Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar vs tassen - Forum Wereldfietser

Fietskar vs tassen

Hey allemaal,

Ik begrijp uit de zoekfunctie dat dit onderwerp hier best uitgekauwd is, maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik zit op dit moment te twijfelen wat voor mij het verstandigst is. Ik heb een hele lichte hybride waarmee ik deze zomer wat wil gaan touren. De opties waar ik tussen twijfel zijn fietstassen of een fietskar. Ik wil binnen europa meer fietsvakanties gaan doen.

1. Bagagedragers monteren en ortlieb/vaude tassen er aan hangen.

+ gewicht is lager (~4,5 kilo incl bagagedragers)
+ voor kleinere tochten aan te passen

- zoeken naar je spullen
-minder aan-een gesloten ruimte (bijv voor tent, slaapzak, slaapmat)


2. een fietskar.

+ alles in 1 makkelijk toegankelijke tas
+ veel ruimte
- zwaar (6-7 kilo)
- onhandig? (geen ervaring met fietskarren)
- lastig in de trein? is een 2e fietskaartje vaak nodig?

Zijn er mensen hier met een uitgesproken mening en adviezen over deze verschillende opties? Zijn er opties die ik over het hoofd zie?
Ik heb heel wat kilometers met karren gereden, maar als het niet nodig is, zou ik er niet meer aan beginnen.
Houdt er ook rekening mee dat je doordat je breder wordt je niet overal meer zo makkelijk langs en door kan. Een kar met 1 wiel is dan makkelijker dan 1 met 2 wielen. Ook onverhard of boerenwegen fietsen makkelijker als je maar 1 spoor trekt ipv 3.

Die lichte fiets moet het gewicht ook kunnen trekken. Er komen opeens andere krachten op het frame te staan.
Als je meer ruimte hebt om dingen in mee te nemen ga je dat ook eerder doen.
De extra wheel ihttp://www.extrawheel.com/ is niet zo zwaar en je trekt maar 1 spoor. Daar kunnen 2 achtertassen op en als je achter een bagagedrager kunt monteren kun je daar je voortassen aan hangen.

Zou dus zo maar een goede optie kunnen zijn voor je lichte hybride.
Karren zijn een prima manier om (heel) veel mee te nemen. Zo gebruikten wij toen de kinderen klein waren met veel plezier een voorloper van de Radical Cyclone om er ruim 40 kg op mee te slepen. Bij zoveel gewicht zijn tweewielers in het voordeel, omdat er meer op kan, en omdat ze zichzelf overeind houden en dus minder krachten op het frame uitoefenen. Als je minder meeneemt zijn de nadelen van een kar echter groot: een kar met tas is al gauw 5 kg zwaarder dan een stel achtertassen en een achterdragertje. Bovendien zijn de rolweerstand en de luchtweerstand merkbaar hoger. Tot slot is zo'n kar met tas al gauw 300 euro duurder dan achtertassen en achterdrager. En meer dan dat heb je eigenlijk niet nodig, zeker als je het geld dat je uitspaart door geen kar te kopen investeert in lichte en compacte slaapspullen. Ik vind een fiets met twee lichte tassen veel fijner fietsen dan een fiets met kar, en 12 kg bagage fietst echt veel fijner dan 25 kg.
Misschien kun je hier wat inspiratie uit putten: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
De discussie is inderdaad vaker gevoerd. De nadelen die Wim noemt gelden niet of in mindere mate voor een BoB. Luchtweerstand is volgens mij eerder minder dan met brede achtertassen. Het gewichtsverschil is ook minder dan 5 kg. Een BoB met tas weegt maar 6 kg, dus het verschil zal 2-3 kg zijn en als je ook voortassen hebt is er nauwelijks verschil.

Een kar kan een goede optie zijn als je de bagage van 2 personen door een persoon wilt laten meenemen om zo krachtsverschillen tussen de partners op te heffen.
Een BoB is volgens mij duidelijk in het voordeel als je een onverharde tocht doet.
Er zijn meestal wel een paar goede BoBs te koop op Marktplaats. Ik heb er ooit een vrijwel nieuwe gekocht voor € 200.
Hoi,
Tassen zijn volgens mij veel fijner, ik zie onderweg een hoop geklooi met fietskarren. En je nadelen bij de tassen gelden voor mij niet: alles heeft een vaste plek, dus ik kan met mijn ogen dicht alles vinden. En in mijn linker achtertas past mijn slaapzak, matje en tent en stoeltje, dus ruimte zat.
Groet, Petra.
Ik zou zelf zonder kar willen fietsen, in tassen past toch meer dan genoeg? En als het lichter moet omdat je fiets het anders niet houdt, des te beter: of je geeft je geld uit aan prachtig lichtgewicht spul, of je neemt er een fiets bij. Een heerlijke keuze.

