Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie spanje in november - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie spanje in november

Hallo,

Ik ben van plan om in november een fietsvakantie te plannen naar Spanje.
En gezien dat het mijn eerste buitenlandse tocht wordt kan ik wel wat tips gebruiken.
Iemand ideeën, suggesties, route of andere hulp middelen voor me?

Mvg
Marco
Dag Marco,

Spanje is een fantastisch fietsland, ik heb er al ontelbare keren rondgefietst, in november echter nog nooit, het kan daar al wat slechter weer zijn, maar laat dat vooral geen beletsel zijn.

Als makkelijke instap moet je eens hier een kijkje nemen : http://www.fietseninspanje.nl/de-ronde-van-andalusie/

hapklare info rond fietsen in het zuiden

Zelf ben ik verslingerd aan het gebied rond Cazorla en aan de Alpujarras (bij Granada)

als je concrete vragen hebt, geef gerust een seintje

mil saludos
erwin
mbi69 schreef:in november ... naar Spanje
Neem iets mee voor 's avonds, want het is dan om vijf uur à half zes al donker.
Volg een route die niet hoog gaat, want erg warm zal het dan ook niet meer zijn. Als je in de hoge Ardennen al door de natte sneeuw moet is dat geen leuk begin.
Het zuidoosten van Andalusie is prima. Vergeet de Cabo de Gata niet, de zwarte rotsen aan de Middellandse zee ten oosten van Almeria. Vol overwinteraars: géén mensen, maar vogels. Dit is ook de droogste streek van Spanje. Er is ook nog de route van Blanche. Staat ergens op dit forum.

Je kunt ook kiezen voor de Canarische Eilanden Lanzerote en Fuerteventura. Je kunt daar niet kamperen. Het lavagesteente is te ruw.
Ga je NAAR Spanje fietsen of IN Spanje? Dat maakt nogal wat verschil...
In november kan het daar behoorlijk nat en fris zijn, vooral in het noorden en westen.
mbi69 schreef:Hallo,

Ik ben van plan om in november een fietsvakantie te plannen naar Spanje.
En gezien dat het mijn eerste buitenlandse tocht wordt kan ik wel wat tips gebruiken.
Iemand ideeën, suggesties, route of andere hulp middelen voor me?

Mvg
Marco
Zowel om naar of in Spanje te fietsen is november niet de ideale maand.
Ook niet in het zuiden. Zie maar eens de klimaat statistieken voor Granada, Malaga na.
Anders een fantastisch land om te fietsen.
oswald schreef:Zowel om naar of in Spanje te fietsen is november niet de ideale maand.
Ook niet in het zuiden. Zie maar eens de klimaat statistieken voor Granada, Malaga na.
Anders een fantastisch land om te fietsen.
Ideaal is november zeker niet (vooral omdat er dan kort daglicht is; ben je echter gewend om voor het eind van de middag al te stoppen met fietsen, dan is dat geen probleem), maar in Andalusië zijn de temperaturen dan wel een stuk aangenamer dan in de zomermaanden (zolang je niet hoog in de bergen bent).
Ik heb ook eens in de eerste week van november in het zuiden van Portugal gefietst (Alentejo) (zie dit reisverslag). Overdag werd het er nog rond de 20 graden. Na een week draaide de wind naar het noorden en werd het een stuk frisser (een graad of 12), maar wel met heldere luchten. Komt de wind uit zee, dan kan het er in de herfst flink regenen, maar wordt het niet heel koud omdat het zeewater in november nog lang niet zo koud is als enkele maanden later.
November is een ideale maand om te fietsen. Ik ben jarenlang in november in Spanje geweest, de zuidoostelijke kuststreek, ten zuiden van Valencia. En meestal heb je prachtig weer daar en een lekkere temperatuur om te fietsen met veel zon.
Voor andere streken, zoals de hele noordelijke helft van Spanje ligt dat heel anders.
Ik heb weleens begin november in Andalusië gefietst en toen was het ruim boven de 30 graden. Die ola de calor was overigens wel een item op het avondnieuws waard. In elk geval kan het in Zuid- en Zuidoost-Spanje in die tijd zeker mooi weer zijn.
Overigens is het al dagenlang niet duidelijk of de OP naar of in Spanje wil fietsen, ondanks een verzoek om beantwoording van die vraag. Hij lijkt met de noorderzon vertrokken...
Andalusie is groot. Deze regio omvat acht provincies. In het oosten is het droogste stukje Spanje, maar ten westen van Ronda is het natste stukje van Spanje. Zou daar in november niet gaan fietsen. Dus geen Dronken Steeneikenpas in november