klimaat. Zelf heb ik er prachtig weer gehad, maar je kunt ook een week regen hebben.
Een compleet rondje op het eiland is denk ik lastig, aangezien er maar 1 doorgaande weg van zuid naar noord loopt, route 19. Wel kun je hier en daar vanaf deze weg lussen maken of stukken omrijden via minder drukke wegen, veelal gravelwegen (oppassen voor 'logging trucks'). De hoogteverschillen vallen volgens mij wel mee, alhoewel ik er niet heb gefietst.
Je zou vanuit Vancouver met de ferry naar Victoria kunnen gaan en van daar over route 14 via Port Renfrew naar Port Alberni. Dan sla je een stuk van de drukke route 19 over. Bovendien is dat een mooi gedeelte langs de zuidwestkust van het eiland, met bomen tot 90 meter hoog (als gevolg van het relatief vochtige klimaat) en prachtige parken als Carmanah Walbran en Pacific Rim. Mocht je ook van wandelen houden; de West Coast trail is een schitterende tocht van 4-5 dagen, maar logistiek lastig te combineren met fietsen denk ik.
Vervolgens zou je via route 19 door kunnen gaan richting Port Hardy. Bij Campbell River kun je weer een stuk afsnijden over een minder drukke weg, waarbij je door Strathcona Park komt. Ook een bijzonder mooi park waar je ongetwijfeld beren zult tegenkomen. Zeker de moeite waard om op een rustdag te wandelen. Het noorden van het eiland is sowieso veel rustiger dan het zuiden. Port Hardy staat ook bekend om de walvisexcursies ed.
Terug naar Vancouver zul je waarschijnlijk deels dezelfde weg moeten nemen, maar bij Courtenay kun je met de ferry naar Powell River en dan langs de kust van het vasteland terug naar Vancouver.
Een alternatief rondje vanuit Vancouver zou kunnen zijn via route 99 langs Whistler richting Kamloops en Kelowna en dan via de Okanagan Valley (fruitteeltgebied) en Penticton terug naar Vancouver. Op zich een mooi rondje met veel bos en bergen, maar wel drukkere wegen en je mist het uitzicht op kust en zee. De kans op mooi weer is wel wat groter, want daar staat de Okanagan Valley ook om bekend.
Ik zou zelf toch voor Vancouver Island gaan!

Veel fietsplezier
Gr Dirk
iceman schreef:Hoi Bert,

Vancouver Island ligt idd het meest voor de hand gezien de beperkte tijd en een onervaren fietser in de groep. Het eiland is met name in het zuiden wel redelijk druk voor canadese begrippen. En met het weer moet je geluk hebben, want het is een eiland met een vochtig klimaat. Zelf heb ik er prachtig weer gehad, maar je kunt ook een week regen hebben.
Een compleet rondje op het eiland is denk ik lastig, aangezien er maar 1 doorgaande weg van zuid naar noord loopt, route 19. Wel kun je hier en daar vanaf deze weg lussen maken of stukken omrijden via minder drukke wegen, veelal gravelwegen (oppassen voor 'logging trucks'). De hoogteverschillen vallen volgens mij wel mee, alhoewel ik er niet heb gefietst.
Je zou vanuit Vancouver met de ferry naar Victoria kunnen gaan en van daar over route 14 via Port Renfrew naar Port Alberni. Dan sla je een stuk van de drukke route 19 over. Bovendien is dat een mooi gedeelte langs de zuidwestkust van het eiland, met bomen tot 90 meter hoog (als gevolg van het relatief vochtige klimaat) en prachtige parken als Carmanah Walbran en Pacific Rim. Mocht je ook van wandelen houden; de West Coast trail is een schitterende tocht van 4-5 dagen, maar logistiek lastig te combineren met fietsen denk ik.
Vervolgens zou je via route 19 door kunnen gaan richting Port Hardy. Bij Campbell River kun je weer een stuk afsnijden over een minder drukke weg, waarbij je door Strathcona Park komt. Ook een bijzonder mooi park waar je ongetwijfeld beren zult tegenkomen. Zeker de moeite waard om op een rustdag te wandelen. Het noorden van het eiland is sowieso veel rustiger dan het zuiden. Port Hardy staat ook bekend om de walvisexcursies ed.
Terug naar Vancouver zul je waarschijnlijk deels dezelfde weg moeten nemen, maar bij Courtenay kun je met de ferry naar Powell River en dan langs de kust van het vasteland terug naar Vancouver.
Een alternatief rondje vanuit Vancouver zou kunnen zijn via route 99 langs Whistler richting Kamloops en Kelowna en dan via de Okanagan Valley (fruitteeltgebied) en Penticton terug naar Vancouver. Op zich een mooi rondje met veel bos en bergen, maar wel drukkere wegen en je mist het uitzicht op kust en zee. De kans op mooi weer is wel wat groter, want daar staat de Okanagan Valley ook om bekend.
Ik zou zelf toch voor Vancouver Island gaan!

