Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zie je of een band versleten is? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe zie je of een band versleten is?

Roel moet wel pech hebben: op het rondje Groningen van maart (geloof ik) plofte er ook al een achterband van hem. Dat was toen een Pasela, en die hebben daar inderdaad na verloop van tijd last van.
Wim schreef:Roel moet wel pech hebben: op het rondje Groningen van maart (geloof ik) plofte er ook al een achterband van hem. Dat was toen een Pasela, en die hebben daar inderdaad na verloop van tijd last van.
Een doodenge band dus!
keesswart schreef: Afgezien van Supreme 3, die een bobbel kreeg, zagen de banden er nog niet heel slecht uit toen ze vervangen werden. Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven, ook als ze er nog redelijk goed uitzien.
Deze voorlopige conclusie moet ik nu al weer bijstellen. Een dikke week geleden heeft Supreme 4 het begeven. Na 8350 achterwielkilometers kreeg deze band een snelgroeiende tumor.

Afbeelding

Het eerste wat ik merkte, was een regelmatig gebonk op een goed stuk asfalt. Niet veel later voelde ik dat het achterwiel aanliep. De band bleek met zijn bobbel tegen het AXA-slot aan te lopen (mijn volgende fiets krijgt niet meer zo'n zwaar, altijd rammelend en bij band- en velgproblemen in de weg zittend slot), dus moest ik acuut ingrijpen. Gelukkig had ik ook nu weer een reserve vouwband meegenomen. Voor de derde maal in 10 jaar was ik daar erg blij mee, want het was zondagmiddag en veel fietsenmakers zijn ook op maandag dicht.
Het loopvlak zag er nog goed uit, de binnenband was niet beschadigd maar in het canvas bleek een scheur te zitten. De band was, zoals altijd, goed opgepompt (circa 80% van de maximaal toegestane bandenspanning).
Nog even een vervolg hierop. Ik heb afgelopen weekend mijn Big Apple vervangen omdat ik het profiel toch erg afgesleten vond. Zie onderstaande foto
Afbeelding

Ter referentie. Zo ziet het profiel van een nieuwe band eruit:
Afbeelding

Om een idee te krijgen van de mate van slijtage heb ik de oude band ingesneden. Dit was het resultaat
Afbeelding

Zeker nog 1-2 mm rubber voordat je op het canvas komt. Naar mijn idee had ik er nog wel even mee door kunnen fietsen. Hoeveel? Geen idee. De band is een kleine 6000 km meegegaan.
HansvanderVeeke schreef:Zeker nog 1-2 mm rubber voordat je op het canvas komt. Naar mijn idee had ik er nog wel even mee door kunnen fietsen. Hoeveel? Geen idee. De band is een kleine 6000 km meegegaan.
Het gele spul is niet het canvas maar de antileklaag. Het canvas zit nog dieper. Knip de hierdraden maar eens door en snij de rest door met een scherp mes, dan kun je de draadjes zien zitten.
Ik heb een schwalbe wel eens doorgefietst tot ik een doorlopende gele streep had.
Op de stadsfiets geen probleem, als gaat hij wel langzaam gemakkelijker lek.
Ave Gone schreef:
HansvanderVeeke schreef:Zeker nog 1-2 mm rubber voordat je op het canvas komt. Naar mijn idee had ik er nog wel even mee door kunnen fietsen. Hoeveel? Geen idee. De band is een kleine 6000 km meegegaan.
Het gele spul is niet het canvas maar de antileklaag. Het canvas zit nog dieper. Knip de hierdraden maar eens door en snij de rest door met een scherp mes, dan kun je de draadjes zien zitten.
Ik heb een schwalbe wel eens doorgefietst tot ik een doorlopende gele streep had.
Op de stadsfiets geen probleem, als gaat hij wel langzaam gemakkelijker lek.
Bij Schwalbes wil dat ook wel eens blauw zijn, als je dat ziet is de kans op een klapband dan wel bijna 100%. Inmiddels 1 keer meegemaakt op een zondag in Slovenië na sluitingstijd 100 meter voorbij een fietsenmaker, die zich afvroeg waar de knal vandaan kwam en nog 2 banden in de juiste maat had liggen, de andere was inmiddels ook op sterven na dood. (geen Marathon
Racers meer voor mij op een vakantie (nog geen 3000km))
Alles bij elkaar is dit een prima samenvatting:
http://www.schwalbe.com/nl/verschleiss.html

De andere link op die pagina verklaren ook veel.
De komende maand staan er ongeveer 2000 km op het programma. Ondanks het profiel dat erop zat, voel ik met toch fijner met de nieuwe band. Misschien dat de oude het wel gered had, maar dat wil ik liever niet testen. Bovendien zit ik met mijn kilometers aardig in het door Schwalbe aangegeven segment.

