Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe aanwinst een oude fiets uit 1985 - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe aanwinst een oude fiets uit 1985

Ik kwam deze fiets tegen op Marktplaats en dacht : " doe eens gek "
Een week later stond deze in mijn schuurtje.
Een Van Herwerden met columbus frame. Prijs in 1985 ad Fl. 1750,--.
De fiets bleek al wat upgrades te hebben ondergaan naar shimano 105.
Wat ik daar nu nog aan heb veranderd is de crank vervangen voor een triple. Ook gevonden op marktplaats en behorende bij dezelfde serie als reeds gemonteerd.
Verder aangeschaft een framepomp en een achterlicht. Het stuur moest hoger gesteld worden en daarvoor een nieuwe verstelbare voorbouw gemonteerd. Hiervoor moest de remkabel worden vervangen en het stuur opnieuw getaped.
Verder nieuwe buiten- en binnenbanden een een nieuwe trapas. Tevens op stuur gemonteerd klickfix voor de stuurtas en een computerpaaltje voor de GPS.
Van het achterwiel zijn de spaken allemaal opnieuw gespannen nadat ik deze eerst als voorwerk voor de fietsenmaker had losgedraaid.
Fiets weegt nu 14,3 kg.
Inmiddels 3 tochten gereden en ben zeer enthousiast. En ik niet alleen, want ik krijg spontaan onderweg leuke reacties.
Ga volgende maand voor een tocht van plm. 800 km. naar Duitsland met deze fiets met aanhanger.
Volgende week krijgt mijn racefiets een upgrade van shimano 105 (triple 9) naar Ultegra (triple 10) en dan is de volgende stap de Van Herwerden te upgraden naar de triple 9.
Afbeelding
Leuke fiets!
Persoonlijk had ik bji dat gedraai aan de spaken liever meteen nieuwe spaken er in gezet. Je weet nu niet wat de oude hebben meegemaakt. Het gedraai is op zich al een belasting en dat hebben ze nu dus al 3x gehad.
Smile on my face :D
Ben eerlijk gezegd wel de vele gebroken spaken, zwaberende bagagedrager en slechte remmen vergeten maar als je dat doet komen er weer herinneringen terug van heerlijk tochten tijdens mijn pubertijd.
Kan mij prima voorstellen dat je dit fietsje hebt gekocht.
Precies. Als zware vakantiefiets waren de randonneurs uit die tijd toch eigenlijk niet zo geweldig. Maar met wat kleine aanpassingen zoals moderne remblokjes, eventueel een nieuw achterwiel, en heel weinig bagage zijn het feestfietsen voor het snelle werk.
Mooi karretje, hoor. Ik bezit een leeftijdsgenoot van 'm, een Koga Randonneur Extra.
Nice bike :D ! Doet tijden van weleer weer herleven.
Hij zou nog veel mooier zijn zonder die bagagedrager aan de voorkant 8)
Hoeveel speed is deze nu? 7 of 8? Inbouwbreedte achternaaf kan mogelijk anders zijn dan bij een 9 speed, iets om op te letten. Maar er zijn er die hun stalen frame gewoon wat open buigen.

Leuk! Moet je voor de gein eens een mailtje richting Van Herwerden aan wagen, vinden ze vast leuk!
Travelmaster schreef:Hoeveel speed is deze nu? 7 of 8? Inbouwbreedte achternaaf kan mogelijk anders zijn dan bij een 9 speed, iets om op te letten. Maar er zijn er die hun stalen frame gewoon wat open buigen.

Leuk! Moet je voor de gein eens een mailtje richting Van Herwerden aan wagen, vinden ze vast leuk!
Deze was en is nog steeds 8 speed. Inderdaad, of tzt 9 speed er tussen past wordt nog spannend. Ik heb op de site van Martin gezien hoe hij de achterbrug een paar mm verbreed. Lijkt me nog niet eenvoudig. Tzt maar eens naar Kiel Windeweer.

Heb recent contact gehad met Van Herwerden en vernam van hen de info mbt bouwjaar en prijs.
8, 9, en 10 speed zijn allemaal even breed: 130 mm race of 135 mm mtb. Hier kun je dus moderne naven gebruiken met 8 speed schakeling. Met een paar uitzonderingen (zie SheldonBrown of m-gineering) passen moderne cassettes hiervoor op de oudere naven, en omgekeerd.
Een 7 speed cassette past met een opvulring ook op moderne 8/9/10sp naven. Voor 7 speed waren er echter ook echte passende naven (niet meer) in 135 mm, 130 mm en eerder ook in 126 mm. Daarnaast waren er eerder natuurlijk ook freewheel naven voor 7 speed (is dat wat hier op zit?).
Van 7 speed zijn er nog wel cassettes, en derailleurs zijn ook geen probleem, maar cassettenaven en indexschakelaars moet je met een lampje zoeken. Heel goedkope freewheel naven zijn er nog wel. Dit is wel jammer, want eigenlijk was 7 speed een sweet spot. 14 goed gekozen versnellingen zijn genoeg voor een snelle fiets en omdat de 7 speed cassette smaller is dan de latere kun je ofwel een smallere inbouwbreedte krijgen voor een fijn lage Q, of een degelijker wiel. Heb je een 7 speed systeem, wees dan lief voor je schakelaars en je achternaaf. En hou Ebay in de gaten.
In het algemeen kun je zeggen dat systemen met minder versnellingen minder gevoelig zijn voor afstelproblemen, veel goedkoper zijn in het onderhoud (kijk maar eens naar de prijzen van 8 en 10 sp cassettes) en langer meegaan. 8 speed is qua onderdelen nog goed te doen nu Sunrace nette rem/schakelgrepen voor 8 speed levert.
nog enkele foto's toegevoegd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Michael W schreef:Hij zou nog veel mooier zijn zonder die bagagedrager aan de voorkant 8)
Voor mij maakt het dit karretje juist compleet.
Alien schreef:Mooi karretje, hoor. Ik bezit een leeftijdsgenoot van 'm, een Koga Randonneur Extra.
De mijne van 92 heb ik net in het voorjaar verkocht om ruimte in mijn schuurtjes te creeeren. Heb er nog spijt van. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus kwam er voor terug.