Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in trapas - Forum Wereldfietser

Speling in trapas

Ik ben een tevreden eigenaar van een Santos Trekking Lite ( nieuw gekocht februari 2011) echter afgelopen vakantie voor de 3e maal speling in trapas.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn voor iedere keer opnieuw een kapot trapas?
De laatste was nog geen jaar oud.

Mijn fietsenmaker geeft aan dat de fietsen van nu complete assen levert, er valt niets aan te repareren, er zit niets anders op dan opnieuw een geheel nieuw trapas :?
Hoi Marjan,

Waarschijnlijk is jouw fiets voorzien van een zg buitenboordlager, bij intensief gebruik ontstaat er snel speling op de lagers. Duurzame oplossing is het vervangen van het gehele crankstel door een crankstel met een vierkante as. Eigenlijk had je verkoper je in deze richting moeten adviseren.
Heel vervelend voor je Marjan, dat geklooi met je trapas. Heb ik ook gehad met mijn ER na ongeveer 5000 km. Toen meteen de Hollowtech-lagers laten vervangen door een SKF-vierkante as. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad met de mooie strakke aandrijflijn.
Maar eigenlijk mag het natuurlijk helemaal niet dat fietsfabrikanten je een 'topproduct' verkopen waarvoor je de hoofdprijs betaalt, en dat er zich dan zulke problemen voordoen met onderdelen die blijkbaar niet geschikt zijn voor het intensieve gebruik waarvoor de fiets wordt gekocht én is bedoeld...
Misschien zou je je probleem eens rechtstreeks bij Santos kunnen aankaarten, want drie kapotte trapassen in vier jaar is bepaald geen goede reclame voor hen.
Mee eens met bovenstaande , gewoon Santos benaderen.

Maar eens zien of het bedrijf werkelijk staat voor......built for life
Shame on you Santos!
Kan zijn dat je bracketpot niet goed gevlakt is.
Hierdoor ontstaan sneller problemen met de trapas met buitenboord lager.
Overstappen op vierkant is de beste oplossing.
Dank allen voor de reacties, ik zal fietsenmaker vragen naar vierkante trapas.
Daarnaast ga ik of via dealer of rechtstreeks contact opnemen met Santos.
Ik zal uitkomst melden.
Prettig dat jullie meedachten!
Deze vierkante trapas is perfect Marjan http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3853
goldenlion schreef:Deze vierkante trapas is perfect Marjan http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3853
Dankje! Ik zie dat daar alleen Rohloff genoemd wordt, ik heb echter een derailleur fiets, voor trapas moet dat niet uitmaken toch?
nee, alleen is die leverancier wel erg duur.
Je kunt ook duurdere lagers laten monteren, zodat je niet meteen een heel nieuw cranckstel nodig hebt.
Ik heb met mijn mountainbikes nooit problemen met hollowtech of truvativ en juist wel met assen met vierkante uiteinden, die ik al meerdere malen heb moeten vervangen. Veel vakantiefietsers zweren erbij, maar ik heb nooit goed kunnen begrijpen waarom.
Ik heb op mijn Travelmaster 2.8 Chris King lagers.
Jan Eleveld schreef:Je kunt ook duurdere lagers laten monteren, zodat je niet meteen een heel nieuw cranckstel nodig hebt.
Ik heb met mijn mountainbikes nooit problemen met hollowtech of truvativ en juist wel met assen met vierkante uiteinden, die ik al meerdere malen heb moeten vervangen. Veel vakantiefietsers zweren erbij, maar ik heb nooit goed kunnen begrijpen waarom.
Als ik voor mezelf spreek: Omdat je met een kapotte vierkante (uiteinde) as nog een hele tijd door kunt fietsen. Met buitenboordlagers is dat lastiger.
Er zijn al pagina's volgeschreven op dit en vele andere fietsgerelateerde fora over de, inmiddels niet meer zo, nieuwe buitenboordlagering t.o.v. de "good-old"-vierkante trapas.
Uitzonderingen daargelaten is er m.i. wel consensus over de mindere duurzaamheid van de nieuwe techniek. Het frame dient ook nauwkeuriger te worden voorbewerkt voor montage van de lagers.
Er is ook wel kwaliteitsverschil tussen de diverse uitvoeringen binnen de Shimano-familie. Waar voor de meeste vakantiefiets-onderdelen Shimano Deore heel goed voldoet lijken de Deore buitenboordlagers toch echt te min.