Op de link van Leon zie je ook scheurtjes in de wang van de band. Deze kunnen door ouderdom veroorzaakt worden of te lage spanning. Ik zie niet heel veel verschil erin. Maar een van beide zit ook in mijn voorband, die wel voldoende profiel heeft. Zit nog te twijfelen of ik die ook vervang. Voor twee tientjes gemoedsrust kopen? Of duurzaam doorfietsen en de band 'opmaken'?
Misschien een beetje off-topic maar dit is mij recent overkomen op een vouwfiets (ik neem aan dat grotere wielen er minder snel last van zullen hebben):

Op vakantie gegaan met een 2e hands Brompton waarvan de buitenbanden zo op het 1e gezicht nog in prima conditie waren. Echter na 120km kreeg ik de 1e lekke achterband zonder een duidelijke oorzaak (geen stukje glas oid in de buitenband). Daarna na 100km, 80, 60, 10, 5 en tenslotte 1 km! :evil:

Bleek uiteindelijk dat de hielkern van de buitenband versleten was doordat deze rondom de velg was gaan slippen. Wrs door het niet goed oppompen van de banden door de vorige eigenaar icm de kleine diameter van de wielen...

Dit was iets waar ik nog nooit aan gedacht had en misschien iets om mee te nemen als je een 2e hands fiets aanschaft waarvan de banden er van buiten nog redelijk uitzien :D

Afbeelding
HansvanderVeeke schreef:De komende maand staan er ongeveer 2000 km op het programma. [...] Voor twee tientjes gemoedsrust kopen? Of duurzaam doorfietsen en de band 'opmaken'?
Gemoedsrust kopen voor je vakantie (neem ik aan) en bij thuiskomst duurzaam je oude band opmaken?

Carl
Sommige typen banden (Continental Granp Prix, bijvoorbeeld) hebben een slijtage-indicator. Er zit een putje in het loopvlak, als dat niet meer zichtbaar is, is de het tijd voor vervanging.
Carl schreef:
HansvanderVeeke schreef:De komende maand staan er ongeveer 2000 km op het programma. [...] Voor twee tientjes gemoedsrust kopen? Of duurzaam doorfietsen en de band 'opmaken'?
Gemoedsrust kopen voor je vakantie (neem ik aan) en bij thuiskomst duurzaam je oude band opmaken?

Carl
Die variant had ik nog niet bedacht. Zo zie je maar weer.
HansvanderVeeke schreef:De komende maand staan er ongeveer 2000 km op het programma. Ondanks het profiel dat erop zat, voel ik met toch fijner met de nieuwe band.
Ik had het ook niet voor niets over mijn stadsfiets. Met die band van jou zou ik ook voor de vakantie lekker een nieuwe kopen.
Bij het loopvlak merk je het vaak als je ineens lekke banden begint te krijgen. Veel banden zijn overigens niet zozeer versleten als het loopvlak te dun is maar als de wangen het begeven.
HansvanderVeeke schreef:Nog even een vervolg hierop. Ik heb afgelopen weekend mijn Big Apple vervangen omdat ik het profiel toch erg afgesleten vond. Zie onderstaande foto
Afbeelding

Ter referentie. Zo ziet het profiel van een nieuwe band eruit:
Afbeelding
De nieuwe Big Apple heeft een ander profiel dan de oude. Voor een betere vergelijking is hier nog een foto van een nieuwe Big Apple 'oude stijl':