Maar goed, stel je wil je fiets ontzien, en toch heel veel meeslepen, hier mijn ervaring met een kar:

- onhandig? (geen ervaring met fietskarren)

Karren zelf zijn niet onhandig, wij soms wel. De Radical Cyclone is een geweldige kar, met twee wielen, die vast zit aan de linkerkant van je fiets. Daardoor kun je naar links elke bocht maken, naar rechts alleen normale fietsbochten, geen draaien tussen paaltjes, of ander kort bochtenwerk. Rechtdoor ben ik nog nergens te breed geweest. Als de kar iets raakt kan hij over de kop vliegen (wat ik al zei, de kar zelf is niet onhandig...) maar door de constructie met de dissel van de cyclone kan de kar jou/de fiets niet meenemen. [Voor de goede orde, in tien jaar tijd is dit mij tweemaal gebeurd: een keitje en een gat in de weg, en beide keren was het remmen, kar weer omdraaien, verderfietsen.] Als je zoals wij met kinderen fietst, en de ruimte nodig hebt, is deze kar zonder terughoudendheid geweldig. En je hebt er geen last van: bospaadjes, steenpaden, afdalen in de alpen, geen enkel probleem (klimmen daarentegen....).


- lastig in de trein? is een 2e fietskaartje vaak nodig?

De Cyclone kun je heel eenvoudig afkoppelen, met een hand, en daarna de wielen verplaatsen zodat je hem met je mee kunt trekken aan de hand. Dan pas je ook in een lift zoals die op de meeste stations te vinden zijn. [Beter zijn natuurlijk de stations waar naast de trap een schuin oplopende perronopgang is aangelegd, voor fietsen, rolstoelen, en hen die een trap niet meer eenvoudig op- en aflopen, dit terzijde.] Maar, en dit kan een echte maar zijn als je veel overstapt, die lift staat vaak vol, en wachten maakt het halen van een aansluiting onmogelijk. Het tillen van een fiets, en daarna van een kar, de trap af, en niet veel later weer trap op, is erg goed voor je conditie, zonder meer onhandig, en ziet er waarschijnlijk ook nog eens uit als 'gehannes'.
Eenmaal in de trein hadden wij in Duitsland en Zwitserland nooit een probleem en nergens extra kaartjes nodig, niet in de Regionale treinen, waar je zo in stapt, niet in de Intercity waarvoor je fietsplaatsen moet reserveren. Eigenlijk leert de ervaring dat vooral NSpersoneel lastig doet. Het zal wel in de opleiding zitten. Hier mag een fietskar namelijk sowieso niet de trein in, zoals je ook niet meer dan drie fietsen in de fietsplaats mag neerzetten, ook niet als het past... Maar goed, de Cyclone laat zich snel omtoveren tot een 'gewone' tas door de wielen en dissel eraf te halen, zodat je ook door de NS zonder probleem vervoerd kunt worden.
De afgelopen weken heb ik ook lopen wikken en wegen, maar heb uiteindelijk voor een fietskar met 1 wiel gekozen. Ik heb zelf een lichte carbon racefiets en heb gemiddeld 15 kg bagage te vervoeren. Ik zag mijzelf al als een pakezel wegrijden met een fietsenrek en tassen en natuurlijk de vraag of mijn frame dat allemaal wel zou dragen. Slechts enkele dragers zijn geschikt voor lichte fietsen.
Ik ben echt blij verrast over de vrijheid van fietsen met een fietskar. Het fietst echt veel beter dan dat ik gehoopt had. Berg op en berg af gaat prima. In de bochten is het wel een beetje gas terug nemen. Hier kun je met teveel snelheid uit balans raken. Alle spullen kun je lekker overzichtelijk inpakken in een grote waterdichte tas. De kar zit nu vastgeschroefd aan mijn achterwiel. Ik ga nog even kijken of er een systeem is om de kar wat makkelijker los en vast te koppelen. Hier heb ik mij nog niet in verdiept, maar dit ervaar ik als een minpunt. Verder ben ik erg blij met mijn keuze en kan een kar dus aanraden. Succes!
Mijn oorspronkelijke voorkeur voor tassen vs. kar (cyclone in ons geval) was altijd afhankelijk van de hoeveelheid spullen die mee moesten:

1. alleen achtertassen
2. alleen kar
3. achter en voortassen
4. achtertassen en kar

Tegenwoordig gaat echter ook ons hondje mee en kunnen we de grote ortliebs niet meer handig combineren met de mand.

Eigenlijk vind ik optie 1 en optie 2 gelijk aan elkaar bij het fietsen. Alleen moet je op karrenpaden iets meer rekening houden met de tweewielen van de cyclone. En de kar in combinatie met zandpaden / diepe plassen is minder handig. Vandaar plek 2.

M.b.t. de trein - en dan met name overstappen met weinig tijd - vind ik de kar eigenlijk handiger. Zeker in vergelijking tot achter én voortassen, dan heb je namelijk veel te veel losse dingen. Nu doen we 1 de fiets, en 1 de kar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding