Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trans America Race - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trans America Race

Pedalero schreef: Dat de Trans America met supportteams werkt, maakt het ook geen lachertje vergeleken met de Tour Divide of de Trans Continental Race, die self supported zijn.
Correctie, de Trans Am Bike Race is ook self supported.

Je bent denk ik in de war met de Race Across America (RAAM).
Eelco schreef:Hoop dat jullie van mijn puntje genoten hebben :) Ik in ieder geval wel van de rit, was heerlijk, echter een aanrader die route (ook als je er lekker twee of drie maanden voor neemt).

Enne, Yopie, wanneer ga jij je eens voor dit soort ritjes aanmelden? Echt iets voor jou. Mocht je behoefte hebben aan een stukje overtuiging dan kan ik je wel met een aantal enthousiaste dames in contact brengen.. :p
Ha Eelco! Je was geweldig, heb vaak naar het EW bolletje gestaard en je geluk gewenst. En leuk om lui op de bank de rijders te volgen, sommige gaan zo ongelofelijk razend rap, zoals nu bij de Transcontinentalrace.
De verhalen en vooral de foto's laten het wel erg kriebelen ja, gevaarlijk verleidelijk zijn ze. Je wordt er onrustig door, twijfels verdwijnen als sneeuw in de zon en er groeit iets .. een verlangen naar avontuur en afzien. :) Ik heb alleen niet de juiste fiets (en conditie maar mwah dat is bijzaak :wink: ). Zit wel serieus te denken om volgend jaar met een race in Zweden mee te doen, met m'n racefiets want het gaat over asfalt (van noord naar zuid, 2100km). Tis dichtbij, kost niks en je moet ergens beginnen, ja toch? (klinkt dit stoer of niet?) Moet me in november opgeven .. dus nog drie maanden bedenktijd. :shock: :?

En ja, ik moet m'n woorden over de TdF terugnemen, Pedalero en Math hebben gelijk. Ik was een beetje saggerijnig over al de TdF-ophef en dat bv de Transconrace wordt afgedaan als een race van weightweenies die niet begrijpen wat fietsen is. Sorry hiervoor, tis idd appels met peren vergelijken.
Yopie schreef:Zit wel serieus te denken om volgend jaar met een race in Zweden mee te doen, met m'n racefiets want het gaat over asfalt (van noord naar zuid, 2100km). Tis dichtbij, kost niks en je moet ergens beginnen, ja toch? (klinkt dit stoer of niet?) Moet me in november opgeven .. dus nog drie maanden bedenktijd. :shock: :?
Ik zeg, doen! :) Die conditie van jou daar maak ik me niet zo'n zorgen over gezien je rondje Baltic op de racefiets en alle andere toffe mountainbike en packraft dingen die je de afgelopen jaren gedaan hebt.

Kun je wat meer vertellen over de rit? De drie w's van wanneer, waar, website? Ken misschien meer mensen die geïnteresseerd zijn ;)
Sverigetempot; 16 juli van Riksgränsen naar Smygehuk, 2100km, selfsupporting en het mogen niet meer dan 177 uur zijn.
Op de site staat nog niet veel: http://www.sverigetempot.se/index_en.html
Wel op facebook en wat zweedse sites, zal morgen wat beter zoeken ..
https://www.facebook.com/pages/Sveriget ... 2450813919
Gaaf zon Zweeds avontuur!
Als ik t goed begrijp moet je de rit wel maken volgens een door hen voorgeschreven route?
Eelco schreef:
Pedalero schreef: Dat de Trans America met supportteams werkt, maakt het ook geen lachertje vergeleken met de Tour Divide of de Trans Continental Race, die self supported zijn.
Correctie, de Trans Am Bike Race is ook self supported.

Je bent denk ik in de war met de Race Across America (RAAM).
Je hebt gelijk, zat even te snurken. :oops:

Dank voor de opmerking, de Trans Am Bike Race heeft bij deze mijn interesse gewekt!
Yopie schreef:Sverigetempot; 16 juli van Riksgränsen naar Smygehuk, 2100km, selfsupporting en het mogen niet meer dan 177 uur zijn.
Op de site staat nog niet veel: http://www.sverigetempot.se/index_en.html
Wel op facebook en wat zweedse sites, zal morgen wat beter zoeken ..
https://www.facebook.com/pages/Sveriget ... 2450813919
Gaaf! Bedankt voor de tip.

Dichter bij Nederland is er de Grenzstein Trophy in Duitsland, atb-tocht over de voormalige grens tussen BRD en DDR. Heb ik vorig jaar gereden en is erg gaaf. Niet officieel een wedstrijd, maar er wordt wel doorgereden. http://overnighter.de/gst/
Eelco schreef:Ik zeg, doen! :)
Ik geloof dat het één van Europa's langste randonneurraces is, lees soms één van de langste ter wereld, geen idee of dit waar is. Tis iig zwaar vanwege het max. aantal uren, ik kan misschien ook beter met iets makkelijks beginnen. Het vervelende is ook dat de zuiderlingen altijd een enorme voorsprong op de noordelingen hebben, want als die nog saggerijnig op de ski's staan zitten zij al lang vrolijk op de fiets. Oneerlijk. Weet ook niet zo goed hoe ik zoiets moet voorbereiden/trainen, van okt. tot eind april ligt er nl ijs/sneeuw en dan zijn er nog de donkere maanden waarin het levensgevaarlijk is op de weg. Maarrrrr .. eerst maar eens stap één uitvoeren: geschikte racebandjes zoeken! :)
Eelco, hoe heb jij je voorbereid, hoe begin je aan zoiets? Is in de wintermaanden een rollerbank/fietstrainer een idee of is dat waardeloos?

Michaël schreef:Gaaf zon Zweeds avontuur!
Als ik t goed begrijp moet je de rit wel maken volgens een door hen voorgeschreven route?
Tussen 1987-'91 was die steeds anders (start/eind was wel gelijk), pas de laatste 5 jaar ligt 't vast. Maar er is ook weinig keus, er gaat eigenlijk maar één weg van noord naar zuid. :D Vond nog een link in het nederlands, met een kleine kaart erbij.
Er is ook de Gröna Bandet (swedish mountain range), van Treriksröset naar Grövelsjön. Die heeft geen startdatum, je mag zelf weten wanneer en er zijn zes plekken die je officieel moet passeren. Het is circa 1600 km en 32.000 hoogtemeters offroad, door het zweedse berggebied, van noord naar zuid of andersom. En dan wel echt offroad, dus geen gravelpaden enzo maar moeilijke singletracks die ook door sneeuwvelden kunnen gaan. Het mag met fiets, ski's of wandelschoenen, een sledehond, paard of kite zijn toegestaan maar wordt wel genoteerd. Er zijn er nog maar weinig die dit (officieel dan) hebben gefietst, Mattias Skantz is er één van, hij deed er vorig jaar 17 dagen over. Ik ga zelf over twee weken het noordelijke deel fietsen (circa 800km), met de fatbike. Misschien volgend jaar ofzo de hele route, kijken of 't in 16 dagen wil lukken. :D
ik heet natuurlijk geen Eelco, maar een rollerbank zou wel wat zijn...of een spinningfiets....weet natuurlijk niet of ze in Zweden dat soort moderne dingen al hebben? en wil je helemaal hip zijn...groot videoscherm voor de ifiets met een dvd erop van de route die je gaat rijden....maar of dat yoppiaans is? :?
Yopie schreef: Ik geloof dat het één van Europa's langste randonneurraces is, lees soms één van de langste ter wereld, geen idee of dit waar is. Tis iig zwaar vanwege het max. aantal uren, ik kan misschien ook beter met iets makkelijks beginnen.
Ook bij jou in de buurt: Styrkeprøven, "maar" 550 kilometer :D Ik dacht met een limiet van 35 uur, maar dat kan ik zo snel niet meer terugvinden.
nobbiomatic schreef:ik heet natuurlijk geen Eelco, maar een rollerbank zou wel wat zijn...of een spinningfiets....weet natuurlijk niet of ze in Zweden dat soort moderne dingen al hebben? en wil je helemaal hip zijn...groot videoscherm voor de ifiets met een dvd erop van de route die je gaat rijden....maar of dat yoppiaans is? :?
Een rollerbank valt tegen voor dit doel. Je fiets op het vlakke, minimale rolweerstand en geen luchtweerstand. Prima systemen om even warm te draaien voor een baanwielrennen, maar voor veel meer dan dat wordt je er niet gelukkig van. Bovendien, het rijden op een rollerbank is een kunst op zich. Zeker in het begin wil je er nog wel eens van af vallen, met name indien je clipless probeert te rijden.

Vrij onhandig stel je de rollerbank dan op tussen een deurpost of met een tweetal stoelen naast je. Maar.... nee :p.

Een goede fietstrainer voor de wintermaanden is een betere optie. Fietstrainers met goede klim simulatie kunnen een vrij volledige training bieden. Weerstand bij klim, lichter bij daling, en een beperkte rolweerstand bij wheel-on systemen. Luchtweerstand kan gesimuleerd worden bij smart trainers, in combinatie met de juiste software. Dit laatste staat echter nog redelijk in de kinderschoenen.

Trainerroad bijv. is een degelijk systeem om je indoor trainingen mee te regelen.

De ervaring is uiteraard totaal anders dan buiten fietsen. Lange ritten in het bijzonder op een fietstrainer worden dan ook niet vaak gedaan. 200 km buiten fietsen is één ding, 7-8 uur op een fietstrainer binnen zitten valt toch snel tegen.

Met video's kun je het dragelijker maken. Denk aan diensten als kinomap. Maar zo zijn er meer. En van recenter, videogame simulaties. De twee grootste spelers hierin zijn Zwift en Bkool simulator.

Dit soort opties kennen hun voordelen. Indien glad, of bij slecht weer indien je geen slecht weer fietser bent biedt het een degelijk alternatief. Maar uiteindelijk beleven veel mensen er bij lange na niet hetzelfde plezier aan als buiten fietsen, waardoor het ook lastiger vol te houden is. Nederland kent gelukkig het voordeel dat je eigenlijk het hele jaar door, op een sporadisch enkele dag met gladheid na, wel buiten op de racefiets kunt rijden. Voor Yopie wordt dat een stuk lastiger.
Yopie schreef: Eelco, hoe heb jij je voorbereid, hoe begin je aan zoiets? Is in de wintermaanden een rollerbank/fietstrainer een idee of is dat waardeloos?
Ik ben zelf niet zo'n fan van fietstrainers of rollerbanken. Vind er weinig aan, en kan mezelf daardoor lastiger motiveren. Indien mogelijk rijd ik de hele winter door, zij het een stuk minder kilometers dan als het buiten aangenamer is.

Naar mijn mening zijn er een paar dingen belangrijk.

Enerzijds heb je je basis conditie. Het is natuurlijk handig als je die fietsspecifiek kan trainen, maar langlaufen, (sneeuwschoen)wandelen, mountainbiken en al het ander wat je in Zweden in de winter kunt doen zijn ook prima om je duurvermogen te trainen. Daar zul jij denk ik niet al te veel moeite mee hebben :)

Dan intervaltraining. Kan op de trainer, kan in de sportschool, maar waarschijnlijk ook best op de mountainbike als je ergens een leuk heuveltje oid in de buurt hebt. Zijn diverse intervaltrainingen te vinden op het net, maar na een rustige warm-up 4-5 keer 5 minuten zo hard als je kan een heuvel op (tussendoor 3-4 minuten rustig fietsend bijkomen), of, intensiever, 20 keer een minuut (met 30 seconden herstel) en daarna rustig uitfietsen werkt vrij aardig.
Voordeel is dat je een dergelijke training vaak binnen het uur afwerkt, dus met een goed muziekje er bij is dat op de trainer nog net uit te houden.

Idealiter probeer je 80% van je tijd duurtrainingen te doen en 20% van je tijd intervaltrainingen.

Als je dat aanvult met bv twee keer per week yoga of iets anders waarmee je core-stability (verzameling van verschillende spieren van je buik, je billen en je onderrug) doe je volgens het boekje alles wat je moet doen.

Zodra het voorjaar wordt en het weer het toelaat kan je dan verder gaan op je racefiets. Ik vind het dan ook altijd erg handig om de randoneursbrevetten mee te rijden; je begint met 200km (in Nederland februari-maart), 3-4 weken later gevolgd door een 300, dan een 400 en dan een 600. Zodra het dan zomer wordt ben je goed voorbereid op het grotere werk.

Je kan het natuurlijk ook helemaal professioneel maken met hartslag- en vermogensmeters, bike fittings voor een optimale aerodynamica en een echte trainer en zo, maar dat gaat mij meestal wat te ver. 't Moet wel leuk blijven natuurlijk :)
Thanks Stef en Eelco, voor de uitgebreide antwoorden.
Een rollerbank is het dus niet, het leek mij eerst wel een handig iets, je eigen fiets op een rollertje en dan maar lekker trappen. Maar heb ook het idee dat het binnen trainen/fietsen niet echt iets voor mij is, vind nl drie kwartier op een loopband al een hele prestatie, wat kan dat saai zijn zeg.
Eelco schreef: Enerzijds heb je je basis conditie.
Dan intervaltraining.
Idealiter probeer je 80% van je tijd duurtrainingen te doen en 20% van je tijd intervaltrainingen.
Als je dat aanvult met bv twee keer per week yoga of iets anders waarmee je core-stability (verzameling van verschillende spieren van je buik, je billen en je onderrug) doe je volgens het boekje alles wat je moet doen.
Zodra het voorjaar wordt en het weer het toelaat kan je dan verder gaan op je racefiets.
Basisconditie zal wel lukken, zit denk ik wel genoeg op de fiets, kano en ski's enzo. En sinds kort ga ik regelmatig naar de sportschool (krachtraining), bevalt me goed en wil er zeker in de winter mee doorgaan. Zit er ook aan te denken om van die rolski's te kopen, voor in de herfst, kan nog weleens pittig zijn jezelf zo heuveltje omhoog te trekken. Verder zit ik in de wintermaanden op een vechtsport, ook goed voor 't evenwicht, buikspieren etc (plus tegen eventuele gekken die je als solofietster weleens tegenkomt).
Intervaltraining met de fiets ga ik gelijk doen! Leuk, had hier nog niet over nagedacht.
De 80% duurtrainingen wordt wel moeilijk, het is in de lente elke keer weer afwachten wanneer het ijs verdwijnt, de wegen zijn wel snel schoon maar je kunt door de sneeuwhopen en grind wat langs de weg ligt niet uitwijken, daar glij je gelijk onderuit. Vooal op racebandjes. Maar misschien lukt het vele kilometers op asfalt trappen ook wel op de fatbike, die dendert nl overal overheen. Je gebruikt wel iets andere spieren en de snelheid is er niet maar het blijft toch fietsen, is iig beter dan niets.
PeterFokkinga schreef:Ook bij jou in de buurt: Styrkeprøven, "maar" 550 kilometer :D Ik dacht met een limiet van 35 uur, maar dat kan ik zo snel niet meer terugvinden.
Leuk! Is idd een beter plan, zag dat het ook op de mtb kan, nog leuker! Tis alleen dat de Sverigetempot in de buurt van m'n huis gaat en de aanblik van die stoere gasten die met een wilde blik van hun fiets stappen, vervolgens met hun mond vol spaghetti vertellen dat het vreselijk afzien is (sneeuw, regen, kou, gaten in de weg etc) om daarna weer grijnzend op de fiets te springen, heeft bij mij iets wakker gemaakt, een vlammetje wat niet meer gedoofd wil worden. En nu wil ik ook! :D
Michaël schreef:Gaaf zon Zweeds avontuur!
Is het trouwens niet ook wat voor jou Michaël?
Yopie schreef: De 80% duurtrainingen wordt wel moeilijk, het is in de lente elke keer weer afwachten wanneer het ijs verdwijnt, de wegen zijn wel snel schoon maar je kunt door de sneeuwhopen en grind wat langs de weg ligt niet uitwijken, daar glij je gelijk onderuit.
Het is geen probleem als je je duurtrainingen in de winter in een andere sport doet hoor! Dus dat komt helemaal goed! :)
okee! wat een vertrouwen Eelco, doet me goed, mss ga ik nog in mezelf geloven en de stap wagen! :)