Kilometrage en omstandigheden hebben natuurlijk ook invloed. Ik weet niet in hoeveel kilometer je de drie sets er door heen hebt gejaagd?

Gr. Gert
Gert V. schreef:
Kilometrage en omstandigheden hebben natuurlijk ook invloed. Ik weet niet in hoeveel kilometer je de drie sets er door heen hebt gejaagd?

Gr. Gert
Ik zit tegen de 48.000 km aan. Veel op asfalt maar tussendoor ook onverhard maar ben niet echt een ruige fietster. Niet erg zwaar beladen.
Dat is dan gemiddeld zo'n 16.000 km per setje lagers. Voor buitenboordlagers niet slecht, als ik de (hoofdzakelijk mtb-georienteerde) fora doorlees. De meeste gebruikers daar zijn al heel erg blij als ze de 5.000 km halen. Het gebruik is wel anders, natuurlijk, maar een setje om zeep helpen in een enkele modderrit komt ook voor.
In vergelijking met de vierkante as wel aan de lage kant, alhoewel die ook best binnen 16.000 km stuk kunnen.

Maar als je er zo lang mee kunt fietsen zal het frame denk ik wel goed geprepareerd zijn, het lijkt mij de helaas wat spoediger, maar normale slijtage voor dit type lager te zijn.
Update:
Ik zat er trouwens 1000 naast, ik zit op bijna 49000
Bij 100.000 ga ik nadenken over nieuwe fiets.

De as en lagers zijn vervangen, het blijkt dat de fiets is afgemonteerd met Deore, ( om prijs aantrekkelijk te houden? ) ( ik heb wel van begin af aan een XT groep er op zitten, dat was eigen keuze destijds)
Nu hebben we een XT as en lagers erop, een nog betere zou zijn een Chris King maar ik ga nu toch de XT proberen.

Een vierkante As ga ik doen bij ooit een nieuwe aankoop fiets omdat anders nu hele cranckstel vervangen had moeten worden.

Fijne bijkomstigheid, ik hoefde de montagekosten niet te betalen.
Kijken hoeveel km ik er mee kan maken.
willem.m schreef:Shame on you Santos!
Bwoa, Santos geeft duidelijk aan in hun configurator dat een vierkante as slijtvaster is. Dit had de fietsenmaker eigenlijk moeten doorgeven of weten, een vierkante as is zelfs goedkoper.

Leuk dat hij je zo netjes heeft verder geholpen Marjan! Veel succes!
Koen & Sam schreef:
willem.m schreef:Shame on you Santos!
Bwoa, Santos geeft duidelijk aan in hun configurator dat een vierkante as slijtvaster is. Dit had de fietsenmaker eigenlijk moeten doorgeven of weten, een vierkante as is zelfs goedkoper.

Leuk dat hij je zo netjes heeft verder geholpen Marjan! Veel succes!
O sorry, had de indruk gekregen dat Santos zo afmonteert.

Shame on you fietsenmaker!

(En een trapas kun je natuurlijk ook gewoon zelf vervangen)
willem.m schreef:(En een trapas kun je natuurlijk ook gewoon zelf vervangen)
Nou, ik heb een weerbarstig tiepje, met speling, die niet los wil. (vierkante as) Inmiddels een paar keer met kruipolie gespoten maar dat biedt nog geen soelaas. Iemand daar tips voor?