Afbeelding

Overigens heb ik onlangs in Schotland wederom dankbaar gebruik van een reserveband gemaakt. Ditmaal wilde Corries achterband (een 55 m brede Big Apple van het nieuwe type) na 3000 achterbandkilometers niet meer in de pas lopen. Ditmaal geen rare bobbel of scheur, maar vermoedelijk ouderdomsobesitas (of beter - gezien het niet zo indrukwekkend hoge aantal kms: een middelbareleeftijdsbuikje). Wat ik ook probeerde, de band bleef aanlopen: óf tegen het spatbord, óf tegen het slot. Na vervanging door een iets dunnere (50 mm) Marathon Extreme was het probleem verholpen.
Alien schreef:Sommige typen banden (Continental Granp Prix, bijvoorbeeld) hebben een slijtage-indicator. Er zit een putje in het loopvlak, als dat niet meer zichtbaar is, is de het tijd voor vervanging.
Hee dat wist ik niet. Keek net op de Contis GP 4-seasons maar kan geen putjes ontdekken, ja wel op de achterband een vage afdruk wat er misschien op lijkt. Dus versleten? :? Kan het eigenlijk niet geloven want ze zien er nog redelijk goed uit, vooral de voorband en heb weinig zin om nieuwe te kopen (zijn dure bandjes, vooral de 28mm). Weet niet zo goed hoeveel km ze erop hebben zitten, iig een rondje Botnische Golf, vanuit midden Zweden naar Nederland en van noord Zweden - Lofoten. Zijn wel wat km's maar de bagage en ik zijn niet zo zwaar, lijkt me dat ze dan meer km's kunnen hebben? Kan het soms zijn dat niet alle Contis GP een TWI hebben (tread wear indicator)? Heb ze twee jaar geleden gekocht, dus ze zijn wel vrij nieuw.
Moeilijk hoor, beslissen of je nieuwe moet kopen. :?
Ja, ook de GP4S heeft ze: http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/twi.shtml. Je hebt er al heel wat kilometers opzitten, en het is nou eenmaal zo: racebandjes zijn niet altijd gemaakt voor de lange afstand, maar voor snelheid. Volgens Conti zijn de GatorSkins, zeer populair onder de Amerikaanse randonneurs maar tot voor kort niet of nauwelijks in Europa verkrijgbaar, wellicht een betere keus voor de kilometervreters.
Alien schreef:Ja, ook de GP4S heeft ze: http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/twi.shtml.
"We've been phasing in this feature on our German made race tyres over the past two years" dus die van jou misschien nog net niet, Yopie.

Carl
Alien schreef:Sommige typen banden (Continental Granp Prix, bijvoorbeeld) hebben een slijtage-indicator. Er zit een putje in het loopvlak, als dat niet meer zichtbaar is, is de het tijd voor vervanging.
Conti 4000s is my favorite band. Lekbescherming, grip,comfort, levensduur vind ik geweldig, prijs niet ;-(, Ik rij ze op 25mm. Breder past niet op mijne Giant TCR frame.
Na 6800km en 3 jaar is de achterband bijna versleten. 2 keer lekke band. Een keer voorband met doorn iets na zijkant. Een keer achter van scherpe steen.
Mijne 3 jaar oud conti's GP4000S zijn met slijtage-indicator.
miro schreef:Conti 4000s is my favorite band. Lekbescherming, grip,comfort, levensduur vind ik geweldig, prijs niet ;-(, Ik rij ze op 25mm. Breder past niet op mijne Giant TCR frame.
Na 6800km en 3 jaar is de achterband bijna versleten. 2 keer lekke band. Een keer voorband met doorn iets na zijkant. Een keer achter van scherpe steen.
Mijne 3 jaar oud conti's GP4000S zijn met slijtage-indicator.
Ik heb ze op de racert/korteafstandsrandonneur zitten. Vanaf dit seizoen zal dat de SII worden, wat het scheelt, weet ik nog niet. 25mm geeft mij naar mijn smaak te weinig speling in mijn frame, dus ik rijd ze op 23mm. Prima banden: soepel, licht, lichtlopend. Inderdaad wel aan de prijs, maar calamiteiten daargelaten, gaan ze een heel seizoen mee. Overigens is de 4-season volgens Conti de antiek-variant van de 4000S(II), zij het met iets meer profiel. Zal dus wel om de rubbersamenstelling gaan.
Carl schreef:
Alien schreef:Ja, ook de GP4S heeft ze: http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/twi.shtml.
"We've been phasing in this feature on our German made race tyres over the past two years" dus die van jou misschien nog net niet, Yopie.
Gissen is missen, maar die link vertelde ook mij nog iets nieuws: als er slijtageindicatoren op de band zitten (zaten), staat op de wang vermeld waar je ze moet zoeken:
Afbeelding