Veel fietsplezier
Gr Dirk
Dankjewel Dirk!
iceman schreef: Een alternatief rondje vanuit Vancouver zou kunnen zijn via route 99 langs Whistler richting Kamloops en Kelowna en dan via de Okanagan Valley (fruitteeltgebied) en Penticton terug naar Vancouver. Op zich een mooi rondje met veel bos en bergen, maar wel drukkere wegen en je mist het uitzicht op kust en zee. De kans op mooi weer is wel wat groter, want daar staat de Okanagan Valley ook om bekend.
Gr Dirk
Deze heb ik idd gedaan in 2000. Overigens is "drukke wegen" een betrekkelijk begrip in Canada.
Waar je verder misschien nog naar zou kunnen kijken is de Kettle Valley Trail, een fietspad over een oude spoorlijn: http://www.kettlevalleyrailway.ca/
http://www.velo-city2012blog.com/?p=1362
Doordat het een spoorlijn was zijn er geen steile hellingen. Wel plaatselijk onverhard.

Daar is ook een boekje van:
Afbeelding
Peter Rodenburg schreef:
iceman schreef: Een alternatief rondje vanuit Vancouver zou kunnen zijn via route 99 langs Whistler richting Kamloops en Kelowna en dan via de Okanagan Valley (fruitteeltgebied) en Penticton terug naar Vancouver. Op zich een mooi rondje met veel bos en bergen, maar wel drukkere wegen en je mist het uitzicht op kust en zee. De kans op mooi weer is wel wat groter, want daar staat de Okanagan Valley ook om bekend.
Gr Dirk
Deze heb ik idd gedaan in 2000. Overigens is "drukke wegen" een betrekkelijk begrip in Canada.
Waar je verder misschien nog naar zou kunnen kijken is de Kettle Valley Trail, een fietspad over een oude spoorlijn: http://www.kettlevalleyrailway.ca/
http://www.velo-city2012blog.com/?p=1362
Doordat het een spoorlijn was zijn er geen steile hellingen. Wel plaatselijk onverhard.

Daar is ook een boekje van:
Afbeelding
Wow , ziet er goed uit! Heb je ervaring met vanuit vancouver naar hope te geraken?
Nee, ik heb de KVR trail zelf niet gedaan (wegens slechte voorbereiding en omdat hij toen nog niet helemaal af was).
Ik heb gewoon van Hope naar Vancouver teruggefietst.

Succes!
Dag Bert,

Ik heb daar in mei 2011 gefietst (http://canada.megasnort.com).

Voor de uitgetekende route: http://goo.gl/maps/U1ahq

Achteraf gezien zou ik het zuiden van Vancouver Island niet doen. Het is daar zoals gezegd best druk qua verkeer. Ook heb je hier heel veel 'private property', 'no trespassers',... bordjes. Niet zo gezellig.

Je kan vanuit Vancouver meteen naar Nanaimo varen en dan noordwaarts fietsen. Het wordt dan aanzienlijk minder druk, en veel mooier. Je kan dan terugkeren naar Vancouver via de Sunshine Coast door de boot te nemen in Courtenay. Dat vond ik een mooi stuk (en is dat deel van Canada met het minste neerslag (vandaar de naam)). Maar, daar vul je wel geen 3 weken mee. Je zou dwars door VI kunnen fietsen tot Tofino. Heel mooie weg, maar je moet'm dan wel twee keer doen omdat het de enige weg is om terug te keren.

De KVR lijkt mij interessanter. Géén verkeer, interessante dorpjes, ... Ik heb dit stuk met mijn niet geoefende vader van 53 jaar gedaan en dat was heel goed te doen.

Voor Vancouver - Hope, zie ook weer de kaart. Juist de eerste 50km om Vancouver buiten te rijden door waren druk, daar zou ik je volgens personen die ik achteraf sprak een beetje zuidelijker kunnen rijden naar Abbotsford.

Mocht ik drie weken hebben zou ik geen lus doen maar iets als dit: Calgary (grote luchthaven) - Banff - KVR - Vancouver: http://goo.gl/maps/9qy4o.
Er rijdt een (forensen)trein die iig vanaf Mission naar Vancouver (en vv) rijdt. Op de kaart valt te zien dat die grotendeels Highway 7 volgt richting Hope. De trein heeft prima voorzieningen voor fietsen.
De Sea to Sky highway (hwy 99) tussen Vancouver en Squamish/Whistler zou ik alleszins niet aanraden (zeker niet me onervaren fietsers).

Het uitzicht is adembenemend, maar fietsers zijn er niet beschermd, en op sommige plaatsen is het heel erg smal.

Een paar weken terug werden nog 2 (heel ervaren) fietsers uit Whistler doodgereden.
Ik ben een tijd geleden op Vancouver Island geweest. Het wordt bevolkt door 80 % 60 plussers vanwege het klimaat. Het heeft het mooiste weer van heel Canada. Ideaal om te fietsen met niet ervaren fietsers.
Bovendien heeft het eiland een prachtige natuur en heb ik Victoria in de chinese wijk (china town) heerlijk gegeten. Mensen zijn erg aardig en vriendelijk, heeft vast met het weer en leeftijd te maken :D